Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
torlodbe
Posts: 434
Joined: 11 Aug 2003 12:18

Re: Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?

Post by torlodbe »

Litt synd at Toyota ikke har fulgt downsizing trenden her og f.eks. brukt en 1.4 Turbo motor med ca. samme hk. Det ville gitt lavere vekt, trolig mer moment pga turbo og mindre avgifter pga lavere CO2 utslipp .
<-TL-> 
[X] 1 stk. Barchetta, 2 stk. Coupé Fiat, 2 stk. MR2 mk1
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?

Post by webmaster »

Ja, men leste du ikke forrige innlegg - de mener turbo ødelegger sportvogn-opplevelsen.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?

Post by hagenisse »

Er det noe som ikke er synd så er det jo akkurat det! :D

Respons > alt annet.
User avatar
Anders Gullstein
Posts: 616
Joined: 14 Apr 2005 15:49
Location: Tønsberg

Re: Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?

Post by Anders Gullstein »

Det er moro med en god suge motor også, tøffere lyd :wink:
Livet er for kort for kjedelige biler!

86 Toyota MR2 til å ta alle kronglette omveier.....

04 Subaru Impreza 2,0 GX til daglig og moro på vinter

06 Toyota Avensis 1,6 stv til fruen
User avatar
torlodbe
Posts: 434
Joined: 11 Aug 2003 12:18

Re: Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?

Post by torlodbe »

Joda jeg er enig i at sugemotor kan være tøft og at effekten da leveres mere jevnt, men en mindre bensinturbo ville gjort bilen oppnåelig for langt flere. I tillegg til å hjelpe på den noe høye vekten, så vil jeg anta at en mindre bensinturbo tross mindre motorvolum også ville hatt mer dreiemoment (usikker på hvilket dreiemoment denne 2-liters sugemotoren har?). Vel kanskje Toyota/Subaru ombestemmer seg etterhvert, i "fase 2".
<-TL-> 
[X] 1 stk. Barchetta, 2 stk. Coupé Fiat, 2 stk. MR2 mk1
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?

Post by Iceman »

torlodbe wrote:Joda jeg er enig i at sugemotor kan være tøft og at effekten da leveres mere jevnt, men en mindre bensinturbo ville gjort bilen oppnåelig for langt flere. I tillegg til å hjelpe på den noe høye vekten, så vil jeg anta at en mindre bensinturbo tross mindre motorvolum også ville hatt mer dreiemoment (usikker på hvilket dreiemoment denne 2-liters sugemotoren har?). Vel kanskje Toyota/Subaru ombestemmer seg etterhvert, i "fase 2".
"So there's no turbo here, and drive goes solely to the rear wheels. The 1,998cc engine has a high 12.5:1 compression ratio and both direct and indirect injection, to produce 193bhp at 7,000rpm and 151 lb/ft of torque at 6,600rpm"

151 lb/ft to Nm 204,5 , dette er skrevet før, så les hele tråden.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
JensL
Posts: 67
Joined: 21 Jun 2010 17:27
Location: Akershus

Re: Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?

Post by JensL »

Jeg synes denne artikkelen er interessant:

http://jalopnik.com/5866465/yes-toyota- ... ve-driving

"I've driven the most powerful cars on the planet and been bored to tears doing so. The problem is, that with ridiculous power, comes ridiculous liability."

Det er vel noe som passer rimelig bra for folk som stort sett bare kjører bil i Norge. Det er fort gjort å måtte spikre paller om man har en daily driver med 300+ hk som er så lyddempet og behagelig at man ikke merker forskjell på 80 eller 150 km/t.

Det er helt topp at Toyota og Subaru har lagd disse bilene.

Men man blir deppa når man ser at de vil koste fra $24.000 i USA...
- Swift Sport 2012
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Re: Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?

Post by vids »

JensL wrote:Jeg synes denne artikkelen er interessant:

http://jalopnik.com/5866465/yes-toyota- ... ve-driving
Helt enig med forfatteren i at det lages for mange kjedelige biler nå. ESP som ikke vil slå seg av og alt for mye lyddemping og myke foringer.

