Den årlige og helt unødvendige debatten: Sportsvogn?
Synes klubben gjør en utmerket jobb med det arrangementet der allerede
Uansett bil er du velkommen som person (men ikke stille ut bilen).
For dere med biler som ikke har sportsbiler, men sportslige biler, så finnes det andre arrangement som CCM.
Uansett bil er du velkommen som person (men ikke stille ut bilen).
For dere med biler som ikke har sportsbiler, men sportslige biler, så finnes det andre arrangement som CCM.
1971 - Porsche 911T (DP 2.7L)
x 1990 - Porsche 944 Turbo
x 1981 - Porsche 924
x 1990 - Porsche 944 Turbo
x 1981 - Porsche 924
Personlig skjønner jeg ikke hvorfor nordmenn alltid skal krangle seg inn på steder der de i utgangspunktet ikke er "velkomne". Det hadde aldri falt meg inn å kreve av jeg skulle få stille ut en Impreza på et treff for sportsbiler, og om jeg hadde spilt på bortebane så hadde jeg ikke forlangt å få stå på prekestolen i kirken
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Kanskje fordi det ikke er krav og kriterier til så veldig mye her i landet? Rett etter at jeg kjøpte gammelbilen min (1972-modell) var det en som hisset seg betraktelig opp da han fikk vite at jeg ikke kunne delta i Mille Miglia med den. Det var omtrent det teiteste han hadde hørt.
Merkelig nok er debatten rundt akkurat de kriteriene mye mer lavmælt enn for VM. De går etter min mening på akkurat det samme.
Merkelig nok er debatten rundt akkurat de kriteriene mye mer lavmælt enn for VM. De går etter min mening på akkurat det samme.
- HF-mx5turbo
- Posts: 309
- Joined: 29 Nov 2003 22:55
- need4speed
- Posts: 449
- Joined: 16 Feb 2010 11:26
- Location: Mo i Rana
det er INGEN som eier impreza som tror de kjører sportsbil.HF-mx5turbo wrote:helt enig med de som sier mx5 er lat, men det kan( som på mange andre biler) fikses lett
Håper jeg får komme inn med mx5en min da, uten å bli antastet av misfornøyde subaru eiere som tror at opphora familebilene deres er sportsbiler...
vi kjører RALLYbil
- HF-mx5turbo
- Posts: 309
- Joined: 29 Nov 2003 22:55
magnesmurf wrote:
Mener du at en subaru impreza wrx sti ikke er en sportsbil? Det er jo en bil som faktisk stammer fra motorsportsavdelingen til subaru, og som er utviklet gjennom motorsporterfaringene til subaru, for å brukes i motorsport.
Bilen er da laget kun stort sett for underholdningsfaktor og tullekjøring, og måtte lages for å møte kravene om homoglosering i rally, den går bedre enn mange sportsbiler og har bedre veiholdning enn mange sportsbiler. At den har fem seter skal med andre ord gjøre at den ikke er sportsbil?
vet ikke om magnesmurf har impreza men se forskjell på sportsbiler og opphora familiebiler klarer han ikke ihvertfall impreza er like lite sportsbil som m3. men fortsatt kule biler
07' 325d coupe
92' MX5
92' MX5
Synd at ikke diskusjonen klarte å heve seg over konkrete eksempler på biler, mekaniske løsninger, delenummer, rundetider (!!!!!!!) og den sedvanlige tendensen til å sterkt mislike alt man ikke har i sin egen garasje. 2010-tallet kommer til å bli en brytningstid for NSK og de aktivitetene de driver med (tror nå jeg da), så da trenger vi å heve oss over opplesinga av bilkort og dissinga på fjortisnivå.
Ingen som har noen visjoner om fremtiden? Hva med detailere? Merkeregister for ekstreme show-versjoner av Audi A6? Bilaudio? Bok-gjeng (man kan lage mange glansede bøker til kaffebordet ved å forberede seg litt til CSM og ta 5000 bilder)? Racing-avdeling og NSK med eget racingteam i en eller annen serie? Offroad-kurs? Jentekveld? Jegveittafaen. Om du hopper i stolen nå skal du bare rolig lese det første avsnittet om igjen.
Sånn.
