Detailing av Lotus 340R (OMS 2012)

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
gry
Posts: 14
Joined: 05 Apr 2012 17:46

Detailing av Lotus 340R (OMS 2012)

Post by gry »

Som egenutnevnt husdetailer for Norsk Sportsvognklubb, var det med et visst sjølprodusert prestasjonspress jeg ryddet plass i kalender og ringte rundt for å ordne garasjeplass, for å ta for meg en relativt sjelden bil som skal stå på standen til NSK under Oslo Motorshow 2012.
Denne tråden er først og fremst skrivi for publisering på detailersclub.no-forumet, men jeg håper jeg har klart å forklare det meste slik at det er lesbart for sånne som ikke har lagt like mye i bilpleie som i motorolje og tennplugger..

Lotus 340R. Basert på Lotus Elise. Produsert i 340 eksemplarer, hvorav tre skal befinne seg i Norge.
Image

Image

Image

Image

Jeg hadde allerede prata med eieren (alfheim) om å fikse litt på bilparken hans, har blant annet sitti på noen runder på Rudskogen i denne. Men jeg søkte også gjennom detailingworld.co.uk og fant to tråder der med tips. Glassfiber, karbon og limte alu-plater, ikke tak, ikke dører, bittelite batteri (som er av typen dødt om bilen står i fjorten dager)...

Noen fler bilder før vask.
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Forvask, første steg:
Turtlewax extreme nano-tech pre-wash. Nesten som Prickbort med litt surfex, fjerner ganske greit både skitt og kanel.
Image

Den tar også mye skitt fra dekk. Men børsten blei ikke rein... måtte til med surfex på den etterpå
Image

Dynket ned med Iron-X, prøvde å holde meg 10-15 cm unna toppen av kantene så jeg ikke skulle fylle opp bilen etterpå når jeg skyllet av. Var ikke mye den fant så jeg tok ikke bilde.
Gikk rett på håndvask etterpå, to bøtter og CG Citrus Wash.

Kun hageslangevask på denne tertebilen her.. og her ser dere blinklyset står på. Det blinker altså.. taktfast og fint. Mer om det siden :?
Image

En runde med gul lakkleire (mild). Denne er ikke helt fornøyd med vann som smøring men det går. Og når den har liggi en stund er den utrulig klissete! Blei noen megalomane subbemerker der jeg starta! Clayer her hjulbuer. hmmm. Dette er strengt tatt ikke hjulbuene, siden denne har løse skjermer. Men det var lakk så da fikk de smake leire!
Image

Tok en liten pause og åt middag. Min kjære samboer ringte eieren og spurte hvor jekkpunkter var, for jeg ville gjerne ha av dekkene for å vaske dem skikkelig. Men så var det dette med limte aluplater... Egentlig skulle hele bilen opp på bukker, men vi torte bare ikke, litt usikker på hvor bukkene skulle plasseres også. Så da tok vi kjapt en side av gangen og jeg skrubbet så raskt jeg klarte.
Og så begynte blinklysene igjen. Ikke takfast denne gangen, mer type epileptisk.
Image

Skrudde først av høyre deksel foran for å finne batteriet, og åpnet deretter det venstre da det så ut som jeg ville nå fram enklere fra den sida. Men da åpenbarte det seg en hovedstrømbryter :D

Tok av alle dekslene inne i garasjen, ville ikke ha masse vann rundt omkring her så jeg spylte aldri direkte på rista over motorromet mens jeg vaska.
Image

Noen inspeksjonsbilder etter leire og tørk.
Image

Image

Image

Image

Inntaket ved fører
Image

Mangler litt lakk etterhvert, selv om det er folie også. Jeg hadde egentlig planer om å ta av dekslene for å få bort grus og gummi, men de er selvfølgelig tettet med noe masse så det ikke skal komme for mye vann inn i cockpiten.
Image

Litt sprekker i skjermene. Og mye steinsprut. Dekka blei faktisk ganske OK, måtte på med en runde Prickbort for å fjerne alt det brune, etter at Surfex ikke gadd mer. Tok ikke felgene 100% siden det blei litt stress i mørket.
Image

