Billig Exige Cup med compressor

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Billig Exige Cup med compressor

Post by PeR4 »

Ikke er jeg så godt kjent med priser på disse, men denne er vel priset for raskt salg..?
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=36586792

Fotoene og beskrivelsen fikk meg til å sjekke kontoen :mrgreen: . Deretter trakk jeg meg rolig tilbake for å skru på banedyret..
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Re: Billig Exige Cup med compressor

Post by vids »

Er det ikke den som har vært til salgs flere ganger i de siste årene? Har ikke blitt kjørt mange kilometerene de siste seks årene heller...
Er det noe galt med den, eller er det bare lignende biler med samme annonsetekst?
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Billig Exige Cup med compressor

Post by rayb »

Nei, jeg er ganske sikker på at dette er samme bil, og den har ligget ute flere ganger de siste par årene til stadig fallende pris. Hvorfor vet jeg ikke helt.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: Billig Exige Cup med compressor

Post by alfheim »

Den har vært mye til salgs i det siste ja.

Den står for tiden hos Ferdinand på Ramstadsletta.

Tror at det har vært en del uheldige omstendigheter rundt salg av denne uten at det så vidt jeg vet er bilen sin skyld.

Problemet med Cup bliene er vel at de blir litt for banefokusert for de som ikke bare skal ha den til det.

Buret gjør det enda vanskeligere å komme inn og ut. brannslukkeren gjør det direkte vanseklig å bruke passasjersetet etc.
Men som ren banebil er dette antagelig noe av det beste som er å oppdrive.
Hvordan det er med godkjenning/avgifter på oppgraderingen aner jeg ikke, men det kan sikkert lett avklares.

Alternativt kan du kjøpe min for for bare litt mer. Da får du en bil som kan brukes litt mer på veien, er ett år nyere og har orginal kompressom med tilhørende intercooler og manglende sikt bakover ("Objects in the mirror are loosing")
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Re: Billig Exige Cup med compressor

Post by b-havers »

Jeg prøvesatt akkurat denne bilen i Bergen i sommer.
Artig - men for min del totalt ubrukelig.
Som det sies over her; vanskelig å komme inn/ut av, og setet var et racing/formstøpt et som var alt for smalt for meg; jeg ble sittende oppå kantene på setet...

Bilen var akkurat ferdigreparert etter et girkassehavari på Rudskogen, så vidt jeg forstod.

Men for all del - kjempeartig bil for de som passer inn i den :-)
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Billig Exige Cup med compressor

Post by PeR4 »

Selgeren orienterer om vegvesenet ikke vil godkjenne bilen med buret. Årsaken er at det ikke er montert av bilprodusenten Lotus, men av et annet Lotus firma..

I følge annonsen så er gearkassen ny, og det er montert oljekjøling på den.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Billig Exige Cup med compressor

Post by rayb »

PeR4 wrote:Selgeren orienterer om vegvesenet ikke vil godkjenne bilen med buret. Årsaken er at det ikke er montert av bilprodusenten Lotus, men av et annet Lotus firma..
Så ingen skilter mao? Det kan i så fall forklare prisen..?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Billig Exige Cup med compressor

Post by PeR4 »

Jo, det er skilter på den..

Vil tro at det er stor sannsynlighet for at SVegvesen ikke får med seg at buret ikke er originalt/godkjent når den engang blir stoppet langs landeveien. Det er mye annet med bilen som også tar/får oppmerksomhet.

Glemte at selgeren også informerte om at det ikke er betalt avgifter for de ekstra hestene, dvs. at kompressoren ikke er godkjent.

Vel, men BRG er den fineste fargen!.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Billig Exige Cup med compressor

Post by hagenisse »

Har den ikke stått til den prisen lenge nå?
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Billig Exige Cup med compressor

Post by PeR4 »

Den er flyttet fra Bergen til det nye utsalgsstedet på Ramstadsletta.

Bilen er nok absolutt mest innrettet mot oss som prioriterer banekjøringa meget høyt, OG tåler litt: ikke må pakkes inn i komfortable omgivelser hver dag...... 8)

Siden jeg tåler litt :mrgreen: vurderte jeg et øyeblikk om den kunne være et alternativ til banedyret, mest ift et håp om mindre skruing enn på en straks 24 år ung E30. Men etter å ha lest litt på diverse forum om hvor tett alt er på disse(demontering for å komme til det man egentlig skulle sett på/byttet/osv), at drivverket ikke tåler disse hestene og driemomentet så godt, at den ikke liker seg så godt i sandfella :shock: , osv. Så har det oppstått noe usikker om dette.
Nå er banedyret blitt nokså ny under det stygge skallet etterhvert, forhåpentligvis betyr dette at det blir mindre skruing og masse problemfri E30-kjøring fremover.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Billig Exige Cup med compressor

Post by hmhaga »

Sikle... Lurer på hva jeg får i innbytte for min Elise? :P
Skal man først ha en slik bil, så hvorfor ikke ta det helt ut? Elise blir jo bare brukt for morro, så da er det ikke noe galt i at det er rått og brutalt.

