Den årlige og helt unødvendige debatten: Sportsvogn?
Audi TT og MX-5 er sportsbiler i mine øyne. At det finnes andre biler som tydeligere faller inn i denne kataegorien er en helt annen sak. Skal jeg nevne en forløper for MX-5 må det være Fiat 124 Spider, som også teknisk var forut for sin tid.
Selv om den kanskje er i grenseland (og deler mye med 156) vil jeg også nevne coupeen Alfa Romeo GT, da den er nokså forskjellig fra 156 å kjøre og har et eget karosseri (og et ganske trangt baksete, som seg hør og bør). Interessant å høre hva menigheten her mener om den. Selvsagt er jeg klar over at GT betyr Gran Turismo, allikevel mener jeg denne faller inn under kategorien "sportsvogn" i likhet med endel Ferrarier, Fiat Coupé osv.
Subaru Impreza WRX er mer rallybil enn sportsbil i mine øyne, dessuten har den fire dører (det har forsåvidt også en bil som Mazda RX-8 med sine to små skjulte bakdører, men der tenker jeg mere sportsbil igjen...). Den deler jo også navn og karosseri med familiesedanen Impreza. Bare så det er sagt så mener jeg heller ikke at M3, Delta Integrale eller Lancer EVO er sportsbiler. Merk at vi kun diskuterer vårmønstringen her, så det er ingen grunn til å ta la seg provosere unødvendig. Utifra hvordan jeg tidligere har oppfattet NSK gjengen så er jeg mer enn overbevist om at disse bilene og deres eiere er velkomne både på NSK turer og banetreff.
Selv om den kanskje er i grenseland (og deler mye med 156) vil jeg også nevne coupeen Alfa Romeo GT, da den er nokså forskjellig fra 156 å kjøre og har et eget karosseri (og et ganske trangt baksete, som seg hør og bør). Interessant å høre hva menigheten her mener om den. Selvsagt er jeg klar over at GT betyr Gran Turismo, allikevel mener jeg denne faller inn under kategorien "sportsvogn" i likhet med endel Ferrarier, Fiat Coupé osv.
Subaru Impreza WRX er mer rallybil enn sportsbil i mine øyne, dessuten har den fire dører (det har forsåvidt også en bil som Mazda RX-8 med sine to små skjulte bakdører, men der tenker jeg mere sportsbil igjen...). Den deler jo også navn og karosseri med familiesedanen Impreza. Bare så det er sagt så mener jeg heller ikke at M3, Delta Integrale eller Lancer EVO er sportsbiler. Merk at vi kun diskuterer vårmønstringen her, så det er ingen grunn til å ta la seg provosere unødvendig. Utifra hvordan jeg tidligere har oppfattet NSK gjengen så er jeg mer enn overbevist om at disse bilene og deres eiere er velkomne både på NSK turer og banetreff.
<-TL->
[X] 1 stk. Barchetta, 2 stk. Coupé Fiat, 2 stk. MR2 mk1
[X] 1 stk. Barchetta, 2 stk. Coupé Fiat, 2 stk. MR2 mk1
- magnesmurf
- Posts: 82
- Joined: 04 Feb 2011 21:23
- Location: Drammen
- Contact:
Litt av poenget jeg prøvde å komme med var jo at det hadde vært fint med faste regler og definisjoner på sportsvogn. På merketreff er det kun spesielle biler fra et merke som er tillatt. Holdefast og greit. Italiensk dag er for italienske bil. Null problem.grappa speziale wrote:Jeg holder fortsatt fast på at alle bilarrangement har begrensniger. At man kan komme som publikum til CSM i hva man vil og få muligheten til å parkere entusiastbilen et par hundre meter nærmere enn de andre skjitbilene, betyr ikke at du kan være med på hovedarrangementet som er racing på bane. Ikke kan du komme med hvilken som helst racerbil for å delta heller.Luigi wrote:
Apropos: på CSM i slutten av august kan man mønstre hvilken bil man vil. Så lenge det kan regnes som entusiastbil med den aller minste margin er det bare å komme og stille den ut. VM er en helt egen greie det er litt strengt på, og som kjent er det heller ingen krav ute og går på NSKs ferdighetskjøringer.
