Er det noen som har erfaring i hvordan man skal gå fram for å imoportere Caterham. Har hørt mye om at 1.15 regeleg er i ferd med å bli borte, hva må til for å kunne ta inn en bil på 1.15?
William
Import av Caterham
Re: Import av Caterham
Visstnok ifølge ryktebørsen så skal 1-15 bort eller endres. Hvem som egentlig har startet disse ryktene kjenner jeg ikke til, men enn så lenge så gjelder paragrafen fortsatt.
Se http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og ... .70570.cms og http://www.lovdata.no/for/sf/sd/sd-19941004-0918.html
Se http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og ... .70570.cms og http://www.lovdata.no/for/sf/sd/sd-19941004-0918.html
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
Re: Import av Caterham
Jeg har fått dette bekreftet at Statens Vegvesen, så det er nok mer enn et løst rykte. Søk litt rundt på forumet her, vi hadde en lengre tråd på det for noen måneder siden.NoBrain wrote: Hvem som egentlig har startet disse ryktene kjenner jeg ikke til, men enn så lenge så gjelder paragrafen fortsatt.
Kort sagt må en bil som skal registreres på 1.15 ha vært registrert i utlandet og være i samme utførelse som den forlot fabrikken.
Det kan hende det er vanskelig å finne en Caterham som er umodifisert, men på en annen side så er jeg ikke så sikker på at mannen som skal avgjøre dette har de nødvendige kunnskapene for å avgjøre dette.
Men er ikke de nyere Caterhamene type/EU-godkjente da? Evt. om det lar seg framskaffe en CoC el...?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Import av Caterham
Det er iallefall en til salgs på finn, se http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=34529253, så slipper enn å styre med 1-15 Vent litt. Diesel. Her er det noko gale
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
Re: Import av Caterham
Har du fått bekreftet/antydet når 1-15 unntaket blir borte eller evt. endring trer i kraftrayb wrote:Jeg har fått dette bekreftet at Statens Vegvesen, så det er nok mer enn et løst rykte. Søk litt rundt på forumet her, vi hadde en lengre tråd på det for noen måneder siden.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
Re: Import av Caterham
Nei, ingen ting konkret på dato, men her er hva jeg fikk:NoBrain wrote:Har du fått bekreftet/antydet når 1-15 unntaket blir borte eller evt. endring trer i kraft
Statens Vegvesen wrote: Hei.
Slik det står i høringen vil nok § 1-15 forsvinne.
Leser du under Alternative krav på side 13-14 og 15 står det om endringene rundt dette.
Hvordan dette vil foregå i praksis har vi ikke helt oversikt over enda.
Så for å slippe å dokumentere noen former for tekniske krav vil jeg anbefale deg visning før ikrafttredelse.
Dette på grunn av det som står i høringen:
Utdrag:
Forordningen oppstiller en ryddig framgangsmåte for hvordan oppfyllelse av kravene skal
dokumenteres. Dette kan innebære noe mer omkostninger for den som vil importere kjøretøy
som i dag omfattes av § 1-15, men vi mener EU har tatt hensyn til at ordningen skal være
gjennomførbar. På de områder der fabrikanten kan dokumentere kravene etter amerikanske
standarder vil den klebelappen som amerikanske myndigheter påbyr, sammen med
årgangsdokumentasjon, slik vi ser det tilfredsstille forordningen. Dette vil være en forenkling
og reduksjon av kostnader i forhold til dagens dokumentasjonskrav ved den bruktimport
utenfor § 1-15 som også eksisterer i dag.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
-
- Posts: 17
- Joined: 12 Jan 2012 11:25
Re: Import av Caterham
Vet ikke om de er typegodkjent. Er det noen som vet dette sikkert? Tviler på om de Caterhamene som ikke er bygd på fabrikket er det ??rayb wrote:Jeg har fått dette bekreftet at Statens Vegvesen, så det er nok mer enn et løst rykte. Søk litt rundt på forumet her, vi hadde en lengre tråd på det for noen måneder siden.NoBrain wrote: Hvem som egentlig har startet disse ryktene kjenner jeg ikke til, men enn så lenge så gjelder paragrafen fortsatt.
