Den årlige og helt unødvendige debatten: Sportsvogn?

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
grappa speziale
Posts: 217
Joined: 19 Jul 2007 11:02

Post by grappa speziale »

5376 wrote:Da slipper vi kanskje å se Porsche Limousine (Panamera'er) der, selv om det er bilbutikker sine? De går fælt, er fæle og er ikke sportsbiler. Mustang fant man jo i Can Am racing, så det er mere sport en Panamera..
Volvo 240 finner du også i racing.
anders951
Posts: 202
Joined: 27 Aug 2007 21:45

Post by anders951 »

grappa speziale wrote:Det bærer fort galt av sted dersom hver og en skal kunne definere en sportsvogn etter eget forgodtbefinnende.
Men blir det ikke litt rart å kunne smilende delta i det lystige lag under NSK`s vårtur for så å bli møtt med flat hånd og stram bart i porten på Øvrevoll?
Velkommen her, men ikke der.

I min verden er ikke en Ford Mustang noen sportsbil. Om den er det - vil det være naturlig at en Chevrolet Camaro, en Dodge Challenger, en AMC AMX, en Plymouth Barracuda osv. også er det. Får vi se dem på Øvrevoll?

En ting har de til felles: De er såkalte Musclecars - med stor motorkraft og svært lite sportslige egenskaper.

Å, dette kan bli en festlig diskusjon!
jeg tenkte stille med min nyervervede 69 camaro RS coupe på øvrevoll, den har dobble A armer fra fabrikk, selvbærende karosseri, HELE bigblocken sitter også bak A armene, og den vant baneracing i 69. I tilegg får du opptil 11 toms brede forhjul på, og ca 15 toms bakhjul. foreløpig er bilen bannlyst fra nsk's baneaktiviteter, da jeg ligger på 95-100db allerede på tomgang... men skal nok se ting blir fikset med årene ;)

snurr debatt!
alle tråder bør ha video?
http://www.youtube.com/watch?v=IRzNWmdrbW0
944 med v8, gl420 med v8, 1969 camaro RS med kompressormata bigblock.
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

grappa speziale wrote:Det bærer fort galt av sted dersom hver og en skal kunne definere en sportsvogn etter eget forgodtbefinnende.
Men blir det ikke litt rart å kunne smilende delta i det lystige lag under NSK`s vårtur for så å bli møtt med flat hånd og stram bart i porten på Øvrevoll?
Velkommen her, men ikke der.

I min verden er ikke en Ford Mustang noen sportsbil. Om den er det - vil det være naturlig at en Chevrolet Camaro, en Dodge Challenger, en AMC AMX, en Plymouth Barracuda osv. også er det. Får vi se dem på Øvrevoll?

En ting har de til felles: De er såkalte Musclecars - med stor motorkraft og svært lite sportslige egenskaper.

Å, dette kan bli en festlig diskusjon!
Vi synes ikke det er rart at NSK definerer forskjellig til våre ulike arrangement.
Hvis vi skal være strenge på kun å tillate sportsvogner på turer, må vi jo også gjøre det på alt annet. Deriblant ferdighetskjøring på bane.
Da kan jeg love at det tilbudet enten hadde blitt veldig dyrt for de få, eller høyst trolig utgått som aktivitet i NSK.
Hva gjelder turer har vi valgt å også legge oss på en mer liberal linje. Dette bl.a. for å få et tilfredstillende antall deltagere.
I fremtiden må vi kanskje være mer selektive ?
På Vårmønstringen (VM) derimot ønsker vi å holde tradisjonen i hevd.
VM har eksistert lenger enn NSK selv (klubb stiftet 14. april 1977).
Men vi gjør faktisk unntak her også. Da er det som regel spesielt inviterte biler, eller kanskje en hovedsponsor som har en ny modell som er i grenseland.
'11 sDrive 35is
---------------------
anders951
Posts: 202
Joined: 27 Aug 2007 21:45

Post by anders951 »

ingen drar på VM for å se en vanlig pug utstilt... kommer vel litt ned til det også, da kan du henge på parkeringen på kiwi ;)
944 med v8, gl420 med v8, 1969 camaro RS med kompressormata bigblock.
grappa speziale
Posts: 217
Joined: 19 Jul 2007 11:02

Post by grappa speziale »

henning wrote:
grappa speziale wrote:Det bærer fort galt av sted dersom hver og en skal kunne definere en sportsvogn etter eget forgodtbefinnende.
Men blir det ikke litt rart å kunne smilende delta i det lystige lag under NSK`s vårtur for så å bli møtt med flat hånd og stram bart i porten på Øvrevoll?
Velkommen her, men ikke der.

