kritiske nettsider

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

kritiske nettsider

Post by Iceman »

De bilene jeg har en tendens til å kjøpe :roll: blir alltid kritisert av denne nettsiden. http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=38643
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Post by ElViz »

Flott at de har kritisk sans. Man trenger ikke være enig med dem.

Har problemer med den selv jeg, synes den ser ut som en forvokst frosk på utsiden, men inni er den så fin at jeg får vann i øya....

Hvordan den er å kjøre kan jeg ikke si noe om, har ikke fått prøve... :(
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Post by Iceman »

http://www.youtube.com/watch?v=_KjAUFoN8QA

Syns den er pen jeg.

Den er veldig god å kjøre, og den går godt.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
inge
Posts: 1433
Joined: 01 Mar 2003 10:23
Location: Son

Post by inge »

Iceman wrote:http://www.youtube.com/watch?v=_KjAUFoN8QA

Syns den er pen jeg.

Den er veldig god å kjøre, og den går godt.
Enig, Iceman 8)

Jeg har også lyst på en slik :) Med hengerfeste og Atom på henger, hadde dette vært en perfekt doning på vei til Nürburgring :)
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia

'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Post by rayb »

Den er mye godt å si om Panamera, men at den er pen er vel et av de mindre brukte ordene om denne bilen?

(I mine øyne ser denne bilen ut som en litt vanskapt 911 som noen har forbarmet seg over, druknet og så hentet opp av vannet igjen etter at den har svulmet opp på alle de gale stedene.)

Men heldigvis er det forskjell på folks smak, hvis ikke så ville jo alle biler vært like..
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Jeg synes heller ikke Panamera er en pen bil, langt derifra - men at den har andre kvaliteter som størrelse og kraft er det ingen tvil om.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
Svein Erling
Posts: 466
Joined: 04 Mar 2003 23:58
Location: Trondhjæm
Contact:

Re: kritiske nettsider

Post by Svein Erling »

Iceman wrote:De bilene jeg har en tendens til å kjøpe :roll: blir alltid kritisert av denne nettsiden. http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=38643
Jon Winding-Sørensen er litt som sin tidligere sjef LJK Setright, Jon elsker å se på biler med kritiske øyne, ikke bare teknisk eller designmessig, men også rent filosofisk. Og filosofisk sett er jo en Panamera GTS i bunn og grunn en vanlig Panamera med noen nesten usynlige detaljendringer. Muligens er disse detaljendringene nok til å forandre bilen kjøremessig og opplevelsesmessig, men det er jo litt dumt at omtrent den eneste synlige forskjellen er GTS-emblemet på hekken (eller hvor nå det sitter).

Det blir litt som om dama di hadde pyntet seg til fest ved kun å male på litt mørkere øyeskygge og skifte til et skjørt som var en eneste cm kortere enn vanlig. Et skjørt som i tillegg hadde et lite S-emblem på skjørtekanten. Kanskje dette var akkurat nok endringer for din smak, mens vi andre hadde knapt oppfattet forskjellen. Ikke før du viste oss emblemet, og selv da ville vi synes endringen ikke var noe å rope hurra for.

JWS gjengir aldri pressemeldinger ukritisk. Han sjekker heller reelle forskjeller og skriver om det. Det er ærligere. Mange av oss liker stilen hans, selv om vi ikke alltid er enig i konklusjonene hans.
ækt bila har itj baksæta, da e de buss
bilforum.moo.no - NSK Trøndelag - SeaLion 3-hjuling
bmw518
Posts: 86
Joined: 12 Aug 2011 09:58

Re: kritiske nettsider

Post by bmw518 »

Svein Erling wrote:
Iceman wrote:De bilene jeg har en tendens til å kjøpe :roll: blir alltid kritisert av denne nettsiden. http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=38643
Jon Winding-Sørensen er litt som sin tidligere sjef LJK Setright, Jon elsker å se på biler med kritiske øyne, ikke bare teknisk eller designmessig, men også rent filosofisk. Og filosofisk sett er jo en Panamera GTS i bunn og grunn en vanlig Panamera med noen nesten usynlige detaljendringer. Muligens er disse detaljendringene nok til å forandre bilen kjøremessig og opplevelsesmessig, men det er jo litt dumt at omtrent den eneste synlige forskjellen er GTS-emblemet på hekken (eller hvor nå det sitter).

Det blir litt som om dama di hadde pyntet seg til fest ved kun å male på litt mørkere øyeskygge og skifte til et skjørt som var en eneste cm kortere enn vanlig. Et skjørt som i tillegg hadde et lite S-emblem på skjørtekanten. Kanskje dette var akkurat nok endringer for din smak, mens vi andre hadde knapt oppfattet forskjellen. Ikke før du viste oss emblemet, og selv da ville vi synes endringen ikke var noe å rope hurra for.