Og framdekkene er vrengt? Dette er riktignok bydekkene, men det var nytt for eier at de sto feil vei.
Image

Jekkpunkt :!: Et lite blått merke under på hver side
Image

Vinduene rundt cockpiten. Steinsprut. Gummi. Rennemerker.
Image

Og en liten sprekk på førersida
Image

Speilhus, ensfarget plastikk av noe slag. Skrudde dem av før polering.
Image

Sprekk i enda en hjulskjerm, trur dette er bak høyre.
Image

Skrubbemerker, her bak. Var merker ved alle hjulene men dypest bak.
Image

Inntaket på passasjersida, folien står liksom så mye bedre fram når bilen er skikkelig rein!
Image

Mangler litt lakk. Og subbemerke fra leira helt til venstre der, ser ut som saftige fingermerker.
Image

Roll bar.
Image

Aluminium under vinduet i cockpiten
Image

Litt vaskeriper var det jo
Image

Image

En sprekk ved høyre frontlys
Image

Insektrester på høyre skjerm. Skrubbet av insekter fra a-armen på venstresida under vask, he-he 8)
Image

Rester av noe på venstre lykteglass
Image

Så var det bare å hente poleringsmaskina.
Image

Etter å ha lest de to andre trådene fra Storbritannia, bestemte jeg meg for å prøve oransje pute og S30 Easy Clean fra Scholl Concepts, og roterende Flex.
Image

Ser ut til at den tar bra nok. Ja, for dette er tross alt en bruksbil. Den får kjørt seg på bane jevnlig, og parkeres i felleskjeller under poncho.. Blankere men ikke noe tre-stegs (ikke noe gøy med trestegs på en bil man ikke får sjekka lakkdybde på heller, sa ho)
Image

Demper endel av steinspruten også, de som bare har skrapa litt i overflata
Image

Tok alt som var svart først, virka som en fornuftig fremgangsmåte. Var endel gummirester igjen som jeg ikke hadde fått av viste det seg, putene blei ganske skitne.
Image

Ja, også måtte jeg fikle litt med luftfilteret.. Antar at bilen skal stå med dekslet på i hallen, men det skader jo ikke å pusse litt på ting som ikke synes. Huseieren kommenterte nemlig straks at "du skulle vel ikke ta noe nedi motoren?" Neeeeeeeidaaaa :lol:
Image

Og med skitten pute gnikka jeg på karbonen over potta for hånd og A15+. Det kom utrolig mye dritt i kluten. Første gang, og andre gang. Og en tredje gang.. Kanskje den skulle vært dynka i Surfex under forvasken? De mørke feltene til venstre så mest ut som tjukk lakk, kantene var nemlig likens
Image

Image

Deretter byttet jeg farge på roll baren. Uansett hva jeg tok på den med smittet det farge av i kluten. Eller så var den bare veldig skitten. Jeg syntes den startet som metallfarga og sluttet som lysgrå... :huh:
Image

Brukte en nyervervelse på alt metall (etter å ha forkasta CG Metal Shine til formålet). Autosol Anti-Blau. Produktet var helt klart og uten effekt. Etter en liten titt på flaska oppdaga jeg en centimetertjukk guffe på bunnen og rista godt og lenge, og da funket det greit etterpå. Luktet derimot ille.. Det var ikke så mye lukta egentlig, det var mer det at den svei og klødde i hals og nese, prøvde å unngå å ha trynet oppi tuten.
Image

Her er et førbilde for å bevise at det funker (samme bilde som over i inspeksjonsbildene)
Image

Tok også av spoiler for å komme lettere til i motorrom og på alt annet bakpå bilen. Og brukte Anti-blau også her da det var det som virket best av vanlig autosol (som jeg ikke testa da den er så grov) og metal shine. Aluminiumen blei liksom hvit? Synes bedre på panelene foran i bilen.
Image

Her var det bare å stikke handa ned og gni på det jeg rakk fram til. Brukte vanlig Auto-sol på indre del av stussene, de var helt sorte av fastbrent sot. Det eneste jeg stort sett holdt meg klar av var hjuloppheng.
Image

