En liten quiz?
En liten quiz?
Svaret mitt er på bærtur ift hvilken film det i tilfelle var, Grand Prix ble visst filmet i 66 og de første vingene kom i 67/68.
Men jeg står fortsatt på at hendelsen er filminnspilling, justerer år til 1970.
Men jeg står fortsatt på at hendelsen er filminnspilling, justerer år til 1970.
Joachim
Frk. Jensen 1974 Jensen Healey
Frk. Jensen 1974 Jensen Healey
Re: En liten quiz?
Anledningen var ikke en filminnspilling, og det var heller ikke i 1970.
En liten quiz?
Er det Rolf som klargjør bilen til ferieturen i Eifelfjellene i 1969?
Re: En liten quiz?
He he, en liten forumlekkasje her?
Det er nok Rolf som driver og forbereder seg til campingtur. Ta gjerne resten av historien
Det er nok Rolf som driver og forbereder seg til campingtur. Ta gjerne resten av historien
Re: En liten quiz?
Det må vel være en av de mer spesielle historiene i motorsport, i alle fall på den tiden.
Bildet er altså tatt i 1969 og viser monteringen av en standard slepekrok på en Brabham BT30 (eller BT18?) formel 2-bil. Poenget med det hele var et PR-stunt fra campignvognfabrikanten Eifelland, der de ville vise hvor stabile vognene var i høy fart. Eller noe sånt. Rolf Stommelen tok i alle fall ekvipasjen opp i 201,6 km/t på Nürburgring og kom prompte i avisen:
Eieren av Eifelland, en herreman ved navn Günther Hennerici, må kunne sies å ha vært over gjennomsnittlig interessert i motorsport. På slutten av 60-tallet startet han et F2-team med campingvognpengene sine, mest for at forloveden (og senere fruen) Hannelore Werner skulle få kjøre ræserbil, men i 1970 tok han det hele opp et hakk da han handlet inn noen Brabham BT30 og hyrte inn den veletablerte Rolf Stommelen som fører. I 1972 meldte han like godt teamet på i Formel 1, fortsatt med Stommelen som fører, men det gikk ikke så alt for bra. Teamets siste GP-løp var på Österreichring i august 72, og da hadde visst Stommelen og Hennerici kranglet om det meste en stund.
Det må også nevnes at Eifelland-teamet brukte "avlagte" March 721-biler i F1, redesignet av Luigi Colani og døpt Eifelland-March E21. Colani har vi hatt litt om tidligere i tråden, men F1-bilen hans ble altså en flopp.
Olav neste!
Bildet er altså tatt i 1969 og viser monteringen av en standard slepekrok på en Brabham BT30 (eller BT18?) formel 2-bil. Poenget med det hele var et PR-stunt fra campignvognfabrikanten Eifelland, der de ville vise hvor stabile vognene var i høy fart. Eller noe sånt. Rolf Stommelen tok i alle fall ekvipasjen opp i 201,6 km/t på Nürburgring og kom prompte i avisen:
Eieren av Eifelland, en herreman ved navn Günther Hennerici, må kunne sies å ha vært over gjennomsnittlig interessert i motorsport. På slutten av 60-tallet startet han et F2-team med campingvognpengene sine, mest for at forloveden (og senere fruen) Hannelore Werner skulle få kjøre ræserbil, men i 1970 tok han det hele opp et hakk da han handlet inn noen Brabham BT30 og hyrte inn den veletablerte Rolf Stommelen som fører. I 1972 meldte han like godt teamet på i Formel 1, fortsatt med Stommelen som fører, men det gikk ikke så alt for bra. Teamets siste GP-løp var på Österreichring i august 72, og da hadde visst Stommelen og Hennerici kranglet om det meste en stund.
Det må også nevnes at Eifelland-teamet brukte "avlagte" March 721-biler i F1, redesignet av Luigi Colani og døpt Eifelland-March E21. Colani har vi hatt litt om tidligere i tråden, men F1-bilen hans ble altså en flopp.
Olav neste!
Re: En liten quiz?
Pause ? ...her kommer en flyver...
- Attachments
-
- tour3_981520c.jpg (52.48 KiB) Viewed 4320 times
- Svein Erling
- Posts: 466
- Joined: 04 Mar 2003 23:58
- Location: Trondhjæm
- Contact:
Re: En liten quiz?
Bizzarrini 5300 GT Strada
Re: En liten quiz?
Oooops, har jeg glemt bort turen min?
Hva er dette for en raring da tro?
Hva er dette for en raring da tro?
- Svein Erling
- Posts: 466
- Joined: 04 Mar 2003 23:58
- Location: Trondhjæm
- Contact:
Re: En liten quiz?
Fransk konseptelbil Venturi Volage fra 2010.
Den er unik ved at den benytter en ny type hjul-enheter utviklet av Michelin, såkalte Michelin Active Wheel. Både elmotor, bremser, elektrisk hjuloppheng og elektrisk styring er integrert i hjulene. De festes dermed til en fast plate på innsiden av hjulhusene og kobles til elkraftledning og ledning for styresignaler. Dette gjør at konstruktørene slipper å lage plass for drivakslinger og hjuloppheng inne i bilen, og plassen i bilen kan dermed utyttes bedre. Venturi "truer" faktisk med å sette Volage i produksjon.
Venturi produserer i dag en annen elsportsbil, Venturi Fetish. Den har tradisjonelle hjuloppheng.
Den er unik ved at den benytter en ny type hjul-enheter utviklet av Michelin, såkalte Michelin Active Wheel. Både elmotor, bremser, elektrisk hjuloppheng og elektrisk styring er integrert i hjulene. De festes dermed til en fast plate på innsiden av hjulhusene og kobles til elkraftledning og ledning for styresignaler. Dette gjør at konstruktørene slipper å lage plass for drivakslinger og hjuloppheng inne i bilen, og plassen i bilen kan dermed utyttes bedre. Venturi "truer" faktisk med å sette Volage i produksjon.
Venturi produserer i dag en annen elsportsbil, Venturi Fetish. Den har tradisjonelle hjuloppheng.
Re: En liten quiz?
Stemmer på en prikk det Svein Erling.
- Svein Erling
- Posts: 466
- Joined: 04 Mar 2003 23:58
- Location: Trondhjæm
- Contact:
Re: En liten quiz?
Her er ny nøtt:
Re: En liten quiz?
Tar en råsjanse og sier Hennesey Venom GT (i en eller annen permutasjon)
Forøvrig bygget på Lotus Exige chassis med voldsomme modifikasjoner og 1200 hk.
Forøvrig bygget på Lotus Exige chassis med voldsomme modifikasjoner og 1200 hk.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
- Svein Erling
- Posts: 466
- Joined: 04 Mar 2003 23:58
- Location: Trondhjæm
- Contact:
Re: En liten quiz?
Det er korrekt, rayb. Din tur.
Re: En liten quiz?
Denne er sikkert alt for emkel, men det var det eneste jeg fant i farta...
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....