Alfa 4C GTA

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Alfa 4C GTA

Post by hmhaga »

Det vil ALLTID være tidsforsinkelse mellom handling (gi gass) og reaksjon (aksellerasjon) med turbo, det er jo ren fysikk. Hvor lang tid det tar kan variere avhenig av konfigurasjon, men tidsforsinkelsen vil alltid være der.

Kjørte mye Impreza på bane, og da var ikke tidsforsinkelsen noe problem. Det var bare å gi gass, og så ordnet firehjulstrekken med å fordele den plutselige momentøkningen effektivt ned i asfalten.

Med midtmotor kreves det hurtige reaksjoner, det har tatt mange år med MR2/Boxster/Elise før jeg har fått dette noenlunde i ryggmargen - og fortsatt oppstår det situasjoner der jeg er alt for sent ute. Hadde jeg hatt turbo i Elise, så tror jeg at den hadde blitt veldig utfordrende å håndtere på bane - og noe av det samme tror jeg man vil oppleve med 4C. Turbo i 4C er en tabbe. En slik bil fortjener sugemotor og 8000 rpm.

Men sannsynligvis blir ikke 4C hovedsaklig kjøpt av de som vil kjøre på bane...

Jeg tipper at turbo ble valgt pga en konflikt mellom litereffekt og EURO5/EURO6-krav. Til og med Honda har jo konvertert til turbo, høy litereffekt og lave utslipp er nok vanskelig å få til uten turbo. I turtalls/belastningsområdet der turboen "arbeider" (utvikler effekt) gjelder jo ikke utslippskravene...
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
TorAtle
Posts: 469
Joined: 05 Mar 2003 15:26
Location: Oslo

Re: Alfa 4C GTA

Post by TorAtle »

Luigi wrote: Alfa har aldri laget en perfekt bil type japansk eller tysk, så de som befinner seg på listen over kan jo tygge litt på den og lure på hvordan et skjitbilfirma har blitt så berømt.
De lever på gamle minner, men alfaistene blir stadig eldre og salget stadig dårligere. Fiat/Alfa har da også innrømmet en god del feil valg opp gjennom historien. Ellers tror jeg at mengden "dissing" av Alfa er lik alfaistenes iver etter å forsvare enhver feil på en Alfa :wink:
2015 Porsche Cayman GTS, 2014 BMW i3
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Re: Alfa 4C GTA

Post by ElViz »

Tror nok mange 4C blir kjøpt for å kjøres på bane. De videoene jeg har sett tyder på at den funker aldeles utmerket.
Fælt å folk har hengt seg opp i min komentar om turbolag :roll: Det er så godt som ikke eksisterende når man har fått opp dampen. Og fra lave turtall var det mest underholdene, spesiellt lydmessig.
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
User avatar
TC
Posts: 107
Joined: 05 Sep 2011 21:10
Location: Kristiansand

Re: Alfa 4C GTA

Post by TC »

Enig med Elviz. Dette med turbo-lag er ikke noe å henge seg opp i.

En bekjent av meg driver den lokale RSA-sjappa, og jeg fikk låne en 4C her om dagen og kjørte en frisk tur på ca. 40 minutter, stort sett på svingete vei. Jeg er mest vant med litt større NA motorer med god respons, men det tok ikke lang tid før jeg fant ut av motorkarakteristikken til denne lille hissigproppen. Det er masse turbo-lag under ca. 2000rpm, men ved aktiv kjøring er det ikke noe problem å alltid ha nok turtall til å beholde ladetrykket, takket være en tettsteget 6-trinns kasse.

Jeg synes bilen var fantastisk morsom å kjøre! :D
Overraskende sprek og skikkelig rampete hvis man erter den. Her må man virkelig holde i rattet ved hard akselerasjon og nedbremsing.
Overraskende, i positiv forstand, at en helt ny bil kan kjennes så «gammeldags», her er alle sanseinntrykk så godt som ukamuflert.
Styrefølelsen var nok ikke like god som i Elise (har kun kjørt S1) men det var ikke langt unna. 4C minner ganske mye om Elise, synes jeg, men mindre mekanisk støy og «blikkboksfølelse» gjør den litt mindre hardcore og faktisk ganske komfortabel når man bare vil cruise.

