Den årlige og helt unødvendige debatten: Sportsvogn?

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
geirooye@yahoo.no
Posts: 2
Joined: 30 Dec 2009 23:15
Location: Skien

Re: Den årlige og helt unødvendige debatten: Sportsvogn?

Post by geirooye@yahoo.no »

Den bilen jeg pleier å ankomme VM med er en 1969 Marcos 2 litre, som er riktignok en toseter men som er en coupe, har en V4-motor fra Ford Transit (og Corsair), stiv bakaksel fra Escort/Anglia og forstilling fra Triumph Herald/Vitesse. Kanskje den ikke er godkjent som sportsbil selv om den bare er 107 cm "høy" til toppen av taket?
Men vi har en annen bil i familien også. Det er en liten toseters cabriolet med stiv fjæring og enda mindre bagasjeplass enn Marcosen. Den kan jeg vel ta neste gang tenker jeg :D
Det er den Smart cab som min kone kjøpte i vår...

Ha en fin sommer og bruk bilene så mye som mulig. De blir ikke "bruksbiler" av den grunn :D
Add lightness
User avatar
magnesmurf
Posts: 82
Joined: 04 Feb 2011 21:23
Location: Drammen
Contact:

Re: Re:

Post by magnesmurf »

Gassolini wrote: Akk ja. Skammelig av funksjonæren, sa du (magnesmurf)? Menes det alle de 6-7 som dannet tunnelen som ledet rett inn? Jeg traff riktignok på en surmaget funksjonær inne på området, som kunne fortelle meg at sportsvogner skal ikke ha tak og de skal være ukomfortable, og min bil fulgte ikke hans kriterier - DET var den eneste skammelige oppførselen jeg registrerte den dagen. Merk også at ifølge denne funksjonæren burde altså 95% av de utstilte bilene holde seg unna. Ikke bare greit dette, man risikerer å definere vekk det som er, inklusive egen bil.

Så da vet dere det :)

Men - dette innlegget er egentlig ikke om min bil og hvorvidt den er en sportsbil (det er ikke så farlig for min del), men om NSKs holdning. Det er åpenbart at det ikke er enighet og/eller kompetanse til å bestemme hva som er sportsbil, eller evt. hva som er gangbart på VM. Spørsmålet blir kanskje om Vårmønstringen skal være en navlebeskuende selvtilfredsstillelse for NSK-eliten, eller om det skal være en bred utstilling av sports(lige)biler, inkludert klassikere, racerbiler, spesielle biler osv., som kan glede et sammensatt publikum.

(*) Alfa Romeo 156 SW GTA, produsert i 1178 eks., kanskje finnes det etpar stykker i Norge (min er svensk), spesielt for GTA: hjuloppheng, bremser, motoroppsett, karosseri, interiør osv.. Jeg dropper ytterligere specs., men run-of-the-mill er den ikke.

Edit: tegnsetting, linjebrekk, infinitivsmerke (a -> å), selvmoderering og klargjøring

Dette viser jo bare at funksjonærene har store fordommer, og at en del biler ikke er stuereint, mens italiensk og engelsk slipper inn uansett.
Plager meg ikke så mye å se spesielle biler på VM selv om de ikke er sportsvogner, men plager meg at de ikke slipper inn andre biler som er spesielle eller entusiastkjøretøy, og at slikt noe skal gå på skjønn og humør, istden for en fast regel eller holdning.

Her er noen eksempler på hva som ble forvist til parkeringsplassen de siste årene:
-Audi ur quattro.
-Subaru impreza STi.
-Mitsubishi Lancer EVO.
-Ford escort cosworth.
-Lancia delta intergrale HF.

Hvorfor skal det være forskjell på din alfa og en bmw m5 stasjonsvogn?

Er mer ute etter å få slutt på "diskrimineringen" av biler, enn å få kastet ut entusiastbiler :wink:
Gassolini
Posts: 3
Joined: 09 Jun 2012 21:06

Re: Den årlige og helt unødvendige debatten: Sportsvogn?

Post by Gassolini »

Nettopp. Skulle gjerne sett den M5'en. Kanskje neste år... :)
Post Reply