Norsk luksusbil kjørte inn i folkemengde - 17 skadet

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Norsk luksusbil kjørte inn i folkemengde - 17 skadet

Post by need4speed »

Tragisk ulykke som kunne skjedd hvem som helst, er bare glad for at ikke noe verre skjedde. Hvor mye lån man har på bilen har INGEN sammenheng med ulykken så den sammenlignen var ganske langt utenfor mål, man blir ikke BEDRE sjåfør av å betale bilen kontant.
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Norsk luksusbil kjørte inn i folkemengde - 17 skadet

Post by Iceman »

need4speed wrote: Hvor mye lån man har på bilen har INGEN sammenheng med ulykken så den sammenlignen var ganske langt utenfor mål, man blir ikke BEDRE sjåfør av å betale bilen kontant.
100% enig.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Norsk luksusbil kjørte inn i folkemengde - 17 skadet

Post by Iceman »

alfa wrote:Joda enig i det - drømmer kan realiseres umiddelbart ! Ikke vent - løp og kjøp.
Fikk lyst på en hyper bil selv. Er det firma i Drammen oppe lenger ? Var visst mange kjentfolk som fikk
drømmer realisert der. Viste seg å bli et mareritt.

Snart er ballonglåna så store at eneste løsning for å bli kvitt drømmebilen som MÅ byttes før avdrag
er at "staten v/Giske går inn på eiersiden" som det heter når ting går til helve....
:shock:
Kjenner mange steder, som kan hjelpe deg å skaffe drømmebilen.
Kan til om med lease deg en superbil, om du vil.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
alfa
Posts: 237
Joined: 06 Jan 2004 14:07

Re: Norsk luksusbil kjørte inn i folkemengde - 17 skadet

Post by alfa »

need4speed wrote:Tragisk ulykke som kunne skjedd hvem som helst, er bare glad for at ikke noe verre skjedde. Hvor mye lån man har på bilen har INGEN sammenheng med ulykken så den sammenlignen var ganske langt utenfor mål, man blir ikke BEDRE sjåfør av å betale bilen kontant.
Joda - enig med deg i det - det var ikke selve poenget. Jeg var nok litt dårlig på å få frem argumentet;

Noen ganger er det kanskje slik at en litt for lett kommer til mye krefter og fartsressurser uten tilstrekkelig erfaring.
Så kan en nok med riktig tilnærming lære seg å kjøre bra med kraftig redskap.

Når det gjelder ballongfinansiert bil vil jeg fortsatt hevde at en er litt mer uvøren' enn om en eier hele bilen cash kontant.
Det er ren psykologi!

At ulykken kunne skjedd "hvem som helst" er lenger utenfor mål. Jeg er ihvertfall ikke "hvem som helst" i en slik situasjon :?
Det handler om risikovurdering og konsekvens.
___________________
Come to the dark side - we have cookies!
sverre
Posts: 39
Joined: 08 May 2004 19:46
Location: Lillestrøm

Re: Norsk luksusbil kjørte inn i folkemengde - 17 skadet

Post by sverre »

