NSK-arrangement og kaskoforsikring

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Frank H Herfjord
Posts: 116
Joined: 25 May 2012 13:16

NSK-arrangement og kaskoforsikring

Post by Frank H Herfjord »

Jeg hadde i april et uhell ved et NSK-treff på Rudskogen, og Codan forsikring ønsket ikke å dekke skaden. Det finner jeg meg ikke i, og har nå sendt saken til finansklagenemnda. Det betyr at saken snart blir offentlig informasjon, så da tenkte jeg at jeg like godt kunne vise min klage her, siden flere kan ha interesse av saken. Enjoy...
Klager:
Frank Herfjord

Forsikringsselskap:Codan Forsikring

Beskrivelse av hva klagen gjelder:Særskilt om subjektive forhold ved kaskoforsikring: ansvarsbegrensning og fremkalling av forsikringstilfellet

OBS: i tillegg til min skademelding og vitnes forklaring har videopptak av kjøringen av begge parter blitt brukt som bevis av i behandlingen av saken. Jeg ber derfor om at finansklagenemnda også studerer videoopptaket:
http://www.youtube.com/watch?v=lzliMgtH0lU

Hva jeg klager på:
Spørsmålet om ansvarsbegrensning:

Skaden skjedde under arrangement på Rudskogen Motorsenter i regi av Norsk Sportsvogn Klubb.

Selskapet påstår at formålet med arrangementet var hastighetskjøring på bane, og henviser til polisens bestemmelse om ansvarsbegrensning som årsak til at de ikke ønsker å dekke skaden:

”Erstatning kan reduseres eller falle bort dersom:
g) Motorvognen brukes til hastighetsløp eller fartsprøver på bane eller avsperret område, uavhengig av om det er med eller uten tidtaking. Dette gjelder ikke ved trafikkopplæringskurs organisert av motororganisasjonene”


I min klage til selskapets interne klageorgan bemerker jeg at selskapet kaller arrangementet hastighetskjøring for så å henvise til en bestemmelse som omfatter hastighetsløp og fartsprøver.

Jeg forklarer så at hastighetsløp er en spesifikt definert aktivitet som kun finner sted på Rudskogen Motorsenter ved arrangement forhåndsgodkjent av politiet, lisensiert av Norsk Bilsport Forbund og for biler og sjåfører lisensiert av Norsk Bilsport Forbund.

På tilsvarende måte er fartsprøve en annen spesifikt definert aktivitet som ikke finner sted på Rudskogen motorsenter i det hele tatt, men er et begrep som brukes i rallysport på avsperret vei. Store Norske Leksikon omtaler fartsprøve som et maritimt begrep, men et søk på søkemotoren google viser at 197 av de 200 første treffene henviser til rally, mens de resterende tre henviser til fartsprøve som maritimt begrep.

Selskapets svar på min klage sier:

Videoen viser tydelig at det gis gass umiddelbart før bilen får skrens og ender opp i veggen som omkranser banen. En form for kjøring som etter selskapets syn ikke kan kalles noe annet enn hastighetsløp eller fartsprøve all den tid for høy hastighet ene og alene var grunnen til at skaden oppsto.

Jeg konstaterer at selskapet anser enhver ulykke som oppstår med høy hastighet som kausalitet for å være hastighetsløp eller fartsprøve og at de ikke evner å skille mellom hastighetsløp eller fartsprøve. Jeg aksepterer ikke at de konstruerer egne definisjoner av kjente begrep med hensikt i å fraberope seg ansvar.

Spørsmålet om fremkalling av skaden ved grov uaktsomhet:

Selskapet sier i avslagsbrevet:

Filmopptak av kjøringen viser at du holdt høy fart i en sving mens banen var glatt som følge av regnvær. Ved kjøring i høy hastighet under slike forhold blir risikoen stor for at skade kan inntreffe. Skade som oppstår som følge av slik uforsvarlig kjøring anser vi derfor å være forvoldt som følge av utvist grov uaktsomhet. I dette tilfellet er vi av den klare formening at det foreligger årsakssammeheng mellom grov uaktsom kjøring og den inntrufne skaden, noe som vil føre til avkortning i en eventuell erstatningsutbetaling.

