Garasjeprosjekt

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Garasjeprosjekt

Post by PeR4 »

Er den private veistubben forbi garasjen regulert til vei eller avkjørsel på reguleringskartet? Vil tro at den evt er avsatt som avkjørsel fra den kommunale veien.. Er det tinglyst noen avtale om veistubben? Typisk om hvilke eiendommer som har bruksrett, om vedlikehold, brøyting, hvor mye hver eiendom skal dekke av kostnader osv.

I utgangspunktet tror jeg ikke at naboen har noen sak basert på det du skriver, at det ikke ligger noe lurt i en tinglyst bruksrett og at dette er en privat avkjørsel. Forskjellige kommuner har dog forskjellig praksis for bruken av dette regelverket som hører til plan- bygningsloven. Jeg ville tatt kontakt med saksbehandleren som gjorde vedtaket, informert om fakta og naboens nye bekymring og fræga litt. Da er de forberedt på at naboen eventuelt tar kontakt, og du får en orientering om praksisen deres.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Garasjeprosjekt

Post by hmhaga »

Veien har ikke noen spesiell status i matrikkelen. Den ble bygget i forbindelse med at det ble skilt ut egne tomter fra vår "hovedbøl", og det er en tinglyst bruksrett/veirett i grunnboka. Veistubben fortsetter ned til et kryss, der vi også eier veien fra krysset og ned til kommunal vei.
Jeg regner med at dette blir en rent privatrettslig sak, og at kommunen ikke vil være noen part. Konklusjonen min blir at naboen bruker energi på en sak som vil ende opp i ingenting. Men han er pensjonist, så da må han jo ha noe å fordrive tiden med...

Dette er tross alt et bilforum, så på tide å komme tilbake på sporet:

Image
(Dette snekkerarbeidet ble gjort på én dag)
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Garasjeprosjekt

Post by webmaster »

Det var grei fremdrift :)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
mazdafun
Posts: 200
Joined: 10 May 2006 13:56

Re: Garasjeprosjekt

Post by mazdafun »

Hei.

Fin garasje.

Skal sette igang med drømmegarasjen i September. "nøyer meg" med 185 kvm :lol: Gleder meg villt! Endelig blir det plass til alle biler, mc, atv, etc.. På ett sted.

Stå på!
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Garasjeprosjekt

Post by hmhaga »

mazdafun wrote:Skal sette igang med drømmegarasjen i September. "nøyer meg" med 185 kvm :lol:
Ups...hvordan er WAF på et slikt prosjekt? Eller slipper du å tenke på WAF? :P
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
mazdafun
Posts: 200
Joined: 10 May 2006 13:56

Re: Garasjeprosjekt

Post by mazdafun »

hmhaga wrote:
mazdafun wrote:Skal sette igang med drømmegarasjen i September. "nøyer meg" med 185 kvm :lol:
Ups...hvordan er WAF på et slikt prosjekt? Eller slipper du å tenke på WAF? :P
Hei.

Har "Happy Wife" =)

Handlet en gammel låve og modder alt opp innvendig. Huset vi bor i står ca 3 min gange unna. Kunne ikke passet bedre :D

Life's Good
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Garasjeprosjekt

Post by hmhaga »

Image
Image
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Garasjeprosjekt

Post by webmaster »

Wow, dette blir flotte greier!
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Garasjeprosjekt

Post by hmhaga »

Image
Image
Image
Image
Image

Blir greit med plass i verkstedet :D

Har kommet fram til at jeg kommer til å lage all inredning (benker, skap osv) selv, for å holde kostnadene nede. Da får jeg det også akkurat slik jeg vil ha det, men det kommer til å ta mer tid enn å kjøpe ferdige løsninger. Svigers får sveise understell/bein til arbeidsbenker, så de blir solide. Lurer også på å lage et lite avlukke der jeg kan leke med vinkelsliper, sveiseappart mm slik at dette ikke støver ned resten av verkstedet.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Garasjeprosjekt

Post by webmaster »

Man skal ikke kimse av å lage ting selv - som du sier får man det akkurat slik man vil ha det. Stå på! ;)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: Garasjeprosjekt

Post by alfheim »

Tja.

Noen ganger får man ting akkurat slik som de ble, og det var ikke nødvendigvis slik som man tenkte de skulle være.
Men dette går jo både på evner og tålmodighet. Erfaringsmissig skorter det av og til på begge deler hos meg. Da er det ikke sikkert det blir billigere heller. Men for all del, morro å lage ting selv, spesielt hvis man kan det og får det til. (Enda morsomere om man ikke kan det og får det til, men det er sjeldnere :-) )
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Garasjeprosjekt

Post by hmhaga »

Image
Image

Da har snekkerne reist, og bortsett fra vinduene som mangler i 2. etg er resten opp til underskrevne og kona. Ashford Formula er bestilt, i morgen blir det innkjøp av Butinox oljebeis og til uka blir det å fylle på masse rundt garasjen. Det må også lages ny permanent løsning for fundament til trapp. Deretter er førsteprioritet å få på plass dør og garasjeport i verkstedet og kanskje begynne på isolering, men nå behøver nok lommeboka noen måneder på hvilehjem ;)

Har en idé om å lage porten til verkstedet selv. Det skal være løftebukk innenfor, og med standard garasjeport blir det kræsj. Garasjeport med takfølge = spesialløsning = spesialpris (i omvendt forstand).

Det er faktisk veldig gøy å gå rundt i en garasje man har tegnet selv :D
Fant ut at jeg måtte redusere takutstikket over trappa, ellers ville det bli å skalle hodet i taket, og det stemte jammen på centimeteren.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Garasjeprosjekt

Post by webmaster »

Sånn rullerport, det er kanskje dyrt?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
Kghaas
Posts: 55
Joined: 07 Mar 2003 10:18
Location: Grefsen, Oslo

Re: Garasjeprosjekt

Post by Kghaas »

Knallfin garasje!
Graveren begynte med min på Onsdag. Kun 50m2 men det er midt i Oslo og underjordisk så det koster...
Hva gjør du med innredning? Noen som har erfaring med Bauhaus?
Porsche 944 turbo
MG Midget FIA
Lotus Seven S4
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Garasjeprosjekt

Post by hmhaga »

Da er gulvet behandlet med Ashford Formula. Rare greier, følte meg egentlig lurt når jeg fikk en 25 liters dunk med "vann". Koste utover og koste, koste og koste - deretter dra av det som ikke har trukket inn med en nal.

Dette er ikke noe for detailers-folket, da AF overhodet ikke dekker over foruresninger og fargeforskjeller i overflaten - heller tvert i mot. Kaffesøl trekker rimelig godt ned i tørr betong (argh!), og AF gjør ingenting for å fjerne det. Jeg brukte ørten timer på å slipe hele overflaten i verkstedet (60 kvadrat) med en liten eksentersliper, da det var det jeg hadde for hånden. Heeeelt bortkastet arbeid :lol:

Men jeg har nådd målet, en betongflate som ikke støver - til 1/10 av prisen på epoxy. Og selve overflaten skal visstnok bli blankere etterhvert som den brukes.
Etter litt googling har jeg funnet ut at AF er sodium silikat, som reagerer med kjemiske komponenter i betongen, slik at man får framvekst av krystaller som fyller hulrommene i betongen. Dermed skal den også bli mer motstandsdyktig mot oljesøl osv, gjenstår å se...
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Post Reply