Den årlige og helt unødvendige debatten: Sportsvogn?

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
grappa speziale
Posts: 217
Joined: 19 Jul 2007 11:02

Post by grappa speziale »

ThomasB wrote:Like mye sportsbil som en mustang eller camaro.

...men spør du meg er ingen av dem sportsbiler da stort sett alt må byttes ut for at de skal kunne brukes til noe annet enn å henge på statoil med fjortiss i baksete....


Image
Kanskje den avbildede 240en har sportslige egenskaper, men ikke i standardversjon, aldri. Enhver bil kan bli "hottet" opp slik at den får sportslige engenskaper.
Mustang? Bygget på Fords aller billigste plattform: Falcon med trommelbremser, stiv bakaksling montert med langsgåede bladfjærer! Sport my ass! Dermed blir Mustang svært lik for eksempel VW Karmann Ghia eller Volvo P1800. Falcon i frakk, Boble i frakk eller Amazon i frakk. Ingen av dem sportsbiler, selv om de er søte og kan se ut som en sportsvogn. Cabriolet eller Coupé alene, er ikke nok til å få statusen sportsbil.

Frakk eller ei, plattform eller ei, høy eller lav pris, Luigi er nær kjerneverdiene eller essensen når han sier:"Tøysebiler til fritidsbruk. Gjerne åpen og relativt upraktisk, og akkurat så uvanlig, tullete og flashete at de mere var til glede enn nytte. Prisen i bilbutikken hadde mindre betydning."

Vanskelig dette også, når min nabo mener at alle biler med to dører og mer enn 120HK er upraktiske tøysebiler, og da er vi tilbake til: Hvem er det som legger kriteriene for en sportsbil?

At en MX5 er sportsbil og en Volvo 240 ikke er det, bør være nokså åpenbart. Det er også kjørt racing med Morris Marina, uten at det noen gang gjør den til en sportsvogn, selv ikke i coupéversjon.

Dermed, når det gjelder VM, blir det i år, som alle andre år, NSK som bestemmer - hvem ellers?
anders951
Posts: 202
Joined: 27 Aug 2007 21:45

Post by anders951 »

bør vel nevnes at stock mx5 1.6 har dårligere akselerasjon enn lett lastebilen jeg kjørte før på 3200kg, og dårligere enn bruksbilen min på 2800kg, lavere toppfart og ;) men klart på autoslalom er det utklassing, på ringen skulle det nesten blitt spenennde å se.
944 med v8, gl420 med v8, 1969 camaro RS med kompressormata bigblock.
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Sikkert noen hatchbacks og stasjonsvogner som kjører i åttetall rundt en MX-5 også, men det er liksom ikke poenget her ;) Ur-sportsvogna i manges øyne - Austin-Healey 100 - er fortsatt fasiten etter min mening: billig, mekanisk enkel, takløs, to seter, lav-ish vekt og helt grei ytelse og kjøreegenskaper. MX-5 er etter denne malen helt lik! At andre bilprodusenter ikke kunne dy seg og forsøkte å "overgå" 100mph-bilen til Donald Healey ser jeg på som den vanlige p***-viftingen bilindustrien (les: tyskerne) hele tiden driver med. Vinden rusker deg i håret også i 70 km/t.

Austin-Healey 100 (1953), Alfa Giulietta Spider (1956), MG T-serie (1936) og MGA (1955) er fortsatt målestokken for sportsvogn. Superbil-specs, kjøregenskaper i F1-klassen, to liksomseter bak, hardtop, seks/åtte/tolv sylindre og annen brosjyreporno er bare hyggelige opsjoner.

Selv jeg ser jo at NSK mer og mer handler om racing og trackday og det evinnelige jaget etter "rejsingprylar", men man må ikke glemme røttene sine. Uten de tre bilene ovenfor hadde neppe vanlige mennesker hatt begrepet "bruksbil", rett og slett fordi det ikke hadde eksistert noe annet på denne siden av ræserbiler og superbiler.

P.S. "sportslig" er et like vagt begrep som "premiumfølelse". Jeg tror begge deler er funnet opp av desperate markedsførere som ikke har lappen eller driver i bilbransjen inntil de blir ansatt i den egentlige jobben sin.

P.P.S. Nürburgring bør ikke være lista for noe som helst spør du meg. Full respekt til den som kjører en fabrikkoriginal Lada 1500 rundt på under kvarteret. Alle andre syns jeg skal kjøre rundt der for sin egen del.
User avatar
torlodbe
Posts: 434
Joined: 11 Aug 2003 12:18

Post by torlodbe »

206CC er ingen sportsbil i mine øyne, det indikerer jo også navnet. Det er en 206 som man har kappet taket av i hovedsak. Fiat Barchetta (som er basert på Punto bunnplate) er imidlertig såpass forskjellig fra Punto både å se på og kjøre at den etter min mening helt klart er å regne som en sportsbil (forøvrig også en noe krevende bil å kjøre, slipp ikke gassen brått i sving!)

