NSK-arrangement og kaskoforsikring

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Frank H Herfjord
Posts: 116
Joined: 25 May 2012 13:16

Re: NSK-arrangement og kaskoforsikring

Post by Frank H Herfjord »

Det som er vanlig i utlandet er vel stort sett at vanlig kaskoforsikring ikke gjelder på avsperret område som også brukes til konkurranser, men at man kan kjøpe tilleggsforsikring med begrensning i antall banedager per periode. Det synes jeg høres ut som en ok løsning.
2012 Nissan Leaf.
x: 2005 Smart Roadster Brabus Xclusive Coupe, 2010 Lotus Evora
Frank H Herfjord
Posts: 116
Joined: 25 May 2012 13:16

Re: NSK-arrangement og kaskoforsikring

Post by Frank H Herfjord »

Yukikaze wrote:Unntaket er dersom disse foreligger som anvendte juridiske begreper innenfor norsk rettssystem, eksempelvis i tidligere rettsoppgjør. NAFs advokater har helt sikkert innsikt i begrepsbruk innenfor sitt felt og kan nok kjapt fortelle deg om du har håp eller ikke her.
Jeg har studert tidligere nemndsuttalelser og dommer (har lovdata-login) og finner faktisk ikke en eneste referanse til banekjøring i forsikringssaker. Pussig. Men det betyr vel uheldigvis at selskapet kan være interessert i å anke saken oppover som en prinsippsak. Håper og tror imidlertid at de har vett til å forstå at de står så svakt i akkurat mitt tilfelle at det blir bortkastede penger for de.
Nå klarer ikke jeg å se speedometeret ditt på videoen og det er vanskelig å anslå farten, men stort sett ser jeg ikke at du kjører dette spesifikke kjøretøyet med grov uforstand. Det er forskjell på en Evora og en Espace, uforstand er når man fører motorvognen over dens ytelse relatert til forholdene.
Ja jeg lurte litt på det om jeg skulle skrive noe om at det som regel er farligere å gå av gassen enn å gå på den i en bil med midtmontert motor, men lot det være siden det kan gi et feilaktig indisie for at jeg presset bilens grenser.
Det de sier her er at de ville kjørt regress i alle tilfeller der ulykker skyldes høy fart. Det er ikke tilfelle.
Ja, hadde enda bare dreid seg om regress hadde det vært en mindre kjedelig sak... Men nei, regress kjøres kun for ansvarsforsikring der de er forpliktet til å legge ut for skaden jeg har forårsaket for så å forsøke å kreve inn pengene fra meg. Men når det gjelder kasko nekter de simpelthen å betale regningen. Som jo er helt topp når verkstedet allerede har startet jobben siden de først fikk klarsignal... Men det betød i alle fall at jeg ble nødt til å dra kortet for 106 000kr i ettermiddag...
2012 Nissan Leaf.
x: 2005 Smart Roadster Brabus Xclusive Coupe, 2010 Lotus Evora
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: NSK-arrangement og kaskoforsikring

Post by rayb »

Frank H Herfjord wrote:Det som er vanlig i utlandet er vel stort sett at vanlig kaskoforsikring ikke gjelder på avsperret område som også brukes til konkurranser, men at man kan kjøpe tilleggsforsikring med begrensning i antall banedager per periode. Det synes jeg høres ut som en ok løsning.
+1
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: NSK-arrangement og kaskoforsikring

Post by NoBrain »

Frank, lykke til med saken.

rayb, ordlyden i Gjensidige sine vilkår er som følger:
Dekkes ikke: Deltagelse i hastighetsløp eller liknende arrangementer på avsperret område, som ikke inngår i opplæring til førerkort
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: NSK-arrangement og kaskoforsikring

Post by rayb »

NoBrain wrote:
Dekkes ikke: Deltagelse i hastighetsløp eller liknende arrangementer på avsperret område, som ikke inngår i opplæring til førerkort
Det er en mildt sagt diffus betegnelse, men noen mente at det var gjort endringer ganske nylig, se denne
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: NSK-arrangement og kaskoforsikring

Post by NoBrain »

Enig i at ordlyden er litt merkelig. Men det er nå slik det står i mine forsikringsvilkår, som jeg nettopp lastet ned, før jeg postet ordlyden :wink:

Edit:

Jeg ser nå at mine forsikringsvilkår gjelder for perioden september 2012 - september 2013, så det er mulig at jeg vil få de nye forsikringsvilkårene (endret 1. mars 2013 jfr. tråden du lenket til) ved neste fornyelse. I så fall må jeg vurdere annet forsikringsselskap.

