Bilpleie - lakk og lær foredraget lagt ut!

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
gry
Posts: 14
Joined: 05 Apr 2012 17:46

Bilpleie - lakk og lær foredraget lagt ut!

Post by gry »

Det har tatt sin tid, men nå er foredraget jeg holdt 1 mars i NSK-lokalet fått en runde (eller fire) med justering og korrigering og ligger ute på Slideshare.
Lakk og lær

Det ligger litt mer utdypende forklaringer til enkelte av sidene under "notes on slide xx" under presentasjonen.

For øvrig er det bare å spørre, så kan jeg finne utav ting hvis det er noe spesielt.
Av de to tingene jeg kan huske kom opp under møtet kan jeg nå svare:
Hvordan brune dekk kan bli sorte igjen:
Dette er innsiden på et sommerdekk produsert 3208, antagelig ikke vasket og stelt med etter DCN-standard tidligere. (Nå er den i tillegg på dynga og erstattet med noe som ikke er run flat.) Jeg har bare skrubbet den delen som er nederst, for å kunne se forskjellen mot resten av dekket.
Image

Vidundermiddelet jeg brukte heter Surfex HD, produsert av Bilt-Hamber. Den er meg bekjent ikke mulig å få tak i over disk, dessverre (unntatt hvis du bor rett i nærheten av en av de butikkene som selger bilpleie, som f.eks Parts & Retards på Ås utenfor Moss, eller Scandicshine i Verdalen..), men denne fåes i både litersflasker og 10 liters dunker. Vidunderet ligger i at den kan blandes ut, f.eks 1:30 (en del produkt oppblandet med 30 deler vann) og brukes som en forvask på sommerrein bil, før høyttrykk og påfølgende håndvask. Om vinteren kan det være kjekkere med 1:15 blanding for å få bort mer salt og piggdekkstøv. Eller så kan 1:5 være greit på hverdagsvasken av dekksidene. Og i dette tilfellet med brune dekk, 1:0. Altså ikke-utblandet produkt. (Kolonen skal ikke leses som et deletegn, les den som du ville lest oddsen)

Spray på, la virke litt, skrubb med en passende stiv kost. Spyl av. La det renne av seg og tørke opp litt. Inspiser. Ny runde om den ikke er blitt bra nok.
Dekket på bildet var først igjennom en lang test med felgrens og hadde fått smake litt av hvert før jeg gikk til angrep på gummien med rein Surfex, og da så det ok ut etter to runder.
Turtlewax produserer noe som heter Gummi og plastrens som jeg skal teste snart.
KCL Micro Royal Avfetting (selges bl.a på Torshov bilrekvisita) er også et produkt som enkelte på DCN.no bruker som alternativ til Surfex.

Hvordan få myke plastvinduer blanke?
Her har jeg ikke testet selv, men har fått anbefalt noen produkter:
Swissvax Vinyl Clear Kit (kjøpes i nettbutikk)
Meguiar's Plast X (kan finnes over disk)
Min profil på detailersclub.no
Jeg kjører en BMW 118i, 2005 Sparkling Graphite
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: Bilpleie - lakk og lær foredraget lagt ut!

Post by NoBrain »

Takk for et meget lærerikt foredrag. Tenkte jeg skulle teste ut Prickbort og fant ut at de fører dette på Mekonomen. Men de hadde det ikke inne (var i bestilling) så da gikk turen til BilXtra på Alna. Der hadde de Prickbort på tilbud i litersflasker til 49 kroner flasken, så da ble det kjøpt inn noen flasker :)
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
gry
Posts: 14
Joined: 05 Apr 2012 17:46

Re: Bilpleie - lakk og lær foredraget lagt ut!

Post by gry »

49kr flaska er en bra pris! Må oftest finne noen som selger 10 liters dunker for å komme ned i den summen vanligvis.:wink:

Skrivi fra min HTC Desire Z med Tapatalk
Min profil på detailersclub.no
Jeg kjører en BMW 118i, 2005 Sparkling Graphite
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Bilpleie - lakk og lær foredraget lagt ut!

Post by webmaster »

Tusen takk Gry, dette er flott informasjon!

Og NoBrain: Takk for tipset om BilXtra, har lett etter Prickbort selv. :-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: Bilpleie - lakk og lær foredraget lagt ut!

Post by NoBrain »

Til info, Prickbort føres også på Mekonomen i Oslo (Smallvollveien) og koster 69 NOK literen. Med Mekonomenkort (som jeg fikk gratis når jeg var innom der sist gang) så får du 10% på all rekvisita.

For oss som driver med banekjøring i klubben så kan det være greit å skaffe seg en god felgrens for å bli kvitt bremsestøvet som legger seg etter banekjøringen. De felgrens-alternativene som Gry listet opp i sitt foredrag var ikke så enkle å få fatt i (utenom webshop med fordyrende frakt), så et alternativ er Sonax Xtreme felgrens som selges hos Clas Ohlson til 99 NOK flasken (750 ml). Link til en test av Sonax felgrens: http://www.detailersclub.no/forum/topic ... -felgrens/

Prøvde denne på Imprezaen for en tid tilbake og det fungerte meget bra. Jeg bruker en utendørs vaskeplass på Essoen like ved meg og folk i vaskekø blir litt sure når jeg bare står der og surrer og venter i 15 minutter på at felgrensen skal virke :lol: Så hvis man er avhengig av slike vaskehaller så kan det være lurt å vaske bilen på tidspunkter hvor det er mindre kø :wink:

PS! Clas Ohlson har 20% rabatt og gratis frakt i sin nye webshop fram til 2. mai. Siden jeg hadde et gavekort på 100 NOK der så ble det bestilt litt dilldall, deriblant http://www.clasohlson.com/no/Felgrengj% ... r349318000
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: Bilpleie - lakk og lær foredraget lagt ut!

Post by NoBrain »

Var på den siste flasken Prickbort etter tilbudshamstringen hos BilXtra i fjor og bestemte meg for å plukke opp noen ekstra flasker på BilXtra på Alna for et par uker siden. Men nå koster litersflaskene hele 99 kroner :shock: så det ble ingen handel.

Valgte istedet å sjekke opp de ulike forhandlerne listet på detailersclub.no. Fant ut at http://www.bilnerden.no var billigst og bestilte Prickbort 5-literskanne, Surfex HD, m.m. Bilnerden har nå 15% påsketilbud så for de som ønsker å skaffe Prickbort billig (5 liter til 212 NOK eller 10 liter til 373 NOK) og evt. andre produkter så kan Bilnerden anbefales. Rask og god service. Betalte 100 NOK i frakt sist jeg bestilte der.

Forøvrig så har Clas Ohlson 20% rabatt på alle SONAX-produkter (både i butikk og på web), så jeg plukket opp et par flasker Xtreme felgrens mens jeg først var på Alna.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
Post Reply