Alfa 4C GTA

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Re: Alfa 4C GTA

Post by vids »

Sekstrettifem wrote:
vids wrote:Med utgangspunkt i artikkelens 230hk og 45000 £ pris, samt gjettning på 200 g CO2 og 950kg vekt (blir alltid tyngre enn annonsert) så blir prisen importert til norge med neste års tollregler (toll.no):
Kr: 777 000,-

Altså vesentlig billigere enn Cayman S her, grunnet hestekraftavgiften og lavere vekt. Den 300hk versjonen kommer til å kunne importeres for kr 890 000,- dersom alt annet er likt med 230hk utgaven.

Ikke helt utenfor rekkevidde for lønnsmottakere når de blir tre år gamle eller noe slikt? Later til å ligge rundt prisen på en Lotus Exige S kanskje?
200g co2/km?var ikkje det litt høgt,eller?Giuliettaen med same motor(som foreslått her)har 178g/km,samt 400-500kg meir å dra på.
Da blir det ca 8000kr billigere, altså 769 000,-
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
bmw518
Posts: 86
Joined: 12 Aug 2011 09:58

Re:

Post by bmw518 »

Luigi wrote:

Utseendet på interiøret er definitivt ikke spikret, så uten girstikke og håndbrekk å ta hensyn til kan vel alt skje ;)

Image



Pris? Nei, det sa han ikke :lol:

Uff..dette håper jeg ikke blir det endelige interiøret.... det er vel bar pagini og konig som
lager noe som er mere harry.... :(
Alpina B9-Subaru sti 555-Porsche 911s-Porsche 930-Trans Am 70/74
User avatar
inge
Posts: 1433
Joined: 01 Mar 2003 10:23
Location: Son

Re: Re:

Post by inge »

bmw518 wrote:

Uff..dette håper jeg ikke blir det endelige interiøret.... det er vel bar pagini og konig som
lager noe som er mere harry.... :(
Pagani er da slettes ikke harry :evil: Det er fantastisk håndbygd italiensk design. Gjør seg ikke så godt på bilder... men i virkeligheten :D Nydelig :-) Jeg har aldrig sett noe vakkrere interiør :D

Smak og behag :wink:
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia

'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: Alfa 4C GTA

Post by Luigi »

Tjah. Når materialvalg og ergonomi ikke ligner på noe fra VAG må man nesten regne med at det ropes "korsfest! korsfest!" fra konservatismens høyborg nede på Skui :twisted: Jeg var heller ikke klar over at det fantes strenge, ufravikelige regler for hvordan et dashbord skal se ut, men siden jeg har eid flere italienske biler enn tyske er det sikkert bare min egen feil :shock:
bmw518
Posts: 86
Joined: 12 Aug 2011 09:58

Re: Alfa 4C GTA

Post by bmw518 »

Luigi wrote:Tjah. Når materialvalg og ergonomi ikke ligner på noe fra VAG må man nesten regne med at det ropes "korsfest! korsfest!" fra konservatismens høyborg nede på Skui :twisted: Jeg var heller ikke klar over at det fantes strenge, ufravikelige regler for hvordan et dashbord skal se ut, men siden jeg har eid flere italienske biler enn tyske er det sikkert bare min egen feil :shock:
:lol: Tullegutten.... Vag har absolutt ikke dreisen på dette med interiør, derom er det lite tvil...
MEN, det som var avbildet ville selv du kalt harry på tjukkeste nordnorsk om det ikke satt i
en Alfa Romeo...... :idea: :wink:

HELDIGVIS er det fortsatt lov å ha forskjellig smak...... :D

Må få lov å minne om hvor "no-nonsens" det var i en klassisk AR hvis du julens grappa-rus
skulle ha glemt det.... :wink:

Image
Alpina B9-Subaru sti 555-Porsche 911s-Porsche 930-Trans Am 70/74
bmw518
Posts: 86
Joined: 12 Aug 2011 09:58

