Kanskje den avbildede 240en har sportslige egenskaper, men ikke i standardversjon, aldri. Enhver bil kan bli "hottet" opp slik at den får sportslige engenskaper.ThomasB wrote:Like mye sportsbil som en mustang eller camaro.
...men spør du meg er ingen av dem sportsbiler da stort sett alt må byttes ut for at de skal kunne brukes til noe annet enn å henge på statoil med fjortiss i baksete....
Mustang? Bygget på Fords aller billigste plattform: Falcon med trommelbremser, stiv bakaksling montert med langsgåede bladfjærer! Sport my ass! Dermed blir Mustang svært lik for eksempel VW Karmann Ghia eller Volvo P1800. Falcon i frakk, Boble i frakk eller Amazon i frakk. Ingen av dem sportsbiler, selv om de er søte og kan se ut som en sportsvogn. Cabriolet eller Coupé alene, er ikke nok til å få statusen sportsbil.
Frakk eller ei, plattform eller ei, høy eller lav pris, Luigi er nær kjerneverdiene eller essensen når han sier:"Tøysebiler til fritidsbruk. Gjerne åpen og relativt upraktisk, og akkurat så uvanlig, tullete og flashete at de mere var til glede enn nytte. Prisen i bilbutikken hadde mindre betydning."
Vanskelig dette også, når min nabo mener at alle biler med to dører og mer enn 120HK er upraktiske tøysebiler, og da er vi tilbake til: Hvem er det som legger kriteriene for en sportsbil?
At en MX5 er sportsbil og en Volvo 240 ikke er det, bør være nokså åpenbart. Det er også kjørt racing med Morris Marina, uten at det noen gang gjør den til en sportsvogn, selv ikke i coupéversjon.
Dermed, når det gjelder VM, blir det i år, som alle andre år, NSK som bestemmer - hvem ellers?