JWS gjengir aldri pressemeldinger ukritisk. Han sjekker heller reelle forskjeller og skriver om det. Det er ærligere. Mange av oss liker stilen hans, selv om vi ikke alltid er enig i konklusjonene hans.
Pussig at JWS gang på gang storroser Fiat sine uendelig mange face-lifts
og dekalmodeller på rekke og rad da..... :roll:
Kan det ha noe med hvem som sponser turen...... :wink:
User avatar
Svein Erling
Posts: 466
Joined: 04 Mar 2003 23:58
Location: Trondhjæm
Contact:

Post by Svein Erling »

Jeg tror nok JWS har en forkjærlighet for Italia. Han studerte bilteknikk der nede en gang i tiden og har tittelen Dottore Ingeniore Automobili (eller noe sånt) på rullebladet. Han eier en gammel racing-Ducati med heldekkende aluminiumskåpe og har også hatt en mer moderne Ducati-sykkel for MC-kjøring på somrene. Dessuten har 3-hjulingen hans, en britisk Morgan-replika, en V-motor fra Moto Guzzi i fronten.

I en periode da kollegaene hadde dille på RC-modeller kjøpte han seg en Ducatimodell uten svinghjul. Han fortalte meg at det vanskeligste var å holde balansen på doningen når modellen hadde snudd og kom i mot ham.

Jeg har snakket en del med ham privat (vi har begge en interesse for bl.a sportslige 3-hjulsbiler), og i tillegg til interesse for små italienske biler (bl.a ville Giannini-trimmede Fiat 500 Nouva) og gamle Tatraplan (han hadde 8 slike da jeg traff ham for andre gang tidlig på 80-tallet), har han også en særlig interesse for gamle britiske Bristol-biler. Han eier (eide) en Bristol 404 som han via bekjentskap med Uwe Bahsen fikk vindtunelltestet i Fords vindtunell, under dekke av å skrive en artikkel om Uwe Bahsens avgang som Ford-designsjef. JWS har også en skuff full av diecast-modellbiler, alle sammen fremstiller Bristol-biler.

JWS kjenner mange nøkkelpersoner innen europeisk bilindustri og har mer kunnskap om bilteknikk enn de fleste norske biljournalister. Og han krydrer ofte artiklene sine med denne kunnskapen.

JWS var forresten den første som privatimporterte en Fiat Multipla til Norge, fordi han syntes bilen var genial.

Jeg liker ham, både som bilentusiast og som biljournalist. Han forsøkte oppriktig å hjelpe oss på bilforum.moo.no den gangen vi prøvde å spore opp en ombygd Citroën 2CV ved å skrive om saken og forumet på bilnorge.no og bruke kontaktnettet sitt:
http://www.raggus.net/bilforum/viewtopic.php?f=2&t=460
http://www.bilnorge.no/vis_artikkel.php3?aid=27211&tid=
Og sannelig var det JWS' kontaktnett som løste gåten:
http://www.bilnorge.no/vis_artikkel.php ... 268&tid=10
ækt bila har itj baksæta, da e de buss
bilforum.moo.no - NSK Trøndelag - SeaLion 3-hjuling
collina nera
Posts: 14
Joined: 27 Oct 2009 12:19

Post by collina nera »

Svein Erling wrote:
JWS var forresten den første som privatimporterte en Fiat Multipla til Norge, fordi han syntes bilen var genial.
Jeg har også alltid likt hans snert i kommentarene, og det lekker stadig igjennom at han vet hva han snakker om i hans artikler. At han valgte Multipla som bruksbil kom ikke som en overraskelse, alle med sans for bil liker jo disse.
bmw518
Posts: 86
Joined: 12 Aug 2011 09:58

Post by bmw518 »

Liker skrivestilen til JWS jeg også, mannen er svært kunnskapsrik
og en veldig dyktig ingen tvil om det.
Hans kjærlighet til støvellandet må han absolutt få ha, det
skinner bare litt for klart gjennom i testene hans gang på gang.
Lukter litt av det desverre i mine øyne ihvertfall :?
User avatar
Svein Erling
Posts: 466
Joined: 04 Mar 2003 23:58
Location: Trondhjæm
Contact:

Post by Svein Erling »

JWS får nok prøvekjøre og omtale nye biler (bl.a fikk han prøvekjøre Guiletta da den var ny, en bil han skamroste), men jeg har inntrykk av at han nesten aldri har deltatt i skikkelige tester, i hvert fall de siste årene. Da tar Stein Pettersen og de andre over poengskjemaene og de grundigere analysene. De få skikkelige biltestene fra JWS jeg har lest de siste årene har han skrevet mer om interessante opphengsløsninger enn om brukervennlige bagasjerom.
ækt bila har itj baksæta, da e de buss
bilforum.moo.no - NSK Trøndelag - SeaLion 3-hjuling
Post Reply