Elbil vs forbrenningsmotor
-
- Posts: 68
- Joined: 26 Oct 2011 14:16
Re: Elbil vs forbrenningsmotor
Elon Musk har sagt at forventet levetid ved normal bruk er 560.000km, grensen satt er 80% kapasitet.
Teknologien i batteriene favoriserer oss i kaldt klima, jo kaldere det er jo bedre har batteriene det.
Hva som er den ultimate ladestrategien diskuteres mange plasser. Det som er sikkert er at batteriene ikke liker helt topplading og helt utlading. Tesla anbefaler å plugge inn bilen når du parkerer.
Bilen lar oss lade opp til 95% av totalt kapasitet, dette vises som 100% i displayet. Som default lader bilen til 90% vist (altså 85% av total kapasitet) men dette kan settes personlig ut fra eget bruksmønster. Alt fra 50-100%.
Rekkevidden er ikke så hakkende gal vinterstid. Det som sluker strøm er oppvarming i starten. Hvis du har 5-10km kjøring i kaldt vær så vil bilen bruke nesten dobbelt pr km enn en tur på 200km. 2 kwh/mil vs 4kwh/mil. Sånn er det bare.
Teknologien i batteriene favoriserer oss i kaldt klima, jo kaldere det er jo bedre har batteriene det.
Hva som er den ultimate ladestrategien diskuteres mange plasser. Det som er sikkert er at batteriene ikke liker helt topplading og helt utlading. Tesla anbefaler å plugge inn bilen når du parkerer.
Bilen lar oss lade opp til 95% av totalt kapasitet, dette vises som 100% i displayet. Som default lader bilen til 90% vist (altså 85% av total kapasitet) men dette kan settes personlig ut fra eget bruksmønster. Alt fra 50-100%.
Rekkevidden er ikke så hakkende gal vinterstid. Det som sluker strøm er oppvarming i starten. Hvis du har 5-10km kjøring i kaldt vær så vil bilen bruke nesten dobbelt pr km enn en tur på 200km. 2 kwh/mil vs 4kwh/mil. Sånn er det bare.
When in doubt, flat out!
-
- Posts: 68
- Joined: 26 Oct 2011 14:16
Re: Elbil vs forbrenningsmotor
Jeg har 2 stk Model S nå, ingen av disse har hatt de omtalte "ladeproblemene" under null grader.
Den ene blåste jeg snøen ut av kontakten i går kveld og plugget inn for lading i natt i et vær som var så ille at hunden ikke ville ut å pisse for kvelden og katta gjemte seg på loftet.
Ingen problem what so ever.
Mulig jeg har vært heldig, leser jo om andre som plages fælt
Den ene blåste jeg snøen ut av kontakten i går kveld og plugget inn for lading i natt i et vær som var så ille at hunden ikke ville ut å pisse for kvelden og katta gjemte seg på loftet.
Ingen problem what so ever.
Mulig jeg har vært heldig, leser jo om andre som plages fælt
When in doubt, flat out!
Re: Elbil vs forbrenningsmotor
Jeg tar heller Lotusen enn elbilen vår.
På forrige lørdag tok jeg 110mil med Lotusen, på en dag. Temperaturen var nede i -25. En UMULIGHET med elbil. Når du drar 1,5KW på fremdrift pr mil, og 1-2kw pr mil i oppvarming..da får du rekkevidde nede i 30-32mil, og da har du knapt hatt forbikjøringer og kjørt i maks 90kmt ("høy" fart dreper rekkevidde).
Ladeproblemene er vel på steder med spenningsfall under 220volt. Det er litt ymse strømnett rundt om kring, med spenningsfall. Aldri hatt ladeproblemer på Leaf noen sinne, den er ikke så kresen på spenningen. Plug and Play.
