Alfa 4C GTA
Alfa 4C GTA
Se her a!: http://www.autoblog.it/post/31608/alfa- ... e-in-serie
1,8 liter motor Vekt: close to nothing Pris fra 40000 euro
Produksjon fra 1012... Kanskje på tide å spare beinhardt...
1,8 liter motor Vekt: close to nothing Pris fra 40000 euro
Produksjon fra 1012... Kanskje på tide å spare beinhardt...
Odd Goderstad
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
Vi andre med bensintilbøyeligheter har forsøkt å diskutere denne vogna en hel uke nå: phpbb2/viewtopic.php?t=2983 Bildet i artikkelen viser forøvrig Diva - et engangsprosjekt fra designskolen Espera og Franco Sbarro. Sistnevnte tror jeg neppe gjør annet enn å lage rabiate konseptbiler. Fiat bruker den til testplattform for diverse innretninger og blir sikkert stående på et eller annet museum når de har brukt den opp.
At Diva figurerer i en artikkel om 4C beror enten på en ønskedrøm eller på at artikkelforfatteren har gjettet seg frem til et annet tippetips enn oss andre (eller at han trengte et bilde av en kul bil). Personlig har jeg lite tro på at Centro Stile Alfa Romeo kopierer et Sbarro-design. Motoren i Diva er forresten en perle av en konstruksjon. Har kjørt rundt med en sånn bølle-i-Armanidress i bilnesa i tre år nå
At Diva figurerer i en artikkel om 4C beror enten på en ønskedrøm eller på at artikkelforfatteren har gjettet seg frem til et annet tippetips enn oss andre (eller at han trengte et bilde av en kul bil). Personlig har jeg lite tro på at Centro Stile Alfa Romeo kopierer et Sbarro-design. Motoren i Diva er forresten en perle av en konstruksjon. Har kjørt rundt med en sånn bølle-i-Armanidress i bilnesa i tre år nå
Ser ut som fabrikken rakk Geneve-utstillingen allikevel. Den ble presentert i dag, og Auto Express var tilstede og knipset et par bilder. Hele rallemikken er i karbonfiber og alu og veier de lovede 850 kiloene. Motoren er som ryktene tilsa, en 250 hk-utgave av 1750 tbi-motoren som står i bl.a. 159 og Giulietta QV. Drift på bakhjulene via en standard Alfa TCT-kasse (dobbeltclutch). Fiat Auto Groups pressemelding ligger her.
Noen som skal bytte inn Elisen sin til neste år?
Noen som skal bytte inn Elisen sin til neste år?
- Svein Erling
- Posts: 466
- Joined: 04 Mar 2003 23:58
- Location: Trondhjæm
- Contact:
Ja disse matte overflatene ser jo ganske kule ut men etter ryktene å dømme passe ukult å vedlikeholde, ref. Top Gears test av den nye M3-en (... you pay £1700 extra for an inconvenience ...). Ellers er nok bilen preget av å være veldig preproduksjon. Det var lenge ikke klart om de rakk Geneve i det hele tatt. Den står f.eks. ikke listet opp som en av nyhetene på messa på bilnorge.no.Svein Erling wrote:Er det matte overflater som er in nå? Lakken ser ut som sandblåst hardplast.
Her er forøvrig et av interiøret. Passe speisa:
Og ett closeup. Designer er "Centro Stile Alfa Romeo":
Hei og hå! Denne ser jo ut til å være alfa'en jeg har lett etter så lenge! Endelig en modell som passer til sånn jeg skulle ønske alfa var! Skal begynne å spare til denne så snart jeg er ferdig med oppussingen av nye boligen vår!
Det fine med sparingen er jo at prisen møter meg på halvveien via bruktbilprisenes naturlige avskrivning
Det fine med sparingen er jo at prisen møter meg på halvveien via bruktbilprisenes naturlige avskrivning
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
For ordens skyld skal det nevnes at hovedmannen bak 4C er en kar ved navn Lorenzo Ramaciotti - sjef i Centro Stile Alfa Romeo. Det er godt mulig det ikke ringer noen bjeller noe sted som helst når navnet hans nevnes, men i 1992 var han designsjef i Pininfarina og snekret sammen to konseptbiler som fikk navnet Ethos. Noe senere ble dette bilkonseptet grunnlaget (eller inspirasjonen, kanskje) for to litt mer kjente kjøretøyer: Renault Sport Spider og Lotus Elise.
