Gjensidige uaktuelle som forsikring for entusiasbiler

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Post by alfheim »

Luigi, helt enig med deg, og skjønner forikringsselkapene på dette.
Snakket imidlertid med Gjensidige og sa at jeg skjøte problemet deres rundt banekjøring og kunne i og for seg vært villig til å gå med på noe der, spesielt hvis de kunne selge enkeltdagsforsikkringer.

Problemet er imidlertid at den formuleringen de har laget som jeg påpekte også ekskluderer vårmønstringen, og i og for seg hvis du bidrar til et loppemarket og kjører varer inn på et lukket område.

Det er ikke akseptablet for meg i alle fall.
(Er klar over at det antagelig ikke var det de mente, men det er det det står.)
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
User avatar
Speedster
Posts: 109
Joined: 14 Aug 2006 13:02
Location: Sørlandet

Post by Speedster »

alfheim wrote:Problemet er imidlertid at den formuleringen de har laget som jeg påpekte også ekskluderer vårmønstringen, og i og for seg hvis du bidrar til et loppemarket og kjører varer inn på et lukket område.

Det er ikke akseptablet for meg i alle fall.
(Er klar over at det antagelig ikke var det de mente, men det er det det står.)

Hmm hva med privat drevet parkeringsplasser da,de er jo lukket og man betaler for å bruke de/kjøre inn,og har egne regler.
Og av erfaring så er jo nettopp trange parkplasser en utløsende årsak til utbetalinger... :twisted:

Mens ringen er å regne som en bomvei,og dem har vi jo mange av. :P
Noen som var vel ivrig i den formuleringen.
Olav
Posts: 94
Joined: 30 Jan 2011 20:18

Post by Olav »

Dette er et stadig tilbakevendende tema som fører til mye frustrasjon og synsing på diverse nettforum, uten at det kommer noe konkret ut av det. De eneste jeg kjenner til som har gjort noe med dette er Porscheklubben, som har en avtale med IF der klubbens banekjøring (eller kjøretrening som de kaller det) er dekket mot en økt egenandel. Dette burde være mulig å få til også for andre klubber.
Såfremt et banetreff avvikles i ordnede former ser jeg ikke den helt store risikoen for at uhell skal skje, men man kan selvfølgelig ikke gardere seg helt. Vi har jo også regelen med hel eller delvis avkortning av erstatning ved uaktsom kjøring. Dette gjelder på landeveien, og må også gjelde på bane.
Om f.eks NSK får til en slik avtale vil det være en stor medlemsfordel, og bidra til å gi klubbens banetreff en høyere status.
For lisensierte biler finnes det jo forsikringer ifbm. lisensen som dekker skade på fører og en arrangørforsikring som dekker skade på f.eks funksjonærer og publikum. Noe slik burde også være mulig å få til for en seriøs arrangør av trackday,
anders951
Posts: 202
Joined: 27 Aug 2007 21:45

Post by anders951 »

problemet er at i det du løser en engangslisens ala nbf osv, er jo vanlig forsikring helt utelukket
944 med v8, gl420 med v8, 1969 camaro RS med kompressormata bigblock.
Olav
Posts: 94
Joined: 30 Jan 2011 20:18

Post by Olav »

Misforstå meg rett. :wink:
Jeg tenkte ikke på en NBF-lisens men at man som medlem i en klubb kan tegne en tilleggsforsikring som dekker uhell ifbm med denne klubbens arrangementer. Og gjerne at klubben som arrangør også kan forsikre sitt ansvar.
Jeg vil tro de fleste forsikringsselskap er villig til å være med på en slik avtale for å beholde sine kunder blant seriøse bilentusiaster. En seriøs klubb (som jeg har inntrykk av at NSK er) bør kunne dokumentere at deres arrangementer avholdes på en forsvarlig måte. Et lurt trekk er nok å gjøre som Porscheklubben og fokusere på kjøretrening.
anders951
Posts: 202
Joined: 27 Aug 2007 21:45

Post by anders951 »

Olav wrote:Misforstå meg rett. :wink:
Jeg tenkte ikke på en NBF-lisens men at man som medlem i en klubb kan tegne en tilleggsforsikring som dekker uhell ifbm med denne klubbens arrangementer. Og gjerne at klubben som arrangør også kan forsikre sitt ansvar.
Jeg vil tro de fleste forsikringsselskap er villig til å være med på en slik avtale for å beholde sine kunder blant seriøse bilentusiaster. En seriøs klubb (som jeg har inntrykk av at NSK er) bør kunne dokumentere at deres arrangementer avholdes på en forsvarlig måte. Et lurt trekk er nok å gjøre som Porscheklubben og fokusere på kjøretrening.
pcn har så mange biler på banen at farten aldri overskrider 80, og så mye begrensninger i forbikjøring og regeltull at banedagene er poengløse for min del, det er rett og slett en sosial event der alle kan skryte av porschene sine mens man venter 2 timer igjen for å kjøre 10 min, med unntak av R gruppene for biler med bur, de går unna, og har få biler, mange flinke førere.

tror nesten nsk vil slite p.g.a. høyere fart og flyt, men jeg er absolutt åpen for at det blir i orden!
944 med v8, gl420 med v8, 1969 camaro RS med kompressormata bigblock.
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Post by ElViz »

Har hatt en forsikringsselger fra IF etter meg i noen dager nå, som sa hun skulle ordne et unntak for meg på "anti banekjøring" reglene i forsikringskontraktene deres.
Det lot seg ikke gjøre sa hun tilsist, etter mye mas på sine sjefer.

Det var en fornøyelse å si til henne at de da beklageligvis ikke kunne få mine 15000 kroner. :twisted:
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
User avatar
Speedster
Posts: 109
Joined: 14 Aug 2006 13:02
Location: Sørlandet

Nytt selskap

Post by Speedster »

Se det der var både "lekebilen" og den daglige bruks sleden flyttet til Terra forsikring,trengte ikke ha noe annet kundeforhold eller lignende for å forsikre bilene der,billigere var de også :lol:

Tok kontakt med Gjensidige for å prøve å få en klarhet i hva den tidliger omtalte forandringen egentlig skulle bety.Det ble en noe litt merkelig samtale,ble til slutt satt over til skade avdelingen.Uten at saken ble løst der,de kunne faktisk ikke svare på hvordan setningen skulle tolkes,men var enig med meg at. ALLE arrangement som har en adgangs kontroll kommer innunder dette.Så da kan jeg ikke stille ut bilen min,spurte jeg.Da skulle dama på skadeavdelingen rådføre seg litt med en kollega, så ble samtalen brutt. :shock:

Og de ringte ikke opp igjen.

Ja ja får håpe at Terra beholder fornuften en stund da.


Speedster
Post Reply