Selge bil til utlandet

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Selge bil til utlandet

Post by b-havers »

Jeg har (kanskje) solgt en bil til Frankrike.
Har noen erfaring med dette? Er det noen spesielle hensyn å ta
, f.eks mtp Biltilsynet, tollvesenet etc?
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Re: Selge bil til utlandet

Post by lee »

Hallod Bjørn!

Gratulerer! :D

Da er vi de to i Norge (regner jeg med) som har klart det utrolige!! Jeg solgte min ny-importerte, men ikke-godkjente Caterham (ikke fabrikkbygd) til en kar i Tyskland i 2008. Jeg husker ikke annet enn at det gikk helt uten problemer. Bilen var på det tidspunktet momset inn, og disse pengene fikk jeg tilbakebetalt av tollvesenet ved utførsel. Tollvesenet er en grei etat i forhold til andre etater.
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Re: Selge bil til utlandet

Post by b-havers »

Nå er den ikke 'solgt' før den er betalt og hentet....
Men, han sier nå han skal ha den...

Jeg sendte mail til de to antatt involverte instanser, og fikk kjapt svar fra begge.
Men Biltilsynet og Tollvesenet; de er ikke helt samkjørte:

Fra Tollvesenet:
Dersom verdien av en vare som utføres er NOK 5000 eller over er det formelt krav om en utførseldeklarasjon. Vi kan hjelpe privatpersoner med utførselspapirer fra Norge helt kostnadsfritt ved personlig frammøte, for eksempel her i Tollbugata 1 A i Oslo. Uansett land et kjøretøy skal eksporteres til anbefaler vi at man får hånd om de norske skiltene slik at de snarest mulig innleveres til en trafikkstasjon under Statens Vegvesen.
Da er bilen ansett som avregistrert i Norge, og det vil ikke lenger fra vår side gå ut framtidige krav om årsavgift.


Fra Biltilsynet kom dette:
Vi forstår at du ønsker veiledning angående
Salg til utlandet:

For å selge en bil til utlandet er det noen ting man bør være obs på:
Bilen må være avregistrert i Norge, skiltene må derfor leveres inn til en trafikkstasjon.
Salgsmelding må fylles ut, selger fyller ut på vanlig måte og signerer sin del, og kjøper fyller inn all informasjon om seg på sin del, og bruker sin utenlandske adresse og personopplysninger og signerer sin del. Denne må leveres inn i original til trafikkstasjonen.

Kjøper må ha med seg begge vognkortene, både del 1 og del 2, til registreringsmyndighetene i sitt land. Uten begge deler av vognkortet, kan kjøper få problemer med å få bilen registrert.
Kontakt utenlandske registreringsmyndigheter for å høre hva de krever for å få registrert et kjøretøy der.

Skulle en av delene være borte, kan det være lurt, for nåværende eier å bestille et nytt i sitt navn, og vente med handelen til dette har ankommet.
I de tilfellene hvor vognkort del 2 er innlevert på en trafikkstasjon, må denne trafikkstasjonen kontaktes, for å få det utlevert igjen.

Bilen må derfor fraktes ut av landet på tilhenger/lastebil, eller kjøres ut på prøveskilter.
Norske prøvekjennemerker/prøveskilt er gyldige i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Utenfor disse landene må man kontakte andre lands myndigheter for prøveskilt, evt. bruke henger.
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
silverwrx
Posts: 92
Joined: 17 Jan 2007 20:39

Re: Selge bil til utlandet

Post by silverwrx »

Tollvesenet er profesjonelle. Biltrangsynet er en opphopning av kommunalt ansatte med livslang erfaring med regelrytteri.

Lurer på om du får del 1 og 2 uten å betale norsk omreg. Neppe.

Følg tollvesenets.
Think. Feel. Drive. Med:
Lotus Elise S2 111S
WRX Sti m DCCD
Legacy 2.0 Boxerdiesel
alfa
Posts: 237
Joined: 06 Jan 2004 14:07

Re: Selge bil til utlandet

Post by alfa »

Dette virket jo greit.

Vi som jobber i kommunen er svært opptatt av borgernes
interesser. Biltrangsynet har som oftest egne interesser i
i fokus. En lang fartstid i Biltrangsynet vil trolig føre
til at man ikke er kvalifisert til å jobbe i en kommune, da
interessen for borgernes ve og vel er forvitret....
___________________
Come to the dark side - we have cookies!
User avatar
mazdafun
Posts: 200
Joined: 10 May 2006 13:56

Re: Selge bil til utlandet

Post by mazdafun »

Hei.

Synes det var ganske ryddige svar. Export er omstendig om alt skal gå knirkefritt for seg. Det har vel de fleste som har importert en bil fått smertelig erfare en gang eller 2. Tenker på når jeg tok en bil fra Italia med det styret der nede *-jeeezzz =) (laaaang historie)

Om karen du skal selge til skal få registrert den i utlandet "knirkefritt" så følger du de anvisninger du har fått. Ta og skriv ut svaret du har fått på mail og ta med deg til toll og BT. Min erfaring er at det ikke er alle som kjenner disse (riktige) retningslinjene i etatene.

Og til spm: Du betaler ikke omreg ved export - for det er ikke omregistrering, men utførsel.

Lykke til
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Re: Selge bil til utlandet

Post by b-havers »

Fikk 'eksport lisens' fra Tollboden i Oslo i går.
Den nye eieren kom fra Frankrike med fly til Rygge. Tittet på bilen, fant den bedre enn beskrevet i annonsen 8) - og tok den med seg.

Tar Kiel-fergen i dag, og kjører 147 mil til Les Sable D'olonne fra og med onsdag.

Han skal vise og få stemplet 'eksport lisensen' ( i mangel av noe bedre ord) ved ut-passering Norge.
Han må bruke de norske skiltene til han kommer hjem og får omregistrert bilen der. Dette er det springende punktet - inntil skiltene er tilbake er bilen pr def ikke å anse som eksportert. Det betyr at risikoen for å få årsavgiftkrav også er tilstede.
Men, franskmannen virket veldig OK, han lovte å sende skiltene så snart han får registrert bilen i hjemlandet.

Da får jeg ta med salgsmelding og skilter og besøke onkel Biltilsyn.


Synd at bilen forlater Norge - det var bare fem slike her til lands, men slik er det.


Nå får konemor plass til familiekjerra i garasjen til vinteren. Da blir hun nok glad.
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
lee
Posts: 278
Joined: 27 Mar 2006 18:56
Location: Kristiansand

Re: Selge bil til utlandet

Post by lee »

Høres bra ut!

Og hvilken bil av bilparken din var det som forlot landet?

Lo2
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Re: Selge bil til utlandet

Post by b-havers »

Det var 'den blå Lotusen', Elan +2.
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
Post Reply