Toyota GT86 hentet!

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: Toyota GT86 *Bestilt*

Post by NoBrain »

Du får prøve elgtesten når du får bilen http://www.youtube.com/watch?v=6aIcvFJM4DU :mrgreen: (Det var en som postet link til denne på Impreza-forumet)
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
Lotus Type-72
Posts: 205
Joined: 03 Mar 2003 14:46
Location: Follo

Re: Toyota GT86 *Bestilt*

Post by Lotus Type-72 »

SPORTSBIL ELLER GOLF KLASSE ?

Gratulerer til deg som har bestillt. Kjempefin bil !

Men jeg har lest og hørt at folk kaller dette Toyotas nye sportsbil :roll: (?)
Det er jo en 3d.kombi med bakseter. VW Scirocco, Audi TT eller BMW 1-serie 3d. er jo mest nærliggende til sammenlikning.
Artig biltype for oss med alergi for bakdører, men er det sportsbil ?
Espen Alm
-97 F-355 Berlinetta, -03 Lotus Elise S2 type-72
-68 BMW 1600 Cabriolet, -75 BMW 2002 turbo, -08 BMW 120d Coupe
-62 Norton Dominator, -94 Ducati 750SS
atledreier
Posts: 231
Joined: 03 Feb 2011 09:00
Location: Sandnes

Re: Toyota GT86 *Bestilt*

Post by atledreier »

Den diskusjonen får du ta i en annen tråd. Jeg driter i hva du kaller'n så lenge jeg gliser hver gang jeg kjører.
2013 Toyota GT86 6MT
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
User avatar
JensL
Posts: 67
Joined: 21 Jun 2010 17:27
Location: Akershus

Re: Toyota GT86 *Bestilt*

Post by JensL »

GT86/BRZ har vanlig bagasjerom, ikke luke, og baksetene er bare til pynt, så dette er nok en "ekte" sportsvogn. :-)
Uansett mer ekte sportsbil enn det meste som finnes på markedet til under en million. Elise/Exige er vel unntaket.

En viss Clarkson sier det er en av de beste bilene han har kjørt på veldig lene:
http://jalopnik.com/5962786/jeremy-clar ... en-in-ages

Jeg testet en GT86 nå i høst, og utrolig nok hadde Toyota tatt inn begge sine utstillings/demobiler med automat...helt vanvittig.
En helt grei automatkasse, men slikt hører ikke hjemme i en slik bil.

Men jeg fikk da testet kjøregenskapene sånn nogenlunde, og dette er virkelig en morsom og underholdende bil.
Den føles herlig plantet på veien med tung og presis styring, noe som gir deg selvsikkerhet til å faktisk utnytte bilen.
Selv om turboskyvet ikke er på plass, så er det plenty med krefter, og ikke minst kjapp respons.
Jeg har ingen problemer med interiøret heller. Det er logisk og funksjonelt, og ser bra ut.

Hvis jeg skal trekke fram noe negativt, så må det være dekkene.
Dette er eco-dekk fra Prius, som skal gjøre det lett å nå grensene uansett føre, men jeg syntes det ble for lite grep.
Det hylte og peip bare man ga på litt ut av kryssene.
Men det er jo bare å bytte ut disse med noe bedre, så dette er ingen stor greie.

Baksetene er helt ubrukelige, med mindre man frakter folk som er amputerte fra midt på lårene og ned.
Og...jeg mistenker det kan bli dårlig plass til hjelm hvis man er litt over snittet høy.

Men alt i alt en svært spennende bil som jeg kommer til å vurdere selv når det blir på tide å bytte.
- Swift Sport 2012
User avatar
Yukikaze
Posts: 126
Joined: 28 Feb 2012 21:15

Re: Toyota GT86 *Bestilt*

Post by Yukikaze »

Jeg gleder meg veldig til å få prøvekjørt, spesielt BRZ.

Et spørsmål til dem som har bestilt, ikke minst deg Atle: En ny bil er jo en ny bil, men for prisen på denne så kan du også få en "well sorted" NSX samt vedlikeholdspenger for noen år fremover. Er dette en bil i NSX-klassen?
SVX - VTD
atledreier
Posts: 231
Joined: 03 Feb 2011 09:00
Location: Sandnes

Re: Toyota GT86 *Bestilt*

Post by atledreier »

NSX, som min gode venn mailman her på forumet har, er en bil i en annen klasse, selvfølgelig. Den har en god del mer krefter og moment, enda lavere tyngdepunkt og mer optimal vektfordeling. Den er mer kompromissløs på alle vis. Når det er sagt er NSX en bil jeg ikke hadde orket å kjøre til og fra jobb hver dag....
2013 Toyota GT86 6MT
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Toyota GT86 *Bestilt*

Post by ElViz »

Herregud, du kan få en bra Ferrari for de penga. Men det er kanskje noen andre ting som spiller inn? Kanskje det å ha en bil som kan brukes hele året, med garanti, og som ingen har brikt før, og man har bestillt med riktig farge og opsjoner :) Lykke til med en fin sportsbil!
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
atledreier
Posts: 231
Joined: 03 Feb 2011 09:00
Location: Sandnes

Re: Toyota GT86 *Bestilt*

Post by atledreier »

Dette blir bruksbilen, så det er viktig å få en unge eller to inn, ett sett banedekk, et par handleposer, en pc-rigg og diverse andre ting. Samtidig er det veldig viktig for meg at bilen er NY, og at den er morro. GT86 huka av i alle boksene, så det var en no-brainer, egentlig. Kikka på Golf GTi, Polo GTi, Audi A1 og flere slike småbiler før jeg slentra innom Toyota bare for å konstatere for dem at de ikke hadde noen som helst 'lekne' biler. Da fikk jeg brosjyren på GT86 i fanget, og har ikke sett meg tilbake siden.

