Elbil vs forbrenningsmotor

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
Frank H Herfjord
Posts: 116
Joined: 25 May 2012 13:16

Re: Elbil vs forbrenningsmotor

Post by Frank H Herfjord »

Takk for tipset, var ikke klar over at det var et kontroversielt tema. Men ser nå at det er "stirring the pot" ja :P
2012 Nissan Leaf.
x: 2005 Smart Roadster Brabus Xclusive Coupe, 2010 Lotus Evora
User avatar
silverwrx
Posts: 92
Joined: 17 Jan 2007 20:39

Re: Elbil vs forbrenningsmotor

Post by silverwrx »

Jeg er overbevist om at mange Tesla eiere vil merke begrensningene i komfort, og rekkevidde. Mange har solgt sin dieselbiler, og tror Tesla går lett 40-50mil. Du skal kjøre som en prest. Helst 90 i 100sone og ikke i fartsgrensen pluss mva.

Jeg elsker Leafen vår. Unga elsker den og. Men det er mest på grunn av at den sparer oss for 5.000 i drivstoff og bom i måneden. Ikke det at vi slår av varmeapparatet og sitter og hutrer og fryser i minusgrader for å kjøre maks rekkevidde. Gratis parkering på flyplass frister..
Think. Feel. Drive. Med:
Lotus Elise S2 111S
WRX Sti m DCCD
Legacy 2.0 Boxerdiesel
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Re: Elbil vs forbrenningsmotor

Post by ElViz »

For min del var det ganske greit. Jeg kan ikke huske sist jeg hadde behov for å kjøre mer enn 30 mil på en dag. Og jeg har også en bensinbil i bakhånd hvis det kniper. De økonomiske fordelene er store, det blir billigere for meg å kjøre TMS enn Alfa 159, og TMS er utrolig nok bedre å kjøre :? . Men, den er jo så billig å bruke at det er mulig det blir noen langturer. Det går fint hvis man planlegger, og lar seg styre litt av lademulighetene. Se for eksempel Bjørn Nyland's Youtube videoer. Bare å ta det som en utfordring, og jeg liker utfordringer. Familien har begynt å planlegge /fantasere om biltur til Italia i sommer. Hadde vært morro å være første med Oslo - Roma med elektrisk bil....
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
atledreier
Posts: 231
Joined: 03 Feb 2011 09:00
Location: Sandnes

Re: Elbil vs forbrenningsmotor

Post by atledreier »

Tror du skal skynde deg da, Elviz. Er flere som planlegger den turen.. :-)
2013 Toyota GT86 6MT
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Re: Elbil vs forbrenningsmotor

Post by ElViz »

atledreier wrote:Tror du skal skynde deg da, Elviz. Er flere som planlegger den turen.. :-)
:shock: :twisted: Og jeg skulle vel holdt kjeft...... :roll:
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Elbil vs forbrenningsmotor

Post by Iceman »

Oslo-Italia-Oslo med EL-bil, skjønner at dere har lang ferie.
Teslaen kommer til å drikke godt med Kull og Atomkraft på autobahn, men hva gjør vel det.

Husk å ta med en diesel generator, kan være langt mellom ladestasjonene.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
atledreier
Posts: 231
Joined: 03 Feb 2011 09:00
Location: Sandnes

Re: Elbil vs forbrenningsmotor

Post by atledreier »

Hurtigladenettet til tesla er tenkt utbygget slik at man aldri er mer enn 50% lading unna, såvidt jeg har skjønt det. Det er planlagt et så tett nettverk på alle hovedårer mellom Trondheim i nord, London i vest, Roma i sør og Lisboa i sørvest. Vet ikke ennå hvor langt øst de ser for seg.

Syns du LETER etter negative argumenter nå, Iceman.
2013 Toyota GT86 6MT
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Elbil vs forbrenningsmotor

Post by rayb »

atledreier wrote:Hurtigladenettet til tesla er tenkt utbygget slik at man aldri er mer enn 50% lading unna
Hvilken høyde tar de for kø ved ladestasjonen i denne utopiske visjonen? 45 min til nesten fullt batteri høres jo veldig fint ut, men blir fort langtekkelig med 4 i kø foran deg.

El-bilen har en del begrensninger som gjøe den mindre brukelig for lange transportetapper. Dersom du mener noe annet så er det muligens tid for å lese opp fysikken litt. I byen og for kortere turer er den derimot helt fin.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Re: Elbil vs forbrenningsmotor

Post by ElViz »

Tror du trenger en liten oppdatering Iceman:
http://chargemap.com/
Og Tesla kommer med egne hurtigladere (som er gratis å bruke):
http://www.teslamotors.com/no_NO/supercharger
Og jeg tar gjerne litt miljøvennlig atomkraft...
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Elbil vs forbrenningsmotor

Post by Iceman »

ElViz wrote:Tror du trenger en liten oppdatering Iceman:
http://chargemap.com/
Og Tesla kommer med egne hurtigladere (som er gratis å bruke):
http://www.teslamotors.com/no_NO/supercharger
Og jeg tar gjerne litt miljøvennlig atomkraft...
Med en milliard i subsidier i året, så er det ikke rart Tesla er billig å kjøpe/bruke. Noen betaler regningen.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Re: Elbil vs forbrenningsmotor

Post by ElViz »

Jeg er ikke noe glad i bilavgifter, nei :lol:
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
atledreier
Posts: 231
Joined: 03 Feb 2011 09:00
Location: Sandnes

Re: Elbil vs forbrenningsmotor

Post by atledreier »

*sukk*

Subsidier og fravær av avgifter er to forskjellige ting....

Superchargerne i knutepunkter er selvfølgelig svære. Det faktum at det er 7-8 ladeplasser i lille Lyngdal sier vel litt om hvordan Tesla satser, og ser for seg trafikken framover.

Noen fossilbiler er overlegne på svært mange punkt, men det betyr ikke at ALLE er overlegne på ALLE punkt.
2013 Toyota GT86 6MT
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Re: Elbil vs forbrenningsmotor

Post by ElViz »

Ser ut som en TMS kan være morsom på bane allikevel:
http://www.youtube.com/watch?v=fvIZeAH7YfI#t=81
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Elbil vs forbrenningsmotor

Post by rayb »

Er vel ingen som benekter det. Det som er et litt større spørsmål er hvor lenge den kan være morsom på bane av gangen....?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Elbil vs forbrenningsmotor

Post by Iceman »

ElViz wrote:Ser ut som en TMS kan være morsom på bane allikevel:
http://www.youtube.com/watch?v=fvIZeAH7YfI#t=81
Du hører de andre sportsbilene veldig godt i en EL-sak, bare hør den corvetten når han drar på og blir borte.
Litt av moroa er jo å høre motoren og eksos lydene, ute på banen.
En EL-sak blir bare kjedelig.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Post Reply