Volvo 240 finner du også i racing.5376 wrote:Da slipper vi kanskje å se Porsche Limousine (Panamera'er) der, selv om det er bilbutikker sine? De går fælt, er fæle og er ikke sportsbiler. Mustang fant man jo i Can Am racing, så det er mere sport en Panamera..
Den årlige og helt unødvendige debatten: Sportsvogn?
-
- Posts: 217
- Joined: 19 Jul 2007 11:02
jeg tenkte stille med min nyervervede 69 camaro RS coupe på øvrevoll, den har dobble A armer fra fabrikk, selvbærende karosseri, HELE bigblocken sitter også bak A armene, og den vant baneracing i 69. I tilegg får du opptil 11 toms brede forhjul på, og ca 15 toms bakhjul. foreløpig er bilen bannlyst fra nsk's baneaktiviteter, da jeg ligger på 95-100db allerede på tomgang... men skal nok se ting blir fikset med årenegrappa speziale wrote:Det bærer fort galt av sted dersom hver og en skal kunne definere en sportsvogn etter eget forgodtbefinnende.
Men blir det ikke litt rart å kunne smilende delta i det lystige lag under NSK`s vårtur for så å bli møtt med flat hånd og stram bart i porten på Øvrevoll?
Velkommen her, men ikke der.
I min verden er ikke en Ford Mustang noen sportsbil. Om den er det - vil det være naturlig at en Chevrolet Camaro, en Dodge Challenger, en AMC AMX, en Plymouth Barracuda osv. også er det. Får vi se dem på Øvrevoll?
En ting har de til felles: De er såkalte Musclecars - med stor motorkraft og svært lite sportslige egenskaper.
Å, dette kan bli en festlig diskusjon!
snurr debatt!
alle tråder bør ha video?
http://www.youtube.com/watch?v=IRzNWmdrbW0
944 med v8, gl420 med v8, 1969 camaro RS med kompressormata bigblock.
Vi synes ikke det er rart at NSK definerer forskjellig til våre ulike arrangement.grappa speziale wrote:Det bærer fort galt av sted dersom hver og en skal kunne definere en sportsvogn etter eget forgodtbefinnende.
Men blir det ikke litt rart å kunne smilende delta i det lystige lag under NSK`s vårtur for så å bli møtt med flat hånd og stram bart i porten på Øvrevoll?
Velkommen her, men ikke der.
I min verden er ikke en Ford Mustang noen sportsbil. Om den er det - vil det være naturlig at en Chevrolet Camaro, en Dodge Challenger, en AMC AMX, en Plymouth Barracuda osv. også er det. Får vi se dem på Øvrevoll?
En ting har de til felles: De er såkalte Musclecars - med stor motorkraft og svært lite sportslige egenskaper.
Å, dette kan bli en festlig diskusjon!
Hvis vi skal være strenge på kun å tillate sportsvogner på turer, må vi jo også gjøre det på alt annet. Deriblant ferdighetskjøring på bane.
Da kan jeg love at det tilbudet enten hadde blitt veldig dyrt for de få, eller høyst trolig utgått som aktivitet i NSK.
Hva gjelder turer har vi valgt å også legge oss på en mer liberal linje. Dette bl.a. for å få et tilfredstillende antall deltagere.
I fremtiden må vi kanskje være mer selektive ?
På Vårmønstringen (VM) derimot ønsker vi å holde tradisjonen i hevd.
VM har eksistert lenger enn NSK selv (klubb stiftet 14. april 1977).
Men vi gjør faktisk unntak her også. Da er det som regel spesielt inviterte biler, eller kanskje en hovedsponsor som har en ny modell som er i grenseland.
'11 sDrive 35is
---------------------
---------------------
-
- Posts: 217
- Joined: 19 Jul 2007 11:02
Flott og grei forklaring! Og jeg har full forståelse for valgene, jeg ønsket bare å stille et spørsmål som kanskje flere lurte på.henning wrote:Vi synes ikke det er rart at NSK definerer forskjellig til våre ulike arrangement.grappa speziale wrote:Det bærer fort galt av sted dersom hver og en skal kunne definere en sportsvogn etter eget forgodtbefinnende.
Men blir det ikke litt rart å kunne smilende delta i det lystige lag under NSK`s vårtur for så å bli møtt med flat hånd og stram bart i porten på Øvrevoll?
Velkommen her, men ikke der.
I min verden er ikke en Ford Mustang noen sportsbil. Om den er det - vil det være naturlig at en Chevrolet Camaro, en Dodge Challenger, en AMC AMX, en Plymouth Barracuda osv. også er det. Får vi se dem på Øvrevoll?
En ting har de til felles: De er såkalte Musclecars - med stor motorkraft og svært lite sportslige egenskaper.
Å, dette kan bli en festlig diskusjon!
Hvis vi skal være strenge på kun å tillate sportsvogner på turer, må vi jo også gjøre det på alt annet. Deriblant ferdighetskjøring på bane.
