Yokohama A048 - hvem har?

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Yokohama A048 - hvem har?

Post by webmaster »

Trenger nye bakdekk til Elise, skal ha A048 i 225/45/16. Har sjekket litt rundt og det er ikke lett å finne i Norge. Noen som vet hvem som evt har inne? Kan bestille fra UK, koster ca 330 pund for et sett + frakt og mva, så det er ikke så galt.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
Rudolf
Posts: 88
Joined: 15 Jul 2009 14:01
Location: Norge

Post by Rudolf »

webmaster wrote:Trenger nye bakdekk til Elise, skal ha A048 i 225/45/16. Har sjekket litt rundt og det er ikke lett å finne i Norge. Noen som vet hvem som evt har inne? Kan bestille fra UK, koster ca 330 pund for et sett + frakt og mva, så det er ikke så galt.
Jeg kjøpte mine A048 for en billig penge hos Motorsport Service på Strømmen.

Erik
MX-5 90 Rudolf
Miata 95 R-package, Beverly
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe Ghia
Vignale Samantha 1969 (Sjelden) Samantha
Lancia Montecarlo 1975 Martini
Lancia Montecarlo 1977
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget hos Jensen i England), Pelle
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Yokohama A048 - hvem har?

Post by rayb »

Ender alltid opp med å kjøpe fra UK selv. Ingen her hjemme som har vist seg interessert i å prøve å matche prisene.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Yokohama A048 - hvem har?

Post by webmaster »

Motorsport Service hadde rimelige priser på f.eks. 195/50/15, men den dimensjonen jeg skulle ha koster 2195,- +mva iflg nettsiden deres, da blir det litt mye i forhold til UK tror jeg...
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
Rudolf
Posts: 88
Joined: 15 Jul 2009 14:01
Location: Norge

Re: Yokohama A048 - hvem har?

Post by Rudolf »

webmaster wrote:Motorsport Service hadde rimelige priser på f.eks. 195/50/15, men den dimensjonen jeg skulle ha koster 2195,- +mva iflg nettsiden deres, da blir det litt mye i forhold til UK tror jeg...
Min dimensjon (185/60-R14) koster 892,- på Motorsport Service .
Pussig at det er sååå stor forskjell :roll:

Erik
MX-5 90 Rudolf
Miata 95 R-package, Beverly
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe Ghia
Vignale Samantha 1969 (Sjelden) Samantha
Lancia Montecarlo 1975 Martini
Lancia Montecarlo 1977
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget hos Jensen i England), Pelle
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Yokohama A048 - hvem har?

Post by webmaster »

Enig, var veldig stor forskjell. Men fint for de med mindre dimensjoner da. :-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re:

Post by Morten H »

Rudolf wrote:
webmaster wrote:Trenger nye bakdekk til Elise, skal ha A048 i 225/45/16. Har sjekket litt rundt og det er ikke lett å finne i Norge. Noen som vet hvem som evt har inne? Kan bestille fra UK, koster ca 330 pund for et sett + frakt og mva, så det er ikke så galt.
Jeg kjøpte mine A048 for en billig penge hos Motorsport Service på Strømmen.

Erik
De har flytta til Gjerderum/Jevnaker eller no i den duren.
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Yokohama A048 - hvem har?

Post by hagenisse »

Jeg hakke peiling, men dere A048-folk.. opplever dere at de blir vesentlig glattere etter noen treff? Jeg har mest erfaring med R888 (og nitto NT01) og de holder grepet til de er omtrent borte, mens jeg følte A048 ble veldig skumle når de ble slitt.

Mulig det skjedde et eller annet med bilen også, men..
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Yokohama A048 - hvem har?

Post by PeR4 »

På tørt føre?
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Yokohama A048 - hvem har?

