Banebil(på skilt) til rundt 100K. er i box ;-)

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re: Banebil(på skilt) til rundt 100K. Hva anbefaler Dere ?

Post by Morten H »

hagenisse wrote:Standard ITR vil neppe sette noen skumle tider på Rudskogen. Alt for lite effekt til det på en dragracing-banen der.

Synes noen skal stille med FWD på neste isbanekjøring og vise hvor morsomt det er når det er glatt. :twisted: :twisted: Tviler ikke på at 106 og Saxo er morsomme, men det er mer pga lav vekt og på tross av hvor drifta er..
Er ikke ute etter en 1:30 Runders bil da, men morro med noe som går rundt på under 1:50 (på std dekk) og hvor det er forbedrings potensiale i understell og et Turbo/Kompressor Kitt for
å krympe Rundetider å sette seg et mål på sikt og hvor man kan fikkle og mekke/oppgradere i vintersesongen (Hobby).

Skal uansett ha en Subaru 4wd som privat/Vinterbil ,så Banebilen blir en ren Bane/Sommerbil.

WTCC/STCC/BTCC : Er vell FWD som gjelder der, så har ikke problem med det på bane.
Men alt avhenger jo av hva jeg blir tilbudt som innbytte eller om jeg får et rent salg,
så får jeg se hvor det ender ?

Takk for fine innspill og enda flere ideer rund en Banebil :!:
Last edited by Morten H on 08 Aug 2012 09:31, edited 1 time in total.
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: Banebil(på skilt) til rundt 100K. Hva anbefaler Dere ?

Post by Luigi »

Det ligger 3 stk. GTV 2.0 V6 turbo på Finn akkurat nå. Er 201 hk originalt i dem. Prisen er ca. 120K for to av dem og 140 for den tredje. Ligger også en 3.0 V6 NA der til 180K, men den blir kanskje dyr? Det går en GTV 3.0 i Corsa Italiana. Den ble tatt inn til landet av Gundersen Motorsport i fjor og kjørte på 1.47-runder nå i helga.

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=36006560
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=35194423
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=33033233

Som bonus kommer du inn på Vårmønstringen med den, og under panseret er det nok en bonus ;)
Image
User avatar
extrah
Posts: 23
Joined: 27 Apr 2005 16:33

Re: Banebil(på skilt) til rundt 100K. Hva anbefaler Dere ?

Post by extrah »

hagenisse wrote:Synes noen skal stille med FWD på neste isbanekjøring og vise hvor morsomt det er når det er glatt. :twisted: :twisted: Tviler ikke på at 106 og Saxo er morsomme, men det er mer pga lav vekt og på tross av hvor drifta er..
Det kommer vel kanskje ann på hva du mener er "morsomt".
Enkelte syntes det er morsomt å kjøre fort - Andre syntes det er morsomt å kjøre bredt.

Godt eksempel med WTCC/STCC etc.
Vi bør heller ikke glemme at det finnes plenty med FWD som kjører rally.
Mange av disse kjører i samme klasse som RWD biler og kjører da også på tilsvarende tider, også på is/snø.

Litt usikker på hva dere ønsker å oppnå ved alt FWD hatet deres.
Virker som dere tror RWD og 4x4 er totalt overlegent, av en eller annen grunn.
`98 Integra Type R #03697
`99 Integra Type R #03082 (Solgt)
`98 Integra Type R #03740 (Solgt)
`98 Integra Type R #01212 (Solgt)
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Banebil(på skilt) til rundt 100K. Hva anbefaler Dere ?

Post by hagenisse »

extrah wrote:Det kommer vel kanskje ann på hva du mener er "morsomt".
Enkelte syntes det er morsomt å kjøre fort - Andre syntes det er morsomt å kjøre bredt.
Og med drifta bak får man mulighet til begge deler. Jeg foretrekker å kjøre spor. :D
Litt usikker på hva dere ønsker å oppnå ved alt FWD hatet deres.
Virker som dere tror RWD og 4x4 er totalt overlegent, av en eller annen grunn.
Tråden heter "Hva anbefaler dere?". Jeg anbefaler RWD, sugemotor og manuelt gir. Det er det jeg liker og synes en ren banebil skal ha. Jeg er fullstendig klar over at FWD/4WD, turbomotor og automat kan være like raskt/praktisk/et eller annet i mange tilfeller, men det er ikke min greie for det. Akkurat når det gjelder FWD dog, så tror jeg det er få biler som har fått det fordi det er så utrolig fantastisk..

