NSK-arrangement og kaskoforsikring

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Re: NSK-arrangement og kaskoforsikring

Post by Tiger »

Jeg har kun vært i dialog med Sparebank1, jeg spurte og måtte utdype forskjellen på en trackday og racing, hvorpå hun som jeg hadde kommet i kontakt med sendte dette videre og videreformidlet ett svar fra neste instans hvor dem påsto at dem utelukker banekjøring, men trening på en NAF bane type glattkjøringskurs var dekket. Jeg svarte på den henvendelsen og fylte ut skjema for bil og husforsikring mm for å få ett tilbud. Venter på svar fra dem, så jeg skal følge opp her hva som eventuelt blir ordlyden på bilforsikringen.
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
User avatar
Speedster
Posts: 109
Joined: 14 Aug 2006 13:02
Location: Sørlandet

Re: NSK-arrangement og kaskoforsikring

Post by Speedster »

Tiger wrote:Hvilke forsikringsselskaper kan anbefales som ikke har utelukket banekjøring og som ikke nevner Nürburgring i sine klausuler, som Gjensidige har gjort ?

Jeg har Eika, tidligere Terra, og dem har ingen klausuler som utelukker banekjøring, jeg har poengtert ovenfor min kunderådgiver om dette og jeg har dekning, om enn så lenge.

Har sendt forespørsel til Sparebank1 og Tryg nå. Sparebank1 utelukker banekjøring, men jeg svarte dem om dem ikke har utelukket Autobahn i Tyskland og ikke har eksplisitt utelukket Nürburgring når den er åpen for Touristenfahrten, anser meg som dekket der... venter på svar der :P

Vel Eika har følgende ordlyd i sine forsikringer.
"Motorvogn i pkt12
-Skade som oppstår under terrengkjøring,hastighetsløp,trening til hastighetsløp eller banekjøring,unntatt i regi av førerutviklingskurs"

Kan NSK sin ferdighetskjøring komme innunder førerutviklingskurs?
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: NSK-arrangement og kaskoforsikring

Post by NoBrain »

Jeg aner ikke hvilke kriterier Eika opererer med for førerutviklingskurs, men det kan være interessant å lese kriteriene som If bruker. Se http://www.if.no/web/no/privat/radogtip ... fault.aspx.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Re: NSK-arrangement og kaskoforsikring

Post by Tiger »

Ifølge min kunderådgiver så er jeg dekket hos Eika ved banekjøring hvor kun registrerte biler kjører på banen som vi gjør på NSK treff og andre banedager hvor vi kjører for å ha det moro og for å bli bedre førere.

Synd at ikke forsikringsselskapene kunne f. eks. lagt inn en klausul om forhøyet egenandel ved banekjøring i bilklubbregi, hvor betingelsene kom klart frem. De skadene vi får er normalt såpass små at forsikringsselskapene hører ingenting allikevel. Det er når man opplever den ene gange det smeller skikkelig man trenger å være dekket.
En høy egenandel hadde ikke gjort meg noe, 20000 - 30000,- f. eks. men hatt det avklart, slik at når jeg ruller over i sandfella på Våler etc så har jeg allikevel en kaskoforsikring som tar skadene uten diskusjon utover egenandelen.
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: NSK-arrangement og kaskoforsikring

Post by NoBrain »

Til opplysning så har jeg vært i kontakt med Gjensidige angående forsikringsdekning på våre kjøretreningskurs på bane og fått følgende svar:
Spørsmålet var om vi i Gjensidige kunne gjøre unntak i vilkårene våre om at biler med «normal» bilforsikring ikke skal brukes på bane ved å forhåndsgodkjenne enkelt kurs/arrangementer. Det etterspørres også muligheten til å tegne tilleggsforsikring. Gjensidige har lagt seg på en restriktiv linje i likhet med en rekke andre forsikringsselskaper nå det gjelder bruk av bil på bane ifm kurs og andre arrangementer. Vi har valt å legge oss på en konsekvent linje, og har ikke mulighet for å forhånds godkjenne kurs og arrangementer på bane. Vi tilbyr heller ikke tilleggsforsikringer for bruk av bil på bane.
Så da starter jakten på nytt forsikringsselskap for Elisen i første omgang. Har nå fått et tilbud fra NAF Forsikring som jeg tror jeg går for. De stilte krav om at jeg måtte ha en annen forsikring ved siden av (f.eks. innboforsikring), men det skal jeg få til. Er bare å flytte over flere forsikringer det :wink:
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
silverwrx
Posts: 92
Joined: 17 Jan 2007 20:39

NSK-arrangement og kaskoforsikring

Post by silverwrx »

Tolker Eika slik: Dersom det er førermøte på forhånd og (mulighet) for instruktør med på runder er det førerutvikling. Gjerne at det kan vises til et program/agenda for dagen i ettertid.

Banekjøring med kun teknisk sjekk vil jo og kunne dekkes, men er mer i grenseland.

IF sine vilkår derimot, er bastante og krever lite tolkning.