Har kjørt framhjulstrekk i alle år, og noe awd innimellom. Skal bli spennende å prøve ekte bil nå, til og med med skikkelig diff!
2013 Toyota GT86 6MT
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
Frank H Herfjord
Posts: 116
Joined: 25 May 2012 13:16

Re: Toyota GT86 *Bestilt*

Post by Frank H Herfjord »

Vet du hva "snow" knappen gjør og om den er på både automat og manuell versjon?

Bestiller du ekstra sett med Toyota 17" hjul eller satser du på større felger for sommer/bane dekk? Jeg skal prøvekjøre en selv i Stavanger neste uke. Må benytte anledningen nå som vi har snø for å se om den virkelig er dugandes som bruksbil :-)
2012 Nissan Leaf.
x: 2005 Smart Roadster Brabus Xclusive Coupe, 2010 Lotus Evora
atledreier
Posts: 231
Joined: 03 Feb 2011 09:00
Location: Sandnes

Re: Toyota GT86 *Bestilt*

Post by atledreier »

Snow-knappen er bare på automat. Den setter bilen i veldig lat modus, og girer veldig tidlig for å forhindre hjulspinn.
Har kjøpt et sett no-name lettmetallfelger til Nokian Hakka R dekk som jeg skal bruke som vinterhjul. Bruker Toyotafelgene som sommerhjul, og muligens et sett banedekk når sesongen starter.
2013 Toyota GT86 6MT
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Toyota GT86 *Bestilt*

Post by rayb »

x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Murena 22
Posts: 33
Joined: 09 Jan 2012 19:50
Location: Grenland

Re: Toyota GT86 *Bestilt*

Post by Murena 22 »

Kjempebil Har lyst på en jeg og Det er 3 stk subaru BRZ tilsalgs i Larvik Gjestrum Larsen
Matra Murena 22 Audi TT Qaattro Yamaha fzx facer
Frank H Herfjord
Posts: 116
Joined: 25 May 2012 13:16

Re: Toyota GT86 *Bestilt*

Post by Frank H Herfjord »

Jeg har prøvekjørt i dag.

Det beste:
Veldig oversiktlig og praktisk. Ok bagasjeplass og bakseter det faktisk går an å plassere en voksen person i dersom du får et akutt behov. Oversiktlig, blir fort varm (jeg startet den kaldt i minus to grader og det tok ikke mer enn et par minutter før det var behagelig temperatur) og har greit med utstyr. God sittestilling og generelt bedre interiør enn hva man vanligvis forventer i en Toyota. Veldig lettkjørt og pent balansert. Lyden var bedre enn jeg hadde trodd. Godt hjuloppheng som er mykt nok for komfort men stivt nok til å gi deg tillit til bilen når du drar på.

Det mindre gode:
For lite krefter og spesielt bunnpådrag. For lite feedback i styring. For lite grep. Det siste er det kanskje mange som vil like bedre enn meg, men dette er definitivt en driftebil som er lagd for å kjøre gøy og ikke nødvendigvis styggfort. Nå kjørte jeg vel og merke på vinterdekk i kuldegrader men dette var virkelig old school dekk feeling.

Litt usikker på om dette er bilen for meg, men har ikke forkastet tanken enda. Ble vel både litt skuffet og imponert. Imponert over hvor anvendelig den er og litt skuffet over ytelsen. Men jeg hadde kanskje litt overdrevne forhåpninger om hva som faktisk er mulig i denne prisklassen.
2012 Nissan Leaf.
x: 2005 Smart Roadster Brabus Xclusive Coupe, 2010 Lotus Evora
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Toyota GT86 *Bestilt*

Post by hmhaga »

Frank H Herfjord wrote:Jeg har prøvekjørt i dag. For lite feedback i styring. For lite grep. Nå kjørte jeg vel og merke på vinterdekk i kuldegrader men dette var virkelig old school dekk feeling.
Å bedømme kjøreegenskapene i en bil skodd med vinterdekk blir jo feil. Du burde tatt en ny prøvetur på våren med bedre dekk.GT86 har jo nettopp fått god kritikk for god styrefølelse, men jeg tviler på at det kan være i nærheten av en Lotus - hvis du brukte den som sammenligningsgrunnlag.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Frank H Herfjord
Posts: 116
Joined: 25 May 2012 13:16

Re: Toyota GT86 *Bestilt*

Post by Frank H Herfjord »

Altså det er god følelse med tanke på å bedømme hvor mye grep som er tilgjengelig, og responsen er helt ok. Informasjonen som kommer opp gjennom rattet er bare ikke ultra-detaljert og det merkes at det er elektrisk assistanse hele veien. Men som du sier er det nok lite fair å sammenlikne med Lotus.

Men jeg har vinterdekk på Lotusen også og har en viss ide om forskjellen i grep. Men denne hadde virkelig agressivt lite grep, det skal veldig lite innsats til for å få den sidelengs. Men den er langt fra vanskelig å kjøre, det skjer ikke hvis du ikke prøver på det.

Glemte å si en annen positiv ting: bilen føles veldig lett og spretten.
2012 Nissan Leaf.
x: 2005 Smart Roadster Brabus Xclusive Coupe, 2010 Lotus Evora
Post Reply