R-dekk igjen

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: R-dekk igjen

Post by Iceman »

alfheim wrote:
Iceman wrote: Hvorfor kjører du med forskjellg lufttrykk foran og bak ? , har ikke en Lotus så godt som 50/50 vektfordelig.
Er ikke noe som ligner på 50/50 vektfordeling på en standard Elise. nærmere 30/70

ok, Med motoren i midten, så regnet jeg med at det nesten var 50/50. :roll:

Panameraen har en weight distribution på 52:48, og dette er ikke en Sports bil.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: R-dekk igjen

Post by hmhaga »

Iceman wrote:ok, Med motoren i midten, så regnet jeg med at det nesten var 50/50. :roll:

Panameraen har en weight distribution på 52:48, og dette er ikke en Sports bil.
Men i Elise er det jo ikke så mye FORAN motoren. Ratt, 2 stoler, radiator og litt diverse :mrgreen:
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
Lotus Type-72
Posts: 205
Joined: 03 Mar 2003 14:46
Location: Follo

Re: R-dekk igjen

Post by Lotus Type-72 »

webmaster wrote:Kult, lufttrykket høres noenlunde riktig ut, spørs bare om det blir temp nok til å få varme i dekkene...:-)
Jeg bare spør av uvitenhet :wink:
Hvis F20/B22 Psi er anbefalt til banebruk, bør jeg da øke dette litt når utetemperaturen er lav ?
Espen Alm
-97 F-355 Berlinetta, -03 Lotus Elise S2 type-72
-68 BMW 1600 Cabriolet, -75 BMW 2002 turbo, -08 BMW 120d Coupe
-62 Norton Dominator, -94 Ducati 750SS
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: R-dekk igjen

Post by alfheim »

Så vidt jeg har skjønt, og nå er jeg på tynn is, oppgis banetrykk vanligvis varmt.

Det skulle bety at målt kaldt må du justere for temperatur, men målt etter et stint, er det det samme tallet du sikter etter uavhengig av ute/banetemperatur.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: R-dekk igjen

Post by hmhaga »

På landeveien er det samme trykk uansett, da temperaturforskjellen mellom kald og varm er heller minimal.
Derimot øker temperatur - og dermed trykk - ganske kraftig i dekkene på banekjøring, så da praktiserer i hvert fall jeg å justere trykket ned til "kaldt" trykk igjen når jeg kommer tilbake til depot etter første passet med fullt tempo.

Ulempen er at man må huske å justere trykket OPP igjen etterpå. Det glemte jeg å gjøre på Elise etter sist banekjøring, og under 20 PSI dekktrykk ble ganske vassent å kjøre med på landeveien gitt.

På tunge biler skal man være forsiktig med å justere trykket for langt ned. Fikk superduper grep i R888 på Impreza'n, men jeg glemte meg bort etter en lang pause og kjørte maks etter 1 runde - dermed rev jeg i stykker dekkene.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Linder
Posts: 147
Joined: 09 Sep 2008 10:37
Location: Mo i Rana

Re: R-dekk igjen

Post by Linder »

Ikke vanskelig dette, alle R dekk har en anbefalt skala, legg deg midt på treet, kjør en runde warm up, to runder med fart, inn i pitt og mål temp med en billig IR måler. Juster trykk opp eller ned i henhold til data og voila, slutt på spekuleringer. Går fort og er konsist nok til å slippe å endre trykk med mindre man endrer dim, bane eller stor forskjell i ute temp
Nissan S13 Racing til salgs
Honda ITR DC5 Type-R
Andrè Linder
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: R-dekk igjen

Post by PeR4 »

Hvor finner vi denne temperatur? skalaen for feks Toyo 888?
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
Sjobing
Posts: 207
Joined: 13 Jul 2006 20:34
Location: Modum

Re: R-dekk igjen

Post by Sjobing »

For Toyo R888 finner du det f.eks her:
http://toyotires.com/tire/pattern/proxe ... tion-tires

under setup and care. :wink:
03 Impreza HTS (forskningsprojekt)
06 Impreza STi
Robin
Posts: 6
Joined: 16 Apr 2012 22:44

Re: R-dekk igjen

Post by Robin »

