PS! Nye Ford Fiesta ST
PS! Nye Ford Fiesta ST
http://www.dinside.no/913776/endelig-ford-fiesta-st
180 hk, 0-100 6,9 sek, 180 hk, 240 Nm, 1163 kg, CO2 139 g/km
Ikke ofte man ser slikt til 330.000 kr i Norge, det må være den usannsynlig lave CO2-målingen som gjør utslaget.
Effekt og moment i forhold vekt er bra og Ford lager jo biler med gode kjøreegenskaper, så ser for meg at dette kan være en artig sak på bane
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Re: PS! Nye Ford Fiesta ST
Jeg testa en Fiesta ST på lørdag. Må jo følge med på hva som finns, i tilfelle Swiften skal byttes ut.
Det er mye bra med Fiesta'en.
- Flott motor. Veldig lite turbo-forsinkelse. Tøff lyd.
- Utmerkede Recaro-stoler. Plenty med støtte.
- Utrolig kjapp. Så lenge du ligger over 2000 RPM når du gir på, akser det noe voldsomt. Farlig for lappen...
- Ligger godt på veien. Styrer fint og kjapt inn. Krenger lite. Mye mekanisk grep.
- Ikke altfor mye riv og røsk i rattet ved pådrag. Kjenner det på dårlig vei, dog.
- Passe kort og presis girkasse. Litt vel kort bitepunkt på clutchen fører til rykkete kjøring.
- Relativt vettug pris.
Mye å like altså.
Men...
Understellet er helt vanvittig hardt.
Kjøreturen hadde vel vart i 30 sekunder før jeg satt der og rista på hodet.
En bil i GTI-klassen skal være hard og ubehagelig, men dette er ubrukelig på annet enn banekjøring eller perfekte veier i sør-Frankrike.
Hver eneste lille ujevnhet i asfalten kjenner du innerst i nyrene. Bilen er alltid urolig og nervøs.
På motorveien var den litt bedre når man kommer litt opp i fart, men den hiver og kaster på seg ustanselig.
Man blir fort sliten og stressa.
Fiesta ST er nok en helt rå bil på banekjøring, og kan sikkert kjøre fra mye dyrere redskap i rette hender, men å leve med dette til hverdags med norsk veistandard? Aldri i verden.
Swiften føltes jo som en Rolls Royce når jeg kjørte bort etterpå. Suzuki-folka har virkelig funnet et fantastisk bra kompromiss for norske forhold.
Mulig jeg begynner å bli gammel...
Det hjalp heller ikke at clutchpedalen i Fiesta'en hang seg opp på ca.50% etter litt kjøring. Det gikk greit å kjøre, dog.
Etter noen minutter poppa den ut igjen og funka som normalt.
Litt etterpå skjedde det igjen. Da kjørte jeg bare tilbake.
Sikkert bare en bagatell, men det burde ikke være sånn på en bil som har gått 2.900 km.
Så det er nok bare å fortsette å lete etter alternativer.
GT86/BRZ leder nok fortsatt, ja.
Det er mye bra med Fiesta'en.
- Flott motor. Veldig lite turbo-forsinkelse. Tøff lyd.
- Utmerkede Recaro-stoler. Plenty med støtte.
- Utrolig kjapp. Så lenge du ligger over 2000 RPM når du gir på, akser det noe voldsomt. Farlig for lappen...
- Ligger godt på veien. Styrer fint og kjapt inn. Krenger lite. Mye mekanisk grep.
- Ikke altfor mye riv og røsk i rattet ved pådrag. Kjenner det på dårlig vei, dog.
- Passe kort og presis girkasse. Litt vel kort bitepunkt på clutchen fører til rykkete kjøring.
- Relativt vettug pris.
Mye å like altså.
Men...
Understellet er helt vanvittig hardt.
Kjøreturen hadde vel vart i 30 sekunder før jeg satt der og rista på hodet.