Filmopptaket viser at speedometeret på bilen viser 65km/t og 3900 omdreininger i det bilen mister grepet på bakhjulene. Fartsgrensen på stedet er 80km/t. Sett i lys fartsgrensen på stedet påstår jeg at jeg avpasset farten etter forholdene. Min vurdering er at farten var lav nok, men at den utslagsgivende årsaken til uhellet var at jeg akselererte på et ugunstig tidspunkt. Men jeg akselererte slett ikke kraftig, og varigheten av akselerasjonen var langt under ett sekund. Min vurdering er derfor at uhellet skyldtes alminnelig uaktsomhet og ikke grov og dermed ikke kan føre til avkorting av dekningen.

Klage på generell saksbehandlingsskikk:
I mine innledende telefonsamtaler med saksbehandler Sarfraz Ishaq påsto han at selskapet ikke dekker skader på Rudskogen motorsenter i det hele tatt. Når jeg så bemerket at polisen kun har avgrensninger i forhold til hastighetsløp eller fartsprøver bekreftet han at forsikringen ville gjelde i dette tilfellet.

Forsikringsselskapet ga deretter klarsignal om å iverksette reparasjonen. Først senere ombestemte de seg og sendte en epost til verkstedet den 29. mai om at deler til bilen ikke skulle bestilles. På dette tidspunkt hadde versktedet allerede forhåndsbetalt deler for over 30'000kr, og ble dermed overlatt til håpet om at jeg ville dekke deres utgifter.

Krav:
Jeg mener forsikringsselskapet skal dekke skaden fullt ut med fratrekk av min egenandel på 12'000kr. Jeg vil nå i påvente av saksbehandlingen selv måtte legge ut for skaden. Det vil jeg bli nødt til å gjøre ved hjelp av et forbrukslån med 1000kr etableringsgebyr, 85kr månedlig termingebyr og 16,5% rente. Jeg ber derfor om at det tas hensyn til at selskapet også må dekke mine kapitalkostnader for reparasjonen.

med vennlig hilsen,

Frank Herfjord
2012 Nissan Leaf.
x: 2005 Smart Roadster Brabus Xclusive Coupe, 2010 Lotus Evora
User avatar
MortenB
Posts: 30
Joined: 01 May 2013 19:03

Re: NSK-arrangement og kaskoforsikring

Post by MortenB »

Lykke til med den, håper det ikke ble for dyrt for deg. Hva slags dekk kjørte du på?
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

NSK-arrangement og kaskoforsikring

Post by ElViz »

Lykke til! Ser ut som en perfekt sak å prøve dette på :)
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
Frank H Herfjord
Posts: 116
Joined: 25 May 2012 13:16

Re: NSK-arrangement og kaskoforsikring

Post by Frank H Herfjord »

Jeg har Pirelli P-Zero "MO" som er nesten nye. Det er ikke umulig at lufttrykk kan ha vært lavere enn det burde, som kan ha medvirket til uhellet. For det var tre grader i luften som vel gjør at trykket var lavere enn tidligere på dagen når det var tørt.

Egenandelen er jo høy og bonustap svir, men utenom det føler jeg meg rimelig sikker på at dette ikke blir så dyrt for meg. Selskapet har jo ikke noen sak.
2012 Nissan Leaf.
x: 2005 Smart Roadster Brabus Xclusive Coupe, 2010 Lotus Evora
User avatar
ThomasB
Posts: 751
Joined: 29 Jul 2007 17:20
Location: Oslo

Re: NSK-arrangement og kaskoforsikring

Post by ThomasB »

Lykke til. Burde vel vært sprengt litt mer av den fjellknausen når banen ble bygd. Lite plass til feil på nye Rudskogen..
- '73 Escort Mexico
- '65 Amazon 122s 4 sale
- '09 Cooper Clubman
Frank H Herfjord
Posts: 116
Joined: 25 May 2012 13:16