Da kan jeg love at det tilbudet enten hadde blitt veldig dyrt for de få, eller høyst trolig utgått som aktivitet i NSK.
Hva gjelder turer har vi valgt å også legge oss på en mer liberal linje. Dette bl.a. for å få et tilfredstillende antall deltagere.
I fremtiden må vi kanskje være mer selektive ?
På Vårmønstringen (VM) derimot ønsker vi å holde tradisjonen i hevd.
VM har eksistert lenger enn NSK selv (klubb stiftet 14. april 1977).
Men vi gjør faktisk unntak her også. Da er det som regel spesielt inviterte biler, eller kanskje en hovedsponsor som har en ny modell som er i grenseland.
Men sportsvogndiskusjonen raser nok videre he he. Mustang er ikke sportsvogn, Henning
Sånn ca kan man si at bil som var ment/egnet for sportslig kjøring er en sportsbil. Alt og alle biler, Mustang, gammel Lada, Volvo 240 og annet kan være gøy, og kan lett tunes/fikses/trimmes til å kjøre skjorta av nye sportsbiler. Det gjør dem vel ikke til sportsvogner, men til www.gatebil.no ...?
Italienske biler er gøy om du liker å skru...
Lamborghini Countach LP400S3 1982
Porsche 911 Targa 1974
Solgt: De Tomaso Pantera 1973
Solgt: Porsche 911S 1977
Lamborghini Countach LP400S3 1982
Porsche 911 Targa 1974
Solgt: De Tomaso Pantera 1973
Solgt: Porsche 911S 1977
- Dag-Henning Nielsen
- Posts: 896
- Joined: 24 Apr 2003 14:44
- Location: Oslo
HURRA ! - det er VÅR !! - og dette er ikke lett ; Ford Mustang HT er av FIA definert som "standardbil" på linje med Ford Escort, men Shelby GT 350 er en "GT" , - som f.eks. en Lotus Elan........Mustang Fastback er ikke definert i det hele tatt Haha, dette er gøy!
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83
Tror du kan slappe helt av Mr. Pantera. Det enorme flaket av en luksussedan jeg nettopp solgte har samme motor som i Stratos-replikaene Hawk bygger. Girkassa i gammelbilen min - som definitivt er en sportsvogn - fant du også i militære terrengkjøretøyer fra Steyr Puch og bybusser fra MAN (og Maserati Spyder).
Hvor motoren i de klassiske "Big Healey"-ene opprinnelig sto tør jeg ikke engang nevne
Mas om plattform, hjuloppheng, kjøreegenskaper, feilhjulsdrift, toppfart og slikt er etter min mening et blindspor i forhold om en bil er en sportsvogn eller ikke. "Sportslig" har ingenting med rundetider å gjøre, og begrepet "sport" er dessverre blitt like misbrukt som "GT" opp gjennom årene. Skyld på bilselgerne og lettlurte kunder. Skoda Octavia RS, anyone? Rennsport på en stasjonsvogn? Hallo?
Hegnars MG P-type (står i samlinga hans på Holmen) har vel en 18 hk eller noe og kom i 1934. Samme år kunne du kjøpe deg en Alfa Romeo 6C2300med 95 hk. Tror ikke det hersker noen tvil om dette er/var sportsvogner eller ikke. I mitt hode heter dagens motstykker til disse Ariel Atom, Gillet Vertigo, Ferrari California, Koenigsegg sånn-og-sånn, Caterham og Lotus Elise/Exige.
Men har disse to gamle bilene noe felles? Ja, det har de: bruksområdet. Tøysebiler til fritidsbruk. Gjerne åpen og relativt upraktisk, og akkurat så uvanlig, tullete og flashete at de mere var til glede enn nytte. Prisen i bilbutikken hadde mindre betydning.
Om du hadde spurt en engelsk overklasseklyse på 1930-tallet hva han bedrev dagene med, så hadde han muligens blitt svar skyldig. Det adelen over there uansett hadde i mengder var hobbyer, og siden det gjelder andre regler hos de rike enn hos de fattige var det "spåårt" som hadde høyest status blant hobbyene. Jakt, fiske, fjellturer, roing og andre ting som på forskjellig vis kunne få "The Upper Class Twit" til å fremstå som en rødkinnet fresking.
Nikkers, gode sko, tweed-jakke og sixpence ble plutselig "sports wear", fordi det var sånne klær adelen gikk med i sin uendelighet av fritid.
Etterhvert skjønte jo bilfabrikantene at man kunne elge seg inn på disse rikingene og begynte å produsere og markedsføre fritidsbiler til dem. "Sports Car" ble det alle med tittel måtte ha i garasjen ved siden av den sjåførkjørte Bentleyen, Rollsen, Lagondaen eller Lea-Francisen. Sportsvogna var født, og den var født i England, av Engelske behov og Engelsk tankesett. Selvfølgelig fikk fiffen andre steder i verden sine egne varianter bygget på annet tankesett (ref. P-typen vs. Alfaen ovenfor).
