Den årlige og helt unødvendige debatten: Sportsvogn?

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
torlodbe
Posts: 434
Joined: 11 Aug 2003 12:18

Post by torlodbe »

Audi TT og MX-5 er sportsbiler i mine øyne. At det finnes andre biler som tydeligere faller inn i denne kataegorien er en helt annen sak. Skal jeg nevne en forløper for MX-5 må det være Fiat 124 Spider, som også teknisk var forut for sin tid.

Selv om den kanskje er i grenseland (og deler mye med 156) vil jeg også nevne coupeen Alfa Romeo GT, da den er nokså forskjellig fra 156 å kjøre og har et eget karosseri (og et ganske trangt baksete, som seg hør og bør). Interessant å høre hva menigheten her mener om den. Selvsagt er jeg klar over at GT betyr Gran Turismo, allikevel mener jeg denne faller inn under kategorien "sportsvogn" i likhet med endel Ferrarier, Fiat Coupé osv.

Subaru Impreza WRX er mer rallybil enn sportsbil i mine øyne, dessuten har den fire dører (det har forsåvidt også en bil som Mazda RX-8 med sine to små skjulte bakdører, men der tenker jeg mere sportsbil igjen...). Den deler jo også navn og karosseri med familiesedanen Impreza. Bare så det er sagt så mener jeg heller ikke at M3, Delta Integrale eller Lancer EVO er sportsbiler. Merk at vi kun diskuterer vårmønstringen her, så det er ingen grunn til å ta la seg provosere unødvendig. Utifra hvordan jeg tidligere har oppfattet NSK gjengen så er jeg mer enn overbevist om at disse bilene og deres eiere er velkomne både på NSK turer og banetreff.
<-TL-> 
[X] 1 stk. Barchetta, 2 stk. Coupé Fiat, 2 stk. MR2 mk1
User avatar
magnesmurf
Posts: 82
Joined: 04 Feb 2011 21:23
Location: Drammen
Contact:

Post by magnesmurf »

grappa speziale wrote:
Luigi wrote:

Apropos: på CSM i slutten av august kan man mønstre hvilken bil man vil. Så lenge det kan regnes som entusiastbil med den aller minste margin er det bare å komme og stille den ut. VM er en helt egen greie det er litt strengt på, og som kjent er det heller ingen krav ute og går på NSKs ferdighetskjøringer.
Jeg holder fortsatt fast på at alle bilarrangement har begrensniger. At man kan komme som publikum til CSM i hva man vil og få muligheten til å parkere entusiastbilen et par hundre meter nærmere enn de andre skjitbilene, betyr ikke at du kan være med på hovedarrangementet som er racing på bane. Ikke kan du komme med hvilken som helst racerbil for å delta heller.
Ferdighetskjørigen er kanskje åpent for alle, men jeg kan spissformulere, være kverulant og si at også det har sine begrensinger i og med at det koster penger, bilen må gjennom en teknisk kontroll, prøveskilt er ikke tillat, og db-målingen må være tilfredsstillende og bla bla bla.

Vi er rare vi mennesker: Dersom noe er åpent for alle og alle kan komme, ja da kommer det ikke mange, det er plutselig ikke interessant lenger. "Lukker"man arrangementet er det straks mer rift og stas med å prøve å komme inn med noe som er på "kanten" av det arrangøren ønsker.

Poenget mitt er at, jeg modererer, de FLESTE bilarrangement har sine begrensninger.
Jeg kan sikkert holde på i hele dag, men du kommer ikke inn på Italiensk Dag med tyskprodusert bil, BMW-klubben arrangerer ikke for Nissaneiere, Stjerneløpet til MB er ikke for Toyotaeiere, Alfa Romeo-eiere er ikke velkommen til burger og rockabilly hos amcargjengen............og tusen andre lignende eksempler.

