Tåkelys-folket

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
Yukikaze
Posts: 126
Joined: 28 Feb 2012 21:15

Tåkelys-folket

Post by Yukikaze »

Sakset fra norske Wikipedia:

Tillatte «hjelpelys», som denne typen lys kalles, må ikke brukes til annet formål enn det de er bestemt for. Det betyr at kurve- og tåkelys ikke må tennes og brukes sammen med nærlys. Brudd på disse bestemmelsene (Trafikkreglene §15 og Vegtrafikkloven §23) kan straffes med et forenklet forelegg på 2.000 kroner, subsidiært tre dagers fengsel.


Nå som det begynner å blir mørkere om morgener og ettermiddager, så har vei-sinnet begynt å bygge seg litt opp i meg. Jeg innser at bruk av tåkelys er lovlig sammen med parkeringslys, men desverre er de fleste tåkelysere av oppfatningen at tåke- og nærlys i samspill antageligvis ser skikkelig tøfft ut for motgående trafikk. Ikke minst er tåkelysene, som forøvrig aldri er gule, montert lavt på biler av nyere produksjon, noe som gjør at man umiddelbart assosierer med lavtliggende biler.

En ting er en kaskade av lys fra motgående trafikk, en annen er når personen bak deg kommer i full mundur. Det er jo som oftest en smal sak å flippe speilet med med litt drift fra side til side, så får man jo som oftest hele herligheten i sidespeilene også.

Et fåtall av tåkelyserne kan telle til 2-3 sekunder fra et holdepunkt, noe som fører til at man gjerne har kaskaden ca 1 sek bak. Et enormt flertall av nevnte trafikkantgruppe ser ut til å kjøre mer eller mindre billigere stasjonsvogner, gjerne fra Toyota, Ford og VAG.

Jeg har jo ikke tåkelys foran på min bil, så det er kanskje jeg som ikke skjønner greia? Hva er greia?

Er det slemt av meg å tenne mine egne, sterke, flotte, illrøde bak-tåkelys når tåkelyserne sniker seg inn bakfra i et hav av blendende stråling?
SVX - VTD
eirikoo
Posts: 90
Joined: 27 Mar 2003 12:11
Location: Oslo

Re: Tåkelys-folket

Post by eirikoo »

Yukikaze wrote: Er det slemt av meg å tenne mine egne, sterke, flotte, illrøde bak-tåkelys når tåkelyserne sniker seg inn bakfra i et hav av blendende stråling?
Nei, jeg tenker som så at det sikkert må være tåke siden dusten bak meg har sine tent.
Da er det jo på sin plass å bruke mine også, hvertfall dem bak. :D

Det som er mere alvorlig er jo at man ser mindre med tåkelys på enn med bare fjernlys.
Det blir veldig lyst rett foran bilen, og relativt mørkere utenfor lyshavet.
(så sant man ikke bruker dem til det de er laget for, sakte kjøring med bare tåkelys, så de lyser under tåken.)
-MY11 Volvo XC60 D5 AWD
-0,5 MY98 ITR Racing/Rally


X-MY97STi, X-03S2K, X-E39M5, X-88UrQ, X-MY02Sti, X-MY11 Impreza Diesel.
Og mye annet snask..
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Tåkelys-folket

Post by hmhaga »

Blir du virkelig så blendet av tåkelys? Kanskje du bør spise mer A-vitamin? :wink:
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
eirikoo
Posts: 90
Joined: 27 Mar 2003 12:11
Location: Oslo

Re: Tåkelys-folket

Post by eirikoo »

hmhaga wrote:Blir du virkelig så blendet av tåkelys? Kanskje du bør spise mer A-vitamin? :wink:
Jeg blir hvertfall sjeldent blendet, men de som bruker dem ser jo dårligere enn om de ikke hadde brukt dem.
Det var hvertfall mitt poeng.
(Og mere eller mindre A-vitamin vil ikke forandre det. :D )
Selv gleder jeg meg til helg, når jeg skal fylle på med B-vitamin.
-MY11 Volvo XC60 D5 AWD
-0,5 MY98 ITR Racing/Rally


X-MY97STi, X-03S2K, X-E39M5, X-88UrQ, X-MY02Sti, X-MY11 Impreza Diesel.
Og mye annet snask..
User avatar
Yukikaze
Posts: 126
Joined: 28 Feb 2012 21:15

Re: Tåkelys-folket

Post by Yukikaze »

hmhaga wrote:Blir du virkelig så blendet av tåkelys? Kanskje du bør spise mer A-vitamin? :wink:
Mister aldri synsevnen, men det er voldsomt irriterende og forstyrrende. På irritasjonsskalaen min ligger dette på nivå med tailgating. Hjelper jo ikke at mange tåkelysere tailgater også.

Ingen som vedkjenner seg å være tåkelysere og forklare hvorfor dette fenomenet finnes? :)
SVX - VTD
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: Tåkelys-folket

Post by Luigi »

Tåkelys/parklyskombo på klokkeklare dager er i samme klasse som tattiser, piercinger, sæggebukser, capser feil vei og menn som bruker hårprodukter i utrengsmål. Min personlige teori: etter at VAG-eiere er gått lei av å beføle den opplevde kvaliteten på interiøret, med knekk i lanken, hes stemme og fuktig blikk, så går de over til å kjøre med tåkelys på dagtid. Jeg mener, det er jo skikkelig rebelsk og kreativt.

