Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
hmsilset
Posts: 106
Joined: 07 Feb 2011 18:26
Location: Romsdalen

Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?

Post by hmsilset »

Har spurt Toyota Norge og søkt en del.Er vel umulig å finne ut pris om ikke de vet det.. Men her er ihvertfall statusen om hva de vet til nå.


Lurte litt på denne, så sendte mail i helga, og fikk svar i dag.



Hei
Vi har dessverre ikke noe konkrete opplysninger pr.i dag på hva bilen vil komme på i pris,men sender deg noe info om bilen.


Toyota bekrefter spesifikasjoner for produksjons-modellen av 2012 FT-86
Produksjonsmodellen av FT-86 vil være den første bilen som kombinerer Subarus boxermotor med Toyotas doble innsprøytningssystem D-4S.


Den selvpustende 2.0-literen er et resultat av samarbeidet mellom Subaru og Toyota, hvor partene har kombinert sin tekniske ekspertise og lidenskap for sportsbiler.

Subaru bidrar med sin nyutviklede boxermotor hvor stemplene ligger horisontalt, mens Toyota tar med sin D-4S teknologi (direkte innsprøytning kombinert med portinnsprøytning). Dette resulterer i økt ytelse og dreiemoment, uten å ofre drivstofføkonomi eller miljømessige ytelser.

Boxermotoren vil bli koblet til enten en sekstrinns manuell- eller en sekstrinns automatisk girkasse. Den manuelle vil gi raske og presise girskift med kort vandring, mens den automatiske får sportslige girskift kontrollert med girhendler på rattet. Kraften vil bli effektivt distribuert til bakhjulene ved hjelp av en Limited-Slip differensialbrems.

Bilde fra Toyota Norge



Image


Med en helt ny frontmontert motor og bakhjulstrekk vil produksjonsmodellen tilby føreren trygg stabilitet og manøvreringsevne, og samtidig være rask og smidig inn og ut av svinger. Produksjonsmodellen av FT-86 baserer seg på en ide om unik balanse, takket være kompakte dimensjoner, lettvektsdesign og lavt tyngdepunkt, noe som skal gi det beste mulige ytelse/vekt forholdet og en iboende kjøreglede.

Bilde fra Toyota Norge.

Image


La ut dette i ny tråd fordi den gamle var alt for lang og uoversiktlig.Jeg måtte spørre om pris og om de visste mere, men ser ikke ut til at noe er avgjort enda.


Fra Google.

Image
User avatar
ThomasB
Posts: 751
Joined: 29 Jul 2007 17:20
Location: Oslo

Post by ThomasB »

Blir spennende å se pris på denne. Den er jo rett og slett skikkelig barsk!
- '73 Escort Mexico
- '65 Amazon 122s 4 sale
- '09 Cooper Clubman
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Post by ElViz »

Den har vært diskutert endel før:
phpBB2/viewtopic.php?t=2598&highlight=ft86
Gleder meg til å se den :)
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

OBS at det ikke er helt samme bil som diskuteres i denne tråden og den andre det refereres til. Den sorte her er FT-86 II Concept, altså en videreutvikling. Ellers er det med denne som med alle andre konsepter; bortsett fra vage hentydninger fra tåkete talspersoner har man kun pressemeldinger og et eller annet kvartal eller halvår å forholde seg til.

Det jeg lurer mest på er om Toyota kommer til å bruke denne i motorsport - det vil si WRC. Carlos Sainz har garantert lyst på revansj :lol:

Ellers er jeg i tenkeboksen i forhold til utseendet, men det funker sikkert for kidsa og Vin Diesel 8)

Image
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Post by ElViz »

Lurer på hva som skjer hvis AR 4C og Toyota FT-86 (celica?) får omtrent samme prisen?

2 små seter eller motor bak?

Jeg har uansett satt igang en spareplan :)
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Det er vel ikke to helt sammenlignbare størrelser, men jeg tipper 4C blir dyrere enn 86-en. Førstnevnte blir en midtmotorisert orgie i alu og kompisittmaterialer og er omtrent så stor som en Polo/MiTo/Yaris/Elise.

86-en blir vel omtrent som en Golf/C4/Megane/Giulietta i størrelse med motoren foran og med tradisjonelt selvbærende stålchassis.