Som påpekt over så hadde det vært fint om man kunne kjøpe en ekstra baneforsikring som f.eks. gjelder på NSK sine banetreff. Mener å ha lest at Porsche-klubben har klart å få i stand en slik avtale med et forsikringsselskap.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: NSK-arrangement og kaskoforsikring

Post by Iceman »

need4speed wrote:Jeg vet det har vært uhell på acr der forsikringsselskapet aksepterte det som ferdighetskrkng og dekte skaden, det gjaldt If
:)
Kjenner flere som har fått dekt skadene sine på Rudskogen/Våler med Gjensidige og IF, men de prøvde seg først med å nekte utbetalig.
Jeg vet ikke hva det er, men jeg har sett så mange uhell på bane som i år.

Lykke til videre Frank H.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: NSK-arrangement og kaskoforsikring

Post by NoBrain »

Jeg har nå fått tilsendt nye forsikringspapirer fra Gjensidige (hovedforfall 20.09) hvor vilkårene ift. baneforsikring er endret/presisert til
Dekkes ikke: Skade ved kjøring på avsperret område, på bane eller vei som for eksempel Rudskogen, Vålerbanen og Nürburgring. Forsikringen gjelder likevel kjøring som inngår i obligatorisk opplæring til førerkort.
Se også http://www.scevent.no/artikler/61-har-d ... anekjoring som omtaler problematikken. Nå er ikke Nürburgring noe problem for egen del. Skal jeg ned dit så blir det å leie racingrigget bil, men det kunne være greit å være dekket på NSK sine banetreff i Norge.

Har begynt å google litt etter tilleggsforsikring for trackdays. Det finnes selskaper i England som tilbyr trackday-forsikring for Europa, f.eks. http://www.insuremytrackday.com/ som Ryan Motorsport Insurance http://www.ryanmi.com/ står bak. Er det noen som har erfaringer med slike trackday-forsikringer?
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: NSK-arrangement og kaskoforsikring

Post by Iceman »

NoBrain wrote:Jeg har nå fått tilsendt nye forsikringspapirer fra Gjensidige (hovedforfall 20.09) hvor vilkårene ift. baneforsikring er endret/presisert til
Dekkes ikke: Skade ved kjøring på avsperret område, på bane eller vei som for eksempel Rudskogen, Vålerbanen og Nürburgring. Forsikringen gjelder likevel kjøring som inngår i obligatorisk opplæring til førerkort.
Se også http://www.scevent.no/artikler/61-har-d ... anekjoring som omtaler problematikken. Nå er ikke Nürburgring noe problem for egen del. Skal jeg ned dit så blir det å leie racingrigget bil, men det kunne være greit å være dekket på NSK sine banetreff i Norge.

Har begynt å google litt etter tilleggsforsikring for trackdays. Det finnes selskaper i England som tilbyr trackday-forsikring for Europa, f.eks. http://www.insuremytrackday.com/ som Ryan Motorsport Insurance http://www.ryanmi.com/ står bak. Er det noen som har erfaringer med slike trackday-forsikringer?
Det er godt at alle har egen forsikringsavtale.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Frank H Herfjord
Posts: 116
Joined: 25 May 2012 13:16

Re: NSK-arrangement og kaskoforsikring

Post by Frank H Herfjord »

Har ingen erfaring, men har blitt anbefalt http://www.moris.co.uk/
2012 Nissan Leaf.
x: 2005 Smart Roadster Brabus Xclusive Coupe, 2010 Lotus Evora
Frank H Herfjord
Posts: 116
Joined: 25 May 2012 13:16

Re: NSK-arrangement og kaskoforsikring

Post by Frank H Herfjord »

I dag mottok jeg kopi av brev fra finansklagenemnda sendt til forsikringsselskapet. Noen sitat:
Utenfor forsikringsdekningen
"Sekretariatet bemerker at det er selskapet som har bevisbyrden for at kjøringen faller inn under begrepet "hastighetsløp". Det er ikke fremlagt noen dokumentasjon på at kjøringen fant sted under hastighetsløp, og dersom selskapet ønsker å påberope seg unntaket, bes det om å framlegge slik dokumentasjon."