En bil i GTI-klassen skal være hard og ubehagelig, men dette er ubrukelig på annet enn banekjøring eller perfekte veier i sør-Frankrike.
Hver eneste lille ujevnhet i asfalten kjenner du innerst i nyrene. Bilen er alltid urolig og nervøs.
På motorveien var den litt bedre når man kommer litt opp i fart, men den hiver og kaster på seg ustanselig.
Man blir fort sliten og stressa.
Fiesta ST er nok en helt rå bil på banekjøring, og kan sikkert kjøre fra mye dyrere redskap i rette hender, men å leve med dette til hverdags med norsk veistandard? Aldri i verden.
Swiften føltes jo som en Rolls Royce når jeg kjørte bort etterpå. Suzuki-folka har virkelig funnet et fantastisk bra kompromiss for norske forhold.
Mulig jeg begynner å bli gammel...
Det hjalp heller ikke at clutchpedalen i Fiesta'en hang seg opp på ca.50% etter litt kjøring. Det gikk greit å kjøre, dog.
Etter noen minutter poppa den ut igjen og funka som normalt.
Litt etterpå skjedde det igjen. Da kjørte jeg bare tilbake.
Sikkert bare en bagatell, men det burde ikke være sånn på en bil som har gått 2.900 km.
Så det er nok bare å fortsette å lete etter alternativer.
GT86/BRZ leder nok fortsatt, ja.
- Swift Sport 2012
Re: PS! Nye Ford Fiesta ST
Det er vist noen som mener at kjøreegenskaper = steinharde fjærer og dempere..
Odd Goderstad
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
Re: PS! Nye Ford Fiesta ST
Kjøreegenskaper + komfort = Alfa Romeo (159 SW Ti )
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT*
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT*
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
Re: PS! Nye Ford Fiesta ST
Nå må du ikke forvirre "Herreklubben Öhlins" mer enn nødvendigTiger wrote:Kjøreegenskaper + komfort = Alfa Romeo (159 SW Ti )
Ellers begynner jeg å få abstinenser her. Det er minst en uke siden noen har postet et bilde at eskenye ettermarkedsdeler til Lotus nå. Hva skjer? Finanskrise?
Re: PS! Nye Ford Fiesta ST
ROFL.. Den må jeg huskeLuigi wrote:Nå må du ikke forvirre "Herreklubben Öhlins" mer enn nødvendig
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: PS! Nye Ford Fiesta ST
Og andre igjen som mener at veigrep = kjøreegenskaper og at en "kjøremaskin" er en bil du raskt blir fartsblind i.ElViz wrote:Det er vist noen som mener at kjøreegenskaper = steinharde fjærer og dempere..
En lokal råner påsto faktisk at han skulle kjøre fra hva som helst nå når han hadde fått på senkesett, 35-profil og brede 19-tommere på diesel-Avanten sin. Det må vel være det som kalles "opplevde kjøreegenskaper" (les: stemmer i hodet)
Re: PS! Nye Ford Fiesta ST
"Kjøremaskin" er f.eks. en Lotus Elise, der man kan ha det gøy selv i 60 km/t (bare svingene kommer tett nok)
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
PS! Nye Ford Fiesta ST
Kjøremaskin! Er vel en bil som gjør oppgaven ( komme fra A til B) morro, og det kan jo godt være noen vidt forskjellige maskiner avhengig av hvordan veien ser ut, skal du herfra ti Roma, så er dt ikke sikkert du ville ha påstått Elisen var en "kjøremaskin" når du kom frem
Leie ut en C7? Så gal har man vært
Re: PS! Nye Ford Fiesta ST
Så moro at du gjerne tar omveien om C for å komme framRune R. wrote:Kjøremaskin! Er vel en bil som gjør oppgaven ( komme fra A til B) morro (...klipp...)
Tilbake til tema. Duell: Ford Fiesta ST mot Peugeot 208 GTI. "Ekstremt mye moro for pengene." Se http://www.dn.no/dnBil/article2617675.ece
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)