Og så klarte jeg ikke la vær å ta litt under.. Egentlig skjemmer jeg meg over at jeg ikke hente citrus rens og fikk bort klistremerkene også.. Kunne like gjerne ha latt vær å pusse der når jeg lot dem stå. :(
Image

Begynner å bli litt blankere bak her
Image

Frontlykt ferdig polert. Utvendig.. Mye greier inni dessverre. Jeg brukte en liten halvtime på å skru av deksel og se om jeg fikk demontert nok til å blåse inni men måtte gi opp. Noen har tydeligvis hatt en klut inni der engang, blir ikke riper innvendig helt av seg selv!
Image

Frontleppe før og etter. Måtte ta endel for hånd her pga alle vinklene.
Image

Image

Polerte på denne også, syntes ikke resultatet blei bra nok. Den fikk litt mindre riper enn den høyre men det gjorde ikke veldig mye av seg. Tror kanskje de ripene som var der blei erstatta av riper fra polering?
Image

Før og etter på vindu mot cockpit (de er frostet innvendig), omtrent samme sted men når den først blei rein klarte jeg ikke finne eksakt riktig sted :?
Image

Image

Og en skikkelig 50-50 :mrgreen:
Image

Ny runde på eksospotta, tredje runden med polish.
Image

Tok ingen bilder av korrigering på grått, vanskelig å se, brukte mye tid på å finne riktig vinkel for å se med øynene og orka ikke prøve å fange det samme med linsa. Satte på varme for å få temperaturen litt opp, var på 13 grader da jeg henta vifteovnen.

Gikk nøye over bilen med reine kluter så det ikke skulle ligge igjen rester av poleringsmidler noe sted, før jeg fant fram flaska med Wolf's Chemicals Body Guard. Lagt på med sminkepute. Og hansker. Den oppførte seg veldig likt med f.eks rain-x. Når jeg strøk den på så det tett og fint, virket som den dekket bra. Og så tørket den slik (eller verre!)
Image

Undertegnede
Image

Og jeg fortjener egentlig en premie: jeg har fått en keramisk nanoforsegling til å svette :oops:
Image

Gikk over alu'en til spoileren også, lot det tørke en halvtime før jeg satt på spoileren. Og roll bar fikk forsegling, frontlykter, alt som har lakk. Og til så liten bil å være er det uproposjonale mengder lakkede flater
All plastikk og den sorte SS-lakken rundt frontruta fikk Turtlewax ICE, den gjør sort ganske greit vått. (Plukket den fram igjen etter tips i en annen tråd, meringdal eller hmsilset som minnet meg på den?)

Lot første laget herde i sine tre timer mens jeg startet inni. Oppi. Whatever.
Støvsugde setene og hentet yndlingskosten min (Muc-Off) til tråkkplatene
Image

Etter støvsuging tørket jeg over alle flater med Green Clean-vann, alcantara, metall og plastikk.
Så gikk jeg på metallet på sidene med Auto-Sol antiblau. Og den klør og stikker endel i luftveiene mine, som allerede nevnt, ikke noe trivelig i lukket område. Fikk bort mye skomerker og andre flekker.

Vasket ryggespeil og ruta inn og utvendig med MG Glass Cleaner og glassklut. Behandlet utvendig med Nanolotus (ti-hi). Blei riktignok en helligdag eller to for jeg fant ikke ut åssen man får løftet opp vindusviskeren, metalldelen tok nedi ruta når jeg prøvde å løfte den opp?

Tørket over plastikkdelene med MG Hyper Dressing blandet til naturlig glans (1:4), veldig fornøyd med resultatet, ble en helt annen glød i de lilla panelene etterpå.