1. De fleste av oss har sikkert gjort liknende tabber, men heldigvis med mindre konsekvenser. Hvem kan med hånden på hjertet si at de ikke har overvurdert egen kompetanse i forhold til kjøretøyets egenskaper? Publikum elsker jo at det skjer noe spennende. Vanligvis er det et symptom på at grensen er nådd, her gikk det over grensen. Synes vi skal være litt mildere i dømmingen. Det er bare trist for alle inviolverte, de som er skadd, arrangøren og føreren.
2. Å si at Koenigsegg har "dårlige kjøreegenskaper" med the Stig som sannhetsvitne er vel utsagn på noe tynt grunnnlag? Alle kjøretøy med slikt potensiale må håndteres deretter. Det minner litt om misunnelse over at noen har råd til så dyre vaner, eller prioriterer opplevelsen så høyt at gjelden ikke spiller noen rolle.
3. At noen bruker alt for mye penger (sine egne eller bankens) på slike biler i sin første fase gjør at entusiaster som oss får tilgang på dem i en senere fase i disse bilenes liv. Jeg synes det blir litt hult å kritisere han som kjøper den dyre bilen når den er ny og betaler for verditapet, samtidig som vi gjerne kjøper slike biler når de har falt til menigmannspris. (Håper jeg ikke fornærmer de som både er sanne entusiaster og har råd/tar seg råd til å kjøpe superbiler i "første fase")
Sverre
Ferrari 308 GTS QV -84
Mercedes SLK 230 kompressor -97
TR6-74
Fiat 2000 Spider-79
Fiat 500 -70
X Fiat Barchetta, Mercedes 450 SL, 944 (2), 911 SC(2) , 924 Turbo, 924, 912, Fiat X 1/9(2), Alfetta GT, GTV, Murena, Bagheera, Spitfire, MGB GT.
User avatar
Yukikaze
Posts: 126
Joined: 28 Feb 2012 21:15

Re: Norsk luksusbil kjørte inn i folkemengde - 17 skadet

Post by Yukikaze »

Skål for det, Sverre.

Jeg ser ingen sammenheng mellom å "kjøre seg oppover" og økonomisk slagkraft. Alder med dertil nedbetalte huslån og seniorlønninger betyr naturligvis litt, men for folk flest vil superbil være uoppnåelig uten lån. Vi som en gang blir begunstiget med de fruktene våre foreldre sådde møter hyttekåte ektefeller i døra (eller senga om det gode tider).

Jeg har aldri kjørt en Koenigsegg, så bilen kan jeg intet om. Det jeg derimot automatisk kjenner er at du gasser ikke opp en monsterbil når du akkurat har spunnet i en situasjon du normalt ville hatt kontroll i. Mulig denne føreren, som jeg oppriktig synes synd på, har lang erfaring, men det vites ei om han har dratt lærdom av den.

Jeg håper virkelig det går bra videre med ofrene, at tilskuere i lignende eventer forstår risikoen ved å henge for nære og at sjåfører med sterke biler utøver friheten under ansvar.
SVX - VTD
alfa
Posts: 237
Joined: 06 Jan 2004 14:07

Re: Norsk luksusbil kjørte inn i folkemengde - 17 skadet

Post by alfa »

sverre wrote:1. De fleste av oss har sikkert gjort liknende tabber, men heldigvis med mindre konsekvenser. Hvem kan med hånden på hjertet si at de ikke har overvurdert egen kompetanse i forhold til kjøretøyets egenskaper? Publikum elsker jo at det skjer noe spennende. Vanligvis er det et symptom på at grensen er nådd, her gikk det over grensen. Synes vi skal være litt mildere i dømmingen. Det er bare trist for alle inviolverte, de som er skadd, arrangøren og føreren.
2. Å si at Koenigsegg har "dårlige kjøreegenskaper" med the Stig som sannhetsvitne er vel utsagn på noe tynt grunnnlag? Alle kjøretøy med slikt potensiale må håndteres deretter. Det minner litt om misunnelse over at noen har råd til så dyre vaner, eller prioriterer opplevelsen så høyt at gjelden ikke spiller noen rolle.
3. At noen bruker alt for mye penger (sine egne eller bankens) på slike biler i sin første fase gjør at entusiaster som oss får tilgang på dem i en senere fase i disse bilenes liv. Jeg synes det blir litt hult å kritisere han som kjøper den dyre bilen når den er ny og betaler for verditapet, samtidig som vi gjerne kjøper slike biler når de har falt til menigmannspris. (Håper jeg ikke fornærmer de som både er sanne entusiaster og har råd/tar seg råd til å kjøpe superbiler i "første fase")
1. OK - enig det er trist for alle - jeg dømte sikkert for hardt.
2. At Koenigsegg har dårlig kjøreegenskaper i forhold til forventningene må jeg få lov til å mene. - Jepp, The Stig er dårlig vitne. Ingen har jo sett han, ei heller vil han snakke :shock: :roll: Nei, jeg er ikke misunnelig - på gjelda? Nei - glad jeg slipper den. På bilene? - nei egentlig ikke - ville kjøpt noe annet for penga....
3. Helt enig! Vi skal være glad noen gidder ta det initielle tapet.