All honnør til de som drar 6-7-800.000 i en bil med mange kompromisser. Vår 5seter Leaf kostet 170.000 ny. Leaf var planlagt byttet ut i en Model S, men når Leaf gjør 95% av de de daglige turene, så får de resterende 5% gjøres med Lotus, Wrx STi og bobil. Blir vel fisefint å kjøpe en elbil til 600K, når den ikke klarer dagstur Oslo-Karlstad (22mil) uten lading, eller seriøs rekkeviddeangst. Det vi trenger minst er en dyrere bil, med fortsatt rekkeviddeangst. Men klart, hadde gjerne byttet ut Leaf med Model S om vi hadde hatt alt for mye penger. Men Leaf gjør jobben. Og Model S hadde og gjort jobben, men til en mye høyere kostnad.
Jeg liker biler, og "trø på" litt innimellom. Ikke "trø på" når jeg ser jeg har rekkevidde til å klare turen. Og trør du på, så drar du jo KWh/mila som er nesten i fossilterreng /7.-mila men morroa er jo over etter alt for kort tid!
På forrige lørdag tok jeg 110mil med Lotusen, på en dag. Temperaturen var nede i -25. En UMULIGHET med elbil. Når du drar 1,5KW på fremdrift pr mil, og 1-2kw pr mil i oppvarming..da får du rekkevidde nede i 30-32mil, og da har du knapt hatt forbikjøringer og kjørt i maks 90kmt ("høy" fart dreper rekkevidde).
Ladeproblemene er vel på steder med spenningsfall under 220volt. Det er litt ymse strømnett rundt om kring, med spenningsfall. Aldri hatt ladeproblemer på Leaf noen sinne, den er ikke så kresen på spenningen. Plug and Play.
All honnør til de som drar 6-7-800.000 i en bil med mange kompromisser. Vår 5seter Leaf kostet 170.000 ny. Leaf var planlagt byttet ut i en Model S, men når Leaf gjør 95% av de de daglige turene, så får de resterende 5% gjøres med Lotus, Wrx STi og bobil. Blir vel fisefint å kjøpe en elbil til 600K, når den ikke klarer dagstur Oslo-Karlstad (22mil) uten lading, eller seriøs rekkeviddeangst. Det vi trenger minst er en dyrere bil, med fortsatt rekkeviddeangst. Men klart, hadde gjerne byttet ut Leaf med Model S om vi hadde hatt alt for mye penger. Men Leaf gjør jobben. Og Model S hadde og gjort jobben, men til en mye høyere kostnad.
Jeg liker biler, og "trø på" litt innimellom. Ikke "trø på" når jeg ser jeg har rekkevidde til å klare turen. Og trør du på, så drar du jo KWh/mila som er nesten i fossilterreng /7.-mila men morroa er jo over etter alt for kort tid!
Think. Feel. Drive. Med:
Lotus Elise S2 111S
WRX Sti m DCCD
Legacy 2.0 Boxerdiesel
Lotus Elise S2 111S
WRX Sti m DCCD
Legacy 2.0 Boxerdiesel
Re: Elbil vs forbrenningsmotor
Flotte innlegg, det var dette jeg håpet å se, at dem av dere som eier elbil bidrar med erfaringer på godt og vondt, samt at jeg med min bakgrunn "forsker" litt på elbil kontra vanlig bil. Forumet er for sportsbil entusiaster av alle slag, så det kan jo synes innimellom i preferanser og innlegg. Lurer fælt selv på å kjøpe en bil nr. 2 (3) til bruk for madammen, pendling og korte turer. Nå skjer det så mye på elbil fronten så jeg venter litt og håper å høste litt av erfaringene fra dere som eier elbil nå, ev. hybrid.
Men til dere som tror at forbrenningsmotorens dager er talte, dere tar feil
Men til dere som tror at forbrenningsmotorens dager er talte, dere tar feil
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT*
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT*
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
-
- Posts: 116
- Joined: 25 May 2012 13:16
Re: Elbil vs forbrenningsmotor
Lotus + Leaf = sant Har midlertidig avbrekk fra Lotus akkurat nå da, men det er et spørsmål om tid før det blir en ny.
