ATK - be om bilde?

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

ATK - be om bilde?

Post by webmaster »

'Noen' har fått et brev om at bilen vedkommende er eier av er blitt avfotografert av en fartsboks. Nei, det er (faktisk!) ikke jeg som har fått brev.

Men uansett, det står at dersom man er usikker på hvem som kjørte bilen er det mulig å få se bildet. Så mener jeg å huske at det har blitt oppfordret til å be om dette, for hvis bildet er uklart kan man ikke straffes for det. Nå er det snakk om en bot, ikke noe mer alvorlig enn det i dette tilfellet, men likevel. Noen med 'erfaring'? Kan gjerne sende PM meg i stedet for å poste her om ønskelig. :-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: ATK - be om bilde?

Post by hmhaga »

Ville konsekvent bedt om bilde. Jeg mistenker at de spekulerer i dårlige bilder, dvs at man får forelegg selv om man ikke kan identifiseres. Det offentlige måles jo på fine statistikker.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: ATK - be om bilde?

Post by alfheim »

Bare å be om å få se bilde. De vil da sende det til en politistasjon i nærheten av deg.

Sist jeg prøvde dette tok det i overkant av 6 måneder å flytte bilde fra brummendal til Oslo. (sånn er det når man må holde fartsgrensen går jeg ut fra).

Fikk så innkalling for å møte opp på politistasjonen for å se på bilde. der var det vanskelig å hevde noen videre tvil om hvem som kjørte, så saken ble avsuttet der fra min side.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: ATK - be om bilde?

Post by webmaster »

Rait, var det jeg trodde. :-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Re: ATK - be om bilde?

Post by need4speed »

jeg ba om å se bildet og bildet viste ikke ansiktet, det var skjult av en klase wunderbaum og man kunne ikke se fører. dessuten er det noen streker i asfalten som skal være med.

http://www.nettavisen.no/motor/article3334163.ece

Tre striper
Det er tre striper i veibanen foran en fotoboks. De to første markerer følere som registrer når kjøretøyet passerer. En datamaskin i fotoboksen regner så ut farten mellom følerne. Samtidig beregner datamaskinen når kjøretøyet skal passere den tredje stripen – fotolinjen – 12 meter lenger fremme.

Bildet blir så tatt på det beregnede tidspunktet. Hvis kjøretøyets første aksling befinner seg på fotolinjen i det bildet tas, betyr det at hastigheten har vært riktig beregnet, og at kjøretøyet har holdt en jevn hastighet.

Må vises
Fotolinjen alltid må være synlig på bilder.

- Er den for eksempel dekket av snø, kan ikke bildene fra fartsmålingen brukes, opplyser Myklebust.
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: ATK - be om bilde?

Post by Luigi »

Om man googler "Jørn fotoboks 260 km/t" er dette bildet et av de første på trefflista. Ser ut som webmaster'n mest er ute etter å ødelegge bevis :lol:
Åsså New Beetle da gett!

Image
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: ATK - be om bilde?

Post by webmaster »

Haha, strålende! ;-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Re: ATK - be om bilde?

Post by Tiger »

Be om bilde, som Alfeim skrev, det blir sendt til ett lokalt politikammer hvor man da etterhvert vil bli innkalt. Dette bør alle gjøre, fordi noen ganger er det ikke grunnlag for å gi bot.

Jeg kjørte bilen til min eks, som ikke hadde fått sertifikat enda. Tidlig i morrarushet gjennom Vålerenga tunnelen ble jeg fotografert, la ikke merke til dette. Fruen som også er fra østen, ble jo helt i fra seg når ATK skremte henne med bøter, subsidiert 2 dagers fengsel :wink: for å ha kjørt for fort og uten sertifikat. Jeg som var bortreist på jobb da, ba henne skrive to korte setninger til ATK: Jeg har ikke kjørt bilen, vil se bildet.

Etter 2 mnd kom det brev om at hun kunne se på det. Jeg ringte inn og spurte om jeg kunne se på bildet for henne, og det var greit. Han spurte meg først før han åpnet konvulutten fra ATK hvem som kjørte bilen, og jeg svarte at det må vi se på bildet for å finne ut.... Når han åpnet A4 arket bildet hadde blitt blåst opp på, glista ha og sa han så hvem som kjørte :-) Det var ingen tvil, 73 i 60 sonen.. og bildet var klart og tydelig.

Normalt forkaster ATK dårlige bilder, men noen ganger virker som om dem "prøver" seg med bilder hvor fører ikke kan identifiseres.

Hadde min eks sett på bildet kunne hun latt som ingenting og sagt det er ikke henne, familiemedlemmer har heller ikke forklaringsplikt, og tviler på om det hadde giddet eller brukt ressurser på småpenger, om så, hadde boten blitt det samme.

Advokat Sigurd Klomset hadde en artikkel for noen år siden om trafikkforseelser hvor han ga mange råd, bl. a.aldri godta at førerkort bli inndratt på stedet, i en eventuell rettsak vill det være en fordel for deg, siden du der og da sår tvil om avgjørelsen dems der og da.

Parkeringsbøter: offentlige / kommunale parkeringsplasser vil bøtene gå på bilens eier. Private aktører må parkeringselskapet bevise hvem som parkerte, uavhengig hvem som eier bilen. feilparkere noen din bil somdu har lånt vekk, trenger du ikke betale boten og er det noen i familien så har du heller ikke forklaringsplikt i retten. Europark fikk svi i en sak hvor dem stevnet en advokat fra Drammen i ett slikt tilfelle. Han visste ikke noe, bortsett fra at datteren har lånt bilen hans en stund. Europark tapte og måtte dekke saksomkostningene også.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
User avatar
Speedster
Posts: 109
Joined: 14 Aug 2006 13:02
Location: Sørlandet

Re: ATK - be om bilde?

Post by Speedster »

Be alltid om å se bilde,ikke minst for å "utsette" boten i tid,sist greide jeg et år fra boten dumpet i postkassen til jeg betalte.
Det tar tid å overføre bildet til et politikammer i nærheten,og du har "aldri" tid til å komme å se det. :lol:
Det endte med at politibetjenten møtte meg på en bensinstasjon og viste bilde.....

Når det gjelder førerkort beslag,skal man aldri samtykke i dette.For i det du gjør det så gir du politiet ubegrenset tid til å beholde det til saken har vært oppe i retten og det kan ta lang tid og du er i mellomtiden uten fører kort.
Vist du ikke samtykker har de en ganske kort tidsfrist til å avgjøre det rettslig om de kan inndra det frem til saken har vært i retten.
Veldig kjedelig at du etter et år vinner saken men har vært uten mulighet til å jobbe i det året,siden førerkortet ble "rutinemessig" inndratt på ulykkes dagen!
Post Reply