Som tidligere nevnt - det var en ulykke - fører har det sikkert forferdelig- la oss håpe det går bra med alle.
___________________
Come to the dark side - we have cookies!
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Norsk luksusbil kjørte inn i folkemengde - 17 skadet

Post by Iceman »

Godt noen kjøper dyre, flotte , og nye biler, så andre kan ta over restene.
Hva er en menigmannspris , på en bil i Nkr ? Litt usikker på dette.
menigmannspris, eller folk flest tar man opp for å poengtere et klasseskilde.
Janteloven følger da med, noe som henger igjen i Norge fra 1933.

One man's trash, is another man's treasure.

Grunnen til at folk snakker ekstra mye om denne saken, er fordi det var en luksusbil som var involvert.

Det som har skjedd er kjempe trist, for alle involverte.....
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Norsk luksusbil kjørte inn i folkemengde - 17 skadet

Post by rayb »

Iceman wrote:Grunnen til at folk snakker ekstra mye om denne saken, er fordi det var en luksusbil som var involvert.

Det som har skjedd er kjempe trist, for alle involverte.....
Det hadde nesten holdt med "bil" jfr. tullingen som kjørte seg selv og 2 jenter i hjel i fylla på Bygdøy for noen år tilbake.
Det faktum at han akkurat hadde fått igjen lappen etter forrige fyllekjøring og at han hadde noe sånt smo 1.5 i promille kom ikke like tydelig fram som det faktum at han kjørte racerbil....

Forøvrig er jeg enig i at dette er en kjempetrist sak, men det er vi nok alle enige om.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
THB
Posts: 1037
Joined: 03 May 2004 15:34
Location: Trondheim
Contact:

Re: Norsk luksusbil kjørte inn i folkemengde - 17 skadet

Post by THB »

Ifølge tidligere eier Idar Vollvik i dagens utgave av Adresseavisen er akkurat denne bilen nærmest for en prototyp å regne og har en del "mangler" som gjør den "livsfarlig" å kjøre...
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)

X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
User avatar
cpr
Posts: 168
Joined: 21 Nov 2005 11:09
Location: Sarpsborg

Re: Norsk luksusbil kjørte inn i folkemengde - 17 skadet

Post by cpr »

Syntes virkelig synd på eieren/sjåføren. Dette kunne skjedd nesten hvem som helst i den situasjonen..

Til og med Koenigsegg er inneforstått med at bilene må selges med kjørekurs slik at eiere får en forståelse for kreftene som bor i bilen, dessverre følger ikke kurset med ved videre salg :)

Og koblingen til lån...

Tidligere hadde jeg gjeldsfri bil og lån på huset, nå cashet vi ut boligen og lånte til bil med pant i huset, og jeg merket
umiddelbart at jeg ble en dårligere sjåfør. Kona valgte billån, og hun har virkelig blitt dårlig..
Currently: Aston Martin Vantage, Mini John Cooper Works Countryman, 2011 Fiat 500 Abarth.
hmsilset
Posts: 106
Joined: 07 Feb 2011 18:26
Location: Romsdalen

Re: Norsk luksusbil kjørte inn i folkemengde - 17 skadet

Post by hmsilset »

Synes foreldre har ansvar for at barn ikke står så nær en vei der det er sånne hastigheter.Jeg hadde aldri i verden stått så nært..Kun på acr de få gangene jeg har vært der jeg har stått nært.Føler med alle uansett, for dette er bare tragisk!
Post Reply