Jeg var helgira på Tesla S en gang i tiden, men etter å ha prøvekjørt fant jeg ut at den ikke passer mitt bruk. Som konsulent er jeg innom flere trange parkeringsplasser i løpet av dagen, så da ble den for upraktisk sammenliknet med Leaf som er mindre og har et bedre ryggekamera. Andre detaljer som lite oppbevaringsrom i kupeen trakk også ned når solbriller skal et sted, klientmapper et annet osv. Leaf er proppfull av små rom og koppholdere og sånt. Håpet var også at Tesla S kunne erstatte Lotus som sportsbil, men det viste seg at den er langt fra en sportsbil. Bare en rask sedan. Har også forstått at klimaanlegg - fjernkontroll ikke er like enkelt som på Leaf. I det hele tatt er jeg superfornøyd med Leaf'en og kommer nok til å beholde den i mange år. Så får det heller bli en sportsbil i tillegg, har etter hvert skjønt at det aldri kommer til å finnes ett enkelt kjøretøy som tilfredstiller alle mine bil-ønsker.
Jeg må innrømme jeg merker at Leaf'en inviterer til litt drittsekk-kjøring. Når man har fullt moment tilgjengelig til enhver tid er det fristende å "smette imellom" andre biler og holde høy fart utenfor de andre i rundkjøringen når jeg vet at jeg har kollektivfeltet for meg selv etc.
Jeg var helgira på Tesla S en gang i tiden, men etter å ha prøvekjørt fant jeg ut at den ikke passer mitt bruk. Som konsulent er jeg innom flere trange parkeringsplasser i løpet av dagen, så da ble den for upraktisk sammenliknet med Leaf som er mindre og har et bedre ryggekamera. Andre detaljer som lite oppbevaringsrom i kupeen trakk også ned når solbriller skal et sted, klientmapper et annet osv. Leaf er proppfull av små rom og koppholdere og sånt. Håpet var også at Tesla S kunne erstatte Lotus som sportsbil, men det viste seg at den er langt fra en sportsbil. Bare en rask sedan. Har også forstått at klimaanlegg - fjernkontroll ikke er like enkelt som på Leaf. I det hele tatt er jeg superfornøyd med Leaf'en og kommer nok til å beholde den i mange år. Så får det heller bli en sportsbil i tillegg, har etter hvert skjønt at det aldri kommer til å finnes ett enkelt kjøretøy som tilfredstiller alle mine bil-ønsker.
Jeg må innrømme jeg merker at Leaf'en inviterer til litt drittsekk-kjøring. Når man har fullt moment tilgjengelig til enhver tid er det fristende å "smette imellom" andre biler og holde høy fart utenfor de andre i rundkjøringen når jeg vet at jeg har kollektivfeltet for meg selv etc.
2012 Nissan Leaf.
x: 2005 Smart Roadster Brabus Xclusive Coupe, 2010 Lotus Evora
x: 2005 Smart Roadster Brabus Xclusive Coupe, 2010 Lotus Evora
Re: Elbil vs forbrenningsmotor
I dag tok jeg en test. En "aktiv" kjøretur mellom butikker nå i snøvær og -2grader, så var 20kw av de 24kw (to bars igjen) forbrukt, og da kjørte jeg 5mil på å bruke opp, 4kw/mila på mila er ikke noe problem å bruke. For samboer brukte og bilen på 1mil der. Med bedre grep, så hadde jeg klart 5kw/mila, kanskje 6kw/mila også (4 mil rekkevidde).
Ikke avskrekkende dyrt (4.- mila), men batteriet er jo tomt på svisj.. Tilsvarer en 20mil på en 85kw tesla (80kw). Med aktiv kjøring, så kommer du jaggu ikke langt. Uansett bil, EL bil er ikke kjøretøyet for langvarig sportslig kjøring eller høy fart.
