Den årlige og helt unødvendige debatten: Sportsvogn?

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
magnesmurf
Posts: 82
Joined: 04 Feb 2011 21:23
Location: Drammen
Contact:

Post by magnesmurf »

atledreier wrote:Auda, så min MR2 som jeg henter minstemann i barnehagen med hver dag er ikke sportsbil det da? *tongue in cheek*

Jeg er forøvrig enig i at en tøysete morrobil kan kalles en 'sports'bil. Men går ikek med på at Impreza og M3 er sportsbiler like fullt. De er praktiske familiesedaner som tilfeldigvis har et par hundre hester og en morroknapp.

Mener du at en subaru impreza wrx sti ikke er en sportsbil? Det er jo en bil som faktisk stammer fra motorsportsavdelingen til subaru, og som er utviklet gjennom motorsporterfaringene til subaru, for å brukes i motorsport.
Bilen er da laget kun stort sett for underholdningsfaktor og tullekjøring, og måtte lages for å møte kravene om homoglosering i rally, den går bedre enn mange sportsbiler og har bedre veiholdning enn mange sportsbiler. At den har fem seter skal med andre ord gjøre at den ikke er sportsbil? Eller er det det at bilen også er laget i en familevennlig versjon uten 4wd systemet og uten stor motor med mye hester som avgjør om det er sportsbil?
Hvorfor er en audi urquattro og en lancia delta intergrale sportsbiler når ikke imprezaen er det? Alle bilene er jo biler som er laget i gateversjon kun for å møte kravene for å være med i rally. Alle bilene har fem seter. Lanciaen har også fem dører... Har da lancian "sjel" fordi den er italiensk, mens imprezaen bare er en plastbil siden den er japansk?

Lurer litt på hva kravene for å få stille på vårmønstringen faktisk er.. Om det bare går klubbledelsens fordommer? Og det burde uansett NSK offisielt kunngjort før vårmønstringen. Mistenker at det går like mye på nasjonalitet som på noe annet.
Ser at feks mazda er nevnt i tråden. Mx5 er tydeligvis veldig sportsbil, mens Rx8 ikke er det?? Rx8 er da like ubrukelig som en Mx5 rent praktisk sett? Rx8 går bedre, har like sportslig utseende og de små baksetene gjør den ikke til en familiecoupe. Den har ikke like godt veigrep som mx5, men den ligger bedre i svingene enn mange andre "sportsbiler."

Kjenner faktisk at denne debatten var veldig provoserende.
Hadde jeg eid en impreza STI og blitt avvist i porten på øvrevoll hadde jeg nok meldt meg ut av klubben tvert.

Føler kanskje at det er på tide at styret i NSK enten slipper inn alt som kan regnes som sportsbiler, eller at det blir satt opp en liste med alle modeller som er godtatt på treff, så får resten bare utebli.

For min del annser jeg at biler som er noenlunde sjeldene uansett bør få tilgang til treffet. Jeg hadde heller gått og sett på en del forskjellige pene "muscle cars", fremfor masse mx5er og fiat barchettaer. Slike ser man jo støtt og stadig på veien uansett.

Skal man først sette krav for å få vise frem bilen på vårmønstringen burde i så fall tilstanden være en STOR del av kravet. Ser heller strøkene sportscoupeer og andre "semisportsbiler" fremfor en haug av slitne halvshabby 80talls porsche 911. (uten at det var ment som at noen 911 der er i en slik tilstand)

Tror jeg skal gi meg med skrivingen her nå, mens leken er god. Jeg har sikkert provosert på meg halve forumet med disse synspunktene uansett :P
atledreier
Posts: 231
Joined: 03 Feb 2011 09:00
Location: Sandnes

Post by atledreier »

En Impreza er en famileisedan laget av subaru. De laget et antall kraftigere utgaver slik at de kunne stille Impreza-plattformen i WRC. Men i bunn og grunn er det en familiesedan, på samme måte som M3 er en kraftig oppgradert utgave av den vanlige 3-serien til BMW.

MR2 og MX5 har mye mindre krefter, men står på en egen plattform som ble utviklet for den ene applikasjonen, å være en sportsbil.

Impreza, M3, Lancer EVO... Utrolig morro, tøysete, kraftige og ikke minst raske utgaver av bilene de er basert på, men ikke 'ekte' sportsbiler.