Har dessverre ikke alcantara-rens (note to self). Setene fikk bare en overfladisk flekkfjerning med våt klut fra green clean-bøtta.
Image

Gikk over motorrom med GC-klut og deretter 303 Aerospace protectant. Den kjølevæsketanken er gudsjammerlig ekkel. (Og jeg spurte eieren om hvorfor den er godt under MIN-merket. Første gangen han tok den med på bane fylte han den opp til mellom maks og min. Og da reagerte den som enhver femåring som har spist for mye is. Alt kom opp etter noen runder i svingene :lol:)
Image

Temperaturen en time etter at jeg har lagt andre laget med Body Guard. Fremdeles svettemerker etter avtørking. Rakk å ha på to lag med Swissvax Pneu Glossy utvendig (jeg hadde utrolig lyst til å ha på dekkfornyer innvendig også, det synes jo, men da måtte jeg enten ha jekka opp bilen eller trillet den fram og tilbake..)
Image

Eier og fruentimmer dukker opp rett etter klokka ti for avhenting. Været var ganske fint og borget for en relativt tørr, om enn kald, tur hjem igjen.

Litt rotete ferdigbilder, og tradisjonen tro bare garasjebilder (skal prøve å få sniki meg inn på OMS og stelle den litt før åpning, og da blir det jo noen bilder til)
Den er jo ganske søt, da (selv om meningsmålingene blant de som kom og gikk i garasjen mens jeg holdt på tippet over mot "men pen er den ikke")
Image

Image

(legg merke til at samboeren min optimistisk nok tuslet ut i garasjen i joggebukser og med tekoppen, han skulle jo bare ta en titt på det ferdige resultatet)
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Pokkers blitzslys, aluen er jo ikke rein nok!!
Image

Image

Tok av bombrikka for å vaske ruta, fikk den ikke på skikkelig på første forsøk men jeg ordnet det før de dro.
Image

Forsøkte litt perlebilder, var jo litt nysgjerrig på hvordan denne forseglingen så ut. Men vannet rant jo straks av.. Uten blitz blei det mørkt og uskarpt, med blitz ser man knapt at det er vann. Fikk ett som var nesten ok.
Image

Og så lurte jeg på om det ikke var på tide å starte opp så jeg fikk lys i lyktene, ville gjerne se hvordan katteøynene tok seg ut.

På med hovedstrømsbryteren. Blinklysene gikk amok. Som før jeg tok strømmen. Og alarmen lot seg ikke resette. Batteriet i nøkkelen ok, så det var ikke det. Omtrent nå var det jeg nevnte noe om den boksen jeg hadde sett foran der, jeg trodde det var en tuningboks, den så liksom ikke ut som den hørte hjemme. Der den lå på gulvet. Dvs jeg tok på den og den satt fast så jeg tenkte ikke mer på det.
Image

Dette er altså alarmen til en 340R. Den var festa til torpedoveggen med tape, og det er ikke første gang at den har ramlet ned.
Omtrent slik bør den være
Image

To demonteringer, trykkluftrunder og varmepistolomganger seinere starta fremdeles ikke bilen. Huseier som kom innom fra tilstelning på jobb, i dressbukse og muligens med litt promilee, sto også og grov litt rundt og han mente at det hadde vært altfor mye vann i motorrommet sist han så det. Opp med alle de skruene en gang til og sjekke tennplugger, som heldigvis var fine (puh).

Mens dette holdt på gikk jeg over hele bilen en gang til med vaffelkluten min som har reddet meg fra svettemerker før, men det gikk ikke i dag. Etter enda noen minutter med armene i bukselomma mens jeg tittet på mannfolka som hang over den lave bilen sprang jeg inn og kikka i hylle etter en quick detailer. Det eneste jeg hadde som jeg visste ikke var mer voks enn qd var Wolf's Chemicals Quickie! Og det gjorde jammen susen i serken, gitt! Kjempedeilig å få ordnet det før bilen forsvant :D

Ut med vindusspylertanken og måle på batteriet, litt lav spenning men burde det ikke gå? Det burde vel det? "Prøv med batteriet fra Mustangen, den står i hylla her."
Image

Image

Image

[media]http://youtu.be/aALwDN_EUJ0[/media]

