Hvordan er det med service priser på 328,348 og 355 ferrari?
Tenker da på når de trenger en stor service. 50.000 - 100.000 ?
service på Ferrari.
service på Ferrari.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Re: service på Ferrari.
Det er en vesentlig forsjell på bilene du nevner, 328 har tverrstilt motor, de nyere har langsgående. Kammreim bytte er jo det de fleste tenker på når det gjelder disse bilene, 328 lite skruing, 348-355 mye skruing og pris deretter. Alt det andre som skal gjøres er jo ganske likt som på en "vanlig" bil.
Re: service på Ferrari.
Som sagt det er forskjellige biler
308 - 328 har motoren på tvers. Kamrembytte, går greit gjennom hjulbrønnen: Pluggskifte på de cylindrene som er mot brannveggen kan det være vondt å sjekket ventilklaring, og skifte plugger på. Servicedeler koster ca 3000.
http://www.superformance.co.uk/a-308/eg.htm
Hvemsomhelst med en god garasje, interesse, tid, og 2 tommeltotter klarer å serve den selv.
348 har motoren på langs, så der bør motoren ut, men man kan ta kamremmsbytte ved å ta ut bensintanken også. Det er metoden forrige eier brukte for å skifte rem på min.
Delene er heller ikke her veldig dyre:
http://www.superformance.co.uk/a-348/eg.htm
Gode ferrariverksteder tar visst ca. 25- 30 timer på en full service med motoren ut.
Serviceintervall på kamrem er 30000 Miles/3 år.
sjekk av ventilklaring 20000 Miles
Flytende greier: 10000 eller hvert år. 11 liter motorolje...
Også her kan man gjøre det meste selv. God dokumentasjon, og "how to" finnes på nettet. http://www.my348.com
348 har ikke servostyring, vanlige dempere, forståelig elektronikk (bortsett fra klimaannlegget)
Fra 355 og nyere har en del komplexe duppeditter som gjør ting litt mere vanskelig.
Vanlige deler er det nesten humane priser på, spesielle deler og ferrari original kan være fryktelig dyrt
308 - 328 har motoren på tvers. Kamrembytte, går greit gjennom hjulbrønnen: Pluggskifte på de cylindrene som er mot brannveggen kan det være vondt å sjekket ventilklaring, og skifte plugger på. Servicedeler koster ca 3000.
http://www.superformance.co.uk/a-308/eg.htm
Hvemsomhelst med en god garasje, interesse, tid, og 2 tommeltotter klarer å serve den selv.
348 har motoren på langs, så der bør motoren ut, men man kan ta kamremmsbytte ved å ta ut bensintanken også. Det er metoden forrige eier brukte for å skifte rem på min.
Delene er heller ikke her veldig dyre:
http://www.superformance.co.uk/a-348/eg.htm
Gode ferrariverksteder tar visst ca. 25- 30 timer på en full service med motoren ut.
Serviceintervall på kamrem er 30000 Miles/3 år.
sjekk av ventilklaring 20000 Miles
Flytende greier: 10000 eller hvert år. 11 liter motorolje...
Også her kan man gjøre det meste selv. God dokumentasjon, og "how to" finnes på nettet. http://www.my348.com
348 har ikke servostyring, vanlige dempere, forståelig elektronikk (bortsett fra klimaannlegget)
Fra 355 og nyere har en del komplexe duppeditter som gjør ting litt mere vanskelig.
Vanlige deler er det nesten humane priser på, spesielle deler og ferrari original kan være fryktelig dyrt
Odd Goderstad
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
Re: service på Ferrari.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
service på Ferrari.
Skjønner jeg godt:)
Odd Goderstad
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2