atledreier wrote:Auda, så min MR2 som jeg henter minstemann i barnehagen med hver dag er ikke sportsbil det da? *tongue in cheek*
Jeg er forøvrig enig i at en tøysete morrobil kan kalles en 'sports'bil. Men går ikek med på at Impreza og M3 er sportsbiler like fullt. De er praktiske familiesedaner som tilfeldigvis har et par hundre hester og en morroknapp.
Mener du at en subaru impreza wrx sti ikke er en sportsbil? Det er jo en bil som faktisk stammer fra motorsportsavdelingen til subaru, og som er utviklet gjennom motorsporterfaringene til subaru, for å brukes i motorsport.
Bilen er da laget kun stort sett for underholdningsfaktor og tullekjøring, og måtte lages for å møte kravene om homoglosering i rally, den går bedre enn mange sportsbiler og har bedre veiholdning enn mange sportsbiler. At den har fem seter skal med andre ord gjøre at den ikke er sportsbil? Eller er det det at bilen også er laget i en familevennlig versjon uten 4wd systemet og uten stor motor med mye hester som avgjør om det er sportsbil?
Hvorfor er en audi urquattro og en lancia delta intergrale sportsbiler når ikke imprezaen er det? Alle bilene er jo biler som er laget i gateversjon kun for å møte kravene for å være med i rally. Alle bilene har fem seter. Lanciaen har også fem dører... Har da lancian "sjel" fordi den er italiensk, mens imprezaen bare er en plastbil siden den er japansk?
Lurer litt på hva kravene for å få stille på vårmønstringen faktisk er.. Om det bare går klubbledelsens fordommer? Og det burde uansett NSK offisielt kunngjort før vårmønstringen. Mistenker at det går like mye på nasjonalitet som på noe annet.
Ser at feks mazda er nevnt i tråden. Mx5 er tydeligvis veldig sportsbil, mens Rx8 ikke er det?? Rx8 er da like ubrukelig som en Mx5 rent praktisk sett? Rx8 går bedre, har like sportslig utseende og de små baksetene gjør den ikke til en familiecoupe. Den har ikke like godt veigrep som mx5, men den ligger bedre i svingene enn mange andre "sportsbiler."
Kjenner faktisk at denne debatten var veldig provoserende.
Hadde jeg eid en impreza STI og blitt avvist i porten på øvrevoll hadde jeg nok meldt meg ut av klubben tvert.
Føler kanskje at det er på tide at styret i NSK enten slipper inn alt som kan regnes som sportsbiler, eller at det blir satt opp en liste med alle modeller som er godtatt på treff, så får resten bare utebli.
For min del annser jeg at biler som er noenlunde sjeldene uansett bør få tilgang til treffet. Jeg hadde heller gått og sett på en del forskjellige pene "muscle cars", fremfor masse mx5er og fiat barchettaer. Slike ser man jo støtt og stadig på veien uansett.
Skal man først sette krav for å få vise frem bilen på vårmønstringen burde i så fall tilstanden være en STOR del av kravet. Ser heller strøkene sportscoupeer og andre "semisportsbiler" fremfor en haug av slitne halvshabby 80talls porsche 911. (uten at det var ment som at noen 911 der er i en slik tilstand)
Tror jeg skal gi meg med skrivingen her nå, mens leken er god. Jeg har sikkert provosert på meg halve forumet med disse synspunktene uansett