I min verden er ikke en Ford Mustang noen sportsbil. Om den er det - vil det være naturlig at en Chevrolet Camaro, en Dodge Challenger, en AMC AMX, en Plymouth Barracuda osv. også er det. Får vi se dem på Øvrevoll?

En ting har de til felles: De er såkalte Musclecars - med stor motorkraft og svært lite sportslige egenskaper.

Å, dette kan bli en festlig diskusjon!
Vi synes ikke det er rart at NSK definerer forskjellig til våre ulike arrangement.
Hvis vi skal være strenge på kun å tillate sportsvogner på turer, må vi jo også gjøre det på alt annet. Deriblant ferdighetskjøring på bane.
Da kan jeg love at det tilbudet enten hadde blitt veldig dyrt for de få, eller høyst trolig utgått som aktivitet i NSK.
Hva gjelder turer har vi valgt å også legge oss på en mer liberal linje. Dette bl.a. for å få et tilfredstillende antall deltagere.
I fremtiden må vi kanskje være mer selektive ?
På Vårmønstringen (VM) derimot ønsker vi å holde tradisjonen i hevd.
VM har eksistert lenger enn NSK selv (klubb stiftet 14. april 1977).
Men vi gjør faktisk unntak her også. Da er det som regel spesielt inviterte biler, eller kanskje en hovedsponsor som har en ny modell som er i grenseland.
Flott og grei forklaring! Og jeg har full forståelse for valgene, jeg ønsket bare å stille et spørsmål som kanskje flere lurte på.
Men sportsvogndiskusjonen raser nok videre he he. Mustang er ikke sportsvogn, Henning :twisted:
anders951
Posts: 202
Joined: 27 Aug 2007 21:45

Post by anders951 »

definitivt sportsbil
Image
Image

ikke sportsbil
Image
944 med v8, gl420 med v8, 1969 camaro RS med kompressormata bigblock.
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Post by hagenisse »

Gromme, men ikke stort mer sportsbil enn denne etter min mening.

Image
anders951
Posts: 202
Joined: 27 Aug 2007 21:45

Post by anders951 »

hagenisse wrote:Gromme, men ikke stort mer sportsbil enn denne etter min mening.

Image
haha googla, fantastisk at det finnes en cup med disse!
944 med v8, gl420 med v8, 1969 camaro RS med kompressormata bigblock.
User avatar
Grøva
Posts: 79
Joined: 31 Jan 2011 04:24
Location: Jessheim
Contact:

Post by Grøva »

Sånn ca kan man si at bil som var ment/egnet for sportslig kjøring er en sportsbil. Alt og alle biler, Mustang, gammel Lada, Volvo 240 og annet kan være gøy, og kan lett tunes/fikses/trimmes til å kjøre skjorta av nye sportsbiler. Det gjør dem vel ikke til sportsvogner, men til www.gatebil.no ...?
Italienske biler er gøy om du liker å skru...:)

Lamborghini Countach LP400S3 1982
Porsche 911 Targa 1974

Solgt: De Tomaso Pantera 1973
Solgt: Porsche 911S 1977
User avatar
Dag-Henning Nielsen
Posts: 896
Joined: 24 Apr 2003 14:44
Location: Oslo

Post by Dag-Henning Nielsen »

HURRA ! - det er VÅR !! - og dette er ikke lett ; Ford Mustang HT er av FIA definert som "standardbil" på linje med Ford Escort, men Shelby GT 350 er en "GT" , - som f.eks. en Lotus Elan........Mustang Fastback er ikke definert i det hele tatt :wink: Haha, dette er gøy!
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83
User avatar
Grøva
Posts: 79
Joined: 31 Jan 2011 04:24
Location: Jessheim
Contact:

Post by Grøva »

F_a og, Panteraen min har Mustangmotor... Da må jeg plukke den ut, og dytte?
Italienske biler er gøy om du liker å skru...:)

Lamborghini Countach LP400S3 1982
Porsche 911 Targa 1974

Solgt: De Tomaso Pantera 1973
Solgt: Porsche 911S 1977
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Tror du kan slappe helt av Mr. Pantera. Det enorme flaket av en luksussedan jeg nettopp solgte har samme motor som i Stratos-replikaene Hawk bygger. Girkassa i gammelbilen min - som definitivt er en sportsvogn - fant du også i militære terrengkjøretøyer fra Steyr Puch og bybusser fra MAN (og Maserati Spyder).

