Detroit Electric

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Frank H Herfjord
Posts: 116
Joined: 25 May 2012 13:16

Detroit Electric

Post by Frank H Herfjord »

Med elektrisk Lotus Elise. Kan det være snakk om et direkte samarbeid med Lotus?

http://www.detroit-electric.com/press-release.html
2012 Nissan Leaf.
x: 2005 Smart Roadster Brabus Xclusive Coupe, 2010 Lotus Evora
THB
Posts: 1037
Joined: 03 May 2004 15:34
Location: Trondheim
Contact:

Re: Detroit Electric

Post by THB »

Så en artikkel på Lotus Forums om dette i går også: http://www.thelotusforums.com/latest-ne ... c-vehicle/

Er vel ikke helt usannsynlig med et samarbeid nei...
The brand was revived in 2008 by Albert Lam, former Group CEO of the Lotus Engineering Group and Executive Director of Lotus Cars of England, with a vision to produce an electric vehicle that seamlessly integrates refined aesthetics, innovative technology and superior handling and performance.
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)

X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
THB
Posts: 1037
Joined: 03 May 2004 15:34
Location: Trondheim
Contact:

Re: Detroit Electric

Post by THB »

Da var det offisielt:
Lotus have confirmed that they will be manufacturing the rolling chassis for the new Detroit Electric SP:01 Electric Vehicle. The $135,000 EV will be based on Lotus’ proven small platform as used in the Elise and Exige and the rolling chassis will include Lotus suspension, steering & braking with the suspension slightly modified to deal with the change in weight distribution.
Link
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)

X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
Frank H Herfjord
Posts: 116
Joined: 25 May 2012 13:16

Re: Detroit Electric

Post by Frank H Herfjord »

Skuff...
2012 Nissan Leaf.
x: 2005 Smart Roadster Brabus Xclusive Coupe, 2010 Lotus Evora
User avatar
Yukikaze
Posts: 126
Joined: 28 Feb 2012 21:15

Re: Detroit Electric

Post by Yukikaze »

Er det bare meg eller har dette blitt gjort før av Tesla? Hva er poenget? Lag noe nytt...

Åja, de har jo laget noe "nytt"... manuelt gir for elektrisk bil. Nå skal jeg ikke forhåndsdømme uten å ha lest noe særlig mer om det, men hvorfor ønsker man å inkludere en unødvendig del som øker produksjonskostnad, energibruk og introduserer større kompleksitet?
SVX - VTD
Elise_type_79
Posts: 68
Joined: 26 Oct 2011 14:16

Re: Detroit Electric

Post by Elise_type_79 »

Hvis du leser specen på EL motoren ser du den har mye mindre effekt og dreiemoment enn Teslaen.
Da kan du øke ytelsene ved å introdusere en dreiemoments omformer, med andre ord: Girkasse
When in doubt, flat out!
THB
Posts: 1037
Joined: 03 May 2004 15:34
Location: Trondheim
Contact:

Re: Detroit Electric

Post by THB »

En del lettere også denne, 1.070 kg, 165 kg mindre enn Tesla Roadster.
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)

X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Re: Detroit Electric

Post by vids »

Kult hvis de får til en girkasse som holder. De prøvde det på Tesla Roadster også, men den gikk bare i stykker hele tiden.

Er jo en svakhet med el-biler til vanlig at de ikke får brukt momentet så godt som de kunne, grunnet manglende gir. På tide å få det på stell også.
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
Svein Erling
Posts: 466
Joined: 04 Mar 2003 23:58
Location: Trondhjæm
Contact:

Re: Detroit Electric

Post by Svein Erling »

Tja, svakhet? Elmotorer har en ganske utrolig dreiemomentkurve som starter på topp fra nesten stillestående og deretter bare varer ved omtrent til toppfarten. Derfor er girkasse ofte overflødig i en elbil.

Image
ækt bila har itj baksæta, da e de buss
bilforum.moo.no - NSK Trøndelag - SeaLion 3-hjuling
User avatar
Yukikaze
Posts: 126
Joined: 28 Feb 2012 21:15

Re: Detroit Electric

Post by Yukikaze »

Elise_type_79 wrote:Hvis du leser specen på EL motoren ser du den har mye mindre effekt og dreiemoment enn Teslaen.
Da kan du øke ytelsene ved å introdusere en dreiemoments omformer, med andre ord: Girkasse
Godt poeng. Slike brukes vel mest i automatkasser, men også på manuell?
SVX - VTD
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Re: Detroit Electric

Post by vids »

Svein Erling wrote:Tja, svakhet? Elmotorer har en ganske utrolig dreiemomentkurve som starter på topp fra nesten stillestående og deretter bare varer ved omtrent til toppfarten. Derfor er girkasse ofte overflødig i en elbil.

