PS! Nye Ford Fiesta ST

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

PS! Nye Ford Fiesta ST

Post by hmhaga »

Image


http://www.dinside.no/913776/endelig-ford-fiesta-st

180 hk, 0-100 6,9 sek, 180 hk, 240 Nm, 1163 kg, CO2 139 g/km
Ikke ofte man ser slikt til 330.000 kr i Norge, det må være den usannsynlig lave CO2-målingen som gjør utslaget.

Effekt og moment i forhold vekt er bra og Ford lager jo biler med gode kjøreegenskaper, så ser for meg at dette kan være en artig sak på bane :D
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
JensL
Posts: 67
Joined: 21 Jun 2010 17:27
Location: Akershus

Re: PS! Nye Ford Fiesta ST

Post by JensL »

Jeg testa en Fiesta ST på lørdag. Må jo følge med på hva som finns, i tilfelle Swiften skal byttes ut. :-)

Det er mye bra med Fiesta'en.
- Flott motor. Veldig lite turbo-forsinkelse. Tøff lyd.
- Utmerkede Recaro-stoler. Plenty med støtte.
- Utrolig kjapp. Så lenge du ligger over 2000 RPM når du gir på, akser det noe voldsomt. Farlig for lappen...
- Ligger godt på veien. Styrer fint og kjapt inn. Krenger lite. Mye mekanisk grep.
- Ikke altfor mye riv og røsk i rattet ved pådrag. Kjenner det på dårlig vei, dog.
- Passe kort og presis girkasse. Litt vel kort bitepunkt på clutchen fører til rykkete kjøring.
- Relativt vettug pris.

Mye å like altså.

Men...

Understellet er helt vanvittig hardt.
Kjøreturen hadde vel vart i 30 sekunder før jeg satt der og rista på hodet.
En bil i GTI-klassen skal være hard og ubehagelig, men dette er ubrukelig på annet enn banekjøring eller perfekte veier i sør-Frankrike.
Hver eneste lille ujevnhet i asfalten kjenner du innerst i nyrene. Bilen er alltid urolig og nervøs.
På motorveien var den litt bedre når man kommer litt opp i fart, men den hiver og kaster på seg ustanselig.
Man blir fort sliten og stressa.

Fiesta ST er nok en helt rå bil på banekjøring, og kan sikkert kjøre fra mye dyrere redskap i rette hender, men å leve med dette til hverdags med norsk veistandard? Aldri i verden.

Swiften føltes jo som en Rolls Royce når jeg kjørte bort etterpå. Suzuki-folka har virkelig funnet et fantastisk bra kompromiss for norske forhold.
Mulig jeg begynner å bli gammel... :-)

Det hjalp heller ikke at clutchpedalen i Fiesta'en hang seg opp på ca.50% etter litt kjøring. Det gikk greit å kjøre, dog.
Etter noen minutter poppa den ut igjen og funka som normalt.
Litt etterpå skjedde det igjen. Da kjørte jeg bare tilbake.
Sikkert bare en bagatell, men det burde ikke være sånn på en bil som har gått 2.900 km.

Så det er nok bare å fortsette å lete etter alternativer.
GT86/BRZ leder nok fortsatt, ja.
- Swift Sport 2012
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Re: PS! Nye Ford Fiesta ST

Post by ElViz »

Det er vist noen som mener at kjøreegenskaper = steinharde fjærer og dempere.. :roll:
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Re: PS! Nye Ford Fiesta ST

Post by Tiger »

Kjøreegenskaper + komfort = Alfa Romeo (159 SW Ti ) :twisted:
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: PS! Nye Ford Fiesta ST

Post by Luigi »

Tiger wrote:Kjøreegenskaper + komfort = Alfa Romeo (159 SW Ti ) :twisted:
Nå må du ikke forvirre "Herreklubben Öhlins" mer enn nødvendig :P

Ellers begynner jeg å få abstinenser her. Det er minst en uke siden noen har postet et bilde at eskenye ettermarkedsdeler til Lotus nå. Hva skjer? Finanskrise?
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: PS! Nye Ford Fiesta ST

Post by rayb »

Luigi wrote:Nå må du ikke forvirre "Herreklubben Öhlins" mer enn nødvendig :P
ROFL.. Den må jeg huske :lol:
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: PS! Nye Ford Fiesta ST

Post by Luigi »

ElViz wrote:Det er vist noen som mener at kjøreegenskaper = steinharde fjærer og dempere.. :roll:
Og andre igjen som mener at veigrep = kjøreegenskaper og at en "kjøremaskin" er en bil du raskt blir fartsblind i.

En lokal råner påsto faktisk at han skulle kjøre fra hva som helst nå når han hadde fått på senkesett, 35-profil og brede 19-tommere på diesel-Avanten sin. Det må vel være det som kalles "opplevde kjøreegenskaper" (les: stemmer i hodet) :roll:
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: PS! Nye Ford Fiesta ST

Post by hmhaga »

"Kjøremaskin" er f.eks. en Lotus Elise, der man kan ha det gøy selv i 60 km/t (bare svingene kommer tett nok) :mrgreen:
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
Rune R.
Posts: 430
Joined: 05 Mar 2003 11:42

PS! Nye Ford Fiesta ST

Post by Rune R. »

Kjøremaskin! Er vel en bil som gjør oppgaven ( komme fra A til B) morro, og det kan jo godt være noen vidt forskjellige maskiner avhengig av hvordan veien ser ut, skal du herfra ti Roma, så er dt ikke sikkert du ville ha påstått Elisen var en "kjøremaskin" når du kom frem ;)
Leie ut en C7? Så gal har man vært
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: PS! Nye Ford Fiesta ST

Post by NoBrain »

Rune R. wrote:Kjøremaskin! Er vel en bil som gjør oppgaven ( komme fra A til B) morro (...klipp...)
Så moro at du gjerne tar omveien om C for å komme fram :)

Tilbake til tema. Duell: Ford Fiesta ST mot Peugeot 208 GTI. "Ekstremt mye moro for pengene." Se http://www.dn.no/dnBil/article2617675.ece :wink:
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
Post Reply