Hvor motoren i de klassiske "Big Healey"-ene opprinnelig sto tør jeg ikke engang nevne :shock:

Mas om plattform, hjuloppheng, kjøreegenskaper, feilhjulsdrift, toppfart og slikt er etter min mening et blindspor i forhold om en bil er en sportsvogn eller ikke. "Sportslig" har ingenting med rundetider å gjøre, og begrepet "sport" er dessverre blitt like misbrukt som "GT" opp gjennom årene. Skyld på bilselgerne og lettlurte kunder. Skoda Octavia RS, anyone? Rennsport på en stasjonsvogn? Hallo?

Hegnars MG P-type (står i samlinga hans på Holmen) har vel en 18 hk eller noe og kom i 1934. Samme år kunne du kjøpe deg en Alfa Romeo 6C2300med 95 hk. Tror ikke det hersker noen tvil om dette er/var sportsvogner eller ikke. I mitt hode heter dagens motstykker til disse Ariel Atom, Gillet Vertigo, Ferrari California, Koenigsegg sånn-og-sånn, Caterham og Lotus Elise/Exige.

Men har disse to gamle bilene noe felles? Ja, det har de: bruksområdet. Tøysebiler til fritidsbruk. Gjerne åpen og relativt upraktisk, og akkurat så uvanlig, tullete og flashete at de mere var til glede enn nytte. Prisen i bilbutikken hadde mindre betydning.

Om du hadde spurt en engelsk overklasseklyse på 1930-tallet hva han bedrev dagene med, så hadde han muligens blitt svar skyldig. Det adelen over there uansett hadde i mengder var hobbyer, og siden det gjelder andre regler hos de rike enn hos de fattige var det "spåårt" som hadde høyest status blant hobbyene. Jakt, fiske, fjellturer, roing og andre ting som på forskjellig vis kunne få "The Upper Class Twit" til å fremstå som en rødkinnet fresking.

Nikkers, gode sko, tweed-jakke og sixpence ble plutselig "sports wear", fordi det var sånne klær adelen gikk med i sin uendelighet av fritid.

Etterhvert skjønte jo bilfabrikantene at man kunne elge seg inn på disse rikingene og begynte å produsere og markedsføre fritidsbiler til dem. "Sports Car" ble det alle med tittel måtte ha i garasjen ved siden av den sjåførkjørte Bentleyen, Rollsen, Lagondaen eller Lea-Francisen. Sportsvogna var født, og den var født i England, av Engelske behov og Engelsk tankesett. Selvfølgelig fikk fiffen andre steder i verden sine egne varianter bygget på annet tankesett (ref. P-typen vs. Alfaen ovenfor).

Etter min mening finnes det bare noen ytterst få nordamerikanske biler som kan kalles sportsbil, og Ford Mustang er muligens én av dem. En av de andre er selvfølgelig Corvette, selv om "alle" like å hate dem. Disse bilene klarer som kjent knapt å svinge, men det er så langt fra poenget som det omtrent er mulig å komme. Det er tøysebiler til hedonistisk avnytelse på fritiden. Teknologien er underordnet i en sportsvogn. Toppfarten og G-kreftene likeså. Det du bruker den til er ikke, såfremt du bare bruker den til tull og tøys.

Og nei, de kan egentlig ikke brukes til noe som helst annet.
atledreier
Posts: 231
Joined: 03 Feb 2011 09:00
Location: Sandnes

Post by atledreier »

Auda, så min MR2 som jeg henter minstemann i barnehagen med hver dag er ikke sportsbil det da? *tongue in cheek*

Jeg er forøvrig enig i at en tøysete morrobil kan kalles en 'sports'bil. Men går ikek med på at Impreza og M3 er sportsbiler like fullt. De er praktiske familiesedaner som tilfeldigvis har et par hundre hester og en morroknapp.
2013 Toyota GT86 6MT
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
User avatar
HF-mx5turbo
Posts: 309
Joined: 29 Nov 2003 22:55

Post by HF-mx5turbo »

har en rask 3serie coupe, sportslig bil, men faller ikke under min egen definisjon av sportsbil uansett. bra man har mx5en da.. DEN skal det noe til å forklare bort at ikke er sportsbil :D
07' 325d coupe
92' MX5
User avatar
ThomasB
Posts: 751
Joined: 29 Jul 2007 17:20
Location: Oslo

Post by ThomasB »

Like mye sportsbil som en mustang eller camaro.

...men spør du meg er ingen av dem sportsbiler da stort sett alt må byttes ut for at de skal kunne brukes til noe annet enn å henge på statoil med fjortiss i baksete....


Image
- '73 Escort Mexico
- '65 Amazon 122s 4 sale
- '09 Cooper Clubman
Post Reply