Har noen kjennskap til denne bilen? Fotografert på Øvrevoll for et par år siden. Ser at det er BMW motor i den (kan også være Bristol). Forsåvidt også BMW merke på panseret.
Espen
Spesiell norsk (?) sportsvogn
Spesiell norsk (?) sportsvogn
1970 Datsun 240Z, lettere massert...
Prøver igjen med en link som forhåpentligvis fungerer.
http://www.flickr.com/photos/68782162@N ... hotostream
http://www.flickr.com/photos/68782162@N ... hotostream
1970 Datsun 240Z, lettere massert...
Ingen som har kjennskap? Jeg kan ikke si hva dette er for noe, men jeg vet litt om motoren. Fascinerende sak egentlig. Den ser ut som den har doble overliggende kamaksler men det er ikke tilfelle. Den har én underliggende. Ventilene blir drevet av støtstenger, både vertikale (vanlig) og små horisontale som går på tvers fra den ene siden av toppen til den andre (ikke så vanlig). En fysisk liten rekkesekser, ikke stort større enn en Volvo B20. BMW utgaven er den opprinnelige. Bristol har motorer som er (nesten) helt like. Motorene ble brukt i div biler, deriblant AC Ace, BMW 328 og Fraser Nash. Motoren på bildet har uoriginale forgassere. De originale er konstruert for å stå rett opp og ned, så da funker det dårlig å vinkle motoren slik det er gjort her. Er det motorsykkelforgassere jeg ser?
1970 Datsun 240Z, lettere massert...
- Svein Erling
- Posts: 466
- Joined: 04 Mar 2003 23:58
- Location: Trondhjæm
- Contact:
Nix, ikke denne. Men jeg så Masserarti (masse-rart-i) for et par tiår siden i Oslo, på ei utstilling. Lettere bulket etter mange billøp og dertil hørende hurtigretting. Masserarti hadde bl.a fast tak. Og et laaangt panser.pedern wrote:Masserarti?
Er det noen som har bilder av Masserarti? Og gjerne noen tekniske data? Det skulle visst sitte en Ford V8 i fronten på den ...
Redigering: Det er mulig jeg prøver en epost til Jon Winding-Sørensen. Han skrev dette om Masserarti i 2002:
Det er en klassisk historie om noen av de norske spesialbyggerne, alltid en Ford V-åtter i sentrum, som hadde banket sammen noe ganske lekkert som skulle debutere på en liten utstilling på Håndverkeren. De kom dit mens lakken fremdeles tørket, så noe tid til å finne på navn hadde de ikke hatt. ”Nei, her har vi brukt så masse rart at vi kaller’n Masserarti” sa en av mesterne bak verket. Og slik ble det.
Takk for bidrag. Jeg så også Masserarti for en 3-4 år siden, på Tyrigrava. Artig bil det og. Mulig jeg har et bilde av den, skal sjekke. Dersom noen kan sette meg i forbindelse med eieren av bilen på bildet så har jeg diverse motordeler liggende. Kanskje det kan være av interesse.
1970 Datsun 240Z, lettere massert...
Masserartien hadde ikke V8 motor som mange av de andre Ford racerne på den tiden, men en 4cyl.B/C motor. Denne hadde bedre smøresystem og veiv med balanserte motvekter, denne bånndelen var mye bedre enn A motoren.
Birger Knutsen bygget bilen for Edw.Gjølberg på egenkonstruert rørramme med offsett motorplasering og diffrensial.
Motoren fikk Record toppventils lokk og 9:1 i komp.
Åggi, sender deg en PM
Birger Knutsen bygget bilen for Edw.Gjølberg på egenkonstruert rørramme med offsett motorplasering og diffrensial.
Motoren fikk Record toppventils lokk og 9:1 i komp.
Åggi, sender deg en PM
Fant ikke bilde av Masserarti. Men her er flere bilder av Fossum raceren:
Her ser dere motoren sånn ca rett ovenifra. Legg merke til at innsuget går ned midt i toppen, ikke fra siden som er vanlig.
http://www.flickr.com/photos/68782162@N07/6260936873/
Her er forhjulsoppheng og tannstang. Legg merke til at det som ser ut som øvre bærearm kun er feste for gjennomslagsgummi. Navet henger kun i én bærearm (kingbolt?)
http://www.flickr.com/photos/68782162@N07/6260938309/
Her er jeg usikker. Er det oljetank og oljekjølere? Ser litt av bakhjulsopphenget og den berømte bakakslingen også.
http://www.flickr.com/photos/68782162@N07/6260935453/
Her ser dere motoren sånn ca rett ovenifra. Legg merke til at innsuget går ned midt i toppen, ikke fra siden som er vanlig.
http://www.flickr.com/photos/68782162@N07/6260936873/
Her er forhjulsoppheng og tannstang. Legg merke til at det som ser ut som øvre bærearm kun er feste for gjennomslagsgummi. Navet henger kun i én bærearm (kingbolt?)
http://www.flickr.com/photos/68782162@N07/6260938309/
Her er jeg usikker. Er det oljetank og oljekjølere? Ser litt av bakhjulsopphenget og den berømte bakakslingen også.
http://www.flickr.com/photos/68782162@N07/6260935453/
1970 Datsun 240Z, lettere massert...
-
- Posts: 14
- Joined: 27 Oct 2009 12:19
Denne bilen var eid av Eirik Bøle sånn ca. i 1990, og det ville forundre med om han har solgt den, med tanke på hans interesse for biler i denne kategorien. Jeg har tråkket over det panseret noen ganger, og hele konstruksjonen så svært avansert ut til å være et norsk hjemmebygge. Motoren lå på den tiden ved siden av, og var nok i behov for full overhaling.