Nyttig, men noen som vet om det finnes en tilsvarende relevant tabell eller informasjon for Kumho V70A? Søkte litt på nettet men greide ikke finne noe...
95 BMW 318ti Turbo
02 Subaru Impreza WRX
Linder
Posts: 147
Joined: 09 Sep 2008 10:37
Location: Mo i Rana

Re: R-dekk igjen

Post by Linder »

har for så vidt ikke så mye å si. Alle gateslicks ligger på ca det samme området og ingen tåler mye over 100 grader. Prøv å få maks ca 10 grader avvik over dekket og dersom dekket blir for varmt er dimmen for smal. Dette er måten å gjøre ting på, synsing og meninger slipper man å tenke på
Nissan S13 Racing til salgs
Honda ITR DC5 Type-R
Andrè Linder
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: R-dekk igjen

Post by PeR4 »

Min erfaring er at det en vesentlig forskjell mellom 888 og (alle?) de fleste andre R-dekk, og det er sideveggen. Den er mykere på 888 og dermed får man raskere temperatur i 888 enn andre R-dekk, men det overoppheter også før andre R-dekk med tilsvarende gummiblanding.

Jeg kjørte tidligere med Michelin Cup I på ett felgsett og 888 på ett annet, de fungerte svært forskjellig!. Det tok tid å bli "venn" med bilen etter bytte.

Men det kan være at arbeidstemperaturen er lik mellom forskjellige R-dekk..
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Re: R-dekk igjen

Post by vids »

PeR4 wrote:Min erfaring er at det en vesentlig forskjell mellom 888 og (alle?) de fleste andre R-dekk, og det er sideveggen. Den er mykere på 888 og dermed får man raskere temperatur i 888 enn andre R-dekk, men det overoppheter også før andre R-dekk med tilsvarende gummiblanding.

Jeg kjørte tidligere med Michelin Cup I på ett felgsett og 888 på ett annet, de fungerte svært forskjellig!. Det tok tid å bli "venn" med bilen etter bytte.

Men det kan være at arbeidstemperaturen er lik mellom forskjellige R-dekk..
Hva synes du karakteriserte de forskjellige dekkene?

Jeg har Cup-dekkene nå,
Pluss: Synes de sitter veldig godt, og har fin styrefølelse (som jeg setter omtrent høyest).
Minus: Det mest negative er dog at de slipper litt brått, men overkommelig. Men de er vanskelig av seg på vått hvor de slipper enda bråere...

R888 har jeg ikke prøvd.

Bridgestone RE070 er "nesten" R-dekk, men har skikkelig R-dekk mønster.
Pluss: Uovertruffen styrefølelse. Fin å hente inn etter skrens. Når de blir slitt ned til et visst nivå, så slites de ikke lenger så og si (men har dårligere grep).
Minus: Ikke i nærheten så bra ultimat grep på tørt som Cup-dekkene.

Linder: Skulle hatt en like-knapp, det er jo slik man egentlig skulle ha gjort dekkvalget og camber-instillingen!
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: R-dekk igjen

Post by PeR4 »

Jeg sammenlikner hvordan de fungerer på banen.
888 er de beste r-dekkene jeg har hatt på banedyret på vått føre, og det er de til ca halvslitt, da er de fortsatt bra på vått men ikke gode. 888 må ha høyere trykk enn andre R-dekk, da fungerer de best ift rundetider, og man unngår 888-typisk slitasje. Dekkene er typisk 10 mm eller mer bredere over mønsteret enn det som oppgis. :!: Jeg tror at 888 fungerer bedre jo lettere bil man har pga litt myke sidevegger.

CupI dekkene var aldri bra på vått, jeg tror de er det hvis temperaturen er over 20-25 grader C(bra for søreuropa..). Jeg spant rett frem på vått, og låste opp under bremsing hvis temperaturen var lav, dvs 10 grader.. På tørt tålte de MYE, oppførte seg pent uansett, hvis de ble litt glatte pga varme så holdt det med en rolig runde, da var de klare for mer!. De slites langsomt ned, og gir gode tider. 205/50/15 bredde tilsvarte 185 bredde på Cup I dekket :shock: :D
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Post Reply