Elbil vs forbrenningsmotor

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
Elise_type_79
Posts: 68
Joined: 26 Oct 2011 14:16

Re: Elbil vs forbrenningsmotor

Post by Elise_type_79 »

En helt vanlig elektrisk motor har en virkningsgrad på typisk bedre enn 90%. En helt vanlig bensinmotor har en virkningsgrad typisk lavere enn 30%
Selv om bensinmotorer blir mer effektive og kanskje kommer opp mot 40% på sikt er det et klasseskille vi står foran.

En dampturbin i skipsstørrelse er istand til å oppnå en virkningsgrad på opp mot 50% og stiller sånn sett i samme klasse som en forbrenningsmotor i samme størrelse. Nå brukes ikke dampturbiner så mye og det er gode grunner for det.

I kostnad er elektrisitet billig, men ikke så forferdelig billig med ca 1kr pr kwh i Norge sammenlignet med diesel der 1 kwh koster kr 1,5 med dagens priser.
Danmark har nettleie som ligger på ca 1,5+ pr kwh.....

Økonomiske argumenter biter ikke på meg når det gjelder valget av EL bil, det blir bare vikarierende argumentasjon for å rettferdiggjøre en avgjørelse. Lyden av stillhet, ingen vibrasjoner og et en akselerasjon som et gravitasjonsfelt. Bring it on!
When in doubt, flat out!
User avatar
silverwrx
Posts: 92
Joined: 17 Jan 2007 20:39

Re: Elbil vs forbrenningsmotor

Post by silverwrx »

Tydelig noen innbitte skeptikere her. Elbiler er bare tull og tøys. Hold dere unna styggedommen og ta langkjøringsturer i -30 i fossilbilen.

Selv har jeg hatt elsykkel i 6år, Prius 3 (hybrid er kvasi elbil) og en Leaf. Og en god del turbosubaruer (20stk) og en haug med andre biler.

Men til Leaf og elbildrift. Har grippy 235/40-18 med lettvekts OZ nurburgring felger, og testet Leaf i alle grenser. Momentet på 280nm gjør at den spinner lett uansett. Den er mest kjørbare jeg har hatt med gassrespons i gt3rs klasse.

Og som mange sier, det er mye vekt (kun 1500kg på Leaf). Det som er rart er at vekten sitter så lavt, det glipper på en annen måte, og man får lett slipp/ esp innblanding der ingen av mine andre får det. Mest er dette ved ujevn vei så jeg tror det skyldes dempere og oppsett.

Regenerering styres i forskjellige programmer. På et fullt batteri får du ikke regenerert, men det blir fort plass. Kraften på regenerering er variabel. Når det regenereres på en forhjulstrekker så gjør den også det i sving. Men om du tar en hurtig avkjøring uten å bremse så reduseres regenereringen med økende sideG. Problem solved.

Regenereringseffekten. 300høydemeter tar 1,5kw i Leaf, og du får regenerert fra halvparten til 3/4 ned igjen. Model s vil svi av mer i vekt, men regenere like mye.

Teknologien med overskudds termisk varme i vannform bruker også Leaf, som en fossilbil. Men radiatoren er varmeveksler til kupe, med elektrisk element som supplement.

Økonomien i Leaf er og helt rå. Huset må varmes opp til 125.000.- i året før en fossilbil går like rimelig. Koster like mye i drift som en 50cc moped.
Think. Feel. Drive. Med:
Lotus Elise S2 111S
WRX Sti m DCCD
Legacy 2.0 Boxerdiesel
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Re: Elbil vs forbrenningsmotor

Post by Tiger »

Prøv å holde dere til informativ fakta enn påstander... Dere som eier og har erfaringer med el. bil gir jo oss "fossiler" verdifull info fordi det er sikker mange her som vurderer en el. bil, meg selv inkludert. La det ikke bli til trolling og påstander den ene eller den andre veien ;-)

Kort: dampturbiner har en elendig termisk virkningsgrad, husker ikke hva vi beregnet som bra den gang da på skolebenken, men det er ikke mer en 35% pga spesielt pga varmetapet gjennom kondenseren. Kjelen i seg selv er oppe mot 95 % termisk virkningsgrad. På skip med dampturbiner av dem få som finnes i dag er maks trykket på kjelen ikke så høyt som på varmekraftverk på land. Der er de termiske virkningsgradene høyere, opp mot 49%.(Tachibana-wan Unit 2) I tillegg gjenvinnes mye av kondenservarmen bl.a til å varme boliger, fjernvarmeanlegg etc. Slik at total termisk virkningsgrad blir enda høyere.

