Selvklebende kjennemerke

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

mgatwincam
Posts: 1
Joined: 06 Jun 2011 15:48

Selvklebende kjennemerke

Post by mgatwincam »

Flere eldre sportsvogner bla jaguar e-type bruker "klistremerke" skilt foran, er dette godkjent? hvis så hva er kriteriene for å få dette?
og evt hvem produserer disse?
:) :)
User avatar
inge
Posts: 1433
Joined: 01 Mar 2003 10:23
Location: Son

Re: Selvklebende kjennemerke

Post by inge »

mgatwincam wrote:Flere eldre sportsvogner bla jaguar e-type bruker "klistremerke" skilt foran, er dette godkjent? hvis så hva er kriteriene for å få dette?
og evt hvem produserer disse?
:) :)
Slike kjennemerker er desverre ikke godkjente :cry:
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia

'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Post by ElViz »

Og hva er straffa for å bli tatt med vinylkopi av skiltet?
Vil en vanlig politimann eller biltilsynsmenske bry seg?
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
User avatar
torlodbe
Posts: 434
Joined: 11 Aug 2003 12:18

Post by torlodbe »

Ja det er dessverre endel som bryr seg. Visstnok å regne som dokumentforfalskning?
<-TL-> 
[X] 1 stk. Barchetta, 2 stk. Coupé Fiat, 2 stk. MR2 mk1
User avatar
inge
Posts: 1433
Joined: 01 Mar 2003 10:23
Location: Son

Post by inge »

torlodbe wrote:Ja det er dessverre endel som bryr seg. Visstnok å regne som dokumentforfalskning?
Jeg er ikke så sikker på at det er så alvorlig. Jeg tror det er vognkortet som regnes som dokumentet, + muligens oblatet. Men sikker er jeg ikke :wink:

Noe har kompetanse på dette her inne?
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia

'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
User avatar
mazdafun
Posts: 200
Joined: 10 May 2006 13:56

Post by mazdafun »

Hei.

Dette er egentlig ikke så enkelt.

Håndhevelse av regelverket skjer jo både av Politi og Statens vegvesen. Og min erfaring er at det utøves store forskjeller i begge etater ved utekontroller.

Utekontrollveiledningen til Statens vegvesen er ganske klar: (Kilde her : http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+ ... .56167.cms )

Forhold
Registreringspliktig kjøretøy påtreffes
uten at påbudte kjennemerker er montert.

Reaksjon:
Anmeldelse vurderes. Kjøringen kan normalt
ikke fortsette før kjennemerkene er montert,
jf. bruksforskriften § 2-5. Dersom
kjennemerke er tapt og det kan dokumenteres
at nytt kjennemerke er bestilt, kan videre
kjøring tillates

Som jeg sa blir nok reaksjoner praktisert forskjellig, men hvis man velger å kjøre uten skilt forran (dvs: "klistrelapp"), og har med seg "det skikkelige" skiltet som kan festes forran på bilen (og dette har oblaten på), så får du hvertfall kjøre videre etter kontrollen.

Var kanskje ikke så bra svar dette, men det gir deg en pekepinn. Jeg vil selvfølgelig anbefale å kjøre med skikkelig skilt forran. Om du skal stille ut, eller bare se pen ut når du parkerer, så kan du jo lage en ordning for å ta skiltet av lett. Jeg har borrelås fra 3M som fungerer utmerket. Norske skilt på vei, og gamle Caifornia plates på treff.

Om noen kicker på at du har ett ekstra "klistreskilt" forran skal jeg like å se den loven som sier at man ikke kan ha klistremerke på bilen :lol:
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

inge wrote:
torlodbe wrote:Ja det er dessverre endel som bryr seg. Visstnok å regne som dokumentforfalskning?
Jeg er ikke så sikker på at det er så alvorlig. Jeg tror det er vognkortet som regnes som dokumentet, + muligens oblatet. Men sikker er jeg ikke :wink:
Skiltet på bilen er et offisielt dokument utstedt av Statens vegvesen. Er skiltet av en annen type enn det offisielt utleverte (dvs den typen som står i vognkortet) er det å regne som dokumentforfalskning. Det er ingen strafferettslig forskjell på å med overlegg forfalske et pass, en vielsesattest, en oblat eller et bilskilt. Er dokumentet forfalsket så er det forfalsket, og det er ingen som i utgangspunktet bryr seg med hvorfor det er forfalsket. Boten for dokumentfalsk (du får nemlig ikke et hendig lite forelegg som forsvinner ut av rullene) er forøvrig 8000 kroner subsidiært 30 dagers betinget fengsel dersom det ikke er formildende omstendigheter.

