Spesiell norsk (?) sportsvogn

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
Åggi
Posts: 5
Joined: 17 Aug 2011 10:28
Location: Oslo

Spesiell norsk (?) sportsvogn

Post by Åggi »

Har noen kjennskap til denne bilen? Fotografert på Øvrevoll for et par år siden. Ser at det er BMW motor i den (kan også være Bristol). Forsåvidt også BMW merke på panseret.

Espen

Image
1970 Datsun 240Z, lettere massert...
Åggi
Posts: 5
Joined: 17 Aug 2011 10:28
Location: Oslo

Post by Åggi »

Prøver igjen med en link som forhåpentligvis fungerer.

http://www.flickr.com/photos/68782162@N ... hotostream
1970 Datsun 240Z, lettere massert...
Åggi
Posts: 5
Joined: 17 Aug 2011 10:28
Location: Oslo

Post by Åggi »

Ingen som har kjennskap? Jeg kan ikke si hva dette er for noe, men jeg vet litt om motoren. Fascinerende sak egentlig. Den ser ut som den har doble overliggende kamaksler men det er ikke tilfelle. Den har én underliggende. Ventilene blir drevet av støtstenger, både vertikale (vanlig) og små horisontale som går på tvers fra den ene siden av toppen til den andre (ikke så vanlig). En fysisk liten rekkesekser, ikke stort større enn en Volvo B20. BMW utgaven er den opprinnelige. Bristol har motorer som er (nesten) helt like. Motorene ble brukt i div biler, deriblant AC Ace, BMW 328 og Fraser Nash. Motoren på bildet har uoriginale forgassere. De originale er konstruert for å stå rett opp og ned, så da funker det dårlig å vinkle motoren slik det er gjort her. Er det motorsykkelforgassere jeg ser?
1970 Datsun 240Z, lettere massert...
User avatar
pedern
Posts: 394
Joined: 12 Jan 2004 20:44
Location: Borgen
Contact:

Post by pedern »

Masserarti?
Lars P
Posts: 55
Joined: 19 Nov 2009 22:04
Location: Jessheim

Post by Lars P »

Ja, her er det seks Amal gassere på BMW 328 motor.
Bilen ble bygget i 56-57 av Per Fossum , Birdcae ramme og alu.karosseri.

Ble vistnok ikke brukt så mye, men vant på Østensjøvannet i 1960 og Bjerke i 1963.

Ser du denne bilen igjen, bør bakakslen studeres, uavhengi hjemmelaget.
User avatar
Svein Erling
Posts: 466
Joined: 04 Mar 2003 23:58
Location: Trondhjæm
Contact:

Post by Svein Erling »

pedern wrote:Masserarti?
Nix, ikke denne. Men jeg så Masserarti (masse-rart-i) for et par tiår siden i Oslo, på ei utstilling. Lettere bulket etter mange billøp og dertil hørende hurtigretting. Masserarti hadde bl.a fast tak. Og et laaangt panser.

Er det noen som har bilder av Masserarti? Og gjerne noen tekniske data? Det skulle visst sitte en Ford V8 i fronten på den ...

Redigering: Det er mulig jeg prøver en epost til Jon Winding-Sørensen. Han skrev dette om Masserarti i 2002:

Det er en klassisk historie om noen av de norske spesialbyggerne, alltid en Ford V-åtter i sentrum, som hadde banket sammen noe ganske lekkert som skulle debutere på en liten utstilling på Håndverkeren. De kom dit mens lakken fremdeles tørket, så noe tid til å finne på navn hadde de ikke hatt. ”Nei, her har vi brukt så masse rart at vi kaller’n Masserarti” sa en av mesterne bak verket. Og slik ble det.
ækt bila har itj baksæta, da e de buss
bilforum.moo.no - NSK Trøndelag - SeaLion 3-hjuling
Åggi
Posts: 5
Joined: 17 Aug 2011 10:28
Location: Oslo

Post by Åggi »

Takk for bidrag. Jeg så også Masserarti for en 3-4 år siden, på Tyrigrava. Artig bil det og. Mulig jeg har et bilde av den, skal sjekke. Dersom noen kan sette meg i forbindelse med eieren av bilen på bildet så har jeg diverse motordeler liggende. Kanskje det kan være av interesse.
1970 Datsun 240Z, lettere massert...
Lars P
Posts: 55
Joined: 19 Nov 2009 22:04
Location: Jessheim

Post by Lars P »

Masserartien hadde ikke V8 motor som mange av de andre Ford racerne på den tiden, men en 4cyl.B/C motor. Denne hadde bedre smøresystem og veiv med balanserte motvekter, denne bånndelen var mye bedre enn A motoren.
Birger Knutsen bygget bilen for Edw.Gjølberg på egenkonstruert rørramme med offsett motorplasering og diffrensial.
Motoren fikk Record toppventils lokk og 9:1 i komp.

Åggi, sender deg en PM
Åggi
Posts: 5
Joined: 17 Aug 2011 10:28
Location: Oslo

Post by Åggi »

Fant ikke bilde av Masserarti. Men her er flere bilder av Fossum raceren:
Her ser dere motoren sånn ca rett ovenifra. Legg merke til at innsuget går ned midt i toppen, ikke fra siden som er vanlig.
http://www.flickr.com/photos/68782162@N07/6260936873/

Her er forhjulsoppheng og tannstang. Legg merke til at det som ser ut som øvre bærearm kun er feste for gjennomslagsgummi. Navet henger kun i én bærearm (kingbolt?)
http://www.flickr.com/photos/68782162@N07/6260938309/

Her er jeg usikker. Er det oljetank og oljekjølere? Ser litt av bakhjulsopphenget og den berømte bakakslingen også.
http://www.flickr.com/photos/68782162@N07/6260935453/
1970 Datsun 240Z, lettere massert...
collina nera
Posts: 14
Joined: 27 Oct 2009 12:19

Post by collina nera »

Denne bilen var eid av Eirik Bøle sånn ca. i 1990, og det ville forundre med om han har solgt den, med tanke på hans interesse for biler i denne kategorien. Jeg har tråkket over det panseret noen ganger, og hele konstruksjonen så svært avansert ut til å være et norsk hjemmebygge. Motoren lå på den tiden ved siden av, og var nok i behov for full overhaling.
Post Reply