Sportsbil med dobbeltclutch-kasse og «flappy paddles» var en ny erfaring for meg, men jeg savnet ikke et øyeblikk en «vanlig» manuell girkasse. Det å kunne holde begge hendene på rattet hele tiden og gire opp eller ned på brøkdelen av et sekund, uten å tenke på å matche turtall på motor og transmisjon, var rett og slett veldig effektivt og lettvint og gjorde at jeg kunne konsentrere meg mer om selve kjøringen. Og lydene når man girer gjør at man kanskje girer litt mer enn strengt tatt nødvendig, det popper og putrer i eksosen og freser og snerrer i innsuget, og det høres ut som om turboen ligger rett bak venstre øre. Helt rått! :twisted:

Om 4C heller burde ha NA motor kan sikkert diskuteres. Jeg har kjørt Elise S1 med 220HK Honda og det er en fantastisk kombinasjon, men jeg likte veldig godt turbomotoren i 4C også. Og selv om vekt/effekt-forholdet er bedre i Honda Elise, så føltes likevel 4C sprekere, synes jeg.

Konklusjon: Jeg ønsker meg en 4C og kommer til å følge nøye med på brukt-/ importprisene fremover.

PS! 4C var kun innom Kristiansand på en snarvisitt da jeg prøvde den, men den kommer tilbake og blir en hel uke en gang i juni eller juli. Da blir NSK Sørlandet invitert på en presentasjon av 4C og noen andre spreke Alfa’er, bl.a. Giulietta QV.
Dette blir annonsert her på forumet og på NSK Sørlandets sider. Så følg med! :wink:
1998 BMW M Roadster (S50). Lettere frisert frisørbil.

NSK Sørlandet, nsk-sorlandet@sportsvogn.no
TorAtle
Posts: 469
Joined: 05 Mar 2003 15:26
Location: Oslo

Re: Alfa 4C GTA

Post by TorAtle »

Ser i artikkel hos bilnorge at det kommer en 4C QV. Noen som vet hvilken motor den skal få? Snakker vi større turbo eller har konsernet noe annet mer moro de kunne brukt?
2015 Porsche Cayman GTS, 2014 BMW i3
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: Alfa 4C GTA

Post by Luigi »

Tror ikke det har blitt nevnt fra offisielt hold hva slags motor 4C QV skal få, men det er som kjent (?) ikke allverdens med plass å boltre seg på ift motorvalg. Maserati har en fin 330 hk twinturbo 3.0 V6 i Ghiblien, men det spørs vel om politikken (og fysikken) tillater innmontering i en 4C. Det har jo også vært spekulert i en "Maserati-utgave" av 4C, men i disse sensasjonelle jalla-bilbloggene endrer jo vedtatte fakta seg etter blodsukkernivået på tenåringene som skriver i dem.

Jeg gjetter på at QV-utgaven får samme 1750-en med noen fler hk, at de kokkelurer litt med utseendet og tweaker og forbedrer den.

Sånn litt på siden: nye Giulietta QV får samme motoren som i 4C, dvs en 25 kg lettere 1750tb med 10 hk mer.
User avatar
TC
Posts: 107
Joined: 05 Sep 2011 21:10
Location: Kristiansand

Re: Alfa 4C GTA

Post by TC »

RSA Bil Kristiansand skal ha en Alfa Romeo 4C i butikken hele uke 26, og Torsdag 26. juni kl. 17:00 inviterer de bl.a. NSK Sørlandet til presentasjon av bilen.

Adressen er Skibåsen 5, 4636 Kristiansand (Sørlandsparken).

RSA spanderer grillmat og drikke, så man kan trygt droppe middagen for å få med seg dette.

Møt gjerne opp i sportsvogn.

Vi har blitt bedt om å gi tilbakemelding på ca. hvor mange som kommer fra oss, så send helst en mail til nsk-sor@sportsvogn.no for å melde deg på.

Vi sees!
1998 BMW M Roadster (S50). Lettere frisert frisørbil.

NSK Sørlandet, nsk-sorlandet@sportsvogn.no
Post Reply