Alfa 4C GTA

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Re: Alfa 4C GTA

Post by Tiger »

Ha ha , EVO kan journalistene kan kysse den snobbete ræva si sjøl....dem kommer til å få mange svar og leserinnlegg fra sine faste lesere etter den artikkelen :twisted:

Har planer om en tur for en fornyet dose Alfa Virus, Milano i desember, men storebror FIAT holder Alfa Romeo museet stengt fremdeles, men det er nok A. R. forhandlere der som kan tilfredsstille min nysgjerrighet etter å prøvesitte 4C !! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Min samboer som hadde absolutt 0, NULL, minus 273,15 C, 0 K osv i interesse for bil, tigger nå om å få kjøre "Alfie" som'n heter nå for alle mulige ærend, nødvendige og ikke nødvendige, bybilen derimot - "blåbæret" (Renault Clio 1.2) er ikke så fin å kjøre lenger. Så hun blir gjerne med til Milano kun for Alfa Romeo som hovedmål !! :mrgreen:

Bra at enkelte virus er så smittsomme :-D
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
TorAtle
Posts: 469
Joined: 05 Mar 2003 15:26
Location: Oslo

Re: Alfa 4C GTA

Post by TorAtle »

Vi skal ikke holde døren på gløtt for at EVO har rett og at Cayman faktisk er en bedre bil? Har kjørt både den og 991S (over 2000km), og det er ikke mye negativt å bemerke.
2015 Porsche Cayman GTS, 2014 BMW i3
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: Alfa 4C GTA

Post by Luigi »

En (nesten) hvilken som helst Porsche er stort sett uangripelig, så den saken er grei. Det jeg ler en smule av er Evos konklusjon om at siden en 4C er annerledes å kjøre enn en Porsche, så har Alfa bare nesten klart jobben. Såvidt jeg har fått med meg har Alfa ikke forsøkt å lage en hverken en Porsche eller en Lotus, og dette har tydeligvis forvirret en del bilskribenter. At Evo-journalistene forventet en Porsche-killer og fikk en Alfa Romeo får stå for deres regning. Jeg tror ikke de egentlig er så opptatt av Porsche der nede i Milano.

Ellers er jeg nysgjerrig på hva du legger i begrepet "bedre". AR har laget akkurat den bilen de sa de skulle lage; en sportsbil med mindre enn 4 kg/hk, rensket for det meste og til en svært hyggelig pris. Et helt annet konsept enn en Porsche, enten den heter Cayman eller 911.
TorAtle
Posts: 469
Joined: 05 Mar 2003 15:26
Location: Oslo

Re: Alfa 4C GTA

Post by TorAtle »

En bedre drivers car, slik som EVO definerer det.

På samme måte som man vet at alt er på stell i en ny Porsche, så vet man at Alfa ikke har det. Det er alltid et eller annet. Stolene, feks, forventer jeg skal være passe bedritne. Turbomotoren vil ha lag og kanskje noe middelmådig lyd. Girkassa vil antagelig ikke ha perfekt turtallsmatching hver gang. Og en drøss småting til...

For at 4C skal være "bedre" enn Cayman så burde den i det minste være en like bra drivers car, men det høres det altså ikke ut som den er.

Hyggelig med en midtmotorbil til, da. Produksjonsutgaven ser temmelig nice ut, og prisen blir ikke gal. Ser frem til å se den live.
2015 Porsche Cayman GTS, 2014 BMW i3
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Re: Alfa 4C GTA

Post by Tiger »

Enig med Luigi :-D. Nå er jeg nøktern og tatt av meg Alfa brillene, men håper 4C blir en helt unik kompromissløs bil, og da er vel ikke Cayman rette bilen å sammenligne 4C med.
Personlig har jeg saumfart FINN.NO og sett på Cayman som en drømmebil for både langturferier og banekjøring, spesielt dem aller nyeste som har motor med over 300hk, Porsche Cayman er for meg en veldig pen og attraktiv og eksklusiv bil, penere en 911, men for meg en helt annen type bil enn hva 4C er, tror jeg..
4C blir en rendyrket kompromissløs sportsbil som Alfa R. har utviklet helt fra bunn av, slik dem mener en slik bil bør være, uten at AR ser hverken den ene eller andre veien.

EVO er ett bilblad som jeg kjøper regelmessig, og det kommer litt an på hvem som lager artikkelen der, men skulle man sammenlignet 4C så tror jeg Exige blir det mest naturlige å sammenligne med siden den er temmelig lik på mange områder.
Alfa Romeo 4C TROR jeg blir en bedre "drivers car" en Cayman når det kommer til kjøreegenskaper,og det sier litt om forventningene mine, og det er det som teller når jeg ville valgte en slik type bil, komfort blir bare en bonus om det kommer med på kjøpet, men som jeg ikke vektlegger om jeg skulle kjøpt 4C, Exige etc....

4C blir en drømmebil i mine øyne, design og rå performance som sikkert blir en rå drøm å ratte rundt Nürburgring !! :mrgreen:
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: Alfa 4C GTA

Post by Luigi »

Da har en eller annen endelig fått ut finger'n og lagt ut inboard-video fra Horst von Saurmas 4C-runde på ringen, den 12. september, en uke før pressedagen. Han har vel etterhvert kjørt det meste av morobiler rundt der, så det er vel en like grei benchmark som alt annet. 8.04 ble tiden, og han kjører med alle hjelpemidler avslått (gul farge på instrumentene).



