Detroit Electric
-
- Posts: 116
- Joined: 25 May 2012 13:16
Detroit Electric
Med elektrisk Lotus Elise. Kan det være snakk om et direkte samarbeid med Lotus?
http://www.detroit-electric.com/press-release.html
http://www.detroit-electric.com/press-release.html
2012 Nissan Leaf.
x: 2005 Smart Roadster Brabus Xclusive Coupe, 2010 Lotus Evora
x: 2005 Smart Roadster Brabus Xclusive Coupe, 2010 Lotus Evora
Re: Detroit Electric
Så en artikkel på Lotus Forums om dette i går også: http://www.thelotusforums.com/latest-ne ... c-vehicle/
Er vel ikke helt usannsynlig med et samarbeid nei...
Er vel ikke helt usannsynlig med et samarbeid nei...
The brand was revived in 2008 by Albert Lam, former Group CEO of the Lotus Engineering Group and Executive Director of Lotus Cars of England, with a vision to produce an electric vehicle that seamlessly integrates refined aesthetics, innovative technology and superior handling and performance.
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)
X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
2015 Mini Cooper S (2018-)
X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
Re: Detroit Electric
Da var det offisielt:
LinkLotus have confirmed that they will be manufacturing the rolling chassis for the new Detroit Electric SP:01 Electric Vehicle. The $135,000 EV will be based on Lotus’ proven small platform as used in the Elise and Exige and the rolling chassis will include Lotus suspension, steering & braking with the suspension slightly modified to deal with the change in weight distribution.
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)
X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
2015 Mini Cooper S (2018-)
X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
-
- Posts: 116
- Joined: 25 May 2012 13:16
Re: Detroit Electric
Skuff...
2012 Nissan Leaf.
x: 2005 Smart Roadster Brabus Xclusive Coupe, 2010 Lotus Evora
x: 2005 Smart Roadster Brabus Xclusive Coupe, 2010 Lotus Evora
Re: Detroit Electric
Er det bare meg eller har dette blitt gjort før av Tesla? Hva er poenget? Lag noe nytt...
Åja, de har jo laget noe "nytt"... manuelt gir for elektrisk bil. Nå skal jeg ikke forhåndsdømme uten å ha lest noe særlig mer om det, men hvorfor ønsker man å inkludere en unødvendig del som øker produksjonskostnad, energibruk og introduserer større kompleksitet?
Åja, de har jo laget noe "nytt"... manuelt gir for elektrisk bil. Nå skal jeg ikke forhåndsdømme uten å ha lest noe særlig mer om det, men hvorfor ønsker man å inkludere en unødvendig del som øker produksjonskostnad, energibruk og introduserer større kompleksitet?
SVX - VTD
-
- Posts: 68
- Joined: 26 Oct 2011 14:16
Re: Detroit Electric
Hvis du leser specen på EL motoren ser du den har mye mindre effekt og dreiemoment enn Teslaen.
Da kan du øke ytelsene ved å introdusere en dreiemoments omformer, med andre ord: Girkasse
Da kan du øke ytelsene ved å introdusere en dreiemoments omformer, med andre ord: Girkasse
When in doubt, flat out!
Re: Detroit Electric
En del lettere også denne, 1.070 kg, 165 kg mindre enn Tesla Roadster.
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)
X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
2015 Mini Cooper S (2018-)
X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
Re: Detroit Electric
Kult hvis de får til en girkasse som holder. De prøvde det på Tesla Roadster også, men den gikk bare i stykker hele tiden.
Er jo en svakhet med el-biler til vanlig at de ikke får brukt momentet så godt som de kunne, grunnet manglende gir. På tide å få det på stell også.
Er jo en svakhet med el-biler til vanlig at de ikke får brukt momentet så godt som de kunne, grunnet manglende gir. På tide å få det på stell også.
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
- Svein Erling
- Posts: 466
- Joined: 04 Mar 2003 23:58
- Location: Trondhjæm
- Contact:
Re: Detroit Electric
Tja, svakhet? Elmotorer har en ganske utrolig dreiemomentkurve som starter på topp fra nesten stillestående og deretter bare varer ved omtrent til toppfarten. Derfor er girkasse ofte overflødig i en elbil.
Re: Detroit Electric
Godt poeng. Slike brukes vel mest i automatkasser, men også på manuell?Elise_type_79 wrote:Hvis du leser specen på EL motoren ser du den har mye mindre effekt og dreiemoment enn Teslaen.