Ferdighetskjørigen er kanskje åpent for alle, men jeg kan spissformulere, være kverulant og si at også det har sine begrensinger i og med at det koster penger, bilen må gjennom en teknisk kontroll, prøveskilt er ikke tillat, og db-målingen må være tilfredsstillende og bla bla bla.
Vi er rare vi mennesker: Dersom noe er åpent for alle og alle kan komme, ja da kommer det ikke mange, det er plutselig ikke interessant lenger. "Lukker"man arrangementet er det straks mer rift og stas med å prøve å komme inn med noe som er på "kanten" av det arrangøren ønsker.
Poenget mitt er at, jeg modererer, de FLESTE bilarrangement har sine begrensninger.
Jeg kan sikkert holde på i hele dag, men du kommer ikke inn på Italiensk Dag med tyskprodusert bil, BMW-klubben arrangerer ikke for Nissaneiere, Stjerneløpet til MB er ikke for Toyotaeiere, Alfa Romeo-eiere er ikke velkommen til burger og rockabilly hos amcargjengen............og tusen andre lignende eksempler.
Nok OT fra meg, la sportsvogndebatten rulle videre........
Men vårmønstringen har ikke noe fast. Bilen kan ha mer enn to dører og være en sportsbil, hvis arrangøren synes den klasser som det.
Bilen kan ha mer enn to seter, og være sportsbil, men bare hvis arrangøren synes den klasser som det.
Bilen kan ha både lat motor, 4 seter og fortsatt være sportsbil.
Men bilen kan også bli avvist som sportsbil, selv om den er bygget for å være sportsbil. Feks Mazda Rx8, audi TT osv.
To biler av lik klasse kan også stille forskjellig. Porsche boxer er sportsbil, audi TT er ikke? Mercedes CLK er ikke sportsbil, Masarati GT er sportsbil? Osv osv.
Savner noen fast holdepunkter over hva som gjør en sportsbil til en sportsbil.
Og synes at den avgjørelsen burde vært basert på noe mer en hva noen medlemmer i styret til arangøren har for "følelse" av bilen.
Når det er sagt, er jeg helt enig i at biler som er klasset som "gatebiler" eller ombygg av vanlige biler absolutt ikke har noe på vårmønstringens utstillingsdel å gjøre.
Men jeg synes at biler som er meget sjeldne her til lands burde fått adgang hvis de er strøkne. Da feks "musclecars", sjeldne biler fra både italia og japan som kan skilte med å være sportslige, uten at de møter alle kriteriene for en sportsvogn. Feks ferrari ff, aston martin rapide, chevrolet camaro, dodge charger og challenger, nissan skyline Gtr fra 60tallet osv osv.
Prøver mest å få frem at det er litt for mye forskjellsbehandling av biler, og at forskjellsbehandlingen på ingen måte er konsekvent. Den går mer på at en eller flere personer med makt har en viss smak, eller liknende. Omtrent som når man skal slippe inn på et utested og dørvakten siler klientellet
Haha, for en diskusjon!
Irrelevant uansett siden bilkjøring er for menn, utstilling er for kjerringer og homoer. Kun en manifestasjon av eierens ekstreme forfengelighet
Neida, enkelte biler som som kunst å regne, men jeg liker uansett bedre å titte på supersportsbilene når de står i pit-lane på rudskogen med rester av gamle dekk i grillen og litt sandsprut opp over siden
Irrelevant uansett siden bilkjøring er for menn, utstilling er for kjerringer og homoer. Kun en manifestasjon av eierens ekstreme forfengelighet
Neida, enkelte biler som som kunst å regne, men jeg liker uansett bedre å titte på supersportsbilene når de står i pit-lane på rudskogen med rester av gamle dekk i grillen og litt sandsprut opp over siden
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
-
- Posts: 231
- Joined: 03 Feb 2011 09:00
- Location: Sandnes
put up or shutup ja ikke bruke bilen på bane og ikke kjøre hardt blir som å ikke pule din grisedeilige dame, fordi du tenker mere på nestemann som får henne og at han skal ha det bra.vids wrote:Haha, for en diskusjon!