Fotografert ble han også:
Image
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Re: Alfa 4C GTA

Post by Tiger »

Wow, den er mer en god nok for under 08:00 minutter og toppfarten var ca 250 km/t Fantastisk prestasjon ! Gleder meg til å ta den i nærmere øyesyn så fort så mulig :-)

Bra opplasting Luigi :-D
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: Alfa 4C GTA

Post by Luigi »

Morsom film i alle fall. Artig å se hvordan den oppfører seg i forhold til alle mulige andre inboardfilmer med så raske biler. Han fikk ingen klare tilbud etter hva jeg kunne se, i alle fall ikke før han kom tilbake til T13 og skulle inn mellom kjeglene.

Er usikker på hvorfor han konsekvent ikke bruker sjettegiret, selv ikke i området Flugplatz og på langstrekket, men det kan jo være at han ikke vil ha så dramatisk nedgiring før svingene med en midtmotorisert bil. Er litt på tynn is her, men Lotus-gutta vet sikkert om dette er et tema på ringen. Regner ikke med selveste von Saurma glemte av at det var seks gir i kassa, selv om han dekket til instrumentene med et GoPro-kamera. Eller, hvem vet ;)

La også merke til at han kjører med så og si tom tank. Med jevne mellomrom piper det et sted, og deretter erstattes G-meteret en kort stund med teksten "Necessario rifornimento". Den meldinga ser jeg titt og ofte i Giuliettaen mens jeg leter etter en bensinstasjon :)

Som seg hør og bør er de i full gang med å flisespikke om videoen på diverse alfaforum. 8.04 er visst en eller annen rekord i klassen "under 250 hk". Visste ikke at det eksisterte klasser for disse skrytevideoene, men men ...
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Re: Alfa 4C GTA

Post by Tiger »

Jeg er ikke noen "ringmeister", men jeg kan kjøre fort der også, og ut av videoen ser jeg at Horst V. kjører med litt marginer, kjenner jo selvfølgelig ikke bilen etc.. men tror nok at han kunne hatt noe høyere fart på noen av kurvene, Schwedenkreuz, Mutkurve og mulig litt mere å hente på 6 gir etter Døttimnger Hohe, dog: utrolig bra kjørt med ett par hint av overstyring, med en bil som helt sikkert noen vil bikke under 8 min på en hel runde, og om ikke lenge heller. :mrgreen:

Gleder meg veldig til å ta bilen i nærmere øyesyn :-D :-D :-D
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Re: Alfa 4C GTA

Post by Tiger »

Spurte Svend Dahle om dem hadde noen formening om pris nå, fikk svar at dem var ikke helt sikre, men rundt 750000,- og bilen trodde han at var hos dem rundt årsskiftet. I Sverige koster den 460000 SEK, om Hedin Bil har en som dem definerer som demobil, så slipper man svensk moms, importerer du selv da ender du på ca 600000 NOK ;-) Avgiftene alene i Norge er for en ny 4C er 199000,-.

Svensk kronekurs har en tendens til å svekkes utover høsten hvert år... så detter den under 90 NOK for 100SEK begynner det å bli ganske lønnsomt å importere selv, og det uansett merke egentlig om man kjøper en bil som er demo eller har vært leaset :-D
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Re: Alfa 4C GTA

Post by ElViz »

De avgiftene er vel også litt lavere på nyåret :)
Kjøpte TopGear bladet igår, de hadde en ganske fin omtale.
Richard Hammond: I want one!
http://www.topgear.com/uk/photos/new-to ... -2013-10-9
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Re: Alfa 4C GTA

Post by Tiger »

http://www.youtube.com/watch?v=Bn1OLYboRbE

Videolinken til Luigi var fjernet av YouTube nå, men denne virker, i alle fall nå.. :mrgreen:
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
User avatar
inge
Posts: 1433
Joined: 01 Mar 2003 10:23
Location: Son

Re: Alfa 4C GTA

Post by inge »

Imponerende kjørt i en imponerende bil :-) og 10 - 12 sekunder raskere en jeg noen gang har kjørt samme strekning med en gateregistrert bil.

Jeg tror dette kommer til å bli ett meget populært ring toy framovver. Uslåelig pris/ytelse :-)

Vær forøvrig oppmerksom på at det ikke er en full runde. Klokken starter ved utgangen av T13 og stopper ved inngangen av T13. Ett par tre sekunder forskjell det ;-)

Jeg tror Mr. Saurmas ikke brukte 6.gir fordi det ikke var noe vits. Han dro jo ikke helt ut 5. gir....
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia

'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
TorAtle
Posts: 469
Joined: 05 Mar 2003 15:26
Location: Oslo

Re: Alfa 4C GTA

Post by TorAtle »

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=41410

Klikk og finn ut hvilken bil som faktisk har rekorden i denne <250hk-klassen (som jeg heller aldri har hørt om).
2015 Porsche Cayman GTS, 2014 BMW i3
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Re: Alfa 4C GTA

Post by Tiger »

Nürburgring Nordschleife og "rekorder" er en stor smørje egentlig... det er mye hvis at om så etc.. og så er det snakk om "klasser" etc, RWD, 4WD, FWD, MR, RR, FR .. full runde, B2G, Full lap, og Sport Auto full lap...

Sitt ned med en pose med havsalt og begynn å gomle ;-) hehe

Se på det heller slik: Er bilen virkelig serieprodusert for allmuen, og man kjører en hel runde, samtlige meter, på under 8 minutter er du først og fremst en dyktig sjåfør i en meget kapabel bil :-D

Og Alfa Romeo 4C er nok en slik bil :-)
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
Post Reply