Saken er at man kan ikke kjøpe en luksusbil med masse hester og regne med at det skal være gøy å kjøre. Det inkluderer også de fleste moderne "gti"-biler. Det er alt for mye fokus på komfort, støysvakhet og interiørkvalitet. Smart Roadster Coupeen min var mer gøy å kjøre på svingete vei enn en hvilken som helst luksussedan.

Men angående hestekrefter: Imprezaen min, godt modifisert i understell og motor samt født i frihet uten ESP og el-hjelpemidler, er morsom på vei, men kan aldri kjøres skikkelig hardt siden det ville føre til voldsomme brudd på fartsgrensene. Så i snitt ga roadsteren mer glede på veien. På den annen side var den litt for motorsvak til å gi meg det store kicket på banekjøring, mens imprezaen derimot ga full uttelling og adrenalinkick av dimensjoner! (Er klar over at en impreza med orginalt understell derimot er halvkjedelig på bane, oppsatt med trygge hjulvinkler og stabstag slik artikkelforfatteren beskriver)

Så det er godt at det fortsatt finnes noen produsenter som er villig til å fokusere på kjøreglede! Dog, det er ikke mangelen på hestekrefter som gir kjøregleden ;)
JensL wrote:Men man blir deppa når man ser at de vil koste fra $24.000 i USA...
Det er litt plagsomt at den skal koste 470 000kr i norge hvis den kun koster 140 000kr i usa :(
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?

Post by Iceman »

JensL wrote:Jeg synes denne artikkelen er interessant:

http://jalopnik.com/5866465/yes-toyota- ... ve-driving

"I've driven the most powerful cars on the planet and been bored to tears doing so. The problem is, that with ridiculous power, comes ridiculous liability."
Noen sitter foran en PC hele livet og er fornøyd med det, mens andre trenger noe mere spenning i livet.
Jeg har eid en cadillac cts V modell som han snakker om her, og dette var en av de artigste bilene Kjetil Bolneset hadde kjørt på Våler.
Tokk lisensen min med den på våler, en utrolig rå og morsom bil å kjøre.
Det at han også kritiserer BMW M3, som er kåret av flere til verdens beste sportsbil i den prisklassen er ganske så utrolig.
Jeg hadde vel villet lage min egen mening, :roll: på om det ene eller andre er artig å kjøre.

Jeg har kjørt biler med over 300hk de siste ti årene, og dette uten å få en eneste bot.
Ja jeg fikk en liten bot nå som jeg skrev om i en annen tråd, men jeg var sent ute til et møte så den tok jeg bare. (var det film i camera, så ville jeg blitt tatt)
Det er faktisk bare å følge litt med på speedometeret, så spiller det ingen rolle om bilen har 50-1000hk.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?

Post by hmhaga »

Skjønner enda ikke problemet her jeg...

De som har 1 million å bruke på bil kjøper seg en Porsche med 400 hk.
De som ikke har 1 million, får endelig en mulighet til å kjøpe en fabrikkny sportsbil til en spiselig pris - nettopp fordi de har stoppet på 200 hk. Ingen vil jo kjøpe denne bilen i Norge med 300 hk+, da får den en helt uspiselig pris til å være japse.

Selv kan jeg vurdere denne når den kommer på bruktmarkedet om noen år.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
Anders Gullstein
Posts: 616
Joined: 14 Apr 2005 15:49
Location: Tønsberg

Re: Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?

Post by Anders Gullstein »

hmhaga wrote:Skjønner enda ikke problemet her jeg...

De som har 1 million å bruke på bil kjøper seg en Porsche med 400 hk.
De som ikke har 1 million, får endelig en mulighet til å kjøpe en fabrikkny sportsbil til en spiselig pris - nettopp fordi de har stoppet på 200 hk. Ingen vil jo kjøpe denne bilen i Norge med 300 hk+, da får den en helt uspiselig pris til å være japse.