Kort sagt må en bil som skal registreres på 1.15 ha vært registrert i utlandet og være i samme utførelse som den forlot fabrikken.
Det kan hende det er vanskelig å finne en Caterham som er umodifisert, men på en annen side så er jeg ikke så sikker på at mannen som skal avgjøre dette har de nødvendige kunnskapene for å avgjøre dette.
Men er ikke de nyere Caterhamene type/EU-godkjente da? Evt. om det lar seg framskaffe en CoC el...?
Hadde jo vært svært så enkelt om de var typegodkjent. Da blir det vel som import av hvilken som helst annen "vanlig bil"
William
Re: Import av Caterham
Sant nok.MGb William wrote: Vet ikke om de er typegodkjent. Er det noen som vet dette sikkert? Tviler på om de Caterhamene som ikke er bygd på fabrikket er det ??
Hadde jo vært svært så enkelt om de var typegodkjent. Da blir det vel som import av hvilken som helst annen "vanlig bil"
Nå finnes det folk med bedre greie på akkurat Caterham og import av biler fra England her inne, men jeg trodde at en bil med CoC (Certificate og Conformity) skulle være grei skuring?
Uansett og med fare for å starte en flame war..... sjekk med Statens Vegvesen? Jeg har alltid fått god og korrekte svar fra dem når jeg har henvendt meg dit.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Import av Caterham
Det stemmer at Caterham nå kan bygge biler med CoC, da de har fått bilen gjennom European Community Small Series Type Approval prosessen (mer info her: http://www.dft.gov.uk/vca/vehicletype/e ... ecssta.asp)
Så vidt jeg vet gjelder det imidlertid kun for Roadsport modellen, men Ford Sigma motor, og bilen MÅ være bygd komplett fabrikken og ha utstett et CoC i samme prosess.
Hvis jeg skulle ta inn en slik bil ville jeg nok først også ha forhørt meg med trafikkstasjonen jeg tenkte å vise den på for å være sikker på at de vet hva en slik CoC godkjenning dreier seg om.
Så vidt jeg vet gjelder det imidlertid kun for Roadsport modellen, men Ford Sigma motor, og bilen MÅ være bygd komplett fabrikken og ha utstett et CoC i samme prosess.
Hvis jeg skulle ta inn en slik bil ville jeg nok først også ha forhørt meg med trafikkstasjonen jeg tenkte å vise den på for å være sikker på at de vet hva en slik CoC godkjenning dreier seg om.
-
- Posts: 17
- Joined: 12 Jan 2012 11:25
Re: Import av Caterham
Har forhørt meg litt og det er vist fortsatt 1.15 regelen som er mest aktuell. Har fått et navn på en kar hos Biltilsynet i drammen så får høre litt der før jeg går videre. Det skal vist nokk finnes noen få biler i eurapa fra 2009 og oppover med CoC godkjenning. Men bilene som er blitt solgt i england har desverre ikke det, og det er jo der det er noe særlig uvalg!!gtornes wrote:Det stemmer at Caterham nå kan bygge biler med CoC, da de har fått bilen gjennom European Community Small Series Type Approval prosessen (mer info her: http://www.dft.gov.uk/vca/vehicletype/e ... ecssta.asp)
Så vidt jeg vet gjelder det imidlertid kun for Roadsport modellen, men Ford Sigma motor, og bilen MÅ være bygd komplett fabrikken og ha utstett et CoC i samme prosess.
Hvis jeg skulle ta inn en slik bil ville jeg nok først også ha forhørt meg med trafikkstasjonen jeg tenkte å vise den på for å være sikker på at de vet hva en slik CoC godkjenning dreier seg om.
Så det som gjelder er å finne en fabrikksbygd bil i england "tror jeg". En pent brukt roadsport Sv med 175 hk er drømmen!! Synest det blir i meste laget å betlae ca 500 tusen for en ny!!!
Fryktelig synd det ikke er mulig å få registrert byggesett. Hadde jo vært et fantastisk vinterprojekt å bygge en selv!!!!