Jeg lo så jeg grein av han under tesla livefeed fra oslo, som ville ha model S i 200kmt+. Da snakker vi ultrakort rekkevidde. Skiboks på taket er og meningsløst pga motstand og økt forbruk. Til nød skiholdere. Her må man tanke annerledes enn fossibiltankegangen.
Ikke avskrekkende dyrt (4.- mila), men batteriet er jo tomt på svisj.. Tilsvarer en 20mil på en 85kw tesla (80kw). Med aktiv kjøring, så kommer du jaggu ikke langt. Uansett bil, EL bil er ikke kjøretøyet for langvarig sportslig kjøring eller høy fart.
Jeg lo så jeg grein av han under tesla livefeed fra oslo, som ville ha model S i 200kmt+. Da snakker vi ultrakort rekkevidde. Skiboks på taket er og meningsløst pga motstand og økt forbruk. Til nød skiholdere. Her må man tanke annerledes enn fossibiltankegangen.
Think. Feel. Drive. Med:
Lotus Elise S2 111S
WRX Sti m DCCD
Legacy 2.0 Boxerdiesel
Lotus Elise S2 111S
WRX Sti m DCCD
Legacy 2.0 Boxerdiesel
Re: Elbil vs forbrenningsmotor
alt dette bare for å slippe litt kø , og for å kunne kjøre gratis gjennom bommene.
Jeg har diesel Cayenne som har et forbruk på 0.67 , og da går den 0ver 120mil med 85L tank Du fyller opp tanken på 3-5min, helt rått.
Jeg har diesel Cayenne som har et forbruk på 0.67 , og da går den 0ver 120mil med 85L tank Du fyller opp tanken på 3-5min, helt rått.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
-
- Posts: 231
- Joined: 03 Feb 2011 09:00
- Location: Sandnes
Re: Elbil vs forbrenningsmotor
Og hvis du står på tomgang, og Teslaen står på "tomgang", vil Teslaen ha nesten 100km/t før dieselpurka har fått opp ladetrykket, kommet seg i gir og begynt å bevege seg i det hele tatt... Skikkelig rått....
2013 Toyota GT86 6MT
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
Re: Elbil vs forbrenningsmotor
He he er det mulig, hva har 0/100 å si.
Du tar nok starten, men jeg kommer fram.
Noen raske drag med EL - saken, så må du stå stille noen timer. Høres smart ut.
Du tar nok starten, men jeg kommer fram.
Noen raske drag med EL - saken, så må du stå stille noen timer. Høres smart ut.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
-
- Posts: 231
- Joined: 03 Feb 2011 09:00
- Location: Sandnes
Re: Elbil vs forbrenningsmotor
Hver til sitt bruk. Det virker som om du kjøpte Cayenne fordi den hadde lavt forbruk. Bomkjøp, Touranen min bruker 0,49 på langkjøring....
2013 Toyota GT86 6MT
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
Re: Elbil vs forbrenningsmotor
Jeg er i ikke i tvil om hva jeg ville hatt av Cayenne og Tesla. Teslaen er vel ikke særlig raskere null til hundre enn Cayennen, ingen av dem er økonomiske og Teslaen er sikkert topp å dra henger med og sikkert enn drøm på vinterføre i forhold til Porschen. Rekkevidden på en Tesla på vinterføre er vel heller ikke en drøm. Sikkert fint med Tesla på flat vei med god tid og middels varmt. Verste er vel at Teslaen til og med er tyngre enn Cayennen. Var en Tesla eier som prøvde å holde følge med meg på vinterføre i går med min gamle Audi. Det gikk dårlig. Grepet hans ut av svingene var elendig og den var så tung i svingene at han ikke hadde en sjanse å følge meg. Hadde det vært en Cayenne hadde jeg vært sjanseløs. De som påstår at en Tesla har gode kjøreegenskaper vet ikke hva de snakker om. Ingen biler som veier så mye kan ha gode kjøreegenskaper. Det er naturstridig. Eneste grunn til at man får solgt en eneste Tesla her i Norge er mangelen av avgifter. Tesla er et skritt i riktig retning men det må tas mange skritt til før de kan konkurrere med ordentlige biler på like vilkår.