Da kan du øke ytelsene ved å introdusere en dreiemoments omformer, med andre ord: Girkasse
SVX - VTD
Re: Detroit Electric
Nettopp derfor hadde det vært så bra med giring.Svein Erling wrote:Tja, svakhet? Elmotorer har en ganske utrolig dreiemomentkurve som starter på topp fra nesten stillestående og deretter bare varer ved omtrent til toppfarten. Derfor er girkasse ofte overflødig i en elbil.
Sterkeste Model S har vel rundt 600NM? Det er jo ingenting dersom det går rett til hjulene. 600NM er omtrent det samme som det 3 sykkelister kan få til. Derfor må det giring til for å få en passende effekt ut av oppsettet. Jeg regner med at den har et final drive som gjør at den 2 tonn tunge bilen starter i oppoverbakker også. Men siden det kun er ett gir så må man gjøre et kompromiss mellom toppfart og lav fart.
Mangel på flere gir er vel eneste grunnen til at Camaroen leverer bedre i høye hastigheter i plottet du postet?
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
Re: Detroit Electric
Alle girkasser omformer dreiemomentet, det er strengt tatt akkurat det de gjør... De drar de nytte av turtall og ganger opp dreiemomentet. Noe som gjør at en R-motorsykkkel er raskere enn en tråsykkel, på tross av at den har mindre dreiemoment i motor (men mye mye mer på hjulet).Yukikaze wrote:Godt poeng. Slike brukes vel mest i automatkasser, men også på manuell?Elise_type_79 wrote:Hvis du leser specen på EL motoren ser du den har mye mindre effekt og dreiemoment enn Teslaen.
Da kan du øke ytelsene ved å introdusere en dreiemoments omformer, med andre ord: Girkasse
Du tenker kanskje på at tradisjonelle automatkasser kalles "torque converter"? Det er en dings inne i dem som roterer i olje og fungerer omtrent som en clutch når motoren er på lavt turtall.
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
Re: Detroit Electric
Ja, jeg leste "momentomformer" som torque converter. At girkasser generelt kan omforme moment er jeg opplyst omvids wrote:Alle girkasser omformer dreiemomentet, det er strengt tatt akkurat det de gjør... De drar de nytte av turtall og ganger opp dreiemomentet. Noe som gjør at en R-motorsykkkel er raskere enn en tråsykkel, på tross av at den har mindre dreiemoment i motor (men mye mye mer på hjulet).Yukikaze wrote:Godt poeng. Slike brukes vel mest i automatkasser, men også på manuell?Elise_type_79 wrote:Hvis du leser specen på EL motoren ser du den har mye mindre effekt og dreiemoment enn Teslaen.
Da kan du øke ytelsene ved å introdusere en dreiemoments omformer, med andre ord: Girkasse
Du tenker kanskje på at tradisjonelle automatkasser kalles "torque converter"? Det er en dings inne i dem som roterer i olje og fungerer omtrent som en clutch når motoren er på lavt turtall.
SVX - VTD
Re: Detroit Electric
Fant en hp/torque graf for telsa motoren (ser ut til å være roadster).
Her ser man tydelig at det ville vært gunstig med giring som holder turtallet mellom 5 000 og 12 000 rpm. Dreiemomentet er nesten flatt fra 0-6500rpm, så bilen kan definitivt gjøre det bra på lavt turtall. Men for ren aksellerasjon er det effekten som betyr noe, og giret ned tilstrekkelig betyr det altså mye dreiemoment på hjulene med motoren i høyt turtall.
Det sier dog mye om fleksibiliteten at en elektrisk bil klarer seg med kun ett gir. (Selv om det ikke er optimalt). Vil tro at to eller tre gir ville kunne gjøre mye.
Her ser man tydelig at det ville vært gunstig med giring som holder turtallet mellom 5 000 og 12 000 rpm. Dreiemomentet er nesten flatt fra 0-6500rpm, så bilen kan definitivt gjøre det bra på lavt turtall. Men for ren aksellerasjon er det effekten som betyr noe, og giret ned tilstrekkelig betyr det altså mye dreiemoment på hjulene med motoren i høyt turtall.
Det sier dog mye om fleksibiliteten at en elektrisk bil klarer seg med kun ett gir. (Selv om det ikke er optimalt). Vil tro at to eller tre gir ville kunne gjøre mye.
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
-
- Posts: 116
- Joined: 25 May 2012 13:16
Re: Detroit Electric
Ser ikke ut som gir er noe stort savn i denne videoen: http://www.youtube.com/watch?v=Y_gS2KZm ... ture=share
2012 Nissan Leaf.
x: 2005 Smart Roadster Brabus Xclusive Coupe, 2010 Lotus Evora
x: 2005 Smart Roadster Brabus Xclusive Coupe, 2010 Lotus Evora