Men litt on-topic.. Jeg synes fortsatt en ombygd compact er det beste valget til denne prisen, med Integra som en god nummer to. Men ettersom man ser compacter på treff, men sjelden noe til riskokerne, så synes jeg du skal handle en slik! 8)
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Re: Banebil(på skilt) til rundt 100K. Hva anbefaler Dere ?

Post by ElViz »

Luigi wrote:Det ligger 3 stk. GTV 2.0 V6 turbo på Finn akkurat nå. Er 201 hk originalt i dem. Prisen er ca. 120K for to av dem og 140 for den tredje. Ligger også en 3.0 V6 NA der til 180K, men den blir kanskje dyr? Det går en GTV 3.0 i Corsa Italiana. Den ble tatt inn til landet av Gundersen Motorsport i fjor og kjørte på 1.47-runder nå i helga.
Ikke så veldig imponerende tid synes jeg. MR2 en min går på 1.54 med Pirelli P0 Nero dekk, og ikke noe letting.
Men lyden på GTV6 motoren er jo fantastisk da. Og alle Alfaer har masse sjel. Og man blir hilst på. :D
PS: MR2'en kan kjøpes for 70.000.
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re: Banebil(på skilt) til rundt 100K. Hva anbefaler Dere ?

Post by Morten H »

Luigi wrote:Det ligger 3 stk. GTV 2.0 V6 turbo på Finn akkurat nå. Er 201 hk originalt i dem. Prisen er ca. 120K for to av dem og 140 for den tredje. Ligger også en 3.0 V6 NA der til 180K, men den blir kanskje dyr? Det går en GTV 3.0 i Corsa Italiana. Den ble tatt inn til landet av Gundersen Motorsport i fjor og kjørte på 1.47-runder nå i helga.

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=36006560


Som bonus kommer du inn på Vårmønstringen med den, og under panseret er det nok en bonus ;)
Image
Likte den Sorte 99mod Q2, meget pen og litt skremt opp 8)

Men !! Den veier 1500kg :shock:
Det er mer en Subaru Sti med 4WD.
Hadde setene i Alfan veid 100kg stk så kunne det vært mulig å lette den ned mot 1200kg,
ergo så blir det for Nytt(tungt) til mitt bruk.
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: Banebil(på skilt) til rundt 100K. Hva anbefaler Dere ?

Post by NoBrain »

Når det gjelder Alfa GTV/147 så er jo 3.0/3.2-liters V6 den ultimate motoren (V6 turbo ville jeg styrt unna), men på en FWD GTV/147 så blir den litt fremtung og understyrt. Til banebil så passer nok en blodtrimmet 2.0 TS som i 147 GTA Cup bedre. Det er godlyd i TS-motoren også, jfr. http://www.youtube.com/watch?v=IAbH2uPSLfY :)

Jeg hadde en 1995 GTV 2.0 TS i 8 år som ga meg mer kjøreglede både på vei og bane sammenliknet med STIen, hvis en ser bort ifra vintersesongen da :twisted: Men hvis du skal kjøpe en sånn så velg en uten soltak (jeg skallet i soltaket med hjelm og hadde en merkelig sitteposisjon alle gangene jeg var på bane) og bytt ut ALLE foringene med PowerFlex :!:

Motorsterk bil på bane er ikke noe for en elendig banesjåfør som meg. En av grunnene til at jeg gikk til innkjøp av en motorsvak Elise var at jeg ønsket meg litt tilbake til Alfa-årene hvor jeg gradvis kunne lære meg å kjenne bilen og kjøre raskere etterhvert. Det er morsommere å kjøre en sakte bil raskt enn en rask bil sakte :wink: Dessuten en modifisert Impreza WRX STI går bare i stykker så den torde jeg aldri å presse helt på banen etter motorhavari på Vålerbanen :roll: Det må vel være noe galt når jeg kjører Elisen raskere på nye Rudskogen enn STIen :shock: - og ikke er jeg spesielt rask i Elisen.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Banebil(på skilt) til rundt 100K. Hva anbefaler Dere ?

