En liten quiz?
En liten quiz?
Da Ferrari 458 Italia ble lansert, overtok den rekorden for "høyeste torque per liter slagvolum" på selvpustende motorer i produksjonsbiler, med 117 Nm/liter. Hvem hadde rekorden før 458-en?
Du må sikkert se to ganger på svaret. Det måtte i alle fall jeg
Du må sikkert se to ganger på svaret. Det måtte i alle fall jeg
Re: En liten quiz?
Kan det være Honda S2000?
-MY11 Volvo XC60 D5 AWD
-0,5 MY98 ITR Racing/Rally
X-MY97STi, X-03S2K, X-E39M5, X-88UrQ, X-MY02Sti, X-MY11 Impreza Diesel.
Og mye annet snask..
-0,5 MY98 ITR Racing/Rally
X-MY97STi, X-03S2K, X-E39M5, X-88UrQ, X-MY02Sti, X-MY11 Impreza Diesel.
Og mye annet snask..
Re: En liten quiz?
HK/liter ja, men Nm/liter ? Neppe...
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)
X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
2015 Mini Cooper S (2018-)
X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
Re: En liten quiz?
Kan det være 2003 BMW M3 CSL med 114 Nm/liter
Ser da bort fra "limited production petrol engine" fra TVR.
Ser da bort fra "limited production petrol engine" fra TVR.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
Re: En liten quiz?
Det var det svaret jeg fant også (via wayback machine og wikipedia), men spesielt overraskende var vel ikke det, så jeg lurer på om Luigi vet noe annet...
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: En liten quiz?
Geez. Tror folk jeg sitter lenge oppe om kveldene og leser meg opp på BMW?
NoBrains svar er forsåvidt korrekt, men jeg tenkte spesifikt på en helt annen bil som kom ca. 15 år tidligere (i 1989); Opel Kadett GSi 2.0 "Superboss". Dette var en gatebil videreutviklet fra "Big Boss", en annen Gruppe N homologation special. Superboss ble produsert i ca. 250 eks i Sør-Afrika, og Opel ga alle kjøperne eget kjørekurs.
Motoren var i utgangspunktet Opels egen 2.0 16V twincam, men med en Cosworth-designet topp, noen hårete kammer på 276 grader og litt ECU-magi. Den tøyt det 170 hk ut av, og altså, et dreiemoment på 228 Nm. For å få dette ned i asfalten satte de faktisk diffbrems på gnageren. I 1989! Årsaken til alt dette var selvfølgelig hot hatch-krigen som pågikk for fullt rundt 1990.
Superbossen vant det sørafrikanske Gruppe N-mesterskapet tre år på rad, foran BMW 325iS. Full test her: http://www.carmagblog.co.za/featured_po ... superboss/
Et par år senere knallet Opel til og laget Kadett 200 TS med 204 offisielle hk, men da var nok taket nådd for "hot hatches" på en stund
Fra 1991-sesongen, der Superbossen gjorde den den egentlig skulle; kjøre om kapp
Da overlater vi neste quiz-spørsmål til NoBrain
NoBrains svar er forsåvidt korrekt, men jeg tenkte spesifikt på en helt annen bil som kom ca. 15 år tidligere (i 1989); Opel Kadett GSi 2.0 "Superboss". Dette var en gatebil videreutviklet fra "Big Boss", en annen Gruppe N homologation special. Superboss ble produsert i ca. 250 eks i Sør-Afrika, og Opel ga alle kjøperne eget kjørekurs.
Motoren var i utgangspunktet Opels egen 2.0 16V twincam, men med en Cosworth-designet topp, noen hårete kammer på 276 grader og litt ECU-magi. Den tøyt det 170 hk ut av, og altså, et dreiemoment på 228 Nm. For å få dette ned i asfalten satte de faktisk diffbrems på gnageren. I 1989! Årsaken til alt dette var selvfølgelig hot hatch-krigen som pågikk for fullt rundt 1990.
Superbossen vant det sørafrikanske Gruppe N-mesterskapet tre år på rad, foran BMW 325iS. Full test her: http://www.carmagblog.co.za/featured_po ... superboss/
Et par år senere knallet Opel til og laget Kadett 200 TS med 204 offisielle hk, men da var nok taket nådd for "hot hatches" på en stund
Fra 1991-sesongen, der Superbossen gjorde den den egentlig skulle; kjøre om kapp
Da overlater vi neste quiz-spørsmål til NoBrain
Re: En liten quiz?
Jeg har en BMW M3 guide som du kan få låne Men siden du tydeligvis leser deg opp på Opel så burde neste quiz-spørsmål være enkeltLuigi wrote:Geez. Tror folk jeg sitter lenge oppe om kveldene og leser meg opp på BMW?
(...klipp...)
Da overlater vi neste quiz-spørsmål til NoBrain
Hva regnes som verdens første sportsvogn og hvilken hastighetsrekord satte den (sted og dato)?