Nok OT fra meg, la sportsvogndebatten rulle videre........
Litt av poenget jeg prøvde å komme med var jo at det hadde vært fint med faste regler og definisjoner på sportsvogn. På merketreff er det kun spesielle biler fra et merke som er tillatt. Holdefast og greit. Italiensk dag er for italienske bil. Null problem.
Men vårmønstringen har ikke noe fast. Bilen kan ha mer enn to dører og være en sportsbil, hvis arrangøren synes den klasser som det.
Bilen kan ha mer enn to seter, og være sportsbil, men bare hvis arrangøren synes den klasser som det.
Bilen kan ha både lat motor, 4 seter og fortsatt være sportsbil.
Men bilen kan også bli avvist som sportsbil, selv om den er bygget for å være sportsbil. Feks Mazda Rx8, audi TT osv.
To biler av lik klasse kan også stille forskjellig. Porsche boxer er sportsbil, audi TT er ikke? Mercedes CLK er ikke sportsbil, Masarati GT er sportsbil? Osv osv.
Savner noen fast holdepunkter over hva som gjør en sportsbil til en sportsbil.
Og synes at den avgjørelsen burde vært basert på noe mer en hva noen medlemmer i styret til arangøren har for "følelse" av bilen.

Når det er sagt, er jeg helt enig i at biler som er klasset som "gatebiler" eller ombygg av vanlige biler absolutt ikke har noe på vårmønstringens utstillingsdel å gjøre.

Men jeg synes at biler som er meget sjeldne her til lands burde fått adgang hvis de er strøkne. Da feks "musclecars", sjeldne biler fra både italia og japan som kan skilte med å være sportslige, uten at de møter alle kriteriene for en sportsvogn. Feks ferrari ff, aston martin rapide, chevrolet camaro, dodge charger og challenger, nissan skyline Gtr fra 60tallet osv osv.

Prøver mest å få frem at det er litt for mye forskjellsbehandling av biler, og at forskjellsbehandlingen på ingen måte er konsekvent. Den går mer på at en eller flere personer med makt har en viss smak, eller liknende. Omtrent som når man skal slippe inn på et utested og dørvakten siler klientellet :wink:
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Post by vids »

Haha, for en diskusjon!

Irrelevant uansett siden bilkjøring er for menn, utstilling er for kjerringer og homoer. Kun en manifestasjon av eierens ekstreme forfengelighet :lol:

Neida, enkelte biler som som kunst å regne, men jeg liker uansett bedre å titte på supersportsbilene når de står i pit-lane på rudskogen med rester av gamle dekk i grillen og litt sandsprut opp over siden ;)
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
atledreier
Posts: 231
Joined: 03 Feb 2011 09:00
Location: Sandnes

Post by atledreier »

vids, du er herved min helt! :D
2013 Toyota GT86 6MT
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
User avatar
torlodbe
Posts: 434
Joined: 11 Aug 2003 12:18

Post by torlodbe »

:lol:
<-TL-> 
[X] 1 stk. Barchetta, 2 stk. Coupé Fiat, 2 stk. MR2 mk1
anders951
Posts: 202
Joined: 27 Aug 2007 21:45

Post by anders951 »

vids wrote:Haha, for en diskusjon!

Irrelevant uansett siden bilkjøring er for menn, utstilling er for kjerringer og homoer. Kun en manifestasjon av eierens ekstreme forfengelighet :lol:

Neida, enkelte biler som som kunst å regne, men jeg liker uansett bedre å titte på supersportsbilene når de står i pit-lane på rudskogen med rester av gamle dekk i grillen og litt sandsprut opp over siden ;)
put up or shutup ja ;) ikke bruke bilen på bane og ikke kjøre hardt blir som å ikke pule din grisedeilige dame, fordi du tenker mere på nestemann som får henne og at han skal ha det bra.

selv amcaren skal dukke opp på bane en dag skal du se.. bare jobbe litt med støy og totalt mangel på svingegenskaper med draghjul.

fikk akkuratt 2 paller med R888... mm en hel haug med 335 og 295 :D så blir bra sesong!

vi ses vel alle på nsk likevel, jeg er jo naboen så er obligatorisk å møte :)
944 med v8, gl420 med v8, 1969 camaro RS med kompressormata bigblock.
User avatar
Grøva
Posts: 79
Joined: 31 Jan 2011 04:24
Location: Jessheim
Contact:

Post by Grøva »

Sportsbil, bil konstruert med tanke på "tullebruk" og kosekjøring. Ikke designet for transport av familie eller annet gods.....