Hvorfor man i det hele tatt diskuterer Tesla i det hele tatt på et sportsvognsforum forundrer meg. Tesla har ingen ting med sportsbiler å gjøre. Selv den ombygde Elisen har ikke mye med sportsbil å gjøre. En runde rundt Vålerbanen og så får man limp home mode.
Men dere vil vel heller ha den en en Boxster S.
Mvh
Knut S
Hvorfor man i det hele tatt diskuterer Tesla i det hele tatt på et sportsvognsforum forundrer meg. Tesla har ingen ting med sportsbiler å gjøre. Selv den ombygde Elisen har ikke mye med sportsbil å gjøre. En runde rundt Vålerbanen og så får man limp home mode.
Men dere vil vel heller ha den en en Boxster S.
Mvh
Knut S
Re: Elbil vs forbrenningsmotor
Det er lenge siden jeg trodde at en bil kunne duge både som entusiastbil og hverdagstransport. Jeg har bestillt TMS, men har ingen illusjoner om at den er brukbar på bane, men jeg tror den er skikkelig god til daglig bruk. Og jeg tror kjøreegenskapene err fortreffelige til den slags bruk, og det er det andre som mener også: http://www.motorauthority.com/news/1090 ... ign=buffer, og jeg tror han har peiling.
Og hvis man ikke skal kunne skrive om annet enn sportsbiler her, så hadde antallet postinger her fort blitt lite. Hvis du ikke liker denne tråden, så er det bare å ikke lese den. Og heller ikke tråder om Volvo 240, Subaru, etc.
Og hvis man ikke skal kunne skrive om annet enn sportsbiler her, så hadde antallet postinger her fort blitt lite. Hvis du ikke liker denne tråden, så er det bare å ikke lese den. Og heller ikke tråder om Volvo 240, Subaru, etc.
Odd Goderstad
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
-
- Posts: 116
- Joined: 25 May 2012 13:16
Re: Elbil vs forbrenningsmotor
Denne tråden handler om forbrenningsmotor vs elmotor, så da er det vel naturlig at man referer til de elbilene som finnes på markedet per i dag når det finnes lite av fullblods sportsbiler enda. Men jeg forstår ikke helt at antall runder rundt vålerbanen har noe å gjøre med hvorvidt en bil er sportsbil eller ikke. Men det er et interessant spørsmål, hvordan kan man egentlig definere hva som er en sportsbil og ikke?Knuts wrote:Hvorfor man i det hele tatt diskuterer Tesla i det hele tatt på et sportsvognsforum forundrer meg.
2012 Nissan Leaf.
x: 2005 Smart Roadster Brabus Xclusive Coupe, 2010 Lotus Evora
x: 2005 Smart Roadster Brabus Xclusive Coupe, 2010 Lotus Evora
-
- Posts: 231
- Joined: 03 Feb 2011 09:00
- Location: Sandnes
Re: Elbil vs forbrenningsmotor
Auda.... Here we go....Frank H Herfjord wrote:Knuts wrote: Men det er et interessant spørsmål, hvordan kan man egentlig definere hva som er en sportsbil og ikke?
2013 Toyota GT86 6MT
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
Re: Elbil vs forbrenningsmotor
Jeg ser at det er den tiden på året ja...Frank H Herfjord wrote:Men det er et interessant spørsmål, hvordan kan man egentlig definere hva som er en sportsbil og ikke?
Kan jeg foreslå at du , framfor å ta hele denne tråden off-topic i ekspressfart, leser litt rundt på forumet her. Det finnes noen titalls tråder hvor dette blir diskutert....
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....