Hvorfor myndighetene ikke under spesielle omstendigheter kan levere ut "klistreskilter" i tykk-ish folie av god kvalitet med den rette refleksen og skrifttypen på er selvfølgelig en annen diskusjon.

Men men. I det store bildet er (opphetet) debatt på kommentarfelt-nivå om bilskilt bortkastet tid. Lurer på om gutta på typograf-forumet til stadighet diskuterer å lage sine egne pass med en mer kosmetisk vellykket skriftype og pappomslag i bedre kvalitet?

Tviler vel egentlig ...

OBS: jeg er ikke advokat, har ikke tenkt å bli det og jeg spiller heller ikke advokat, jurist eller dommer på TV.
User avatar
mazdafun
Posts: 200
Joined: 10 May 2006 13:56

Post by mazdafun »

Hei.

Jeg tror kanskje du tar feil Luigi. I kjøretøyforskriften nevnes ikke skiltet som ett offentlig dokument, men derimot oblater er det.

Sakset fra lovdata

§ 39-1. Generelt om kjennemerke
1. Vegdirektoratet fastsetter platekvalitet, utforming av plate, utforming av tegn og plassering av tegn på de enkelte kjennemerker.
2. Reglene i kap. 39 gjelder ikke kjøretøyer som omfattes av forskrift 25. januar 1990 nr. 92 om bruk av kjøretøy § 2-6 nr. 1.
0 Endret ved forskrift 19 jan 2007 nr. 54.


Kilde
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994 ... 8-039.html


Jeg skal sjekke dette opp imorgen

God natt
User avatar
Anders Gullstein
Posts: 616
Joined: 14 Apr 2005 15:49
Location: Tønsberg

Post by Anders Gullstein »

Har selv blitt vinket inn i teknisk kontroll med hjemmelaget skilt framme for en del år siden. Dette var en mindre type fram og orginalt skilt bak. Ble ikke noe straff der og da og fikk kjøre videre, men ble fortalt at det var egentlig å regne som dokumentforfalsk. Var nok å vise bilen på etterkontroll med orginalskilt, så jeg slapp billig unna den gangen ihvertfall.
Livet er for kort for kjedelige biler!

86 Toyota MR2 til å ta alle kronglette omveier.....

04 Subaru Impreza 2,0 GX til daglig og moro på vinter

06 Toyota Avensis 1,6 stv til fruen
User avatar
Hauk
Posts: 62
Joined: 06 Jun 2008 11:37

Post by Hauk »

Synsing uten faglig kompetanse:

Det som gjør at det blir dokumentforfalskning er vel det at man setter oblatene på et "uekte" skilt? I dette tilfellet et skilt av vinyl over snuta.

Dvs. kjører man kun med vinylskiltet uten oblat så havner man "bare" inn under "Registreringspliktig kjøretøy påtreffes uten at påbudte kjennemerker er montert.", og toucher ikke dokumentforfalskning.

Hvis man først er ute etter å bryte loven, mener jeg...
User avatar
mazdafun
Posts: 200
Joined: 10 May 2006 13:56

Post by mazdafun »

Hauk wrote:Synsing uten faglig kompetanse:

Det som gjør at det blir dokumentforfalskning er vel det at man setter oblatene på et "uekte" skilt? I dette tilfellet et skilt av vinyl over snuta.

Dvs. kjører man kun med vinylskiltet uten oblat så havner man "bare" inn under "Registreringspliktig kjøretøy påtreffes uten at påbudte kjennemerker er montert.", og toucher ikke dokumentforfalskning.