Image
Nettopp derfor hadde det vært så bra med giring.

Sterkeste Model S har vel rundt 600NM? Det er jo ingenting dersom det går rett til hjulene. 600NM er omtrent det samme som det 3 sykkelister kan få til. Derfor må det giring til for å få en passende effekt ut av oppsettet. Jeg regner med at den har et final drive som gjør at den 2 tonn tunge bilen starter i oppoverbakker også. Men siden det kun er ett gir så må man gjøre et kompromiss mellom toppfart og lav fart.

Mangel på flere gir er vel eneste grunnen til at Camaroen leverer bedre i høye hastigheter i plottet du postet?
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Re: Detroit Electric

Post by vids »

Yukikaze wrote:
Elise_type_79 wrote:Hvis du leser specen på EL motoren ser du den har mye mindre effekt og dreiemoment enn Teslaen.
Da kan du øke ytelsene ved å introdusere en dreiemoments omformer, med andre ord: Girkasse
Godt poeng. Slike brukes vel mest i automatkasser, men også på manuell?
Alle girkasser omformer dreiemomentet, det er strengt tatt akkurat det de gjør... De drar de nytte av turtall og ganger opp dreiemomentet. Noe som gjør at en R-motorsykkkel er raskere enn en tråsykkel, på tross av at den har mindre dreiemoment i motor (men mye mye mer på hjulet).

Du tenker kanskje på at tradisjonelle automatkasser kalles "torque converter"? Det er en dings inne i dem som roterer i olje og fungerer omtrent som en clutch når motoren er på lavt turtall.
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
Yukikaze
Posts: 126
Joined: 28 Feb 2012 21:15

Re: Detroit Electric

Post by Yukikaze »

vids wrote:
Yukikaze wrote:
Elise_type_79 wrote:Hvis du leser specen på EL motoren ser du den har mye mindre effekt og dreiemoment enn Teslaen.
Da kan du øke ytelsene ved å introdusere en dreiemoments omformer, med andre ord: Girkasse
Godt poeng. Slike brukes vel mest i automatkasser, men også på manuell?
Alle girkasser omformer dreiemomentet, det er strengt tatt akkurat det de gjør... De drar de nytte av turtall og ganger opp dreiemomentet. Noe som gjør at en R-motorsykkkel er raskere enn en tråsykkel, på tross av at den har mindre dreiemoment i motor (men mye mye mer på hjulet).

Du tenker kanskje på at tradisjonelle automatkasser kalles "torque converter"? Det er en dings inne i dem som roterer i olje og fungerer omtrent som en clutch når motoren er på lavt turtall.
Ja, jeg leste "momentomformer" som torque converter. At girkasser generelt kan omforme moment er jeg opplyst om :)
SVX - VTD
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Re: Detroit Electric

Post by vids »

Fant en hp/torque graf for telsa motoren (ser ut til å være roadster).
Image

Her ser man tydelig at det ville vært gunstig med giring som holder turtallet mellom 5 000 og 12 000 rpm. Dreiemomentet er nesten flatt fra 0-6500rpm, så bilen kan definitivt gjøre det bra på lavt turtall. Men for ren aksellerasjon er det effekten som betyr noe, og giret ned tilstrekkelig betyr det altså mye dreiemoment på hjulene med motoren i høyt turtall.

Det sier dog mye om fleksibiliteten at en elektrisk bil klarer seg med kun ett gir. (Selv om det ikke er optimalt). Vil tro at to eller tre gir ville kunne gjøre mye.
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
Frank H Herfjord
Posts: 116
Joined: 25 May 2012 13:16

Re: Detroit Electric

Post by Frank H Herfjord »

Ser ikke ut som gir er noe stort savn i denne videoen: http://www.youtube.com/watch?v=Y_gS2KZm ... ture=share
2012 Nissan Leaf.
x: 2005 Smart Roadster Brabus Xclusive Coupe, 2010 Lotus Evora
Post Reply