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
Re: En liten quiz?
1900 GT (siden vi snakker Opel mener jeg)?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: En liten quiz?
Tenkte egentlig på Vauxhall da jeg forbinder dette merket med Opel. Men General Motors (GM) som kjøpte opp Vauxhall i 1925 ble først majoritetseier i Opel seinere i 1929, så den bilen jeg tenkte på er vel da en ekte Vauxhall.
1910 Vauxhall A-type ble den første bilen i verden i sin klasse (20 hp) som klarte å bryte 100 mph (100,08 mph for å være nøyaktig) på Brooklands circuit 26. oktober 1910.
1910 Vauxhall A-type ble den første bilen i verden i sin klasse (20 hp) som klarte å bryte 100 mph (100,08 mph for å være nøyaktig) på Brooklands circuit 26. oktober 1910.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
Re: En liten quiz?
Hmm. Tenkte dette skulle bli en generell quiz-tråd, men få gjerne ut din indre Opel-fan Jørn!webmaster wrote:1900 GT (siden vi snakker Opel mener jeg)?
Så hvem kommer med neste quiz-spørsmål? Ze webmaster?
Re: En liten quiz?
Var opelen en tuningmodell Luigi !?
Tuningmodeller fra Bmw:
BMW sine turnere Ac Schnitzer med cls II ( 118 nm pr liter) 1997,
og m3 Digi-Tech ( 124,76 nm pr liter) 2004 er jo respektable tall
Tuningmodeller fra Bmw:
BMW sine turnere Ac Schnitzer med cls II ( 118 nm pr liter) 1997,
og m3 Digi-Tech ( 124,76 nm pr liter) 2004 er jo respektable tall
Last edited by br735 on 06 Oct 2012 23:00, edited 2 times in total.
70 Trans am 400-74 Transam 455--79 Porsche 930--74 911 2,7 targa--69 Sonett--83 Alpina B9--95 Impreza sti v2 555--91 Corvette C4 conv
Re: En liten quiz?
Niks, dette var ikke et custom-bygg eller noe fra en tredjepartstuner. Det var en offisiell homologeringsmodell fra Opel som var i fritt salg. Dog bare i Sør-Afrika, men de var jo uansett en egen planet ift bilmodeller rundt 89-90. AC Schnitzers biler er vel ikke regnet som masseprodusert. Trur eg? Vet ærlig talt ikke
Kan jo nevne at bilen som vant ETCC fire år på rad (2000-2003), Alfa Romeo 156 D2, hadde 310hk / 272 Nm på sine 1997 selvpustende kubikkcentimeter. Det skulle bli 136 Nm per liter. Denne var preppet av N Technology med støtte fra fabrikken, så alt er mulig bare lommeboka er dyp nok og man har mange nok motorer i reserve Det finnes sikkert enda verre eksempler ...
Kan jo nevne at bilen som vant ETCC fire år på rad (2000-2003), Alfa Romeo 156 D2, hadde 310hk / 272 Nm på sine 1997 selvpustende kubikkcentimeter. Det skulle bli 136 Nm per liter. Denne var preppet av N Technology med støtte fra fabrikken, så alt er mulig bare lommeboka er dyp nok og man har mange nok motorer i reserve Det finnes sikkert enda verre eksempler ...
Re: En liten quiz?
Ja ikke sant, har man kronasjer nok er det nesten
ikke grenser....
Ac Schnitzer masseprodusert, vet faktisk ikke hva de
regnes som jeg heller Luigi, men de er vel under Bmw
paraplyen i dag, og de modellene jeg nevnte var mulig
å få kjøpt over disk med skilt.
ikke grenser....
Ac Schnitzer masseprodusert, vet faktisk ikke hva de
regnes som jeg heller Luigi, men de er vel under Bmw
paraplyen i dag, og de modellene jeg nevnte var mulig
å få kjøpt over disk med skilt.
70 Trans am 400-74 Transam 455--79 Porsche 930--74 911 2,7 targa--69 Sonett--83 Alpina B9--95 Impreza sti v2 555--91 Corvette C4 conv
Re: En liten quiz?
Ok, siden kvikkasen fra Strømmen ser ut til å ha tatt tidlig juleferie, så hiver jeg ut denne. Hva slags sportsvogn er dette, og når ble den laget?
Jeg har tillatt meg å sensurere fotografiet litt og modifisere det såpass at Google ikke kjenner det igjen. Hah!
Hint: vogna har avtagbar hardtop, og fabrikken holdt på fra 1898 til 1991.
Jeg har tillatt meg å sensurere fotografiet litt og modifisere det såpass at Google ikke kjenner det igjen. Hah!
Hint: vogna har avtagbar hardtop, og fabrikken holdt på fra 1898 til 1991.
Re: En liten quiz?
Kan det være en Wartburg? Er vel ikke så mange NSK'ere som har en sånn tror jeg....
E-type 1968
MX-5 1991
MX-5 1991