Ser ikke det store problemet med at man er litt strengere på VM, men man bør ikke oppleve at en kontrollør det ene året godtar bilen i porten mens neste år så blir den nektet i porten av en annen kontrollør. Kanskje kunne det være fornuftig om Styret behandlet de tvilstilfellene som tas opp her på forumet, slik at biltypen kan få en slags godkjenning ifht å komme inn på VM (en avgjørelse som kontrollørene må forholde seg til også senere år)
<-TL-> 
[X] 1 stk. Barchetta, 2 stk. Coupé Fiat, 2 stk. MR2 mk1
THB
Posts: 1037
Joined: 03 May 2004 15:34
Location: Trondheim
Contact:

Post by THB »

Ha ha, denne diskusjonen er jo et bankers vårtegn her inne :)

Må bare komme med en liten kommentar. Pr. i dag er undertegnede eneste (aktive) medlem i NSK avd. Trøndelag som er under 50 år (jeg er 33). Jeg skal ikke si at situasjonen er like ekstrem i Oslo, for det har jeg ikke oversikt over, men jeg kan ihvertfall garantere at enda strengere "kriterier" linket opp mot spesielt gamle engelske sportsbiler ikke er veien å gå hvis man ønsker å få inn noen nye (yngre) medlemmer framover. Mange utenfor NSK har dessverre et inntrykk av at det er en gammelmodig klubb med snevert syn på hva som er "godtatt" eller ikke for å få være med i "det gode selskap", og det burde være i klubbens interesse å nyansere eller kanskje til og med avkrefte dette inntrykket, i stedet for å forsterke det.
Luigi wrote:Ur-sportsvogna i manges øyne - Austin-Healey 100 - er fortsatt fasiten etter min mening: billig, mekanisk enkel, takløs, to seter, lav-ish vekt og helt grei ytelse og kjøreegenskaper.
Hvor mange moderne sportsbiler tilfredsstiller dette kriteriet ? Noen vil faktisk ha (og ikke minst, har behov for) en sportsbil som kan brukes også (kanskje til og med hele året), og ikke bare stå i garasjen og skru på en engelsk "sportsvogn" fra 60-tallet :wink: Det gjelder ihvertfall undertegnede, og de fleste andre bilinteresserte personene under 50 år jeg kjenner.

Ser MX-5 nevnes som et slags ideal her, p.g.a. lav vekt og enkelhet. Men siden de er tyngre, mer avanserte og generelt sett etter min mening bedre biler enn MX-5 på omtrent alle punkter, er altså ikke alternativer som f.eks. S2000, SLK, Z4 og Boxster like "anerkjent" i klubben. For å si det forsiktig; da står man i fare for å støte fra seg et anselig antall potensielle medlemmer. Dette samme gjelder sportslige coupéer som f.eks. Audi TT (siste utgave), Nissan 350Z, Alfa Romeo Brera og Mazda RX-8. Selv ville jeg aldri vurdert en MX-5, som jeg mener har for liten motor, ser for tam ut og har et lite attraktivt "frisør-image". Men jeg har allerede en S2000 (som jeg mener er et bedre og mer attraktivt alternativ til MX-5*) og kunne godt funnet på å kjøpe alle de øvrige nevnte bilene. Eller en Mini Cooper S for den del. Alle etter min mening attraktive, sportslige biler, men altså ikke godt nok for NSK kan det høres ut til.

Kan jo bare konstatere at jeg for lengst befinner meg helt i grensen for hva som er akseptabelt, da min S2000 er altfor teknisk avansert og veier for mye i forhold til MX-5. For ikke å snakke om hvis jeg p.g.a. et ønske om en brukbar helårs sportsbil etter hvert skulle finne på å kjøpe meg f.eks. en nyere Audi TT (coupe til og med, da jeg synes den ser vesentlig bedre ut enn cab-versjonen), da er det vel bare å sende inn utmeldingen først som sist.

*) Dette har til og med flere MX-5-eiere jeg har snakket med innrømmet at de er enig i :)
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)

X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Yikes!

Må bare få poengtere at dette er min personlige mening og at det neppe noengang kommer en liste over godkjente og ikke-godkjente biler til Vårmønstringen. Ikke fra styret i NSK ihvertfall, og takk for det! Forøvrig er jeg (kun?) 43 og er ikke veldig interessert i å diskutere detaljer rundt enkeltbiler eller kriterier for noe som helst i denne sammenhengen. Jeg er mer interessert i å komme inn til kjernen av hva en sportsvogn er, og den finner man ikke i noen brosjyre. En sportsvogn er mer en idé enn et produkt!