Hvorfor skal alle ha seg sportsbil, men når det kommer til realitetene så vil de ha en Toyota? Eller rettere sagt, man prioriterer driftssikkerhet foran alt annet - og da begrenser det seg gjerne veldig hva som er mulig å få til. Synes ikke det gjør så mye om det dukker opp litt rusk og rask på en bane/morrobil, bare det ikke skjer noe hele tiden.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Billig Exige Cup med compressor

Post by PeR4 »

Hiv deg på.. Kan ikke skjønne annet enn at det her er muligheter for en bra innbyttehandel for kjøper.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Billig Exige Cup med compressor

Post by hagenisse »

Jeg har vel også i stor grad slått fra meg tanken om en slik bil, selv om det er veldig fristende nå og da. BMW-ene fungerer rett og slett bare bedre totalt sett når man også må kjøre til banen (og den gjerne ligger et godt stykke unna).
Skal man først ha en slik bil, så hvorfor ikke ta det helt ut? Elise blir jo bare brukt for morro, så da er det ikke noe galt i at det er rått og brutalt.
Mulig jeg tar feil nå, men var det ikke du som ikke ville ha sportseksos på elise...?
Synes ikke det gjør så mye om det dukker opp litt rusk og rask på en bane/morrobil
Det synes jeg. Jeg vil bare kjøre. Skru bil er helt uinteressant. Det rare er jo at sånne enkle banebiler burde jo bare fungert. Egentlig helt utrolig at helt vanlige familiebiler kan fungere med mindre problemer på banekjøring.
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Billig Exige Cup med compressor

Post by hmhaga »

hagenisse wrote:Mulig jeg tar feil nå, men var det ikke du som ikke ville ha sportseksos på elise...?
Det er jo fordi sportseksos ikke gir noen effektgevinst. Støy er ikke noen gevinst, Elise på turtall låter som ei seigpint katte.
hagenisse wrote: Egentlig helt utrolig at helt vanlige familiebiler kan fungere med mindre problemer på banekjøring.
Gjør de? Familiebiler spiser jo dekk og bremser = høye driftsutgifter. Kjørte over 30 mil på Rudskogen, med minimal slitasje av dekk og bremser.

Noe sier meg at det er artigere å kjøre en Exige på bane enn en familiebil. Det er ikke alltid rundetidene som avgjør hvor gøy det er...
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Billig Exige Cup med compressor

Post by hagenisse »

hmhaga wrote:Det er jo fordi sportseksos ikke gir noen effektgevinst. Støy er ikke noen gevinst, Elise på turtall låter som ei seigpint katte.
Men er jo mye av samme poenget. Jeg har ikke kjørt noen veldig gromme biler, men har sittet på i bråkete farkoster som exige og atomen til Inge.. og jeg kunne ikke levd med dem. Det er hysterisk moro i omtrent 2 runder, så begynner det bli for slitsomt. F.eks er en banebil uten A/C helt utelukket; det blir ikke mer moro av å svette..
hagenisse wrote:Gjør de? Familiebiler spiser jo dekk og bremser = høye driftsutgifter. Kjørte over 30 mil på Rudskogen, med minimal slitasje av dekk og bremser.
Men det er jo en vekt-ting bare. En 1-tonns elise (og de er vel der snart? ;-)) bruker neppe særlig mye mindre dekk og bremser enn en 1-tonns peugeot handlevogn fra tidlig 90-tall.
Noe sier meg at det er artigere å kjøre en Exige på bane enn en familiebil. Det er ikke alltid rundetidene som avgjør hvor gøy det er...
Utvilsomt. "Problemet" er jo at man ofte skal til og fra banen. Det er ikke så moro å f.eks ikke få med seg kofferten. Jeg savner veldig muligheten til å ta med meg et ekstra sett dekk. Nå er jeg nødt til å sitte høre på hylingen fra R-dekkene på veien også. Ikke morsomt.
Post Reply