Re: Re:

Post by bmw518 »

inge wrote:
bmw518 wrote:

Uff..dette håper jeg ikke blir det endelige interiøret.... det er vel bar pagini og konig som
lager noe som er mere harry.... :(
Pagani er da slettes ikke harry :evil: Det er fantastisk håndbygd italiensk design. Gjør seg ikke så godt på bilder... men i virkeligheten :D Nydelig :-) Jeg har aldrig sett noe vakkrere interiør :D

Smak og behag :wink:

Image

Image

Image

Image

I rest my case.....
Som du sier, smak og behag :wink:
Alpina B9-Subaru sti 555-Porsche 911s-Porsche 930-Trans Am 70/74
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re: Alfa 4C GTA

Post by Morten H »

Da har jeg hatt samme Zonda ratt og Gearkuler i VW1303 og i en Honda Civic , Kuuult :)
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: Alfa 4C GTA

Post by Luigi »

Takker for det noe forutsigbare bildematerialet ;)

Interiøret i en Pagani er ikke laget for å tilfredsstille smaken til folk som stort sett sitter i normale biler. Etter min mening skal en bil til NOK fem millioner pluss ha et outrert utseende, og Pagani driver da heller ikke og konkurrerer med mer sobre design som Ferrari, Porsche og desslike. De stiller utenfor alle konkurranser og leverer til de virkelig ekkelt søkkrike som skiter i begrepet "normal", ikke til de som snakker med leasing-agenten oftere enn med kona og egentlig ikke tør kjøre noe som oser PENGER. Altså ikke noe for Norge, hverken på den ene eller andre måten.

Tør også minne om at interiøret i en Giulia Sprint (Bertone-kupeen) var ganske over the top da modellen ble presentert i 1964, da de fleste bilene hadde tape-speedometer, rattgir (med tre/fire gir og kanskje overdrive som opsjon) og sofa foran. Som jeg ser det driver AR bare med det de veldig ofte har gjort; bidra til litt nytenking hos folk som helst vil ha det samme som i går (eller 0,012 sekunder raskere rundetid på Nürburgring). Det er kanskje også på tide å begrave 105-serie-kupeen som fasiten på den ultimate Alfa Romeoen. Det er tross alt 48-49 år siden den ble satt i produksjon!

Den spesielle midtkonsollen i 4C er ment å lukke inn føreren og gi følelsen av å sitte i en monoposto, og de kompakte instrumentene skal forsøksvis gi sjåføren all nødvendig informasjon (turtall, oljetrykk og væsketemperaturer, f.eks.) uten at han/hun trenger å titte alt for mye rundt i cockpiten. Dette er en rendyrket kjøremaskin.

Imidlertid vet jo ingen (av oss, i hvert fall) hvordan interiøret faktisk blir seende ut, for det er lang vei fra en håndbygget konseptbil til en produksjonsklar, masseproduserbar bil med offentliggjort pris og vekt. At det blir et 13-på-dusinet-interiør som i alle andre biler, det tror jeg dog ikke ;)
User avatar
inge
Posts: 1433
Joined: 01 Mar 2003 10:23
Location: Son

Re: Alfa 4C GTA

Post by inge »

Godt skrevet Luigi :-)

BMW 518: Du har valgt de værste fargekombinasjonene når du skulle vis Pagani interiøret. Det finnes alltid en del menesker med altformye penger som ikke har fargesans.... En eller annen plass i arkivet mitt har jeg bilder jeg selv tok da jeg traff på Mr Zonda og tre stk Pagani på Nürburgring. Det var dreid alu og fantastisk skinn i harmoniske farger. Rett og slett nydelig. Om du velger gale fargekombinasjoner i ett VAG/BMW/Porsche interiør, så blir også de ganske så harry......
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia

'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
bmw518
Posts: 86
Joined: 12 Aug 2011 09:58