Irrelevant uansett siden bilkjøring er for menn, utstilling er for kjerringer og homoer. Kun en manifestasjon av eierens ekstreme forfengelighet
Neida, enkelte biler som som kunst å regne, men jeg liker uansett bedre å titte på supersportsbilene når de står i pit-lane på rudskogen med rester av gamle dekk i grillen og litt sandsprut opp over siden
selv amcaren skal dukke opp på bane en dag skal du se.. bare jobbe litt med støy og totalt mangel på svingegenskaper med draghjul.
fikk akkuratt 2 paller med R888... mm en hel haug med 335 og 295 så blir bra sesong!
vi ses vel alle på nsk likevel, jeg er jo naboen så er obligatorisk å møte
944 med v8, gl420 med v8, 1969 camaro RS med kompressormata bigblock.
Sportsbil, bil konstruert med tanke på "tullebruk" og kosekjøring. Ikke designet for transport av familie eller annet gods.....
Hvem husker at et av de første (og ufravikelig) kriteriene for designprosessen for den da kommende nye Ferrari 360 var at den skulle romme et sett golfkøller!?! De anså at kjøpegruppen var godt over medium i alder, og prioriterte å bedrive golf på fritiden. Selv om bilen er ment for å frakte folk til der de sporter, er det da en sportsbil?.....
Blir gøy å se en 360 bli stoppet i innsleppet:)
Hvem husker at et av de første (og ufravikelig) kriteriene for designprosessen for den da kommende nye Ferrari 360 var at den skulle romme et sett golfkøller!?! De anså at kjøpegruppen var godt over medium i alder, og prioriterte å bedrive golf på fritiden. Selv om bilen er ment for å frakte folk til der de sporter, er det da en sportsbil?.....
Blir gøy å se en 360 bli stoppet i innsleppet:)
Italienske biler er gøy om du liker å skru...
Lamborghini Countach LP400S3 1982
Porsche 911 Targa 1974
Solgt: De Tomaso Pantera 1973
Solgt: Porsche 911S 1977
Lamborghini Countach LP400S3 1982
Porsche 911 Targa 1974
Solgt: De Tomaso Pantera 1973
Solgt: Porsche 911S 1977
caterham og westfield er vel eneste merkene som slipper inn i år
blir vel ikke så poppis nå, men jeg skjønner ikke poenget med den sinnnnnnsyke mengden mx5 utstilt, samme kan igjen sies om porschene, er vel de 2 merkene det kryr mest av.
blir vel ikke så poppis nå, men jeg skjønner ikke poenget med den sinnnnnnsyke mengden mx5 utstilt, samme kan igjen sies om porschene, er vel de 2 merkene det kryr mest av.
944 med v8, gl420 med v8, 1969 camaro RS med kompressormata bigblock.
Sports car versus sporting models
A car may be a sporting automobile without being a sports car. Performance modifications of regular, production cars, such as sport compacts, sports sedans, muscle cars, hot hatches and the like, generally are not considered sports cars, yet share traits common to sports cars. They are sometimes called "sports cars" for marketing purposes for increased advertising and promotional purposes.[5] Performance cars of all configurations are grouped as Sports and Grand tourer cars or, occasionally, as performance cars
A car may be a sporting automobile without being a sports car. Performance modifications of regular, production cars, such as sport compacts, sports sedans, muscle cars, hot hatches and the like, generally are not considered sports cars, yet share traits common to sports cars. They are sometimes called "sports cars" for marketing purposes for increased advertising and promotional purposes.[5] Performance cars of all configurations are grouped as Sports and Grand tourer cars or, occasionally, as performance cars
1971 - Porsche 911T (DP 2.7L)
x 1990 - Porsche 944 Turbo
x 1981 - Porsche 924
x 1990 - Porsche 944 Turbo
x 1981 - Porsche 924