Post by hagenisse »

ElViz wrote:Ikke så veldig imponerende tid synes jeg. MR2 en min går på 1.54 med Pirelli P0 Nero dekk, og ikke noe letting.
Tror nok den kan gå vesentlig raskere enn 1.47. Jeg kjørte på 1.42.8 på samme dag, og GTV-n burde vel kunne matche det.
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: Banebil(på skilt) til rundt 100K. Hva anbefaler Dere ?

Post by Luigi »

Den kjørte på 1.44 i fjor (i løp) med en annen sjåfør. Tror uansett ikke rundetid under løp er noe fornuftig målestokk. Ingen kjører perfekte runder når man er pakket inn av konkurrenter på alle kanter og det gjelder å komme først til mål.
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Banebil(på skilt) til rundt 100K. Hva anbefaler Dere ?

Post by hmhaga »

Luigi wrote:Ingen kjører perfekte runder når man er pakket inn av konkurrenter på alle kanter og det gjelder å komme først til mål.
Nei, tror ikke man kommer først i mål ved å kjøre idealspor :lol:
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: Banebil(på skilt) til rundt 100K. Hva anbefaler Dere ?

Post by Luigi »

Ikke om det ligger fem biler foran deg i idealsporet ;)
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Banebil(på skilt) til rundt 100K. Hva anbefaler Dere ?

Post by hagenisse »

Kommer jo helt ann på hvor man er i feltet. Karl-Magnus klokket jo 1.41.1 i løpet, som er raskere enn han har kjørt før. Det hjelper ofte å ligge bak og jakte på noen. Men klart.. må man sperre for de bak / bremse for de foran taper man jo :)
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: Banebil(på skilt) til rundt 100K. Hva anbefaler Dere ?

Post by Luigi »

Jupp. I F1 er rundetider interessant fordi alle er såpass jevne og allikevel kjører på et umenneskelig høyt nivå. For "oss" som må spørre kjerringa om å få dra på Rudskogen for å kjøre racing, er rundetider bare av akademisk interresse og fin forum-mat. På Corsaløpet på Karlskoga i 2010 satte Trond Birkeland suverent beste rundetid i siste varv. Han var over et sekund raskere rundt banen enn nestemann på lista. Problemet var bare at han hadde stått to runder på gresset med motorstopp ... og kom inn som sistemann.

Løp er løp ...
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Banebil(på skilt) til rundt 100K. Hva anbefaler Dere ?

Post by PeR4 »

Morten H wrote:E30 begynner å bli Gammelt og det var også grunnen til at jeg solgte mine forige E30. 325 og 325 iX (Rust angrep) + at jeg ikke fikk tak i Coilovere med Camberjustering i front, men er vist på markede nå.
Det er noen camberkit på markedet til denne, noen av disse er gode!.

Ja, husker en eggeskallfarget pen 325i? Var ikke lenge du hadde den..
Hvis gocartfølelsen/lekevillighet er ønsket, så er bilen rimelig perfekt for en som skrur litt selv!.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re: Banebil(på skilt) til rundt 100K. Hva anbefaler Dere ?

Post by Morten H »

PeR4 wrote:
Ja, husker en eggeskallfarget pen 325i? Var ikke lenge du hadde den..
Hvis gocartfølelsen/lekevillighet er ønsket, så er bilen rimelig perfekt for en som skrur litt selv!.
Stemmer det ! Solgte den før saltebilen kom :wink:
Er ikke så glad i å skru selv (har dratt over nok skruer/muttere) men har tilgang til løftebukk etc..

Så på en 325i? som Bilprodukter tok inn fra Japan (venstre styrt) og den var dønn strøken med 0 Rust,
så kommet over no sånt med morro Motor, så er det et alternativ også.
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
Post Reply