Rally recce er jo trening til hastighetsløp. Hvilken forsikring bruker rallyfolket i notebilene? Kjører mange i realiteten uten forsikringsdekning der??
Think. Feel. Drive. Med:
Lotus Elise S2 111S
WRX Sti m DCCD
Legacy 2.0 Boxerdiesel
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: NSK-arrangement og kaskoforsikring

Post by rayb »

For hva det er verd så tok Sparebank1 min skade uten å mukke.
Fikk brev for noen uker siden om at saken var avsluttet.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: NSK-arrangement og kaskoforsikring

Post by NoBrain »

Kom over denne diskusjon på http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1528892 som kan være av interesse. Det at kaskoforsikringen ikke dekker skade kan jeg akseptere, men kan tilsvarende begrensninger uten videre settes på ansvarsforsikringen :?:

Siden jeg er NAF-medlem sendte jeg en liten henvendelse til NAFs juridiske avdeling for å få en avklaring på problemstillingen. NAF er vel den største eieren i Vålerbanen hvor slike treff arrangeres, så jeg antar at dette burde være en interessant problemstilling også for de.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
Frank H Herfjord
Posts: 116
Joined: 25 May 2012 13:16

Re: NSK-arrangement og kaskoforsikring

Post by Frank H Herfjord »

Da var saken avgjort - jeg fikk fullt medhold etter enstemmig avgjørelse :D

Saken ligger ikke på finkn.no enda, men saksnummer er 2014-115 som man kan søke på snart.

"Nemnda forstår for øvrig situasjonen slik at både hastighetsløp og fartsprøver i den aktuelle klubben er klart definerte begivenheter som ikke omfatter den kjøringen som ble foretatt her."
2012 Nissan Leaf.
x: 2005 Smart Roadster Brabus Xclusive Coupe, 2010 Lotus Evora
User avatar
MortenB
Posts: 30
Joined: 01 May 2013 19:03

Re: NSK-arrangement og kaskoforsikring

Post by MortenB »

Det er bare å gratulere :)

Lurer på hvor lang tid det går før reglene endres? Her i Sverige er det ingen forsikringsselskap som dekker banekjøring, med unntak av merkesforsikringer på banetreff som arrangeres av merkesklubb (Porsche forsikring på treff med Porscheklubb, BMW forsikring på treff med BMW klubb etc). På Nurburgring, treff med NSK osv gjelder ingen forikring. Alternativet er å kjøpe svindyr engangsforsikring i england, der prisen kan være 10-15% av bilens verdi.

Så forholdene i Norge er faktisk ganske bra.
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: NSK-arrangement og kaskoforsikring

Post by PeR4 »

NoBrain wrote:Kom over denne diskusjon på http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1528892 som kan være av interesse. Det at kaskoforsikringen ikke dekker skade kan jeg akseptere, men kan tilsvarende begrensninger uten videre settes på ansvarsforsikringen :?:

Siden jeg er NAF-medlem sendte jeg en liten henvendelse til NAFs juridiske avdeling for å få en avklaring på problemstillingen. NAF er vel den største eieren i Vålerbanen hvor slike treff arrangeres, så jeg antar at dette burde være en interessant problemstilling også for de.
Kom det noen respons fra NAF ?
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: NSK-arrangement og kaskoforsikring

Post by NoBrain »

Jeg har vært i kontakt med NAFs juridiske avdeling både per epost og telefon. Ansvarsavklaring ift. bilforsikring og banetreff blir fort en litt "kinking" sak med mye advokat/jus-formuleringer "hvis at", "dersom at", "normalt ikke", etc., så det er vanskelig å få et klart svar.

Jeg har også tatt kontakt med mitt eget forsikringsselskap og fått avklart at (1) kaskoforsikring ikke gjelder på lukket baneanlegg, (2) men at ansvarsforsikringen fortsatt gjelder på lukket baneanlegg. I spørsmålet om uansvarlig/grovt uaktsomhet fikk jeg følgende svar:
Først dersom det viser seg at motorvognens eier grovt uaktsomt eller forsettlig selv bidro til at skaden oppstod, kan det i neste omgang være snakk om å kreve at forsikringstaker helt eller delvis dekker selskapets utlegg. Dette er også uavhengig av hvor og når skaden skjedde. Dersom skaden oppstod under kjøring på en lukket bane men at kjøringen foregikk innenfor normene i veitrafikkloven, vil det normalt ikke være aktuelt å hevde at kjøringen var uansvarlig/griovt uaktsomt.
Jeg vil anbefale at du tar kontakt med ditt forsikringsselskap for å avklare hva som gjelder for deg :!:
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
atledreier
Posts: 231
Joined: 03 Feb 2011 09:00
Location: Sandnes

Re: NSK-arrangement og kaskoforsikring

Post by atledreier »

på en lukket bane men at kjøringen foregikk innenfor normene i veitrafikkloven
Her kan de vel fort hevde at du kjørte for fort eller andre ting som banekjøring innebærer?
2013 Toyota GT86 6MT
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: NSK-arrangement og kaskoforsikring

Post by rayb »

atledreier wrote:Her kan de vel fort hevde at du kjørte for fort eller andre ting som banekjøring innebærer?
Husk at dette må bevises og at bevisbyrden ligger på forsikringsselskapet og at det å bevise at farten har vært høyere enn 80 km/t er ikke så enkelt som det kanskje høres ut til.
De kan selvsagt nekte å utbetale i første omgang for så å få saken inn for klagenemda, noe som har vært prøvd flere ganger og ikke alltid har endt like godt for forsikringsselskapet, ref. saken med en Evora som hadde en li uheldig feilparkering på et av NSKs treff.

Når det er sagt så bør man uten videre gå ut ifra at forsikringen ikke gjelder og kjøre deretter (min helt private mening).
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
Rune R.
Posts: 430
Joined: 05 Mar 2003 11:42

Re: NSK-arrangement og kaskoforsikring

Post by Rune R. »

rayb wrote: Når det er sagt så bør man uten videre gå ut ifra at forsikringen ikke gjelder og kjøre deretter (min helt private mening).
Høres ut som en fornuftig tilnærming synest nå jeg :wink:
Leie ut en C7? Så gal har man vært
Post Reply