Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Re: Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?

Post by vids »

Yukikaze wrote:Jeg har veldig sansen for disse to herrene og likte forsåvidt denne reportasjen ganske godt:

http://www.youtube.com/watch?v=uf-6rLVeR2o
Jeg hadde valgt Subaruen og så montert et noe stivere stabstag bak, evnt stivet bakfjærene noe. Pose og sekk! :)
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?

Post by Iceman »

vids wrote:
Yukikaze wrote:Jeg har veldig sansen for disse to herrene og likte forsåvidt denne reportasjen ganske godt:

http://www.youtube.com/watch?v=uf-6rLVeR2o
Jeg hadde valgt Subaruen og så montert et noe stivere stabstag bak, evnt stivet bakfjærene noe. Pose og sekk! :)
Jeg hadde valgt Subaruen og så montert et noe stivere stabstag bak, og en noe sterkere motor på Rundt 300hk. :roll:
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?

Post by need4speed »

Så en gt86 på Mo i går


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Yukikaze
Posts: 126
Joined: 28 Feb 2012 21:15

Re: Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?

Post by Yukikaze »

Iceman wrote:
Jeg hadde valgt Subaruen og så montert et noe stivere stabstag bak, og en noe sterkere motor på Rundt 300hk. :roll:
Uten å ha prøvd noen av disse bilene...

For det første tror jeg at Subaru selv kommer til å løse "kraftproblemet", kanskje etter en "karantenetid" partene har før de "går hver til sitt". Motoren er flette ny og girkassen er vel neppe en STI (ennå). Ikke minst kommer vi nok til å se masse standardkit for den kommende barebone-versjonen til Subaru. Tipper vi kommer til å se en del turbo- og kompressorkit temmelig raskt. Vil tro det er en stor sjanse for at flere av disse blir TüV-godkjente også.

Motorpressen generelt hyller GT86 for sin lekenhet og BRZ har stort sett fått kritikk. Nå er det ikke slik at "folk flest" nødvendigvis ser etter en sportsbil hvis mest fremtredende egenskap er pinglehjul og leken bak. Det skal ikke forundre meg om ulykkesfrekvensen blir betraktelig høyere med GT86 enn med BRZ om baken er så leken som det fremheves. "Motorpressen generelt" består forøvrig veldig mye av engelske magasiner/programmer og establishmentet derover hater Subaru. Biler som i Norge blir hyllet får stort sett middels karakter og "bondestempel" der. Det eneste som dugde for dem var gamle Imprezaer og da helst med turbo.

For meg som Subaru-mann er BRZs mangel på leken bak helt naturlig og nøyaktig slik det skal være. Foruten kvalitet og økonomi er Subaru grep, grep og atter grep for meg. Bilene kjører stort sett svært bra og er bortimot definsjonen av "shure footed". Selv 1.7-tonnspurka mi ligger som limt i de aller fleste situasjoner og eventuell understyring jeg har opplevd har rett og slett vært ren visuell feilberegning fra min side. Baken kan gå litt brått og "uvelkomment", men vLSDen bak gir meg akkurat marginene jeg trenger til å korrigere situasjonen. Subarus kjøreopplevelse oppsummeres veldig fint i "Confidence in Motion", men de kunne like gjerne sagt "Confidence in Fluidity". Bilene er skapt for å la sjåføren forsere rene linjer i høy hastighet med marginene på sin side og min trives svært godt når jeg finner den "perfekte linjen". Når jeg ikke gjør det, så skjer det stort sett veldig lite galt, men du får jo bodyroll og et ratt å kjempe med. At BRZ oppleves av motorpressen som "uspennende" skyldes vel lav drama-faktor og sikkert for lite krefter for denne type kjøring.

Mange er jo vant til å se Imprezaene sidelengs og de fungerer jo strålende til det i riktige hender. Som rallybiler måtte de jo mestre dette, men BRZ er jo ingen rallybil. Interessant nok har den blitt klokket dårlig på bane mot konkurrentene (biler i samme pris-skikt), men jeg legger jo merke til at de fleste av disse er hot hatches med store turboer og betydelig mere krefter (som megane trophy cup, f.eks). Har enda ikke sett BRZ back-to-back mot en annen 200hk bil. Det blir veldig spennede å se når det foreligger en versjon med 300 newtonmeter.

Jeg gleder meg veldig til å prøvekjøre BRZ. Utifra kritikkene jeg har lest og videoene jeg har sett så er dette en bil for oss som foretrekker Subarus filosofi om hva gøy kjøring er, nemlig smooth flow der farten er så stor at man utfordrer jerngrepet og må hente frem det ytterste man har av skills. BRZ har Cayman som benchmark, GT86 virker mer rettet mot drifting og low speed morro.
SVX - VTD
atledreier
Posts: 231
Joined: 03 Feb 2011 09:00
Location: Sandnes

Re: Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?

Post by atledreier »

Tror du skal prøvekjøre en, Yukikaze. Å kjøre en GT86 betyr ikke at du må kjempe med stumpen uansett hastighet og svingradius. Den virka VELDIG nøytral og fin, men gir beskjed hvis farten blir høy eller svingen krapp. Beskjeden du får er at nå, om du har lyst, kan du legge ut rompa med en liten vipp på rattet. Men bare om du har lyst. Bare hvis det passer. Om du ikke vil så er rompa fint styrt av rattet istedet for gasspedalen. Inntrykkene jeg har fått av BRZ (ikke kjørt denne) er at den er hårfint mindre leken bak, slik at sjåføren nok føler at det er mer 'grep' og dermed pusher bilen hardere. Er ganske sikker på at grensene er på temmelig samme plassen, men at balansen er hårfint på ene og andre siden av nøytral. For vi snakker nok om nyanseforskjeller, selv om journalister nok har en tendens til å vie denne lille forskjellen mye spalteplass.
2013 Toyota GT86 6MT
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
User avatar
Yukikaze
Posts: 126
Joined: 28 Feb 2012 21:15

Re: Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?