Endelig fyr! Lurer på hva body guard sier til denne påvirkningen?
Image

Image

purrrrr :twisted:
Image

Image

Image

Image

Image

Nummerert eksemplar 104
Image

Knappe 90 minutter etter at de kom var alt i orden :) Og eieren selv stressa ikke det minste over startproblemer "det er Lotus", "det er engelsk", "røyken har sikkert sluppet ut av boksen", "jeg _tror_ ikke det er flere Lucas-bokser igjen men jeg er ikke helt sikker"
Image

Kort oppsummert
Korrigering:
Flex roterende kjørt på 3 (1200rpm) med medium press så og si uten varmegang, avsluttet med to runder lett press. Antall runder med press litt avhengig av om polishen kjørte tørr og åssen det så ut etter avtørking, fem-seks i snitt, noen steder rundt 10.
Små oransje Scholl og oransje sonax-puter, disse to kuttet jamngodt med S30 Easy Clean.
Gnukket mye for hånd, alle hjulbuene, innsiden av skjermene, kantene av leppe mot karosseriet osv, dette med samme puter men med A15+ fra Scholl Concepts (så britene omtale den som en AIO)

Toppbeskyttelsen:
Swissvax Pneu Glossy, to lag, på utvendige dekksider, lagt med pensel.
Swissvax Auto-bahn på eksosgreier, luftfilter, dekkplata nederst (under også!)
Wolf's Chemicals Body Guard, to lag med tre timers herding på alt av lakk pluss frontlykter og et lag på all utvendig alu, lagt med sminkepute, avtørket etter ca 15 min med vanlig voksklut som ble lagt direkte i bøtte med zalovann etterpå.
Wolf's Chemicals Quickie Quick Detailer, for å fjerne svetting av body guard
Turtlewax ICE, to lag på sort plastikk på bakenden, speilhus og ramme rundt frontrute
Nanolotus vindusforsegling på frontrute.

Brukte ca 19 timer fordelt på tre dager, krokbøyd og med såre knær, utfordrende størrelse.. liten bil er omtrent like mye til plage som en veldig stor bil.

Og hvorfor den krasse benevnelsen "den ubrukelige"? Jo, det er temaet på standen til NSK. Under parolen "du har ikke eid en sportsvogn før du har eid.."
-en ubrukelig bil (denne her)
-en klassisk bil (Jaguar E-type)
-en altfor dyr bil (skulle vært en Lexus LFA, men denne kommer ikke da NSK deler bås med Historisk Racing og det var ikke plass til nok biler)
Min profil på detailersclub.no
Jeg kjører en BMW 118i, 2005 Sparkling Graphite
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: Detailing av Lotus 340R (OMS 2012)

Post by Luigi »

Fantastisk bra! Visste ikke det gikk an å detaile en 340R engang, men så fikk man se det også. Hadde en slik som nabo i fellesmekkegarasjen for noen år siden, og det er vel ikke bilen med mest karrosseri akkurat. Detaljer og kriker og kroker ser det ut til å være nok av. Her snakker vi pågangsmot!

Har fått detailet min egen av Essiek på detailersclub.no, og det var nesten så jeg ikke turte kjøre den den første uka etterpå. Det er bare å ta av seg hatten for dere detailere :)
gry wrote: Turtlewax extreme nano-tech pre-wash. Nesten som Prickbort med litt surfex, fjerner ganske greit både skitt og kanel.
He he. Vær forsiktig med å bruke dette uttrykket innenfor hørevidde av eieren. Jeg hadde i alle fall steilet om du sprøytet på noe som fjernet "både skitt og kanel" :lol:
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: Detailing av Lotus 340R (OMS 2012)

Post by alfheim »

Luigi wrote:F
He he. Vær forsiktig med å bruke dette uttrykket innenfor hørevidde av eieren. Jeg hadde i alle fall steilet om du sprøytet på noe som fjernet "både skitt og kanel" :lol:
Er er det nok såppass mye skitt at man må vel regne med at det blir med noe Kanel også.

Takker forøvrig for svært godt utført arbeid. Renere og blankere en jeg noen sinne har set den. (Nå sier desverre ikke det så mye da, den var ikke veldig ren da jeg kjøpte den)

Så var det bare å få den e-typen til å gå.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
Post Reply