Alternativt får de seg nok en tattis.
User avatar
Yukikaze
Posts: 126
Joined: 28 Feb 2012 21:15

Re: Tåkelys-folket

Post by Yukikaze »

Kunne neppe formulert det bedre selv, bello.

På klokkeklare dager, gjerne med lys fra vår kjære sol, så er dette egentlig ikke problematisk. Mengden av lys gjør jo selv langlys impotente. Det er i mørket at dette går fra spesielt til direkte sjikanerende.

Er manglende innrømmelser i denne tråden slik å forstå at NSKere flest avstår fra slik aktivitet i og med at de fleste disponerer bil med lavtliggende kjørelys i første omgang?
SVX - VTD
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: Tåkelys-folket

Post by Luigi »

Yukikaze wrote:Er manglende innrømmelser i denne tråden slik å forstå at NSKere flest avstår fra slik aktivitet i og med at de fleste disponerer bil med lavtliggende kjørelys i første omgang?
Skal ikke uttale meg på vegne av et demografisk hjørne av befolkningen jeg ikke er med i, men jeg tror den jevne NSK-er er etterhvert har skjønt at mesteparten bilopplevelsen er på innsiden av hodet og innsiden av bilen, og ikke nødvendigvis utenpå.

Vi har vel alle vært der at vi trodde overfladisk fjas, bling og en billig bruktbil (som på denne tiden av verden ofte blir et VAG-produkt) var nok til å få personlighet ;)
User avatar
Yukikaze
Posts: 126
Joined: 28 Feb 2012 21:15

Re: Tåkelys-folket

Post by Yukikaze »

Luigi wrote:
Yukikaze wrote:Er manglende innrømmelser i denne tråden slik å forstå at NSKere flest avstår fra slik aktivitet i og med at de fleste disponerer bil med lavtliggende kjørelys i første omgang?
Skal ikke uttale meg på vegne av et demografisk hjørne av befolkningen jeg ikke er med i, men jeg tror den jevne NSK-er er etterhvert har skjønt at mesteparten bilopplevelsen er på innsiden av hodet og innsiden av bilen, og ikke nødvendigvis utenpå.

Vi har vel alle vært der at vi trodde overfladisk fjas, bling og en billig bruktbil (som på denne tiden av verden ofte blir et VAG-produkt) var nok til å få personlighet ;)
Så klart.

Alle har nok ikke vært der, selv kom jeg så sent inn i dette at Giugiaro allerede hadde pennet eleganse og personlighet inn i min første bil. Ikke at jeg er en rendyrket Giorgetto-snobb, det hele skal nok balanseres ved hjelp av Gandini den dagen mine folkelige midler strekker til. Jaja, Italdesign har jo blitt VAG, jeg har vel møtt meg selv i døren.
SVX - VTD
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Tåkelys-folket

Post by webmaster »

Har absolutt ingen problemer med at man bruker tåkelys på den lovlige måten, dvs kun i kombinasjon med parklys. Nærlys + tåkelys er forbudt, så da så. Men det er det mange som ikke vet ser det ut til.

Det som irriterer meg fantastisk mye mer er at det ser ut til å ha blitt moderne å ikke bruke blinklys :evil:
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Re: Tåkelys-folket

Post by vids »

Enig med siste taler!

Det med manglende blinklys er sykt irriterende! Utallige ganger har jeg måttet vente unødig lenge i kryss bare fordi folk ikke bruker blinklysene sine. Tror de at alle andre er tankelesere?
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Tåkelys-folket

Post by hmhaga »

Hvis problemet ikke er at man blir blendet av tåkelysene, så gjenstår altså bare selve irritasjonen. Jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å bruke så ekstremt mye energi på å irritere seg over andres feil. Sist uke satt jeg på med mine foreldre, og de brukte også masse energi på å irritere seg over andre bilister - selv om det overhodet ikke hadde noen innvirkning på deres kjøring.

Mitt råd: Sett på god musikk og nyt kjøreturen i stedet!
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
eirikoo
Posts: 90
Joined: 27 Mar 2003 12:11
Location: Oslo

Re: Tåkelys-folket

Post by eirikoo »

hmhaga wrote: Jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å bruke så ekstremt mye energi på å irritere seg over andres feil.
Blir du irritert av det? :mrgreen:
-MY11 Volvo XC60 D5 AWD
-0,5 MY98 ITR Racing/Rally


X-MY97STi, X-03S2K, X-E39M5, X-88UrQ, X-MY02Sti, X-MY11 Impreza Diesel.
Og mye annet snask..
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Tåkelys-folket

Post by hmhaga »

eirikoo wrote:
hmhaga wrote: Jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å bruke så ekstremt mye energi på å irritere seg over andres feil.
Blir du irritert av det? :mrgreen:
Folk må gjerne kjøre rundt som trykkokere for min del. Det plager dem mer enn det plager meg :wink:
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Tåkelys-folket

Post by need4speed »

Vel jeg har en Mercedes og for å slå på tåkelyset bak på bilen min når jeg har nærlys på må faktisk tåkelyset foran på først. Tviler på At politiet kan gi meg straff for dette.


Og ja her nord er det ofte at man må bruke tåkelyset bak når det er mørkt ute :)


Sent from my Brain using Telepati
Post Reply