Post by Yukikaze »

atledreier wrote:Tror du skal prøvekjøre en, Yukikaze. Å kjøre en GT86 betyr ikke at du må kjempe med stumpen uansett hastighet og svingradius. Den virka VELDIG nøytral og fin, men gir beskjed hvis farten blir høy eller svingen krapp. Beskjeden du får er at nå, om du har lyst, kan du legge ut rompa med en liten vipp på rattet. Men bare om du har lyst. Bare hvis det passer. Om du ikke vil så er rompa fint styrt av rattet istedet for gasspedalen. Inntrykkene jeg har fått av BRZ (ikke kjørt denne) er at den er hårfint mindre leken bak, slik at sjåføren nok føler at det er mer 'grep' og dermed pusher bilen hardere. Er ganske sikker på at grensene er på temmelig samme plassen, men at balansen er hårfint på ene og andre siden av nøytral. For vi snakker nok om nyanseforskjeller, selv om journalister nok har en tendens til å vie denne lille forskjellen mye spalteplass.
Ja, kan godt være storm i vannglass, men der du sier at "..om du har lyst.." så rapporterer motorpressen at slenging med stumpen er "uberegnelig" på BRZ. Det er jo to veldige ulike ting i min verden. En kontrollert drift er noe helt annet enn "oops, der går den".

Og ja, mine ord blir for det meste rambulering før jeg faktisk har fått prøvekjørt.
SVX - VTD
atledreier
Posts: 231
Joined: 03 Feb 2011 09:00
Location: Sandnes

Re: Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?

Post by atledreier »

Som jeg har beskrevet min opplevelse så må det understrekes at dette er fra første prøvetur i en lånt bil på offentlig vei. I DEN settingen var følelsen at bakenden begynte å bli litt løsere når grensene nærmet seg. Samme følelsen man får på bane når grensen nærmer seg, bare mer definert. Man kan kjenne at man fremdeles har mer å hente av grep. som så mange har beskrevet, man kjenner at bilen "moves around on the rear suspension". Men dette er ikke en følelse av dårlig grep. Vanskelig å definere en sånn følelse med ord, faktisk. Men de gangene jeg tok den ut i sladd var det med vilje, og veldig lett å kontrollere, selv for meg som ikke er vant med bakhjulstrekk og diffbrems. Fant en forlatt rundkjøring som hadde noen flekker med sand og støv og andre felter med ren, tørr asfalt. Selv på så skiftende underlag var det ingen problem å holde en sladd i flere runder. (Hvis noen fra Toyota leser dette så var dette IKKE med demobilen altså! *kremt* )
Skal definitivt prøve BRZ også, men vil tro at det kun er på bane man merker forskjell på disse to.

forøvrig:
På mange måter så synes jeg 'VSC Sport' var mer til hinder enn trygghet. I normal elektronikkmodus visste man at man ikke fikk lov til å sladde i det hele tatt, men i sport lot den bakenden komme litt ut, for så å brutalt hente den inn igjen, som ofte ga et kast i bilen som var ubehagelig og litt uberegnelig. Der man forventer en liten lett kontrollert sladd blir det istedet nesten som en tankslapper når frøken fryd griper inn. Selv kona syns Sport ble ubehagelig når det gikk litt hett for seg. Kan tenke meg at den modusen fungerer bedre på banen når man vil unngå sladd men kanskje bare går litt hardt inn i en sving.
2013 Toyota GT86 6MT
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Re: Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?

Post by vids »

Bilen er vistnok rask på bane allikevel, det var bare dekkene som er shait.
Sjekk denne reportasjen:

http://www.roadandtrack.com/special-rep ... sformation
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
atledreier
Posts: 231
Joined: 03 Feb 2011 09:00
Location: Sandnes

Re: Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?

Post by atledreier »

Har nå hatt min i to ukers tid, og syns førsteinntrykket stemmer fremdeles. Pga snø og dårlige kjøreforhold har jeg ikke rukket å få mer enn 1100km på klokka, alle på vinterdekk og varierende føre.

Manuell virker friskere pga kortere gir og sladdene er nok litt enklere å kontrollere med manuell.

At dekk har mye å si for rundetider burde vel ikke komme som en overraskelse på noen?
2013 Toyota GT86 6MT
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
User avatar
Yukikaze
Posts: 126
Joined: 28 Feb 2012 21:15

Re: Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?

Post by Yukikaze »

Hvordan fungerer baksetene for kidsa? Og hvor store er de? :)
SVX - VTD
atledreier
Posts: 231
Joined: 03 Feb 2011 09:00
Location: Sandnes

Re: Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?

Post by atledreier »

Eldstejenta på snart 13 har det litt trangt. MInstemann på 5 sitter greit i bilstol så lenge ikke passasjeren er for stor. mellomstemann på 11 sitter greit. Baksetet er ikke for voksne mennesker.
2013 Toyota GT86 6MT
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?

Post by PeR4 »

http://www.pistonheads.com/news/default ... ryId=27022
Nå med bur, 4-punktsseler, lavere utveksling, lettet og med stålhjul.. rattet på høyre side og til salgs kun i Japan.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Post Reply