Hvis man først er ute etter å bryte loven, mener jeg...
Hei.

Tror du er veldig nære spikern der 8)
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Oblater eller ei, så er folk bøtelagt for dokumentfalsk for å ha kjørt med skilter (med gyldige oblater) fra en annen bil. Kan det kanskje være sånn at en eller annen politiinspektør har brukt loven på feil måte, eller at journalisten som har dekket saken jeg refererer til ikke har skjønt hva politiinspektøren sa?
User avatar
mazdafun
Posts: 200
Joined: 10 May 2006 13:56

Post by mazdafun »

Luigi wrote:Oblater eller ei, så er folk bøtelagt for dokumentfalsk for å ha kjørt med skilter (med gyldige oblater) fra en annen bil. Kan det kanskje være sånn at en eller annen politiinspektør har brukt loven på feil måte, eller at journalisten som har dekket saken jeg refererer til ikke har skjønt hva politiinspektøren sa?
Hei.

Vi snakker jo ikke om å kjøre med en annen bil sine skilter. Det er jo snakk om å kjøre uten skilt foran, men med ett klistremerke i fronten som ser ut som ett skilt.
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Ja, men nå er diskusjonen sklidd ut til å handle om dokumentfalsk i forhold til bilskilter. Jeg mener det er relevant, for er det dokumentforfalskning å kjøre med et annet skilt enn det vegstasjonen leverte ut eller ga rekvisisjon på?

Hvorfor er det dokumentfalsk å både kjøre med en annen bils skilter og ha et "hjemmelaget" skilt med riktige opplysninger på, gyldig oblat og riktig plassering?

Om det siste faktisk er dokumentfalsk betyr det at det offisielt utleverte skiltet er et offentlig dokument. På den annen side tror jeg veldig mange på vegstasjonen og blant UP ikke helt vet hvordan de skal forholde seg til dette her.
User avatar
mazdafun
Posts: 200
Joined: 10 May 2006 13:56

Post by mazdafun »

Luigi wrote:Ja, men nå er diskusjonen sklidd ut til å handle om dokumentfalsk i forhold til bilskilter. Jeg mener det er relevant, for er det dokumentforfalskning å kjøre med et annet skilt enn det vegstasjonen leverte ut eller ga rekvisisjon på?

Hvorfor er det dokumentfalsk å både kjøre med en annen bils skilter og ha et "hjemmelaget" skilt med riktige opplysninger på, gyldig oblat og riktig plassering?

Om det siste faktisk er dokumentfalsk betyr det at det offisielt utleverte skiltet er et offentlig dokument. På den annen side tror jeg veldig mange på vegstasjonen og blant UP ikke helt vet hvordan de skal forholde seg til dette her.
Hei.

Skal forsøke å forklare dette.

Ett bilskilt er ikke ett offentlig dokument. Men offentlige myndigheter har sagt hvordan de skal se ut.

Om du lager en klistrelapp som ligner på ett skilt så er ikke dette dokumentforfalskning. Du har ikke forfalsket noe som helst slik jeg ser det. Grenseland er muligens når du hiver på ett originalt oblater, men poenget mitt var å ha dette til det offisielle skiltet. (merk at man ikke på noe tidspunkt bør lage oblater selv).

Å kjøre med en annen bil sine skilter er vel heller ikke Direkte dok falsk. Du kjører ett kjøretøy som ikke er registrert og kanskje uten forsikring, etc. Alt dette blir du anmeldt for, og du får jo endel å svare for. I tilegg blir det jo ett som hvor den bilen du faktisk sitter i kommer fra. Og hvorfor du ikke har riktig bil til rett sett skilter.

Det siste puktet er jeg helt enig i. Det er mye forskjellig praksis der ute.

Men som nevnt tidligere så anbefaler jeg alle å kjøre med riktig skilt på veien. Når man stiller ut eller skal ta bilde kan man jo bare ta dem av...
Det er nemlig ingen lov som sier at skilt må være skrudd fast.

Mvh
Post Reply