Ottomotor: Toyota har klart å nå en termisk virkningsgrad på hele 43.7% som dem utvikler for Prius / hybrid biler. Nærmer seg 4 takts dieselmotorens termiske virkningsgrad.
Som sagt tidligere er ottoprosessen en bedre idealprosess en dieselprosessen. Forbrenningsmotorer vil vi se i biler langt frem i tid enda rett og slet pga geografiske og klimamessige utfordringer globalt. Se denne utviklingen i globalt perspektiv...
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
User avatar
Rune R.
Posts: 430
Joined: 05 Mar 2003 11:42

Re: Elbil vs forbrenningsmotor

Post by Rune R. »

Tiger wrote:Ottomotor: Toyota har klart å nå en termisk virkningsgrad på hele 43.7% som dem utvikler for Prius / hybrid biler. Nærmer seg 4 takts dieselmotorens termiske virkningsgrad.
Som sagt tidligere er ottoprosessen en bedre idealprosess en dieselprosessen. Forbrenningsmotorer vil vi se i biler langt frem i tid enda rett og slet pga geografiske og klimamessige utfordringer globalt. Se denne utviklingen i globalt perspektiv...
Dette må du forklare, alle dokumentasjon jeg har sett tidligerer (fra universitetet for en mannsalder siden) og det jeg finner på nett nå tilsier at den teoretiske virkningsgraden på en diesel motor ligger like over 50 % og like over 40 for en bensin motor. Du mener altså at det er motsatt? Hvorfor det og har du noe dokumentasjon på dette.

Hilsen
Nyskjerrigper
Leie ut en C7? Så gal har man vært
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Re: Elbil vs forbrenningsmotor

Post by Tiger »

Sulzers RTA Flex 96 har en termisk virkningsgrad på 54% , det du sitter igjen med ren kraft på aksel, om jeg husker rett i farta, den serien er verdens mest effektive varmekraftmaskin som går på fossilt brennstoff. Det ligger flere artikler på nett, ganske nytt dette her om Toyotas utvikling, men her er en link

http://green.autoblog.com/2011/04/24/to ... xt-gen-hy/

Gjentar det igjen: ottoprosessen er en bedre idealprosess en diesel, siden all forbrenning som skjer raskest mulig så nær TDC gir best termisk virkningsgrad, mens dieselmotoren forbrenner drivstoffet over "tid", dog svært liten. I tillegg er dieselmotoren mer begrenset turtallsområde hvor høy termisk virkningsgrad er best. Det er fullt mulig å utlede formlene slik at man rent teoretisk kan bevise at jo nærmere TDC forbrenningen skjer jo høyere termisk virkningsgrad gir det. To takts diesel skipsmotorene som brukes på større skip, ro ro, container og på VLCC / ULCC skip er ofte super long stroke motorer, som gir bedre virkningsgrad over ett langt slag, opp til 3600 MM på dem mest ekstreme motorene, og som gir bedre gjennomspylingsgrad av luft og motorene har kun en eksosventil i toppen.

Toyotas motorer har et syl. dia / slag ratio på 1,5 på motorene dem utvikler for Prius / som er under utvikling. Utviklingen går mot svært gode ottomotorer. Det har også vært prøvd utviklet motorer som kombinerer begge prosessene, men med ikke så bra resultat.