Man trenger bare endre navn på klubben så passer den til hva som helst, og som Dag-Henning sier er det kanskje på tide å idémessig bevege seg mot andre ting. Bortsett fra VM er NSK for alle slags bilentusiaster, og det er som kjent ingen andre formelle krav til medlemmene enn at de har betalt medlemskontigenten.
Get a move on, asshats ...
Ingen som har noen visjoner om fremtiden? Hva med detailere? Merkeregister for ekstreme show-versjoner av Audi A6? Bilaudio? Bok-gjeng (man kan lage mange glansede bøker til kaffebordet ved å forberede seg litt til CSM og ta 5000 bilder)? Racing-avdeling og NSK med eget racingteam i en eller annen serie? Offroad-kurs? Jentekveld? Jegveittafaen. Om du hopper i stolen nå skal du bare rolig lese det første avsnittet om igjen.
Sånn.
Man trenger bare endre navn på klubben så passer den til hva som helst, og som Dag-Henning sier er det kanskje på tide å idémessig bevege seg mot andre ting. Bortsett fra VM er NSK for alle slags bilentusiaster, og det er som kjent ingen andre formelle krav til medlemmene enn at de har betalt medlemskontigenten.
Get a move on, asshats ...
- magnesmurf
- Posts: 82
- Joined: 04 Feb 2011 21:23
- Location: Drammen
- Contact:
Så i dine øyne er alt med mer enn 2 seter og 2 dører opphora familiebiler? Og det er selvfølgelig din definisjon på sportsbil som er riktig? Diskusjonen har absolutt godt av personangrep for å live den opp littHF-mx5turbo wrote:
vet ikke om magnesmurf har impreza men se forskjell på sportsbiler og opphora familiebiler klarer han ikke ihvertfall impreza er like lite sportsbil som m3. men fortsatt kule biler
Har jeg impreza? Ja, men ingen STI eller rallyutgave, og forventer absolutt ikke å slippe inn på vårmønstringen med den, og mener at det ville vært en skam å stille ut min impreza siden det en diesel :p
Derimot forventer jeg å slippe inn med sportsbilen jeg har, siden den har to dører og to seter.
Hvorfor i all verden skal porsche panamera være sportsbil hvis impreza ikke er det? Hvor skal grensen for sportsbil gå? Audi Sport quattro er hvertfall sportsbil. Men det er jo bare en forkortet urquattro? Og utquattroen har jo fem seter og er like praktisk som en lancia delta eller en impreza, så urquattroen kan jo ikke være sportsbil... Hvis urquattroen ikke er sportsbil med 2 dører kan jo heller ikke de fleste andre 2 dørs biler med fem seter være sportsbiler. Da er jo plutselig Aston martin, masarati osv også utelukket?
Eller er kravet at det ikke er laget en personbilversjon av bilen?
At det kun er laget en rendyrket sportsversjon av bilen?
Hvor langt skal man dra uttrykket rendyrket sportsversjon? For det er jo mange sportsbiler som er levert med svak motor?
Hvorfor i all verden skal det være mer interessant å stille ut en haug av gamle mx5 og porscher som det går tolv på dusinet av, fremfor en strøken delta intergrale eller et velholdt exemplar av celica fra 70 tallet?
- HF-mx5turbo
- Posts: 309
- Joined: 29 Nov 2003 22:55
en impreza, spes en sti, eller wrx osv, rs4, M3 ,evo osv er tøffe biler, men er da absolutt nærmere opphora versjoner av helt vanlige familiebiler, enn sportsbiler? Har absolutt ikke forsøkt å tre min definisjon av sportsbiler ned over noen. At du klarer å ta det som et personangrep at jeg siterer det du sier og gliser litt av det, når andre impreza eiere sier rett ut at det helt klart IKKE er sportsbil er jo nesten morsomtmagnesmurf wrote:Så i dine øyne er alt med mer enn 2 seter og 2 dører opphora familiebiler? Og det er selvfølgelig din definisjon på sportsbil som er riktig? Diskusjonen har absolutt godt av personangrep for å live den opp littHF-mx5turbo wrote:
vet ikke om magnesmurf har impreza men se forskjell på sportsbiler og opphora familiebiler klarer han ikke ihvertfall impreza er like lite sportsbil som m3. men fortsatt kule biler
Har jeg impreza? Ja, men ingen STI eller rallyutgave, og forventer absolutt ikke å slippe inn på vårmønstringen med den, og mener at det ville vært en skam å stille ut min impreza siden det en diesel :p
Derimot forventer jeg å slippe inn med sportsbilen jeg har, siden den har to dører og to seter.
