Formel 1 motorblokk

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Formel 1 motorblokk

Post by vids »

Har lurt på en ting de siste nettene...

Når jeg har sett formel 1 biler på tv, har det vært slik at før de startes, må det kjøres varm kjølevæske gjennom motoren, slik at blokka/sylinderforingen utvider seg nok til at stemplene kan bevege seg. De sitter fast når blokka er kald...

Med andre ord er det sykt tette klaringer i formel-1 motorer!?

Dette høres jo helt motsatt ut i forhold til hvordan man bygger en racingmotor i mer normale racingbiler? Med enten aluminium eller stålblokk så utvider ikke sylindrene seg vesentlig, men derimot smidde stempler...

Derfor må det smidde stempelet være smalere i en racingmotor enn det støpte stempelet i en hverdagsbil, og når du starter opp motoren fra kaldt så er klaringene enormt store og du kan høre skjørtebank. Etter hvert som stempelet blir varmt så blir klaringene mer tette og skjørtebanken forsvinner.

Hvorfor er det så forskjellig i formel 1?
Er det helt andre legeringer i blokka som gjør det?
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Re: Formel 1 motorblokk

Post by vids »

Hm, litt googling senere, ingen definitive svar, men noen hint fra folk som enten vet eller bare tror de vet noe om saken (hvorfor er sylinderen oval når den er kald btw?):


-----
Lurk wrote:
Renault recently reveals some F1 engine particularity on a public web note (maybe it was only in french?). They said that F1 engine cannot do cold start physically. Piston is slightly oval while cylinder is round and so the piston is stucked in the cylinder. When heated up & due to thermal dilatation, piston & cylinder get their "working" shapes and engine can be started. If I remember well, minimum temperature was 50°C.

A shame the website I saw it do not keep a lot of archives, I cannot retrieve it

------
bigpat wrote:
You can physically move the pistons by hand, but they not designed to run at idle (2000-3000 rpm) like that, as it causes uneven wear on the cylinder bore, and rings, until everything expands to correct clearances.

The issue is not with piston clearance as such, but rather bearing clearance on the crank, conrods, and camshafts etc, There is physically no gap to allow any lubricant to circulate, until they reach their working temperature and expand. Tappet (and cam follower), valve guide clearances would also be an issue I would think
--------
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
subwoofer
Posts: 107
Joined: 06 May 2010 07:01

Formel 1 motorblokk

Post by subwoofer »

Stempelet er ovalt, ikke foringa. Pga kryssbolten utvider stempelet seg ujevnt.
Joachim
Frk. Jensen 1974 Jensen Healey
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Re: Formel 1 motorblokk

Post by vids »

subwoofer wrote:Stempelet er ovalt, ikke foringa. Pga kryssbolten utvider stempelet seg ujevnt.
Leste det baklengs! Helt utrolig :)

Men siden stempel og sylinder nok er perfekt runde og med perfekt klaring når motoren er varm. Hvorfor skulle stemplene sitte fast når de er kalde?

Normalt sett krymper stempel vesentlig mer enn sylinder når det kjølner, så det eneste som skjer er at man får MER klaring, ikke mindre...
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
subwoofer
Posts: 107
Joined: 06 May 2010 07:01

Formel 1 motorblokk

Post by subwoofer »

Vet ikke hva slags bakgrunn han som skrev den siterte teksten har, men jeg synes det høres tilforlatelig ut at det er klaringene i rammelagerne som er problemet. Jeg vet de kjører med veldig tynn olje (0W-10 eller deromkring), dermed må klaringene i varm tilstand være ganske trange.
Joachim
Frk. Jensen 1974 Jensen Healey
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Re: Formel 1 motorblokk

Post by vids »

Enig, det er nok den eneste logiske forklaringen. Er bare programmer som top gear og slikt som forenkler alt de forteller om. Var vel der jeg hørte første gang at "stemplene sitter fast". Dessuten, ovale stempler (kaldt) er normalt i alle motorer.

Generelt litt irriterende med top gear at de bare blåser det bort med en gang noen prøver å forklare tekniske detaljer som diffrensialer etc. De sikter vel på "the lowest common denominator"...
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
subwoofer
Posts: 107
Joined: 06 May 2010 07:01

Formel 1 motorblokk

Post by subwoofer »

TG er et underholdningsprogram, ikke en dokumentar... Dog hylende morsomt til tider. Jeg liker det, men skal jeg lære noe finner jeg heller en bok.
Joachim
Frk. Jensen 1974 Jensen Healey
User avatar
Rune R.
Posts: 430
Joined: 05 Mar 2003 11:42

Re: Formel 1 motorblokk

Post by Rune R. »

Enig med Subwoofer angående TG :)

Forøvrig er det nok mange grunner til at de velger å varme blokkene før de starter, F1 er jo optimaliseringens motor sport, derfor fintuner de alt for å kvitte seg med unødig friksjon, og annet tap som kommer fra for store klaringer for mye olje, for store klaringer sok krever større oljepumper etc. I tillegg er de jo nå begrenset med tanke på hvor mange motor blokker de kan bruke i en sesong, så da velger de vel å ikke kaldstarte motor fremfor å tape noen tiendels hk ved å designe motor for å takle kaldstart
Leie ut en C7? Så gal har man vært
Post Reply