Poenget mitt er at å avskrive forbrenningsmotor for biler er en utopi enda, og når utviklingen for ottomotorene går den veien at dem nærmer seg termisk virkningsgrad som på små 4 takts dieselmotorer, så tror jeg bilene i nær fremtid blir en blanding mellom ottomotorer, hybrid mellom ottomotor og batteri, og el.biler for dem som klarer seg fint med kortere rekkevidde. Det er i alle fall veldig bra at el. bilene blir flere og flere av fordi forurensing lokalt, utslipp og støy blir betraktelig bedre på sikt. Globalt miljøhensyn på CO2 setter jeg spm. tegn ved el.bilens fortreffelighet når man ser på det spesifikt: CO2 "avtrykket" i kg, fra bilen er produsert til den er destruert-resirkulert / antall km kjørt.. kG CO2 / km.
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Re: Elbil vs forbrenningsmotor

Post by ElViz »

Og da har jeg trykket på den røde bestill knappen jeg også :mrgreen:
Bilen kommer i mai, det blir lenge og vente.....
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Elbil vs forbrenningsmotor

Post by webmaster »

ElViz wrote:Og da har jeg trykket på den røde bestill knappen jeg også :mrgreen:
Bilen kommer i mai, det blir lenge og vente.....
Hva har du bestilt da?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Re: Elbil vs forbrenningsmotor

Post by ElViz »

Den her:
http://www.teslamotors.com/no_NO/models/design

85, rød, tech, park, lyd.
Da blir det en Alfa 159 SW til salgs i april/mai. Velholdt med 3 år garanti igjen....desverre.
Men jeg jeg klarer bare ikke la være å benytte meg av den gavepakken fra staten. Jeg kjører såpass mye at det blir lønnsomt i forhold til alfaen. Betaler heller rente og nedbetaling enn diesel, bompenger og veiavgift.
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
TorAtle
Posts: 469
Joined: 05 Mar 2003 15:26
Location: Oslo

Re: Elbil vs forbrenningsmotor

Post by TorAtle »

Gratulerer med årets bil! Tok du med luftfjæring? Personlig synes jeg selv P85+ var for mykt satt opp, nok til at jeg avbestilte. Men det er et sabla godt kjøp og en veldig spennende bil.
2015 Porsche Cayman GTS, 2014 BMW i3
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Re: Elbil vs forbrenningsmotor

Post by ElViz »

Nix, ikke luftfjering, og ikke panoramatak, liker å ha det litt enkelt, og færre ting som kan gå i filler. Også stoff interiør, kona er vegetarianer, og liker ikke å sitte på døde dyr. og jeg er litt enig....
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
User avatar
Ketil Olsen
Posts: 339
Joined: 15 Feb 2010 11:29
Location: Gudå, Meråker
Contact:

Re: Elbil vs forbrenningsmotor

Post by Ketil Olsen »

Heisann folkens !
Mange gode argument her både den ene og den andre veien ser jeg.

Jeg har nå i disse dager kjørt min Leaf i 13mnd. /30.000km og kan ikke få rost den bilen nok opp i skyene.
Når det er sagt må man alltid ha klart for seg hvilke egenskaper man ønsker at denne praktiske el.bilen skal ha, og hvem har vel strengt tatt behov for en 2.1 tonns sportsbil med plass til 7 ? Misforstå meg rett, jeg digger Tesla Model S og er fast bestemt på å ha en om ikke alt for lenge. Jeg kjøpte Leaf`n for å kjøre de strekningene jeg oftest kjører, nemlig til/fra jobb. Rekkevidden er 12mil på sommeren, og 8 på vinteren. Hvem kan med hånden på hjertet si at dette ikke holder til å komme seg til jobb ? Ja fordi batterpakken er jo full igjen før du er ferdig. På sommeren lader jeg kun på jobb, fordi jeg har nok strøm til å komme meg tilbake neste dag. I helgene derimot må jeg ty til litt "privat strøm" :lol:

Det er vel ingen som har sagt at el.bilen eller elektrisk drift skal ta over all form for transport. Ser ikke helt for meg batteripakken på supertankeren som skal gå fra Mexico gulfen og til Rotterdam altså :wink:

Å spekulere i Otto prinsipper, 2 takt vs. 4-takt osv. er egentlig bortkastet tid fordi ingen av disse er i nærheten av en el.motor.
Hele skepsisen dreier seg rundt "rekkevidde angsten" folk naturlig nok har, men den har jo Tesla blåst rett vest med sin banebrytende rekkevidde. Men selv den kommer til kort noen ganger. Hva når du skal ha storrydding og trenger en bil til å dra henger ? Hva med når du skal sette ut/ ta inn båten ? Jeg tror løsningen etter hvert blir bilpool løsninger hvor man betaler et "medlemskap" og en viss sum for å leie en bil når man skal på kjøreoppdrag el.bilen ikke egner seg til.
Jeg har i hvert fall løst mine "ikke dagligdagse" kjøreoppdrag ved å låne bilen til mine foreldre :wink:
Ketil Olsen
91. Porsche 928 baneracer prosjekt
Bilder på http://photobucket.com/Ketil_Olsen

Det umulige tar bare litt lengre tid, det er alt :-)

*** Min Amway butikk: http://www.amway.no/user/ketilolsen ***
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Elbil vs forbrenningsmotor

Post by rayb »

Ketil Olsen wrote: Hele skepsisen dreier seg rundt "rekkevidde angsten" folk naturlig nok har, men den har jo Tesla blåst rett vest med sin banebrytende rekkevidde.
Tesla Model S er en bil. Den koster dessuten dobbelt så mye som andre elbiler. Å si at rekkeviddeproblemet er løst av Tesla er vel å ta litt hardt i....

De har forøvrig ikke gjort noe revolusjonerende i det hele tatt, de har bare puttet større batterier i bilen.....
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Elise_type_79
Posts: 68
Joined: 26 Oct 2011 14:16

Re: Elbil vs forbrenningsmotor

Post by Elise_type_79 »

Ja Tesla har puttet enormt mange batterier i bilen og lagt på systemer for aktivt å kontrollere miljøet de opererer i, dvs vannkjøling/oppvarming.
Spørsmålet er hvorfor ikke andre har gjort det også? Alle andre EL biler som serveres idag har direkte puslete rekkevidde grunnet liten batteripakke. Selv den nye BMW 3i som er i størrelse skoeske sammenlignet med en Tesla S kunne glatt hatt dobbel rekkevidde hadde de brukt plassen rekkeviddeforlengeren ikke opptar til batterier.

Er det for ikke å konkurrere med tradisjonelle drivlinjer i eget sortiment?
When in doubt, flat out!
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Elbil vs forbrenningsmotor

Post by Iceman »

Bare kjøp Tesla, men ikke kom her å påstå et bilen er Grønn.
Den forurenser noe helt forferdelig, men ja kjør å kos dere i Taxi-feltet så lenge det går.
Snart må dere også betale bompenger, og godt er det.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Elise_type_79
Posts: 68
Joined: 26 Oct 2011 14:16

Re: Elbil vs forbrenningsmotor

Post by Elise_type_79 »

Bålpissere finnes, også her på sportsvogn.no

At bilen min i øyeblikket står å lader på polsk kullkraft, svensk kjernekraft eller dansk vindkraft er TOPP.
Dette er strøm som ikke lar seg regulere, de går i steady state når det gjelder varmekraftverk og er dimensjonert for forbruket mandag morgen 0800. Altså er det råbillig kraft i helgene og om nettene.

Istedet for at fiskene i Potznan skal får varmere badevann skal jeg bruke denne energien til å kjøre barna i barnehagen og så på jobb i morgen. Dette er GRØNN hverdag i praksis.
Når batteriene mine er utslitt (under 80% kapasitet) om ca 500.000km vil de gå inn i et nytt liv som magasin en eller annen plass der den billige nattekraften magasineres opp.

Dette er ikke fancy visjoner, det er fremtiden og vi får oppleve den nå :-)

Selvsagt kommer fordelene EL biler har idag som bompenger og kollektivfelt til å forsvinne gradvis og i løpet av inneværende stortingsperiode. Alt annet ville vært naturstridig.
Om 10 år, hvis vi lever da, vil du le av dine egne uttalelser nå. Andelen biler med tradisjonell diesel/bensin drivlinje være marginal og trafikken domineres av hybridløsninger og hydrogen samt rene EL biler. Hvordan sitsen blir er det ingen som vet, jeg tipper nybilsalget på biler uten hybrid løsning blir ca 10%.

Dødaren for forbrenningsmotoren er den elendige virkningsgraden.
When in doubt, flat out!
Post Reply