I mine øyne....
2013 Toyota GT86 6MT
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Post by need4speed »

jeg har en Impreza og jeg vil aldri kalle den hverken sportsbil eller sportsvogn. det vil være en fornærmelse mot feks austin healy eller lotus

personlig syns jeg en sportsbil ikke kan ha mer enn 2 dører. den skal enten ha totalt ubrukelig baksete eller mangle baksete. sportsbilen skal hovedsaklig være i bruk på sommmeren :) sportsbilen skal være ubrukelig til alt annet en å gi føreren glede i sjelen :)
håper jeg ikke provoserer for mye med mine meninger :)
grappa speziale
Posts: 217
Joined: 19 Jul 2007 11:02

Post by grappa speziale »

Humrer du i skjegget nå, Luigi?
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

magnesmurf wrote: Kjenner faktisk at denne debatten var veldig provoserende.
Hadde jeg eid en impreza STI og blitt avvist i porten på øvrevoll hadde jeg nok meldt meg ut av klubben tvert.

<snip>

Tror jeg skal gi meg med skrivingen her nå, mens leken er god. Jeg har sikkert provosert på meg halve forumet med disse synspunktene uansett :P
Og der er vi inne på hele hensikten med denne tråden, å irritere og provosere :lol:
Dette er et tema som ikke har noe som helst svar, det er opp til hver enkelt å definere sin mening av begrepet "sportsvogn" (bortsett fra at det i NSK-sammenheng IKKE er det du dytter barnet ditt i).

Antar at du er relativt ferskt medlem (ser du bare har 6 poster her så langt), og følgelig ikke kjenner bakgrunnen for denne 34 år lange diskusjonen.

Len deg tilbake, se på alle artige innlegg - og vær fornøyd med entusiastbilen din.

Impreza = Sportsvogn?
Ikke i mine øyne, men helt sikkert i mange andres.

Derimot mine gamle britiske to-setere, med og uten tak, DET er sportsvogner det.
Kjør debatt!
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
magnesmurf
Posts: 82
Joined: 04 Feb 2011 21:23
Location: Drammen
Contact:

Post by magnesmurf »

Jeg har en skikkelig sportsbil jeg også, toseter som bare brukes om sommeren, så har egentlig mitt på det rene :wink:
Er ikke veldig erfaren akkurat på dette forumet, men har da min fartstid innenfor både andre forum og bilbransjen.
Og hvorfor anntall innlegg jeg har her inne, skal spille noen rolle med tanke på mine synspunkter har jeg ikke helt forståelsen for?

Men synes fortsatt at det blir diskriminering av biler å sette dem i en klasse som da ikke er basert på ytelser, design, eller noe annet, men bare basert på at "noen" vet bedre enn andre hva en sportsbil er.
Det er derfor jeg blir provosert av diskusjonen. Hadde det bare vært en diskusjon hadde det vært greit. Men det er jo faktisk mer enn det, siden det i realiteten bestemmer hvilke mennesker som får lov til å vise frem bilen sin på vårmønstringen.

Når det er sagt har jeg masse fordommer mot biler selv. Og sier ikke at mine meninger er noe bedre enn andres. Liker ikke tanken på at noen andre skal kunne sette biler i bås basert på sine fordommer bare, og at det er det som skal bestemme hva nsk "støtter" av biler..

Ser jo at en del her har sine meninger om hva en sportsbil skal være og ikke være. Men jeg mener egentlig at kjøreglede og design bør være to gode mål på om en bil er en sportsbil.
Mazda Rx8 er i mine øyne en skikkelig sportsbil. Det samme er en imprza Sti, en mercedes SLK, en bently continental, en aston martin DB9, en nissan skyline, osv osv. Finnes mange eksempler på biler med bakseter og mer enn 2 dører jeg gjerne ville klasset som sportsbiler.
Finnes også mange eksempler på biler med både spreke motorer, og uten tak med to dører som jeg absolutt ikke vil kalle sportsbiler. (peugeot 206cc, 307cc, renault megan cab, ford eskort cab, osv osv.)
Kan til og med gå så langt som å si at en og samme bil er sportsbil i en versjon, og ikke sportsbil i en annen versjon. Feks renault clio. 225hk versjon av den vanlige er ingen sportsbil. V6 versjonen med motoren bak er en sportsbil. Selv om det i utgangspunktet er samme bil.

Stiller samme spørsmål som isted, da jeg synes den sammenlikningen jeg kom med isted faktisk viser litt mentaliteten blandt en del medlemmer her.
Hvis jeg sier at lancia delta intergrale ikke er en sportsbil, ville jeg blitt slaktet her inne. Hvis jeg påstår at subaru impreza wrx sti eller mitsubishi lancer evolution er sportsbiler blir jeg også slaktet. Begge biler til sammenlikning har dønn samme oppsett. Sterk turbomotor, 4 eller 5 dører, er vanlig gatebil tatt fra rallysport, osv osv.
Forskjellen er nasjonalitet og design.