S2000, Brera, Boxster og Z4 (og TT!) er sydd over samme lest som de engelske sportsvognene alle liker å mislike. Det er bare varianter av samme konsept (eller idé om du vil), selv om det som står i brosjyrene til disse modellene er himmelvidt forskjellig fra en gammel 100. Er det noe å bli lei seg for da? ;) Hvis svaret ditt er ja, så får du heller melde deg ut :lol:

At disse bilene ikke er anerkjent i NSK får stå for din egen regning. Det er forsøvrig ikke så mange som får hildringer i lysken av merket jeg selv forsøker å eie meg ferdig på, men hva andre mener er jeg ikke så veldig opptatt av. Jeg eier biler for min egen del og gir vel blaffen i at halve resten av Alfamiljøet faktisk boikotter VM.

Hadde NSK bestått av en gjeng pensjonerte Triumph-eiere hadde jeg aldri i verden orket å bli medlem, men VM er nå engang hva det er: et litt spesielt arrangement som i sin tid - litt unøyaktig sagt - var vårtreffet til Triumphregisteret. Så begynte de andre sportsvognene å komme, og det gjør de fortsatt.
THB
Posts: 1037
Joined: 03 May 2004 15:34
Location: Trondheim
Contact:

Post by THB »

Mulig det var litt upresist komponert, men selv om jeg siterte en av dine setninger underveis så var ikke mitt innlegg som sådan ment som et direkte svar til deg, men mer en generell betraktning av debatten fra min side.

Som sagt kjenner jeg ikke til sammensetningen i NSK i Oslo, men her i Trøndelag er det nok (dessverre vil jeg si) slik at det flertallet av medlemmene er 50-60+ og med en tydelig forkjærlighet for det meste som er engelsk (men selvsagt finnes det noen hederlige unntak også her). Det er også mitt inntrykk at miljøet (naturlig nok) er betydelig mer variert sørpå, både når det gjelder biler og medlemmer.

At Vårtreffet stammer fra Triumph-miljøet var jeg faktisk ikke klar over, men da forstår jeg litt bedre hvorfor ting er som de er ihvertfall :) Som du også sier er det vel litt mindre "formelt" ellers i NSK (heldigvis).

Forøvrig har jeg fortsatt etter snart 6 år i klubben ikke helt skjønt forskjellen på "sportsvogn" (som omtrent bare NSK-miljøet bruker) og "sportsbil" (som omtrent alle andre bruker), men det blir kanskje en annen diskusjon :)
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)

X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
grappa speziale
Posts: 217
Joined: 19 Jul 2007 11:02

Post by grappa speziale »

THB wrote:

Som sagt kjenner jeg ikke til sammensetningen i NSK i Oslo, men her i Trøndelag er det nok (dessverre vil jeg si) slik at det flertallet av medlemmene er 50-60+

Forøvrig har jeg fortsatt etter snart 6 år i klubben ikke helt skjønt forskjellen på "sportsvogn" (som omtrent bare NSK-miljøet bruker) og "sportsbil" (som omtrent alle andre bruker), men det blir kanskje en annen diskusjon :)
Er det noen forskjell på sportsbil og sportsvogn? Ikke annet enn at det klinger langt bedre med Spårtsvågn når man beveger seg vestover i hovedstaden. Eller, har heller ikke jeg fått med meg forskjellen?

Litt OT, siden jeg er fra området til NSK Trøndelag: NSKT bør gjøre et eller annet for å sikre rekruttering. NSKT blir ansett som en gjeng "grumpy old men" som virker å være i svært "lukket" gruppe der alle kjenner hverandre svært godt. Mulig det er ønskelig at det er slik, men rekrutteres ingen, vil NSKT dø av alderdom om ikke lenge. Samtidig beviser de at det er fullt mulig å ha sportsvogn som hobby, også som pensjonist.
Jeg begynner å bli gammel selv, men ikke SÅ gammel :D
anders951
Posts: 202
Joined: 27 Aug 2007 21:45

Post by anders951 »

generelt er det vel de yngre som ratter bane, og de eldre som står og skrur og sier hei til hverandre, disse drar vel også på tur?

så til dere som anser dere som eldre, og kjører bane, dere er unge! ;)
944 med v8, gl420 med v8, 1969 camaro RS med kompressormata bigblock.
Knuts
Posts: 309
Joined: 03 Aug 2004 07:34

Post by Knuts »

En bil blir ikke mer sportsbil om den går fortere enn en annen. Dette har med følelser å gjøre.
Når det gjelder om S2000, SLK, Z4 osv er en bedre bil en MX-5 kan vel diskuteres. Kopiene blir vel ikke bedre enn orginalen fordi de har større motor. De er og blir kopier. Det eneste noen av disse er bedre enn MX-5 på er motorkraft.
Følesen av å kjøre enn MX-5 overgår langt kopiene, alle disse andre heller mer mot komfort bil enn sportsbil. MX-5 med S2000 motor burde jo vært det optimale. Synd at S2000 har så dårlig understell.
Cooper S, Audi TT osv er fine biler men ikke sportsbiler.
Synes det er bra NSK har krav på Øvrevoll.
Jeg synes det er for mange hull allerede. Mini diverse BMW, Escort.
Skulle gjerne vært der med min 2002 i år men skjønner hvis jeg ikke slipper inn selv om min 2002 er meget spesiell. Er ikke sportsbil for det selv om den har mer sjel enn de fleste bilene der. Dere skal også slippe og se min litt under mint condition MX-5 også. Øvrevoll er for perlene.

