Bytte av frontrute - Lotus Elise. Haster! Hjelp!

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Bytte av frontrute - Lotus Elise. Haster! Hjelp!

Post by hmhaga »

En ulykke kommer sjelden alene. Først klarte jeg å kantkjøre felgen, og i dag sprakk frontruta på Elise.
Noen her som har byttet frontrute på Elise? Klarer vanlige glassrutefirma å gjøre dette i Norge?

Er på jobboppdrag i Stavanger, så dette var jo maks ubeleilig.

Æsj!
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Frank H Herfjord
Posts: 116
Joined: 25 May 2012 13:16

Re: Bytte av frontrute - Lotus Elise. Haster! Hjelp!

Post by Frank H Herfjord »

vil tro de klarer det men må bestille fra England.

Jeg mottok nettopp deler fra England, og det tok to uker fra de ble bestilt til de kom fram, selv om de hadde alt på lager.
2012 Nissan Leaf.
x: 2005 Smart Roadster Brabus Xclusive Coupe, 2010 Lotus Evora
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Re: Bytte av frontrute - Lotus Elise. Haster! Hjelp!

Post by ElViz »

Det er utrolig hva som finnes på lager i Norge av glass. En venn av meg trengte i fjor en frontrute til en 69 Plymouth Sattelite, og Bilglasspesialisten ordnet det på 2 dager...
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Bytte av frontrute - Lotus Elise. Haster! Hjelp!

Post by hmhaga »

Det som bekymrer meg er at "front clam" (altså hele fronten på bilen) må løsnes/løftes i bakkant, for å komme til nedre del av frontruten. Jeg er mildt sagt skeptisk til å la bilglassfolket slippe til på slikt.
Kanskje er det beste å skru av fronten på forhånd, men det frister jo ikke akkurat.

Foreløpig har jeg ikke så mye lykke når det gjelder å finne et bilglassverksted som kan skaffe rute...
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Bytte av frontrute - Lotus Elise. Haster! Hjelp!

Post by rayb »

Følger denne spent som garvet steinsprut-mottager...
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: Bytte av frontrute - Lotus Elise. Haster! Hjelp!

Post by alfheim »

Har bare erfaring fra s1, men der var det ikke nødvendig å fjerne fronten, selv om det stod at det var det i servicemanualen. Hurtigruta eller hva det nå var de het på det tidspunktet greide det helt fint. Tok vel en uke eller to å skaffe ruta så vidt jeg husker.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
Tigergutt
Posts: 41
Joined: 11 Aug 2009 20:19

Re: Bytte av frontrute - Lotus Elise. Haster! Hjelp!

Post by Tigergutt »

Har byttet frontrute på Exige S2 og da måtte frontclamen av.
User avatar
QuaTTro
Posts: 425
Joined: 11 May 2006 18:21
Location: Oslo
Contact:

Re: Bytte av frontrute - Lotus Elise. Haster! Hjelp!

Post by QuaTTro »

Hurtigruta på Skårer byttet på Speedster og gjorde en kjempejobb. Fronten måtte ikke av enda det stod i boka dems. Dem hadde ruta på lager i Norge. Samme rute til Exige & Elise S2(som jeg fikk).
01 Opel Speedster #1232 leke
13 Opel Ampera EREV bil
x 00 Audi TT Quattro
User avatar
Speedster
Posts: 109
Joined: 14 Aug 2006 13:02
Location: Sørlandet

Re: Bytte av frontrute - Lotus Elise. Haster! Hjelp!

Post by Speedster »

Vet ikke med Elise 2.
Men vet at Speedsteren kan man ungå å ta av fronten(selv om det blir beskrevet som en Clam off jobb,sikkert en grunn til det).
Man løsner boltene i bak kant 3 på vær side,så kan man forsiktig dra "skjermene ut til at det blir nok plass til å fjerne/montere frontrute.Finns diverse historier hvor man ikke har vært forsiktig nok og det blir skader på fronten............
Hadde det vært mitt valg så hadde jeg fjernet fronten selv,forholdsvis enkelt gjort på Speedsteren.
User avatar
QuaTTro
Posts: 425
Joined: 11 May 2006 18:21
Location: Oslo
Contact:

Re: Bytte av frontrute - Lotus Elise. Haster! Hjelp!