For begge gjenstår det å se om de duger til noe som helst. Begge fabrikkene vet jo godt hvordan man bygger biler, men bønnetellere og andre tullinger i dress har dessverre en tendens til å komme i veien ;)
hmsilset
Posts: 106
Joined: 07 Feb 2011 18:26
Location: Romsdalen

Post by hmsilset »

De sendte meg vel bilder av concept2, men skreiv om ft86 som faktisk blir laget. Om den med minste motor koster langt over 400, så vil ikke jeg vurdere denne bilen uansett kjøreegenskaper,utseende osv.. Nå er jeg på leting etter en mye råere bil enn jeg har fra før, så leser om alt jeg kunne tenkt meg til gamlelånet er borte:) Kan ende opp med alt fra en gammel toyota igjen til Exige.
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Så noen spionbilder i siste Bil, de påstår den kommer til å bli hetende Celica... :?:
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
hmsilset
Posts: 106
Joined: 07 Feb 2011 18:26
Location: Romsdalen

Post by hmsilset »

webmaster wrote:Så noen spionbilder i siste Bil, de påstår den kommer til å bli hetende Celica... :?:
Jeg liker Celica, men håper den ikke blir hetende det :) Er noen like trekk på det sportslige utseendet, men tror og håper det stopper opp der og at veiholdningen blir helt rå.
User avatar
magnesmurf
Posts: 82
Joined: 04 Feb 2011 21:23
Location: Drammen
Contact:

Post by magnesmurf »

Litt mer info i en tråd fra toyota forumet:
http://www.ts-ogn.no/index.php?option=c ... 32&t=37830

Prisen blir over 400k med minste motoren og i ribbet utgave i følge de som har litt insideinfo.

Subaru vil også lage sin egen versjon av bilen. På subaru forumene går det ubekreftede rykter om en STI versjon med 4wd og turbo.
Subaru versjonen vil i utgangspunktet være samme bil med forskjellige fangere og lykter.
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Da kan det jo bli overkommelig dersom bilen ellers blir oppfattet som "verdt det". Syns forøvrig det sier litt om kostnaden ved å utvikle en ny motor at Toyota putter en Subaru-strikk i sin nyeste sportye modell.

Får bare håpe det ikke blir som hos et herværende merke (gjett hvilket) der Ayatollah-klanen av medlemmene nærmest "vedtok" at den nye motoren (ca. 2005) var skrot fra dag 1. Blokka (og bare den) var nemlig innhandlet hos en annen produsent, mens alt ellers var laget in-house ;)
User avatar
magnesmurf
Posts: 82
Joined: 04 Feb 2011 21:23
Location: Drammen
Contact:

Post by magnesmurf »

Er faktisk en nyutviklet motor.
Subarumotor med toyota innsprøytingssystem.

Det er tatt utgangspunkt i den nyeste bensinmotoren som kommer i årets modell av subaru forester, og så har toyota laget et eget innsprøytingssytem som kun skal finnes i motoren til ft86.
Men alt for å holde prisene nede, så bilen blir mulig å kjøpe for de som ikke er millionærer :wink:
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Post by Iceman »

webmaster wrote:Så noen spionbilder i siste Bil, de påstår den kommer til å bli hetende Celica... :?:
Stemmer nok det, kommer til å hete Celica i noen deler av Verden.

http://www.autocar.co.uk/News/NewsArtic ... ta/257462/
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Post by Iceman »

Kommer denne E86`en/ Celican med subaru`s STI motor og 4x4 system, så kommer jeg nok til å kjøpe en.

Når og om den kommer for salg i Europa er usikkert, men tipper at den ikke kommer for salg før 2013-2014.
Har også hørt at Toyota`en ikke kommer til Europa, men at den kommer til å bli solgt som Subaru her hjemme.

Vi får bare vente å se.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
magnesmurf
Posts: 82
Joined: 04 Feb 2011 21:23
Location: Drammen
Contact:

Post by magnesmurf »

Iceman wrote:Kommer denne E86`en/ Celican med subaru`s STI motor og 4x4 system, så kommer jeg nok til å kjøpe en.

Når og om den kommer for salg i Europa er usikkert, men tipper at den ikke kommer for salg før 2013-2014.
Har også hørt at Toyota`en ikke kommer til Europa, men at den kommer til å bli solgt som Subaru her hjemme.

Vi får bare vente å se.
I norge og europa kommer bilen som både toyota og subaru. Det er bekreftet offisielt.
I amerika derimot kommer den som toyotas søstermerke scion.
Toyotaen skal komme i 2012. Subaruen 2013. Det går rykter om en STI versjon med 300hk og 4x4, men det er ikke bekreftet.

Limer også inn seneste nytt fra offisielle sidene: http://www.ft86club.com/
It actually looks better. Take the Original FT86 concept, and add a little more flavor from Scion project's FRS Concept, then smooth down the lines so that it's less tuner looking, and more OEM finesse. Retain the 2000GT C-Pillar, sharpen the tail. And that's how a final version will be. (That's all I can tell you at this point.)

The engine? It's still EJ20 based shape. But Toyota re-casted everything, even down to the engine block with a new design, and with the Yamaha acoustics assigned to make every pulse, beat, and soul of air and vibration to become something to spice performance and tactile feel. Not much is exactly shared with the Subaru engine except the flat four configurations. However, the external mounting points remain the same as the Subaru EJ20, shared for very obvious reasons. That is so YOU can use a Subaru engine to swap if you PREFER the Subaru engine for racing. Why bother with complex fabrication, if Subaru has something you can use from 11 years of WRC?
Post Reply