Import for absolut begynder

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
vinther
Posts: 2
Joined: 22 Feb 2013 19:15

Import for absolut begynder

Post by vinther »

Hej

Jeg vil starte med at undskylde for mit meget danske sprog, jeg har ikke været i Norge så forfærdelig længe, så det med at stave på norsk er ikke så let.

Men for at gøre en lang historie kort, har jeg små forelsket mig i en Honda s2000 og udvalget i Norge er mildest talt begrænset. Så jeg har besluttet mig for at importere en og derved dukker en stor bunke spørgsmål op, som jeg håbede i kunne hjælpe med.

Er den beregner man kan finde på Toll.no, vejledende eller stemmer den overens med hvad man faktisk skal betale ved import?

Er der nogen der har erfaring med at få den tyske MVA tilbage? Er dette noget som går let, eller ligger der mye arbejde i dette?

Jeg har set på en s2000 uden afgift og norsk MVA på Finn, men efter hvad jeg kan læse mig til er det ikke tilladt at indføre en bil i Norge uden at betale MVA, så hvis jeg vælger denne bil vil det så give problemer senere hen når MVAen skal betales?

Hvis i har andre relevante erfaringer så modtages de med kyshånd

På forhånd tak
User avatar
mazdafun
Posts: 200
Joined: 10 May 2006 13:56

Re: Import for absolut begynder

Post by mazdafun »

Hei.

Toll.no kalkulatoren er veldig bra, og det skiller vanligvis lite eller ingenting om man bare setter inn korrekte verdier.

Tysk mvst tilbakeføring har jeg aldri gjort i praksis. Det får noen andre svare på.

Betale moms for utenlandsk bil som står i norge er ikke noe problem. Gå til nærmeste tollkontor og forklar hva du vil gjøre. Ha med kontrakt fra selger og kopi av ID, etc. Evt, ta en tur med selgeren på tollkontoret. Husk å få med alle vognkort ( del 1 og 2).

Hvor vil du importere bil fra? Europa? Usa?

Lykke til, og hus å sjekke identitet på bilen. (preget chassisnummer)
THB
Posts: 1037
Joined: 03 May 2004 15:34
Location: Trondheim
Contact:

Re: Import for absolut begynder

Post by THB »

vinther wrote:Er der nogen der har erfaring med at få den tyske MVA tilbage? Er dette noget som går let, eller ligger der mye arbejde i dette?
Etter det jeg har hørt (har blant annet snakket med et firma som driver bilimport om dette) kan det ofte være ganske vanskelig (og/eller mye jobb) rundt dette. Spesielt hvis det er en privatperson og ikke et firma som importerer er det visst ganske komplisert å få til.

Forøvrig har jeg en strøken S2000 til salgs om en måneds tid, så hvis du vil slippe bryet med å importere er det bare å ta kontakt :) Du finner en inaktiv Finn.no-annonse her (fra da jeg annonserte bilen i fjor høst): http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=36424556
Prisen vil sannsynligvis bli satt 20-30.000 kr lavere når jeg legger ut annonsen igjen over påske. Veldig pen bil, kort kjørelengde, alle servicer og helt problemfri de snart 4 årene jeg har hatt den. Bare ta kontakt hvis du har noen spørsmål rundt bilen.
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)

X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
Frank H Herfjord
Posts: 116
Joined: 25 May 2012 13:16

Re: Import for absolut begynder

Post by Frank H Herfjord »

det belastes ikke mva ved kjøp fra privatperson, så da er det ikke mulig å få det refundert. Men det er ofte mulig å få kjøpe bil uten at mva blir belastet ved salg fra forhandler. Jeg antar at det forutsetter at bilen selges med prøveskilt.
2012 Nissan Leaf.
x: 2005 Smart Roadster Brabus Xclusive Coupe, 2010 Lotus Evora
vinther
Posts: 2
Joined: 22 Feb 2013 19:15

Re: Import for absolut begynder

Post by vinther »

Tak for svarene,
Jeg ville hente en bil i Tyskland, da jeg bor i Sør Norge er afstanden til Tyskland mindre end den er til for eksempel Oslo
@ thk, den er godt nok fin, men den er desvære uden for mit budget. Og måske også lidt for fin til at blive brugt som helårs bil
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Re: Import for absolut begynder

Post by Tiger »

Ikke direkte svar men litt info:
Jeg importerte min Alfa R 159 før jul, dette var en demobil med avdragbar moms, Hedin Bil solgte denne til meg uten svensk moms, dem ordnet papirarbeidet og jeg sendte vare en kopi av kvittering for betalt norsk moms. Biler som har vært leaset eller vært demobil kan dette ordnes og jeg måtte da kjøre den fra forhandler med norske prøveskilt. Norske prøveskilt er gyldige i hele norden.

Viktig å få med det gamle vognkortet til bilen eller COC papirer på bilen når man kjøper den.

Det er norsk moms som er beregnet ut av den valutaen du handlet den i, og det er snittet av valutakursen over den uka du betaler momsen. Det er utrolig nok moms på transporten av bilen til norge, for min del ble det 25 kroner siden jeg sa at jeg hadde brukt ca 100 lappen i diesel fra Gøteborg.

Moms må betales innen tre virkedager, dvs ble den innført på en fredag så har du mandag til onsdag for å betale momsen.

Når du kommer på grensen med bilen må du innom norsk toll, vise COC eller vognkort og få utstedt en kjøretillatelse for å kjøre bilen hjem.

COC eller vognkort må medbringes til tollen når moms betales, du får da en kvittering som du skal ta med deg til biltilsynet og vise bilen der etterpå, biltilsynet vil gi deg ett dokument som sier at bilen kan registreres og som du viser til tollen for å betale engangsavgiften. Når den er betalt viser du kvittering for betalt engangsavgift og henter skilt hos biltilsynet, som koster 120,- kroner, dem får du på dagen.

Enkel skuring.

:-D
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
Post Reply