Grov uaktsomhet
"Det foreligger en rekke nemndsuttalelser om hastighet utgjør grov uaktsomhet. Nemndspraksis legger opp til en konkret vurdering, der momenter som fart og forholdene på stedet er viktige momenter.I uttalelse AKN-1229 ble sikrede dømt (min kommentar: av rettsvesenet)for uaktsom kjøring, og farten lå tett opp mot fartsgrensen på 80 km/t, men nemnda kom etter en helhetsvurdering til at kjøringen ikke kunne anses som grovt uaktsom. I AKN-1127 la nemnda vekt på at farten var under fartsgrensen og fører var kjent på stedet, og kom til at det ikke forelå grov uaktsomhet.

I dette tilfellet var farten under fartsgrensen, og kjøringen foregikk på et avgrenset område, hvilket reduserer faren for kollisjon med andre biler. Det kan stilles spørsmålstegn ved om det foreligger grov uaktsomhet. Sekretariatet bemerker for øvrig at avkortningspraksis i tilsvarende saker der det foreligger grov uaktsomhet, ligger på 50%
Jeg tillater meg en liten smiley :) mens jeg venter spent på sakens videre gang.

Tillater meg også å godte meg ørlitegrann over at nemnda mener at det at uhellet skjedde på bane taler i min favør pga sikrere forhold enn på offentlig vei.
2012 Nissan Leaf.
x: 2005 Smart Roadster Brabus Xclusive Coupe, 2010 Lotus Evora
Frank H Herfjord
Posts: 116
Joined: 25 May 2012 13:16

Re: NSK-arrangement og kaskoforsikring

Post by Frank H Herfjord »

NoBrain wrote:Jeg har nå fått tilsendt nye forsikringspapirer fra Gjensidige (hovedforfall 20.09) hvor vilkårene ift. baneforsikring er endret/presisert til
Dekkes ikke: Skade ved kjøring på avsperret område, på bane eller vei som for eksempel Rudskogen, Vålerbanen og Nürburgring. Forsikringen gjelder likevel kjøring som inngår i obligatorisk opplæring til førerkort.
Håper noen får prøvd dette i systemet. Det finnes mange avsperrede veier i landet, eksempelvis er mange private veier til hytter etc avsperret med bom. Betyr det at man kan glemme erstatning om et uhell skulle oppstå på disse ofte dårlige veiene?
2012 Nissan Leaf.
x: 2005 Smart Roadster Brabus Xclusive Coupe, 2010 Lotus Evora
User avatar
MortenB
Posts: 30
Joined: 01 May 2013 19:03

Re: NSK-arrangement og kaskoforsikring

Post by MortenB »

Jeg tror du har en god sak. Men jeg tror samtidig forsikringsselskapene snart oppdager og tetter denne luka i systemet.
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Re: NSK-arrangement og kaskoforsikring

Post by Tiger »

Hvilke forsikringsselskaper kan anbefales som ikke har utelukket banekjøring og som ikke nevner Nürburgring i sine klausuler, som Gjensidige har gjort ?

Jeg har Eika, tidligere Terra, og dem har ingen klausuler som utelukker banekjøring, jeg har poengtert ovenfor min kunderådgiver om dette og jeg har dekning, om enn så lenge.

Har sendt forespørsel til Sparebank1 og Tryg nå. Sparebank1 utelukker banekjøring, men jeg svarte dem om dem ikke har utelukket Autobahn i Tyskland og ikke har eksplisitt utelukket Nürburgring når den er åpen for Touristenfahrten, anser meg som dekket der... venter på svar der :P
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: NSK-arrangement og kaskoforsikring

Post by rayb »

[quote="Tiger"]Har sendt forespørsel til Sparebank1 og Tryg nå. Sparebank1 utelukker banekjøring/quote]

Spesifikt hvor gjør de dette? Kan ikke finne noe i mine betingelser om dette?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Post Reply