Re: Alfa 4C GTA

Post by bmw518 »

inge wrote:Godt skrevet Luigi :-)

BMW 518: Du har valgt de værste fargekombinasjonene når du skulle vis Pagani interiøret. Det finnes alltid en del menesker med altformye penger som ikke har fargesans.... En eller annen plass i arkivet mitt har jeg bilder jeg selv tok da jeg traff på Mr Zonda og tre stk Pagani på Nürburgring. Det var dreid alu og fantastisk skinn i harmoniske farger. Rett og slett nydelig. Om du velger gale fargekombinasjoner i ett VAG/BMW/Porsche interiør, så blir også de ganske så harry......

He he...tok faktisk de som dukket opp på vår venn google her. Vel så mye layouten som fargene her som er harry
synes nå jeg. Sammenlign med din 355 som har et interiør en supersportsbil verdig, enkelt , stilrent, funksjonelt
og uten masse no-nonsens som treverk og crome/børrstet alu...ME LIKE 8)
Alpina B9-Subaru sti 555-Porsche 911s-Porsche 930-Trans Am 70/74
bmw518
Posts: 86
Joined: 12 Aug 2011 09:58

Re: Alfa 4C GTA

Post by bmw518 »

Luigi wrote:Takker for det noe forutsigbare bildematerialet ;)

Godt at noen er litt forutsigbare da luigi, verden ville jo vært bare kaos med en
haug vinglepettere ikke sant.... :wink:
Håper inderlig de endrer interiøret da jeg rett å slett synes at det ikke
står i stil med bilens linjeføring og basistanke, min mening selvfølgelig.. :D
Alpina B9-Subaru sti 555-Porsche 911s-Porsche 930-Trans Am 70/74
User avatar
inge
Posts: 1433
Joined: 01 Mar 2003 10:23
Location: Son

Re: Alfa 4C GTA

Post by inge »

bmw518 wrote:
inge wrote:Godt skrevet Luigi :-)

BMW 518: Du har valgt de værste fargekombinasjonene når du skulle vis Pagani interiøret. Det finnes alltid en del menesker med altformye penger som ikke har fargesans.... En eller annen plass i arkivet mitt har jeg bilder jeg selv tok da jeg traff på Mr Zonda og tre stk Pagani på Nürburgring. Det var dreid alu og fantastisk skinn i harmoniske farger. Rett og slett nydelig. Om du velger gale fargekombinasjoner i ett VAG/BMW/Porsche interiør, så blir også de ganske så harry......

He he...tok faktisk de som dukket opp på vår venn google her. Vel så mye layouten som fargene her som er harry
synes nå jeg. Sammenlign med din 355 som har et interiør en supersportsbil verdig, enkelt , stilrent, funksjonelt
og uten masse no-nonsens som treverk og crome/børrstet alu...ME LIKE 8)
Joda jeg skjønner hva du mener... Men det er noe helt annet i vikreligheten. Bildene yter ikke håndverket rettferdighet..... Du må bare sette deg i posisjon til å oppleve en Pagani live :-)

Ellers er jeg enig med deg angående interiøret i den gule fare, spesielt med den klassiske girgaten. Av interiret i mine egne biler liker jeg nok 911'n best. Der er det en stramm funksjonalisme, blandet med kalssiske instrumenter og godt håndverk. Atomen er sjarmerende med sin sparsommelighet :-) Og MR2'n er en japansk designperle fra 80 tallet :-) Interiøret er faktisk det jeg liker best (bortsett fra motorkonstruksjonen) på den bilen.
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia

'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: Alfa 4C GTA

Post by Luigi »