Post by hagenisse »

På tørt ja. Tok mye lengre tid å få varme enn R888, og generelt syntes jeg det var en helt annen følelse i dem.. slags merkelig greie hvor de både var glattere og hadde mer grep på en gang.. Var et halvt sekund raskere rundt skogen med dem kontra R888, men etter 2-3 treff synes jeg de skled overalt. Det gikk fortsatt fort (alt er relativt når jeg sitter bak rattet), men var mye skumlere å kjøre enn tidligere.
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Re: Yokohama A048 - hvem har?

Post by vids »

Har også hørt at A048 blir glatte når de er halvslitte, mens R888 kan brukes helt ned til corden.

Men folk har også sagt at A048 er lettere å hente inn en sladd med enn R888?
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Yokohama A048 - hvem har?

Post by webmaster »

Har bare godt å si om A048, veldig konsekvente når de har fått varme i seg. Ikke merket noe særlig forskjell på om de er slitt eller ikke. Har aldri kjørt på R888, så har ikke noe å sammenligne med der, men har prøvd Dunlop Direzza, og de synes jeg var vesentlig glattere enn A048.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Yokohama A048 - hvem har?

Post by hagenisse »

vids wrote:Men folk har også sagt at A048 er lettere å hente inn en sladd med enn R888?
Jeg kløner uansett veldig hvis bilen får sladd, men det kan være noe i det. Veldig snill oppførsel når man seilet avgårde.
webmaster wrote:Har bare godt å si om A048, veldig konsekvente når de har fått varme i seg.
Enig i det, kunne kjøre lenge uten at det ble noen forskjell i oppførsel. R888 er vel så bra de første rundene, men taper seg etter en stund.
Linder
Posts: 147
Joined: 09 Sep 2008 10:37
Location: Mo i Rana

Re: Yokohama A048 - hvem har?

Post by Linder »

hagenisse wrote:På tørt ja. Tok mye lengre tid å få varme enn R888, og generelt syntes jeg det var en helt annen følelse i dem.. slags merkelig greie hvor de både var glattere og hadde mer grep på en gang.. Var et halvt sekund raskere rundt skogen med dem kontra R888, men etter 2-3 treff synes jeg de skled overalt. Det gikk fortsatt fort (alt er relativt når jeg sitter bak rattet), men var mye skumlere å kjøre enn tidligere.
Det er nesten ikke mulig å sammenligne høygrepsdekk slik dere gjør på ulike gatebiler. Bilene er forskjellig oppbygd og de fleste har så dårlig stivhet/styrke mellom hjuloppheng og dekk at når man montere dekk med bedre feste oppstår det rare ting som er vanskelig å sette fingeren på. Stick slip er noe mange klarer å føle når de montere rene slicks på en original familiebil, men på sportslige biler med gateslicks er det vanskeligere å føle at det er dette som skjer. R888 er helt på grensen av hva en gatebil tåler dersom man holder seg på moderat dimensjon. Skal man har det morro og kjøre bilen slik fabrikken har designet bilen må man enten kjøre med sportslige dekk med myk sidevegg, gateslicks i smal dim (ofte det beste) eller forsterke hjuloppheng. Sistnevnte er ikke alltid mulig å gjør i nok grad til at brede gateslicks kjennes bra ut å kjøre med.
Skal man derimot bare jage gode rundetider og ikke bryr seg så fælt om hvordan bilen kjennes, er det så brede gateslicks som man klarer å holde varmen i som teller...
Nissan S13 Racing til salgs
Honda ITR DC5 Type-R
Andrè Linder
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Yokohama A048 - hvem har?

Post by hagenisse »

Jeg sammenligner jo på samme bil jeg, og dimensjonen er både mindre enn hva bilen har i vognkortet, samt at understell ikke er helt som da bilen trillet ut fra fabrikken.

Forøvrig likte jeg A048 veldig godt de første treffene - bedre enn R888, men tror ikke jeg gidder flere sett hvis forskjellen etter noen treff skal være så stor.
Post Reply