Knut S
Mazda Mx-5, BMW 2002 Martini am ring, BMW 2000 TII touring, BMW 323I, Porsche 914/6 GT, Ducati 750SS, Audi A4 3,0 Chevy Tahoe
THB
Posts: 1037
Joined: 03 May 2004 15:34
Location: Trondheim
Contact:

Post by THB »

grappa speziale wrote:Litt OT, siden jeg er fra området til NSK Trøndelag: NSKT bør gjøre et eller annet for å sikre rekruttering. NSKT blir ansett som en gjeng "grumpy old men" som virker å være i svært "lukket" gruppe der alle kjenner hverandre svært godt. Mulig det er ønskelig at det er slik, men rekrutteres ingen, vil NSKT dø av alderdom om ikke lenge. Samtidig beviser de at det er fullt mulig å ha sportsvogn som hobby, også som pensjonist.
Jeg begynner å bli gammel selv, men ikke SÅ gammel :D
Ja, du har nok dessverre mye rett i det, og selvsagt kan det ikke være ønskelig at situasjonen er slik. Enkelte virkemidler for å øke rekrutteringen har vært prøvd, egentlig uten noe resultat. Noen yngre personer har vært innom, men mange synes nok det blir for lite (bane-)kjøring og for mye kaffe/prat, og dermed blir det med det ene oppmøtet. Helt enig i at noe absolutt bør gjøres, og dette diskuteres med jevne mellomrom i styret lokalt.
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)

X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
THB
Posts: 1037
Joined: 03 May 2004 15:34
Location: Trondheim
Contact:

Post by THB »

Knuts wrote:Når det gjelder om S2000, SLK, Z4 osv er en bedre bil en MX-5 kan vel diskuteres. Kopiene blir vel ikke bedre enn orginalen fordi de har større motor. De er og blir kopier. Det eneste noen av disse er bedre enn MX-5 på er motorkraft.
Nåja, kopier var ditt ord, jeg sa alternativer ;) Motor er en ting, utstyr og komfort noe annet. F.eks. fast tak som på SLK/Z4 gjør bilen mer komplett ikke minst som helårsbil. At MX-5 gir en bedre totalopplevelse enn S2000 er jeg ikke enig i, mulig understellet er noe bedre, men motoren veier etter min mening til de grader opp for dette. Samt at S2000 slår MX-5 på driftssikkerhet ;)
Og hvis vi først snakker om kopier så er jo MX-5 like mye en kopi av Lotus Elan... Japanerne fant nok ikke opp kruttet denne gangen heller, de har jo alltid vært best på å kopiere andre.
Knuts wrote:Følesen av å kjøre enn MX-5 overgår langt kopiene, alle disse andre heller mer mot komfort bil enn sportsbil. MX-5 med S2000 motor burde jo vært det optimale. Synd at S2000 har så dårlig understell.
Nei, det optimale er Lotus Elise med S2000-motor :) Ingenting slår Elise på kjøreegenskaper/-følelse i normale prisklasser, heller ikke MX-5.
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)

X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Nei, det optimale er Lotus Elise med S2000-motor :) Ingenting slår Elise på kjøreegenskaper/-følelse i normale prisklasser, heller ikke MX-5.
Ja, det her høres absolutt ikke feil ut.. :)
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
User avatar
Dag-Henning Nielsen
Posts: 896
Joined: 24 Apr 2003 14:44
Location: Oslo

Post by Dag-Henning Nielsen »

- i et forsøk på å være litt gammel & klok ; - vi må ikke glemme at ordet "sportsbil" stammer fra en tid da det var relativt stor forskjell på en "familebil " , - eks. Fiat 1100- og en "sportsbil" - MG Midget el.l........Tror det er relativt fåfengt å forsøke å definere dette idag, der grensene viskes ut, og alt går like fort....Tror det skal tenkes nytt her, og ganske enkelt legge bort sportsbil-begrepet, og finne noe annet som passer bedre i tiden......:-) " entusiast-bil " ??
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Post by Shadow_iX »

Haha...

Norsk Entusiast-Vogn Klubb...

N.E.K.

Tehehe..
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
Post Reply