Det viser litt av det jeg prøvde å fremheve i begynnelsen av innlegget, fordommer mot biler.
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

grappa speziale wrote:Humrer du i skjegget nå, Luigi?
Nei. Sportsbiler er tydeligvis ingen spøk. Ser ikke ut som det er noe moro en gang. Visste du forresten at A4 Avant regnes som sportsbil om man tar av takboksen, senker den 15 mm og samtidig har på parklys og grøftelys?
grappa speziale
Posts: 217
Joined: 19 Jul 2007 11:02

Post by grappa speziale »

Har ikke ALLE bilarrangement en eller annen form for begrensning? Dersom noen kjenner et arrangement der alt og alle er velkommen, gi meg et hint.

I min verden kan ALDRI en firedørsbil eller en sédan kunne kalles en sportsbil uansett hvor fort den går, hvor rask den er fra 0-100, hvor kjapp den er rundt en bane eller hvor flott den er å se på.
En firedørs bil eller en sédan strider mot alle definisjoner av hvordan en sportsbil skal se ut.
At andre har en annen mening om dette aksepterer jeg, men her er jeg ufravikelig.

Bilen under har egenskaper som går utenpå det meste, rekordholder på Nürburgring og kjører fletta av det meste, men den blir ALDRI en sportsbil.
Image

Og jeg som trodde jeg ikke skulle tilføre denne tråden noe mer.
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

magnesmurf wrote:Hvis jeg sier at lancia delta intergrale ikke er en sportsbil, ville jeg blitt slaktet her inne.
Neppe. Den regnes ikke som sportsvogn av noen jeg kjenner. Selv ikke av garasjekompisen min som har to av sorten. Det er en homologation special av en heller ordinær familiebil i kompaktklassen, akkurat som alle de fleste andre bilene som har vunnet WRC siden midten av 70-tallet. Jeg sa "de fleste", ikke "alle". Altså: de fleste. Ikke alle.

De fleste.

Apropos: på CSM i slutten av august kan man mønstre hvilken bil man vil. Så lenge det kan regnes som entusiastbil med den aller minste margin er det bare å komme og stille den ut. VM er en helt egen greie det er litt strengt på, og som kjent er det heller ingen krav ute og går på NSKs ferdighetskjøringer.

NSK er faktisk ikke den strengeste og mest religiøse bilklubben i Norge. Ikke spør hvordan jeg vet det ;)
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

grappa speziale wrote:Bilen under har egenskaper som går utenpå det meste, rekordholder på Nürburgring og kjører fletta av det meste, men den blir ALDRI en sportsbil.
Fint eksempel på det jeg kaller idrettsbil ;) Som kjent er sjakk en sport på lik linje med 100m sprint, men det er bare det siste som er idrett.
User avatar
Svein Erling
Posts: 466
Joined: 04 Mar 2003 23:58
Location: Trondhjæm
Contact:

Post by Svein Erling »

På en tilsvarende tråd på det gamle Autofilforumet http://www.nrk.no/debatt/index.php?showtopic=11802 lirte jeg av meg bl.a følgende "gullkorn" under brukernavnet SeaLion:
SeaLion wrote:
Type-R wrote:Er det rimelig å anta, SeaLion, at du mener at begrepet sportsbil først og fremst er et designspørsmål, og ikke har så mye med sportslige egenskaper å gjøre?

Nei, det er det ikke rimelig å anta.

Jeg mener at en bil som HOVEDSAKLIG er bygd for sportslig kjøring godt kan være stygg som alle haugene, men den er i hvert fall IKKE bygd for transport av en hel familie, og/eller hunden/feriebagasjen deres.

For meg er en supersportsbil en superlett 1-seter uten dører eller annet unødvendig stæsj, en bil bygd kun for en eneste ting; underholdende kjøring (énbruksbil). En vanlig sportsbil kan ha maks 3 seter. 2+2 er på grensa, Porsche 911 reddes av at baksetene er ubrukelige for andre enn beinamputerte småbarn.
8) Datoen for innlegget var 2. mai 2003.
ækt bila har itj baksæta, da e de buss
bilforum.moo.no - NSK Trøndelag - SeaLion 3-hjuling
grappa speziale
Posts: 217
Joined: 19 Jul 2007 11:02

Post by grappa speziale »

Luigi wrote:
magnesmurf wrote:Hvis jeg sier at lancia delta intergrale ikke er en sportsbil, ville jeg blitt slaktet her inne.