Ja, vi får se hva de kommer frem til på interiørfronten og hvor mange kameler som må svelges for å få den til butikkene, men de påstår at veldig lite skal forandres. 4C er "hobbyprosjektet" til en kar ved navn Lorenzo Ramaciotti, og til daglig er han sjef for alle designavdelingene i Fiat Group (Fiat, Lancia, Ferrari, Maserati, Iveco, Alfa Romeo ...). Tidligere har han vært sjefsdesigner i Pininfarina. Er jo ikke sikkert han får det som han vil helt frem til samlebåndet, uansett hvor mange striper han har på skuldrene. Tipper han til nå har hatt en stri tørn i et litt sidrompa Fiat-konsern, men på den annen side kan han kanskje ha fått drahjelp av sjefen sjøl, Marchionne. Han økset den nye Giuliaen fordi den ikke var "nok Alfa Romeo i den", og legenden vil ha det til at han sa ja til 4C umiddelbart da han fikk den presentert.

Karrosseriet til 4C skal etter sigende nå ikke lages i karbonfiber, men i SMC (Sheet Molding Composite). Det er visst billigere å lage bil av enn karbonfiber, men like stivt og lett. Ramma blir alu og karbonfiber.

I alle fall er 4C-en nå et spesialprosjekt hos Fiat og ledes av Mauro Pierallini. Han er utviklingssjef i Fiat-konsernet og kan vel tenkes å spise byråkrater til lunsj om han trenger. En av de viktigste egenskapene til denne bilen er hvor raskt den kommer på markedet!

Her er forresten konseptbilen Pininfarina Ethos av nevnte Ramaciotti. Den ble vist i 1992 og sies å være inspirasjonen for både Lotus Elise, Exige og Evora, Renault Sport Spider og altså nå Alfa Romeo 4C:
Image

Ja, fargen er veldig 1992, men disse showbilene har visst en tendens til å bli grønne ;) Ethos-konseptet er snekret om til mange forskjellige typer biler, blant annet en coupé og en pickup.
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: Alfa 4C GTA

Post by Luigi »

I en pressemelding i går ble det sagt at 4C skal bygges i Maseratis fabrikk i Modena, i et antall av opp til 2500 per år. Dette er den fabrikken de i dag produserer GranTurismo og Spyder. Produksjonen skal starte i mai 2013. 2500 er jo ikke akkurat et voldsomt antall når en tenker på at bilen ikke bare skal selges i store Alfa-markeder som Tyskland, Frankrike og Italia, men også i USA. Vi får se hva som skjer. De pensjonerte og golfspillende tannlegene, pilotene, kirurgene og aksjemeglerne som kjører gamle Alfaer i junaiten i dag, de har forlengst bestemt seg for at ny-Alfa og Sergio Marchionne-regimet er noe ordentlig tøys ;) Uavhengig fjæring bak og slik elektrisk bensininnsprøytning og seks gir, turbomatet liten firer og andre fjollerier skal vi ikke ha. Den ene hate-tråden avløser den andre på alfabb.com, og alle er enige om at det går til helvete med Fiat og resten av verden :lol:

Men som kjent er det jo alltid noe å kritisere en Alfa Romeo for. Den genererer ikke likegyldighet.

Sånn litt på siden nevner også samme pressemelding at Maserati også skal begynne å produsere en litt mindre sedan enn Quattroporte (størrelse "5-serie"), og den skal snekres sammen i Bertones gamle fabrikk i Grugliasco utenfor Torino. Det er selvsamme fabrikk som Bertone i sin tid bygde Alfa Romeo Montreal i ;)
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: Alfa 4C GTA

Post by Luigi »

Nå bekreftes det fra "kilder" at 4C definitivt kommer i Spider-utgave (bare sånn at Henning også kan få seg en), og skal lanseres ett år etter coupeversjonen. Det vil si en gang i 2014. Det nevnes også at alu-versjonen av 1750-turboen vil bli 25 kg lettere enn den som sto/står i 159, Brera og Giulietta QV. Vekta skal nå bli 900 kg, og det skal lages 18.000 biler før de gir seg. Antall hk? Her kan man faktisk dra fram det noe forslitte utrykket "nok" ;)

http://www.autocar.co.uk/car-news/new-c ... sports-car
Post Reply