Skadeverk

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
oddrey
Posts: 177
Joined: 06 May 2009 14:52
Location: Romerike

Skadeverk

Post by oddrey »

Jeg har en kjedelig sak på jobben, en på avdelingen min blir beskyldt for å skade en firmabil ved å ligge på panseret. Dette skjedde på en sommerfest og eier av bilen satt inni bilen og så dette. Saken er at han fikk høre dette 4 dager etter hendelsen og han husker ikke å ha gjort dette og demed blir det påstand mot påstand. Kan firma kreve denne medarbeideren for penger for denne skaden. (bulk i panser)? Regner politiet vil henlegge en sånn sak rimelig fort
BMW M3
User avatar
Yukikaze
Posts: 126
Joined: 28 Feb 2012 21:15

Re: Skadeverk

Post by Yukikaze »

Du må ikke drikke deg så full at du tror du er panserrype, Odd.

I utgangspunktet høres dette ut som en forsikringssak (mellom firma og forsikringsselskap) der forsikringsselskapet muligens har hjemmel for å kjøre regress mot medarbeideren. Jeg vil ikke tro at et fima helt uten videre kan trekke medarbeideren i lønn grunnet skadeverk på eiendeler/disponibla som er forsikret.
SVX - VTD
oddrey
Posts: 177
Joined: 06 May 2009 14:52
Location: Romerike

Re: Skadeverk

Post by oddrey »

Yukikaze wrote:Du må ikke drikke deg så full at du tror du er panserrype, Odd.

I utgangspunktet høres dette ut som en forsikringssak (mellom firma og forsikringsselskap) der forsikringsselskapet muligens har hjemmel for å kjøre regress mot medarbeideren. Jeg vil ikke tro at et fima helt uten videre kan trekke medarbeideren i lønn grunnet skadeverk på eiendeler/disponibla som er forsikret.
hehe, jeg er avdelingsleder og denne personen jobber under meg så er derfor jeg engasjerer meg litt :wink:

Dette må vel da politianmeldes? det er vel snakk om at firma bruker forsikring og krever regress på egenandel.
BMW M3
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Re: Skadeverk

Post by ElViz »

Skal det på forsikring, så må det politianmeldes, og her er det også kjent gjerningsmann, så vedkommende vil få en plett på rullebladet.
Jeg er en snill person, så jeg ville tilbudt vedkommende at han betaler halvparten, og firmaet resten. Da er jeg veldig snill....
Hvis ikke vedkommende godtar dette og er evig takknemlig, så kjør alternativ 1.
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
oddrey
Posts: 177
Joined: 06 May 2009 14:52
Location: Romerike

Skadeverk

Post by oddrey »

Er vel ikke bare å si at gjerningsmannen er kjent hvis den personen nekter. Må vel bevises at den personen gjorde og da må hjelper det vel ikke bare med påstand mot påstand?
BMW M3
User avatar
Yukikaze
Posts: 126
Joined: 28 Feb 2012 21:15

Re: Skadeverk

Post by Yukikaze »

Så denne personen lå på panseret uten noen andre vitner tilstede enn en person inne i bilen?

Siden du sier firmabil og omtaler "eieren av bilen", så går jeg utifra at dette er en leasing-sak der en spesifikk person i firmaet disponerer bilen, og at denne altså satt inne i bilen og observerte din kollega liggende på panseret?

Dersom det ikke finnes noen andre vitner så kan dere bare glemme å forfølge den antatte gjerningsmannen. For alt det "vi andre" vet kan disponenten av bilen ha pleid den talentfulle sekretæren hardt på panseret og anklager en tilfeldig stupfull person for å volde skaden.
SVX - VTD
oddrey
Posts: 177
Joined: 06 May 2009 14:52
Location: Romerike

Skadeverk

Post by oddrey »

Det hevdes at 2 stk andre så dette men de var berusa. Jeg støtter min kollega som har denne kampen mot ledelsen så han har min støtte. Jeg liker ikke at folk påstår ting de ikke kan bevise mer enn 2 fulle vitner og en sjåfør/ han som disponerer bilen mot en som nekter han gjort det. Det merkelige er hvorfor ikke sjåfør går ut av bilen og tar det med engang men venter til 4 dager etter.
BMW M3
User avatar
Yukikaze
Posts: 126
Joined: 28 Feb 2012 21:15

Re: Skadeverk

Post by Yukikaze »

Ja, det er litt merkelig men kanskje han ikke mistenker skade der og da. Var sjåfør edru siden han kjørte?

2 vitner er 2 vitner selv om de var beruset. Om det påviselig var din mann som la seg på panseret, altså at tre personer hevder dette, så vil jeg tro at saken er tapt for din mann. Men som sagt, arbeidsgiver har neppe lov til å trekke i lønn med mindre det foreligger samtykke. Så be sjåføren få de to vitnene på banen :)

Hva slags penger snakker vi om her?
SVX - VTD
oddrey
Posts: 177
Joined: 06 May 2009 14:52
Location: Romerike

Skadeverk

Post by oddrey »

Er vel høy egenandel på firmabiler. Ca 10000 trur jeg
BMW M3
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Skadeverk

Post by rayb »

Nå er ikke jeg noen jurist, men jeg synes det er merkelig (og muligens et faresignal for bedriften) at dette ikke kan løses i minnelighet.....?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
oddrey
Posts: 177
Joined: 06 May 2009 14:52
Location: Romerike

Skadeverk

Post by oddrey »

Det oppfordres vel til at det løses uten for mye støy Men 10000 kr er ikke alle som kan betale og da kommer truslene om konsekvenser
BMW M3
User avatar
Yukikaze
Posts: 126
Joined: 28 Feb 2012 21:15

Re: Skadeverk

Post by Yukikaze »

Det er kanskje ikke så lett å løse dette minnelig om partene (påstått skadevolder, leaser) står steilt mot hverandre. Men ~10.000 er en liten utgift for å få en konflikt ut av verden, ja.
SVX - VTD
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Skadeverk

Post by rayb »

Yukikaze wrote:Det er kanskje ikke så lett å løse dette minnelig om partene (påstått skadevolder, leaser) står steilt mot hverandre. Men ~10.000 er en liten utgift for å få en konflikt ut av verden, ja.
Det kommer jo selvsagt an på om nevnte medarbeider er å anse som verdifull nok. Jeg vet i alle fall hva jeg ville ha gjort dersom min arbeidsgiver politianmeldte meg. Det å skaffe nye folk er en dyr og tidkrevende prosess, men det er kanskje litt off-topic.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Post Reply