Etter min mening finnes det bare noen ytterst få nordamerikanske biler som kan kalles sportsbil, og Ford Mustang er muligens én av dem. En av de andre er selvfølgelig Corvette, selv om "alle" like å hate dem. Disse bilene klarer som kjent knapt å svinge, men det er så langt fra poenget som det omtrent er mulig å komme. Det er tøysebiler til hedonistisk avnytelse på fritiden. Teknologien er underordnet i en sportsvogn. Toppfarten og G-kreftene likeså. Det du bruker den til er ikke, såfremt du bare bruker den til tull og tøys.
Og nei, de kan egentlig ikke brukes til noe som helst annet.
Hvor motoren i de klassiske "Big Healey"-ene opprinnelig sto tør jeg ikke engang nevne
Mas om plattform, hjuloppheng, kjøreegenskaper, feilhjulsdrift, toppfart og slikt er etter min mening et blindspor i forhold om en bil er en sportsvogn eller ikke. "Sportslig" har ingenting med rundetider å gjøre, og begrepet "sport" er dessverre blitt like misbrukt som "GT" opp gjennom årene. Skyld på bilselgerne og lettlurte kunder. Skoda Octavia RS, anyone? Rennsport på en stasjonsvogn? Hallo?
Hegnars MG P-type (står i samlinga hans på Holmen) har vel en 18 hk eller noe og kom i 1934. Samme år kunne du kjøpe deg en Alfa Romeo 6C2300med 95 hk. Tror ikke det hersker noen tvil om dette er/var sportsvogner eller ikke. I mitt hode heter dagens motstykker til disse Ariel Atom, Gillet Vertigo, Ferrari California, Koenigsegg sånn-og-sånn, Caterham og Lotus Elise/Exige.
Men har disse to gamle bilene noe felles? Ja, det har de: bruksområdet. Tøysebiler til fritidsbruk. Gjerne åpen og relativt upraktisk, og akkurat så uvanlig, tullete og flashete at de mere var til glede enn nytte. Prisen i bilbutikken hadde mindre betydning.
Om du hadde spurt en engelsk overklasseklyse på 1930-tallet hva han bedrev dagene med, så hadde han muligens blitt svar skyldig. Det adelen over there uansett hadde i mengder var hobbyer, og siden det gjelder andre regler hos de rike enn hos de fattige var det "spåårt" som hadde høyest status blant hobbyene. Jakt, fiske, fjellturer, roing og andre ting som på forskjellig vis kunne få "The Upper Class Twit" til å fremstå som en rødkinnet fresking.
Nikkers, gode sko, tweed-jakke og sixpence ble plutselig "sports wear", fordi det var sånne klær adelen gikk med i sin uendelighet av fritid.
Etterhvert skjønte jo bilfabrikantene at man kunne elge seg inn på disse rikingene og begynte å produsere og markedsføre fritidsbiler til dem. "Sports Car" ble det alle med tittel måtte ha i garasjen ved siden av den sjåførkjørte Bentleyen, Rollsen, Lagondaen eller Lea-Francisen. Sportsvogna var født, og den var født i England, av Engelske behov og Engelsk tankesett. Selvfølgelig fikk fiffen andre steder i verden sine egne varianter bygget på annet tankesett (ref. P-typen vs. Alfaen ovenfor).
Etter min mening finnes det bare noen ytterst få nordamerikanske biler som kan kalles sportsbil, og Ford Mustang er muligens én av dem. En av de andre er selvfølgelig Corvette, selv om "alle" like å hate dem. Disse bilene klarer som kjent knapt å svinge, men det er så langt fra poenget som det omtrent er mulig å komme. Det er tøysebiler til hedonistisk avnytelse på fritiden. Teknologien er underordnet i en sportsvogn. Toppfarten og G-kreftene likeså. Det du bruker den til er ikke, såfremt du bare bruker den til tull og tøys.
Og nei, de kan egentlig ikke brukes til noe som helst annet.
-
- Posts: 231
- Joined: 03 Feb 2011 09:00
- Location: Sandnes
Auda, så min MR2 som jeg henter minstemann i barnehagen med hver dag er ikke sportsbil det da? *tongue in cheek*
Jeg er forøvrig enig i at en tøysete morrobil kan kalles en 'sports'bil. Men går ikek med på at Impreza og M3 er sportsbiler like fullt. De er praktiske familiesedaner som tilfeldigvis har et par hundre hester og en morroknapp.
Jeg er forøvrig enig i at en tøysete morrobil kan kalles en 'sports'bil. Men går ikek med på at Impreza og M3 er sportsbiler like fullt. De er praktiske familiesedaner som tilfeldigvis har et par hundre hester og en morroknapp.
2013 Toyota GT86 6MT
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
- HF-mx5turbo
- Posts: 309
- Joined: 29 Nov 2003 22:55