Post by QuaTTro »

Dem løsnet ikke på en skrue på Speedster'n min.
01 Opel Speedster #1232 leke
13 Opel Ampera EREV bil
x 00 Audi TT Quattro
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: Bytte av frontrute - Lotus Elise. Haster! Hjelp!

Post by NoBrain »

hmhaga wrote:En ulykke kommer sjelden alene. Først klarte jeg å kantkjøre felgen, og i dag sprakk frontruta på Elise.
Noen her som har byttet frontrute på Elise? Klarer vanlige glassrutefirma å gjøre dette i Norge?
Trekker fram denne gamle tråden. Hvor endte du til slutt ift. frontrutebytte :?:

I går fikk jeg en steinsprut i synsfeltet i frontruten på Elisen. I utgangspunktet kan man utbedre sprekk inntil 1 cm i synsfeltet, men min var noe større. Hurtigruta Carglass på Helsfyr gjorde likevel et forsøk på å reparere skaden. De kan varmt anbefales. Hyggelig servicemottak og de gjorde en glimrende jobb :) På grunn av glassforsegling/nanocoating på frontruten var de litt tvilende til om plomben ville sitte ordentlig. Om den skulle falle ut så må nok frontruta byttes. Håper jeg unngår dette.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Bytte av frontrute - Lotus Elise. Haster! Hjelp!

Post by hmhaga »

Kjører fortsatt med sprekk i frontruta, og kommer til å fortsette med det til den eventuelt sprekker videre. Ingen som lagerførte rute til Elise heller, stort sett bare til Speedster (Er det flere Speedster enn Elise i Norge?). Speedster har sølvfarget ramme - ser teit ut på Elise.

Hovedproblemet er at fronten må av, og da er det alltid litt andre ting som bør gjøres samtidig. Bytte av foringer i dørhengsler, reparasjon av vindusviskermotor, sjekk av motstander til kupevifte, vurdere flytting av startbatteri mm. Til det må det samles opp litt penger også :wink:

Kommer aldri til å overlate demontering av front clam til bilglassgutta, når man ser hvor lite presisjon det kan være i utført arbeid. Dårlig presisjon løses alltid med å klæsje på mer svart lim/silikon, i stedet for å gjøre jobben ordentlig. Tipper bilen hadde sett passe skjev ut om disse gutta skulle demontert/montert front og glassrute på bilen - grøss!

Tror faktisk Multibil er de eneste jeg våger å bruke til denne jobben - men har ikke sjekket om de faktisk bytter bilglass.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
QuaTTro
Posts: 425
Joined: 11 May 2006 18:21
Location: Oslo
Contact:

Re: Bytte av frontrute - Lotus Elise. Haster! Hjelp!

Post by QuaTTro »

Det er ingen demontering av noe som helst ved bytte på Speedster. Fikk Elise rute med svart ramme på svart bil. Kjempefornøyd med jobben de gjorde hos Hurtigruta på Lørenskog. Nå har dem fått den erfaringen.
01 Opel Speedster #1232 leke
13 Opel Ampera EREV bil
x 00 Audi TT Quattro
THB
Posts: 1037
Joined: 03 May 2004 15:34
Location: Trondheim
Contact:

Re: Bytte av frontrute - Lotus Elise. Haster! Hjelp!

Post by THB »

Eventuelt kan du jo ta med bilen til Lotus Copenhagen i København eller Wendels i Trelleborg, ikke akkurat noen uoverkommelig tur det for dere på Østlandet. Jeg kjørte tur/retur Trondheim-Trelleborg for service på min Elise for noen år siden, det er 216 mil...
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)

X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Bytte av frontrute - Lotus Elise. Haster! Hjelp!

Post by hmhaga »

THB wrote:Eventuelt kan du jo ta med bilen til Lotus Copenhagen i København eller Wendels i Trelleborg, ikke akkurat noen uoverkommelig tur det for dere på Østlandet. Jeg kjørte tur/retur Trondheim-Trelleborg for service på min Elise for noen år siden, det er 216 mil...
Var faktisk hos Lotus Copenhagen for 2 år siden og byttet tannreim mm. Tok med kona, så da fikk vi noen fine dager i byen samtidig. Prisen på arbeidet var halvparten av det Norsk Chassisteknikk ville ha. Men kjøreturen til og fra var DØRGENDE kjedelig, bortsett fra et lite høydepunkt ved Øresundbrua der vaktene foreslo at vi kunne kjøre gratis under bommen :lol:
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Post Reply