Hvem husker at et av de første (og ufravikelig) kriteriene for designprosessen for den da kommende nye Ferrari 360 var at den skulle romme et sett golfkøller!?! De anså at kjøpegruppen var godt over medium i alder, og prioriterte å bedrive golf på fritiden. Selv om bilen er ment for å frakte folk til der de sporter, er det da en sportsbil?.....

Blir gøy å se en 360 bli stoppet i innsleppet:)
Italienske biler er gøy om du liker å skru...:)

Lamborghini Countach LP400S3 1982
Porsche 911 Targa 1974

Solgt: De Tomaso Pantera 1973
Solgt: Porsche 911S 1977
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Finfint! Nå har vi en kar som mener at Impreza er en sportsbil og en annen som mener at Ferrari 360 ikke er en sportsbil. Hva var det han sa han karen? "Folkedypet er meget dypt"?

:lol: :lol:
User avatar
Grøva
Posts: 79
Joined: 31 Jan 2011 04:24
Location: Jessheim
Contact:

Post by Grøva »

Kan jo late som jeg mener det, bare for å se hvordan reaksjonene blir på det:)
Italienske biler er gøy om du liker å skru...:)

Lamborghini Countach LP400S3 1982
Porsche 911 Targa 1974

Solgt: De Tomaso Pantera 1973
Solgt: Porsche 911S 1977
anders951
Posts: 202
Joined: 27 Aug 2007 21:45

Post by anders951 »

caterham og westfield er vel eneste merkene som slipper inn i år ;)

blir vel ikke så poppis nå, men jeg skjønner ikke poenget med den sinnnnnnsyke mengden mx5 utstilt, samme kan igjen sies om porschene, er vel de 2 merkene det kryr mest av.
944 med v8, gl420 med v8, 1969 camaro RS med kompressormata bigblock.
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Anders, Så en gammel sliten Lotus Elise er lov eller? :P
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
anders951
Posts: 202
Joined: 27 Aug 2007 21:45

Post by anders951 »

Shadow_iX wrote:Anders, Så en gammel sliten Lotus Elise er lov eller? :P
du har frontrute og DØRER kenneth! galskap
944 med v8, gl420 med v8, 1969 camaro RS med kompressormata bigblock.
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

At jeg har råd til tak, dører og vindu av glass er vel bare skrytefaktor vel? :P
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
User avatar
flash951
Posts: 80
Joined: 18 May 2007 23:25
Location: bærum
Contact:

Post by flash951 »

Sports car versus sporting models

A car may be a sporting automobile without being a sports car. Performance modifications of regular, production cars, such as sport compacts, sports sedans, muscle cars, hot hatches and the like, generally are not considered sports cars, yet share traits common to sports cars. They are sometimes called "sports cars" for marketing purposes for increased advertising and promotional purposes.[5] Performance cars of all configurations are grouped as Sports and Grand tourer cars or, occasionally, as performance cars
1971 - Porsche 911T (DP 2.7L)
x 1990 - Porsche 944 Turbo
x 1981 - Porsche 924
User avatar
FrodeFE
Posts: 20
Joined: 02 Jan 2005 09:41
Location: Oslo

Post by FrodeFE »

Øker et sitat sin relevans ved å være skrevet på engelsk?
Uansett, det er ikke mangel på klassifiseringer som er utfordringen - det er hvilken klassifisering en skal enes om...
Post Reply