Re: NSK-arrangement og kaskoforsikring

Post by Frank H Herfjord »

Ja det er ikke det første uhellet akkurat der.
2012 Nissan Leaf.
x: 2005 Smart Roadster Brabus Xclusive Coupe, 2010 Lotus Evora
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: NSK-arrangement og kaskoforsikring

Post by hagenisse »

ThomasB wrote:Lite plass til feil på nye Rudskogen..
Stort sett er det jo bra med avkjøringssoner. Med asfalt til og med. Ikke akkurat der Frank dro av, men.
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: NSK-arrangement og kaskoforsikring

Post by hmhaga »

Frank H Herfjord wrote:Det er ikke umulig at lufttrykk kan ha vært lavere enn det burde
Lavt dekktrykk fungerer ofte bra på våt asfalt.
Skal bli spennende å følge denne saken. Kjekt å se noen som orker å kjempe i mot ordspillene til forsikringsselskapene. Her kan du lese deg grundig opp på reglene de legger til grunn:
http://www.bartel.org/calvinball/
...som du ser kan de tilpasses ethvert scenario, slik at man alltid får ønsket utfall.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Frank H Herfjord
Posts: 116
Joined: 25 May 2012 13:16

Re: NSK-arrangement og kaskoforsikring

Post by Frank H Herfjord »

Deres polise har en tydelig ordlyd så jeg er ikke redd for tøyseunnskyldningene i avslagsbrevet.

Enkelte selskap operer imidlertid med mer diffus ordlyd, og det hadde vært interessant å få prøvd en sak i slike situasjoner. For jeg stiller meg tvilende til at noe selskap kan fradra seg ansvar så lenge vegtrafikklovens bestemmelser er gjeldende uten unntak.

Vegtrafikkloven er tydelig på at eneste unntak gjelder for konkurransekjøring:
vegtrafikkloven §2-6, sjette ledd:

Fartsgrensene gjelder ikke for konkurranseskjøring1 som med politiets tillatelse holdes på særskilt bane eller veg som stenges for all annen trafikk.
Eller rettere sagt konkurranseskjøring som vår kjære regjering har feilstavet det som :P

Jeg vil anta det må skje en lovendring for at selskapene skal kunne unndra seg ansvar for andre situasjoner eller tilstander enn hva som er gjengitt i lovverk.

En annen sak er at dekningen selvsagt kan falle bort eller reduseres dersom veitrafikkloven brytes hvis man for eksempel kjører alt for fort eller kjører forbi på høyre side etc. Mitt poeng er at bare at de ikke kan fraskrive ansvar for kjøring på rudskogen på prinsipielt grunnlag.

Men jeg bemerker at selskapet roter sammen sine argumenter og begreper når de sier at de ikke vil dekke skaden fordi jeg kjørte så fort at det var et hastighetsløp. Men at de i alle tilfelle ikke ville dekket skaden fordi jeg kjørte for fort... Forstå det den som kan.
2012 Nissan Leaf.
x: 2005 Smart Roadster Brabus Xclusive Coupe, 2010 Lotus Evora
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Re: NSK-arrangement og kaskoforsikring

Post by vids »

Antar at de nå vil senke fartsgrensen på rudskogen ;)
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re: NSK-arrangement og kaskoforsikring

Post by Morten H »

NSK holder "Ferdighets kjøring arangemang" ikke Hastighets trening/kjøring.

Egentlig samme som Trafikk skolene holder på NAF sine baner og da lurer jeg på ossen Forsikkrings regler de følger/har,
da mange stiller jo med Skole/ vanlige/egne biler der.

Husker godt da jeg startet med Banekjøring, da var det Slalom, unnamanøvring og Glattkjøring først (på Våler) og så fikk vi lov å kjøre på Bane etterpå.
Husker ikke om det var med NSK ?
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
Frank H Herfjord
Posts: 116
Joined: 25 May 2012 13:16

Re: NSK-arrangement og kaskoforsikring

Post by Frank H Herfjord »

Ja, jeg lar meg irritere over selskapets påstand om at formålet med arrangementet var hastighetskjøring. På hvilket grunnlag trekker de denne konklusjonen? Neppe fra NSK sin dokumentasjon eller intervju med vitne. Men enn så lenge unntaket i polisen avgrenses til kun hastighetsløp og fartsprøver spiller det vel liten rolle om arrangementet var kalt uforsvarlig bajas livsfarlig grisekjøring.