Selv kan jeg vurdere denne når den kommer på bruktmarkedet om noen år.
Enig, da blir den i prisklasse som Nissan 370Z som ligger rundt 700-800 000 kr.
Livet er for kort for kjedelige biler!

86 Toyota MR2 til å ta alle kronglette omveier.....

04 Subaru Impreza 2,0 GX til daglig og moro på vinter

06 Toyota Avensis 1,6 stv til fruen
User avatar
torlodbe
Posts: 434
Joined: 11 Aug 2003 12:18

Re: Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?

Post by torlodbe »

151 lb/ft to Nm 204,5 , dette er skrevet før, så les hele tråden.
Da tolker jeg dette som at dreiemomentet ikke er oppgitt i Nm tidligere i tråden, takk for omregningen. 204.5 Nm er i mine øyne ikke spesielt imponerende, vi snakker jo ikke om noen direkte lettvekter her. Med en 1.4 turbo på rundt 200 hk så regner jeg med at man kunne oppnådd rundt 270-300 Nm, og i tillegg fått en lettere bil. At en sportsbil ikke kan ha turbo virker som et nokså lettvint argument.
<-TL-> 
[X] 1 stk. Barchetta, 2 stk. Coupé Fiat, 2 stk. MR2 mk1
hmsilset
Posts: 106
Joined: 07 Feb 2011 18:26
Location: Romsdalen

Re: Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?

Post by hmsilset »

Her skjer det ting siden sist jeg var innom :) Jeg har slått helt fra meg tanken på denne bilen også.Prisen er litt over grensa,den ble jo ikke fin heller, og den er for tung uansett hvor mange hk det er. Selvsagt vil jeg synes at denne bilen er helt rå når jeg ser fullt av bilder på nettet om 2 år, men da er de nok senka og fått på noe finere felger,fangere osv..
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?

Post by hagenisse »

Skjønner ikke dette problemet med vekta jeg. 1200kg er da slettes ikke ille i 2012 - det er faktisk rimelig lett. F.eks veier en GT3 RSR det samme - og mange av dagens "sportsbiler" er jo gjerne godt over et halvt tonn mer..
torlodbe wrote:204.5 Nm er i mine øyne ikke spesielt imponerende, vi snakker jo ikke om noen direkte lettvekter her. Med en 1.4 turbo på rundt 200 hk så regner jeg med at man kunne oppnådd rundt 270-300 Nm, og i tillegg fått en lettere bil. At en sportsbil ikke kan ha turbo virker som et nokså lettvint argument.
Og da hadde man fått mer bunndrag og sløvere respons. Første er uvesentlig i en sportsbil - det er bare å gire og bruke turtall - og det andre dreper kjøregleden for meg (og tydeligvis noen i toyota/subaru også :wink:).

Hovedproblemet mitt med den er vel også at jeg ikke er overbegeistret for designet.
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Re: Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?

Post by vids »

Bare så det er sagt: Den bilen er et flott tilskudd til floraen av oppnåelig prisede sportsbiler og viktigest av alt, endelig har noen tenkt mer på kjøreglede enn på noe annet!

Og så er det forskjellige forventninger som har bygd seg opp gjennom årene med prototyper :)

Jeg, som subarueier, har alltid likt at en Impreza STI har kunnet henge på en god del superbiler på rundetidene på tekniske baner. Som en liten david mot goliat. De nye imprezaene er også gode, men ligger litt lenger bak de nye ferrarieen etc. Så mine forhåpninger var at subaru skulle adressere denne saken også. Men håpet er slett ikke over, kan godt være en sti-versjon kommer med "heftig shit" i motorrommet ;)

Setter stor pris på at noen lager en bil som ikke bare skal være rask, men også morsom å kjøre med en balanse mellom krefter og grep, bare så det er sagt :D

Image
Last edited by vids on 14 Dec 2011 22:56, edited 2 times in total.
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
Post Reply