Det bør også nevnes at 4C ikke er bygget på et KTM X-Bow-chassis som sådan. Alfa sier at den er bygget fra grunnen av rundt et karbonfiber "badekar", men at de har mer enn bare smugtittet på KTM X-Bow og Lotus Elise.
Så vet vi det
Det bør også nevnes at 4C ikke er bygget på et KTM X-Bow-chassis som sådan. Alfa sier at den er bygget fra grunnen av rundt et karbonfiber "badekar", men at de har mer enn bare smugtittet på KTM X-Bow og Lotus Elise.
Så vet vi det
Siste nytt fra Milano er at de kommer med en videreutviklet 4-pots 1750 turbo på (max) 300 hk som skal inn i 4C-en. Motoren blir laget både for å stå på tvers og på langs, så da kan vi vel vente oss noe sedan- eller coupegreier med RWD også ... om en stund. Den 1750-en som brukes i dag i Spider, GT, Brera, Giulietta QV og 159 kan visstnok kun stå på tvers.
Den direkteinnsprøytede turbomotoren oppfyller Euro6-kravene og har variabel timing på både innsug og eksos. Om det er MultiAir-teknologi på den står det ikke noe om i meldingen fra Alfa, men det er jo ikke helt usannsynlig. Den lille 1368cc-en jeg har i Giuliettaen har 50 hk mer i MultiAir-utgave (120 vs 170).
http://www.youtube.com/watch?v=YSwcUJ2wwRQ
Den direkteinnsprøytede turbomotoren oppfyller Euro6-kravene og har variabel timing på både innsug og eksos. Om det er MultiAir-teknologi på den står det ikke noe om i meldingen fra Alfa, men det er jo ikke helt usannsynlig. Den lille 1368cc-en jeg har i Giuliettaen har 50 hk mer i MultiAir-utgave (120 vs 170).
http://www.youtube.com/watch?v=YSwcUJ2wwRQ
Guuud så lekkert eksteriør, interiøret, spesielt rattet er litt "over the top"
Synes jeg så noe om at den er utsatt til 2013, stemmer det?
Litt bedre tid til å spare isåfall
Synes jeg så noe om at den er utsatt til 2013, stemmer det?
Litt bedre tid til å spare isåfall
Odd Goderstad
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
Kjørte denne gjennom bilnorge.no's avgiftskalkulator, den blir 100.000 billigere etter nye regler
Tipper denne vil koste ca 900 K med norske avgifter....
Hadde vært fint om de kunne komme med en avgiftstilpasset versjon også.
Hva med twinairmotor
Tipper denne vil koste ca 900 K med norske avgifter....
Hadde vært fint om de kunne komme med en avgiftstilpasset versjon også.
Hva med twinairmotor
Odd Goderstad
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
Vet ikke helt om det er 4C sin jobb å være avgiftstilpasset, men jeg skjønner godt hva du mener. Uansett er det litt vanskelig å gjette på pris når ingen vet hva grunnprisen blir (€40K er nevnt) og hva offisielle hk- og utslippstall blir. Om(!) Alfa setter en motor på 300 hk i 4C-en kan det jo alltids hende de lager en versjon med færre hk. Kanskje 175-200 hk hadde blitt en fin "billigversjon" for Norge?
Tror uansett det blir småfestlig med en bil på 3 kg/hk, TCT-kasse, RWD og interessante kjøreegenskaper. Blir også interessant å se hvordan den blir mottatt når trenden i noen år nå har vært mot playstation-biler som nærmest kjører av seg selv. Det kan jeg med hånden på hjertet si at selv de billigste Alfaene aldri har gjort (Ref. Fifth-gear-Vickis test av MiTo og Mini).
Tror uansett det blir småfestlig med en bil på 3 kg/hk, TCT-kasse, RWD og interessante kjøreegenskaper. Blir også interessant å se hvordan den blir mottatt når trenden i noen år nå har vært mot playstation-biler som nærmest kjører av seg selv. Det kan jeg med hånden på hjertet si at selv de billigste Alfaene aldri har gjort (Ref. Fifth-gear-Vickis test av MiTo og Mini).