Hvorfor i all verden skal porsche panamera være sportsbil hvis impreza ikke er det? Hvor skal grensen for sportsbil gå? Audi Sport quattro er hvertfall sportsbil. Men det er jo bare en forkortet urquattro? Og utquattroen har jo fem seter og er like praktisk som en lancia delta eller en impreza, så urquattroen kan jo ikke være sportsbil... Hvis urquattroen ikke er sportsbil med 2 dører kan jo heller ikke de fleste andre 2 dørs biler med fem seter være sportsbiler. Da er jo plutselig Aston martin, masarati osv også utelukket?
Eller er kravet at det ikke er laget en personbilversjon av bilen?
At det kun er laget en rendyrket sportsversjon av bilen?
Hvor langt skal man dra uttrykket rendyrket sportsversjon? For det er jo mange sportsbiler som er levert med svak motor?
Hvorfor i all verden skal det være mer interessant å stille ut en haug av gamle mx5 og porscher som det går tolv på dusinet av, fremfor en strøken delta intergrale eller et velholdt exemplar av celica fra 70 tallet?
07' 325d coupe
92' MX5
92' MX5
- magnesmurf
- Posts: 82
- Joined: 04 Feb 2011 21:23
- Location: Drammen
- Contact:
Nesten morsomt at du ikke ser hvorfor jeg tok det du sa som et angrep på meg og mine meninger..HF-mx5turbo wrote:At du klarer å ta det som et personangrep at jeg siterer det du sier og gliser litt av det, når andre impreza eiere sier rett ut at det helt klart IKKE er sportsbil er jo nesten morsomtHF-mx5turbo wrote:
vet ikke om magnesmurf har impreza men se forskjell på sportsbiler og opphora familiebiler klarer han ikke ihvertfall
Forskjellen her er at jeg prøver å få frem noen gode synspunkter på hvorfor noen biler er sportsbiler, og noen biler ikke er det.
Jeg kommer med eksempler på biler som er meget like i oppbygning, og spør hvorfor en er sportsbil og en ikke er det.
Men jeg påstår ikke at jeg nødvendigvis har rett, eller at mine synspunkter skal overskygge noen andres.
Jeg spør om hvorfor noen biler ikke defineres som sportsbiler, og jeg spør om hva som definerer en sportsbil. Jeg spør også om hvorfor noens synspunkter skal være viktgere enn andres.
Det siste har jeg fått svar på. De første spørsmålene er det enda ingen som har gitt noe fornuftig svar på.
Men at impreza osv aboslutt ikke er sportsbil, og at jeg må være idiot for å tro noe slikt, det har jeg fått mange som har svart.
Hadde ærlig talt trodd at denne debatten skulle være konstruktiv nok til at diskusjonen kunne være saklig, med tanke på hvilket forum det diskuteres på.
Denne diskusjonen begynner å likne på diskusjonene inne på gatebilforumet..
Det er forsøkt besvart opptil flere ganger i denne tråden, men jeg mistenker at du ikke er/var enig i tankegangen og derfor forkastet forklaringene uten videre seremoni.magnesmurf wrote:Jeg spør om hvorfor noen biler ikke defineres som sportsbiler, og jeg spør om hva som definerer en sportsbil.
Hva en sportsvogn er kan dessverre ikke skrives svart på hvitt, men gudene skal vite at det er gjort mange forsøk. Det kan ikke lages en definisjon som danner utgangspunktet for en liste med konkrete bilmodeller (ref. spørsmålet mitt om 206CC som jeg har stilt Henning med glimt i øyet hver mars i minst fem år). Poenget mitt med å starte denne lett filosofiske debatten var å prøve å komme litt videre, men som vanlig har det kokt ned til en krangel om konkrete bilmodeller med eller uten kule bokstavkombinasjoner på rompa. Ja, jeg vet at det kommer fysiske biler i porten på Øvrevoll, men NSK som klubb trenger allikevel en diskusjon av denne typen.
At det får noen konsekvenser for Vårmønstringen tror jeg ikke, men det setter kanskje i gang litt intern diskusjon i styret. Det er tross alt ikke styret som er NSK, men medlemmene.