Det som er litt pussig er at de skriver Dette gjelder ikke ved trafikkopplæringskurs organisert av motororganisasjonene. Så vidt meg bekjent er det ingen motororganisasjoner som driver med opplæring ved hastighetsløp eller fartsprøver. Men om de mot all sannsynlighet likevel får medhold i at arrangementet kan kalles dette så vet ikke jeg hva NSK er hvis det ikke er en motororganisasjon, og jeg hadde en erfaren instruktør med i passasjersetet i min bil.
2012 Nissan Leaf.
x: 2005 Smart Roadster Brabus Xclusive Coupe, 2010 Lotus Evora
User avatar
Yukikaze
Posts: 126
Joined: 28 Feb 2012 21:15

Re: NSK-arrangement og kaskoforsikring

Post by Yukikaze »

I utgangspunktet så har du ikke deltatt i noe løp eller prøve i det hele tatt, du har deltatt på et privat arrangement på lukket bane med "ferdighetskjøring" som formål. Så lenge det ikke finnes vilkår rundt denne situasjonen som du ikke har tatt med her, så vil jeg tro begge disse begrepene ikke er anvendelig i sammenhengen. Unntaket er dersom disse foreligger som anvendte juridiske begreper innenfor norsk rettssystem, eksempelvis i tidligere rettsoppgjør. NAFs advokater har helt sikkert innsikt i begrepsbruk innenfor sitt felt og kan nok kjapt fortelle deg om du har håp eller ikke her.

Nemdas avgjørelse er ikke forpliktende etter min kunnskap og begge parter kan ta saken til retten.

Nå klarer ikke jeg å se speedometeret ditt på videoen og det er vanskelig å anslå farten, men stort sett ser jeg ikke at du kjører dette spesifikke kjøretøyet med grov uforstand. Det er forskjell på en Evora og en Espace, uforstand er når man fører motorvognen over dens ytelse relatert til forholdene.

"Videoen viser tydelig at det gis gass umiddelbart før bilen får skrens og ender opp i veggen som omkranser banen. En form for kjøring som etter selskapets syn ikke kan kalles noe annet enn hastighetsløp eller fartsprøve all den tid for høy hastighet ene og alene var grunnen til at skaden oppsto"

Dette er bare vås. Det de sier her er at de ville kjørt regress i alle tilfeller der ulykker skyldes høy fart. Det er ikke tilfelle.
SVX - VTD
User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

NSK-arrangement og kaskoforsikring

Post by need4speed »

Jeg vet det har vært uhell på acr der forsikringsselskapet aksepterte det som ferdighetskrkng og dekte skaden, det gjaldt If


Signatur: For beste service bruk
http://www.celticmotorsport.com/
:)
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: NSK-arrangement og kaskoforsikring

Post by rayb »

Fra annen tråd her på forumet:
I kjølvannet av dette......

Da ble det fra 01. mars 2013 endring i vilkårene hos Gjensidige vedr. kjøring på avsperret bane eller vei.

"Skade ved kjøring på avsperret område, på bane eller vei som for eksempel Rudskogen, Vålerbanen og Nurburgring, dekkes ikke. Forsikringen gjelder likevel kjøring som inngår i obligatorisk opplæring til førerkort."
(Klarte ikke finne vilkårene til Gjensidige på nettsidene deres, men tar det for god fisk.)

En slik formulering er presis nok til å kunne gjemme seg bak i ditt tilfelle, men jeg tror (og jeg understreker at jeg tror) at de må gi seg i ditt tilfelle.
Når det er sagt tror jeg at slike formuleringer er like om hjørnet for alle selskap. Kjør forsiktig eller vær forveredt å på betale selv folkens... :evil:
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Post Reply