Apropos: på CSM i slutten av august kan man mønstre hvilken bil man vil. Så lenge det kan regnes som entusiastbil med den aller minste margin er det bare å komme og stille den ut. VM er en helt egen greie det er litt strengt på, og som kjent er det heller ingen krav ute og går på NSKs ferdighetskjøringer.
Jeg holder fortsatt fast på at alle bilarrangement har begrensniger. At man kan komme som publikum til CSM i hva man vil og få muligheten til å parkere entusiastbilen et par hundre meter nærmere enn de andre skjitbilene, betyr ikke at du kan være med på hovedarrangementet som er racing på bane. Ikke kan du komme med hvilken som helst racerbil for å delta heller.
Ferdighetskjørigen er kanskje åpent for alle, men jeg kan spissformulere, være kverulant og si at også det har sine begrensinger i og med at det koster penger, bilen må gjennom en teknisk kontroll, prøveskilt er ikke tillat, og db-målingen må være tilfredsstillende og bla bla bla.

Vi er rare vi mennesker: Dersom noe er åpent for alle og alle kan komme, ja da kommer det ikke mange, det er plutselig ikke interessant lenger. "Lukker"man arrangementet er det straks mer rift og stas med å prøve å komme inn med noe som er på "kanten" av det arrangøren ønsker.

Poenget mitt er at, jeg modererer, de FLESTE bilarrangement har sine begrensninger.
Jeg kan sikkert holde på i hele dag, men du kommer ikke inn på Italiensk Dag med tyskprodusert bil, BMW-klubben arrangerer ikke for Nissaneiere, Stjerneløpet til MB er ikke for Toyotaeiere, Alfa Romeo-eiere er ikke velkommen til burger og rockabilly hos amcargjengen............og tusen andre lignende eksempler.

Nok OT fra meg, la sportsvogndebatten rulle videre........
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

grappa speziale wrote:[...]betyr ikke at du kan være med på hovedarrangementet som er racing på bane.
Det stemmer jo ikke helt spør du meg (og det bør du). Bilmønstringen er en like stor del av CSM som racingen. At det av ymse årsaker har vært dårlig oppmøte er dog en annen diskusjon.
User avatar
Rune R.
Posts: 430
Joined: 05 Mar 2003 11:42

Post by Rune R. »

magnesmurf wrote:Og hvorfor anntall innlegg jeg har her inne, skal spille noen rolle med tanke på mine synspunkter har jeg ikke helt forståelsen for?
Fordi, hadde du hatt litt erfaring her inne hadde du vist at denne debatten kommer hvert eneste år, i sånn passelig tid før vårmønstringen, og fortsetter et par uker etter :lol: samtidig hadde det ikke kommet som noe sjokk at hverken impreza eller M3 blir definert som sportsvogn
magnesmurf wrote:Men synes fortsatt at det blir diskriminering av biler å sette dem i en klasse som da ikke er basert på ytelser, design, eller noe annet, men bare basert på at "noen" vet bedre enn andre hva en sportsbil er.
Det er derfor jeg blir provosert av diskusjonen. Hadde det bare vært en diskusjon hadde det vært greit. Men det er jo faktisk mer enn det, siden det i realiteten bestemmer hvilke mennesker som får lov til å vise frem bilen sin på vårmønstringen.
Skjønner ikke hvorfor du skal bli provosert! NSK = Norsk Sportsvogn Klubb, da må det nødvendigvis være en slags definisjon på hva en sportsvogn er for noe, blir jo litt snodig dersom alle skal lage sin egen definisjon. (i allefall temmelig forvirrende)

Når det er sagt så er det kun på vårmønstringen "definisjonen" blir brukt, og der eksisterer det et luksus problem i at det er begrensinger på tilgjengelig plass, og da velger man bort gråsone bilene til fordel for de som helt klart ikke er i gråsona 8)
Leie ut en C7? Så gal har man vært
Strada
Posts: 24
Joined: 21 Jun 2007 14:06
Location: Oslo

Post by Strada »

Det som er fint med VM er at du kan bruke en hel dag på å se på interessante sportsvogner, og ingenting annet. BARE sporstvogner. Herlig! Og NSKs definisjon på sportsvogn funker helt perfekt etter min mening. Å åpne VM til å inkludere alt av ”entusiastbiler” på 4 hjul med stor motor vil ødelegge hele VM. Stasjonsvogner, hatchbacks og 4 dørs sedaner kan ha så mange hester og være så mye rallyhomologert de bare vil, sportsvogn blir det aldri. Det mangler jo ikke treff i kalenderen for å vise fram bilen andre steder heller, enten det er amcarløypa, gatebil eller merketreff.

Så jeg tenker jeg gjør som i fjor og setter min praktiske familiebil med 5 dører og 5 seter på parkeringsplassen, og tusler inn for å se på sportsvogner i ro og fred. (Dvs hadde det ikke vært for det h”#&¤% musikkanlegget hadde det vært ro og fred, beklager avsporingen.)
:wink:
Post Reply