Caterham 7 Superlight R500 hadde tidligere en K-motor med 230hk (rødstreken går ved 9200rpm) som standard uten pustehjelp så skal vel ikke se bort ifra at noen har klart å tyne ut 27 hk ekstra.rayb wrote:Fra en sugemotor?Rune R. wrote:Hm, er ikke rekorden utav en K serie 257 hk, hvilken 4 sylindret toyota motor tilsvarer det sa du?
Rover K-serie, et mekanisk makkverk
Re: Rover K-serie, et mekanisk makkverk
E-type 1968
MX-5 1991
MX-5 1991
Re: Rover K-serie, et mekanisk makkverk
Er ikke nordmenn unaturlig opptatt av "driftssikkerhet"? I stedet for å kjøpe seg bil med kjøreglede mm, så velger man en nitrist Avensis fordi det er så driftssikkert
Jeg visste om utfordringene med K-motor ved kjøp av Elise, men valgte å ikke la det stå øverst på "elimineringslista" da jeg skulle kjøpe lekebil.
Det eneste jeg misliker ved motoren er manglende turtallsvilje og at den låter som en Corolla (med/uten hull i potta). Førstnevnte kan det være at jeg fikser når toppakningen gir seg.
Jeg visste om utfordringene med K-motor ved kjøp av Elise, men valgte å ikke la det stå øverst på "elimineringslista" da jeg skulle kjøpe lekebil.
Det eneste jeg misliker ved motoren er manglende turtallsvilje og at den låter som en Corolla (med/uten hull i potta). Førstnevnte kan det være at jeg fikser når toppakningen gir seg.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
-
- Posts: 68
- Joined: 26 Oct 2011 14:16
Re: Rover K-serie, et mekanisk makkverk
Rekorden på K serie som sugemotor med lengre slaglengde (den er laaang i utgangspunktet) til 1,9l. Den gjør 286bhp og enda hadden den ikke toppet på 9200.
Den motoren ble bygget om til den ytelsen i 2006 og har gått siden. Brukes i hillclimbing.
Jeg er ikke enig i det er en møkka motor. Den har sine særegenheter, ja feildesign faktisk. Blant annet, etter 2002 ca har enkelte av toppene i tillegg vært mykere og mer porøse enn de kravene tilsier.
- PRRT ombygging av kjøling/termostat. Har ekstern termostat på min.
- Ny og forbedret multi layer toppakning.
- Hardhets testing av toppen, evt peening og sliping før remontering
- Stål foringer (istedet for plastikk) mellom topp og blokk.
Så lenge du tar disse grepene så er disse motorene god som gull og lette som fjær.
Motor veier 90kg og girkassen 42kg, det er en lett pakke!
Motoren lar seg lett skremme opp i ytelse til stor glede for mange Elise eiere. 160hk er forholdsvis billig, deretter blir det dyrere og dyrere.
Som 1,8 kan det hentes ut ca 230-240hk men da må det seriøst med oppgraderinger til inkl balansering av motor for å tåle 8500-9000rpm. Og du trenger en skikkelig kortsteget utveksling for å nyttiggjøre deg turtallet.
Den motoren ble bygget om til den ytelsen i 2006 og har gått siden. Brukes i hillclimbing.
Jeg er ikke enig i det er en møkka motor. Den har sine særegenheter, ja feildesign faktisk. Blant annet, etter 2002 ca har enkelte av toppene i tillegg vært mykere og mer porøse enn de kravene tilsier.
- PRRT ombygging av kjøling/termostat. Har ekstern termostat på min.
- Ny og forbedret multi layer toppakning.
- Hardhets testing av toppen, evt peening og sliping før remontering
- Stål foringer (istedet for plastikk) mellom topp og blokk.
Så lenge du tar disse grepene så er disse motorene god som gull og lette som fjær.
Motor veier 90kg og girkassen 42kg, det er en lett pakke!
Motoren lar seg lett skremme opp i ytelse til stor glede for mange Elise eiere. 160hk er forholdsvis billig, deretter blir det dyrere og dyrere.
Som 1,8 kan det hentes ut ca 230-240hk men da må det seriøst med oppgraderinger til inkl balansering av motor for å tåle 8500-9000rpm. Og du trenger en skikkelig kortsteget utveksling for å nyttiggjøre deg turtallet.
When in doubt, flat out!
Re: Rover K-serie, et mekanisk makkverk
Den går sikkert langt. I alle tilfeller knuser en zetec det. Eller feks en mazda motor som disse ford motorene egentlig er. 2,3 literen til Mazda tar de ut 350 hk av pg Ford 2 liter 300. En gammel modifisert 02 motor ytet over 300 på tidlig 70 tall og 1600 hk med turbo med standard blokk. Skulle likt å se Rover moteren med sånn trykk. Generelt yter en rå trimmet Rover motor 200 hk og det er ca det samme som 1,8 Toyota yter orginalt. Mvh Knut S
-
- Posts: 68
- Joined: 26 Oct 2011 14:16
Re: Rover K-serie, et mekanisk makkverk
Det blir som å sammenligne eple og pærer. En Zetec motor har betydelig høgere tuning potensial enn en K serie.
En K serie motor har lengre slaglengde enn alt annet og egner seg derfor dårlig til høge turtall på grunn av ekstreme stempel hastigheter og dermed dårligere fylling og blanding i sylinderne. Som 1,9 liter og 286hk er det ca 150hk pr liter og forutsettningene tatt i betraktning er dette tett på en månelanding.
Min egen K serie yter godt nord for 200 og den er standard i blokk og injektorer men har smidde stempler.
Den oppfører seg mer kultivert som den går nå enn når den gikk med vanlig gasspjeld og 160hk.
En K serie motor har lengre slaglengde enn alt annet og egner seg derfor dårlig til høge turtall på grunn av ekstreme stempel hastigheter og dermed dårligere fylling og blanding i sylinderne. Som 1,9 liter og 286hk er det ca 150hk pr liter og forutsettningene tatt i betraktning er dette tett på en månelanding.
Min egen K serie yter godt nord for 200 og den er standard i blokk og injektorer men har smidde stempler.
Den oppfører seg mer kultivert som den går nå enn når den gikk med vanlig gasspjeld og 160hk.
When in doubt, flat out!
- Lotus Type-72
- Posts: 205
- Joined: 03 Mar 2003 14:46
- Location: Follo
Re: Rover K-serie, et mekanisk makkverk
" evig eies kun et dårlig rykte "
Espen Alm
-97 F-355 Berlinetta, -03 Lotus Elise S2 type-72
-68 BMW 1600 Cabriolet, -75 BMW 2002 turbo, -08 BMW 120d Coupe
-62 Norton Dominator, -94 Ducati 750SS
-97 F-355 Berlinetta, -03 Lotus Elise S2 type-72
-68 BMW 1600 Cabriolet, -75 BMW 2002 turbo, -08 BMW 120d Coupe
-62 Norton Dominator, -94 Ducati 750SS