Alfa 4C GTA

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Alfa 4C GTA

Post by webmaster »

alfheim wrote:Noen som vet om det er noen offisielle priser og leveringstid på denne enda?
Begynner å lure på om man seriøst skal vurdere denne
Kjøp, kjøp!!! Jeg vil prøvekjøre! :mrgreen:
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: Alfa 4C GTA

Post by NoBrain »

Nå er annonsen fra forhandleren i Trondheim på finn.no, jfr. http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=47315473
THB wrote:
alfheim wrote:Noen som vet om det er noen offisielle priser og leveringstid på denne enda?
Jeg var innom en Alfa-forhandler her i Trondheim da de fikk inn en 4C for et par uker siden, og da ble det nevnt en start-pris på ca. 700.000 kr, fra rundt 800.000 kr "riktig" utstyrt. Ikke "offisielle" tall, men vil anta det ikke ligger så langt unna sannheten.

De som er vant med Lotus vil ihvertfall føle seg ganske som hjemme i denne bilen :)
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Alfa 4C GTA

Post by webmaster »

Oida...noen har tatt 'litt' overeksponerte bilder...
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
THB
Posts: 1037
Joined: 03 May 2004 15:34
Location: Trondheim
Contact:

Re: Alfa 4C GTA

Post by THB »

Etter det jeg har hørt er akkurat denne bilen solgt, men ser de skriver at biler kan leveres til våren/sommeren.
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)

X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Re: Alfa 4C GTA

Post by ElViz »

Da har RSA Drammen vært så vennlig å la meg prøve dette vidunderet, og et vidunder er det :D Fantastisk deilig og direkte styring, sparker unna som bare det. God plass til meg på 1.86. Setet var ikke godt synes jeg, mangler korsryggstøtte. Kjapt fiksa med en pute tenker jeg. Fenomenal lyd, morsom motorkarakteristikk. Turbolag så det holder fra lave turtall, akkompagnert av tydelig økende innsugslyd, før det virkelig tar av. Motoren når fullt moment ved 2000 omdrininger, derfra er det flatt til 4500. Det bor nok mye mere i denna motoren!
Bilen er morsom å kjøre i 50km/t også!
Image

Bent fikk prøve også:
Image
Han har også erfaring fra Exige og Elise, og synes dette var mye bedre

Nydelig bil :shock:
Image
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Alfa 4C GTA

Post by hmhaga »

Hva er det som er mye bedre med 4C kontra Elise/Exige? Av det jeg har sett av omtaler, så er ikke kjøredynamikken like god. Understyrt, men veksler veldig fort til overstyrt - og det kan jo bli komplisert med turbolag i tillegg. Synes egentlig ikke biler som dette burde ha turbo. Og ingen manuell girboks?!

Ellers har jeg tro på at kvalitetsfølelsen er mange hakk høyere, i Elise har de ikke forsøkt å gjøre et kompromiss en gang - det er bare hardplast og blikkbokslyd :lol:
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Re: Alfa 4C GTA

Post by ElViz »

Jeg skal ikke uttale meg så mye om kjøredynamikken, jeg har bare presset den et par runfer og S-er på parkeringsplassen til Plantasjen, oget lille jeg kjente da var massse grep, kjentes lett ut, skifter retning lynkjapt, og oppfører seg omtrent som de midtmotoriserte bilene jeg har kjørt. Men jeg har ikke kjørt Elise eller Exige. (Byttelåner gjerne ved anledning :) )
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Alfa 4C GTA

Post by hagenisse »

Turbolag så det holder
Takk, neste!

Synd, for jeg liker virkelig utseendet.
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re: Alfa 4C GTA

Post by Morten H »

hagenisse wrote:
Turbolag så det holder
Takk, neste!

Synd, for jeg liker virkelig utseendet.
Tror Han mente "turbo drag" ?
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Re: Alfa 4C GTA

Post by ElViz »

Mulig jeg har ordlagt meg feil, har du 4000 på turtelleren, så er det knapt merkbart. Men det jeg mente var at hvis man tråkker til fra lave turtall, så hører man turboen spole opp, og så kommer hele ketchupflaska...
Hvis noen skjønner.... :?
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
TorAtle
Posts: 469
Joined: 05 Mar 2003 15:26
Location: Oslo

Re: Alfa 4C GTA

Post by TorAtle »

Begge typer turbolag er irriterende, men dårlig impulsrespons er verst. Og spesielt i en lett bil. Vi blir nok ikke kvitt turboen, men når/hvis hybridturbo kommer så er mesteparten av sorgene slukket. Alternativt en annen hjelpemotor som BMW i8 har.
2015 Porsche Cayman GTS, 2014 BMW i3
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: Alfa 4C GTA

Post by Luigi »

ElViz wrote:Mulig jeg har ordlagt meg feil, har du 4000 på turtelleren, så er det knapt merkbart. Men det jeg mente var at hvis man tråkker til fra lave turtall, så hører man turboen spole opp, og så kommer hele ketchupflaska...
Jeremy Clarkson-testen :) Du har sikkert sett "testen" der han demonstrerer turbolag på en Lancer Evo 8 og taper et dragrace mot en Fiat Croma stasjonsvogn med ca. 20 sekunder. Han får jo frem poenget, men det er ikke særlig smigrende for Mitsubishien. Siden du kommer rett fra en NA Ferrari er du vel godt vant til trøkk fra første millisekund.

Å kjøre bensinturbo er en kunst, men ikke en vanskelig en. Brukte sikkert 5.000 km på å bli skikkelig varm i trøya mht den lille 1368cc turbofireren i Giuliettaen min. Dvs å vite når den "kommer" i alle regimer, hvor lavt du kan gå før du må ned og hente snurring, hvilket gir det er best at alt dette skjer, prefill på bremsene etc. etc. Er vel i bunn og grunn slik med alle artige biler: man må ha litt selv-opplæring for å kunne tyne den. Et bra tips er å følge med på turbotrykkmåleren i dashbordet. Det er en grunn til at den er der.

Ang. testene i alskens blader og blogger så er det ikke helt til å bli klok på. Alt fra lattermilde spørsmål om hvorfor den i det hele tatt fins til andpustne gledeshyl om at det er verdens morsomste bil, men det viser vel bare at Alfa Romeo som vanlig ikke er for alle slags legninger.
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Re: Alfa 4C GTA

Post by ElViz »

Du kan få sagt det jeg tenker du..... :)


Skrevet på mobil enhet, derav alle skrivefeilene
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
Knuts
Posts: 309
Joined: 03 Aug 2004 07:34

Re: Alfa 4C GTA

Post by Knuts »

Rart en moderne bil lider av turbolag. Det er jo gjerne noe som hører fortiden til. Dagens turboer er jo små og kompresjonen er høy og dagens elektronikk kurerer vanligvis resten. Det spørs jo litt hva du mener med turbolag. Hvis det er ved lave turtall er det jo normalt og betyr ingenting for kjøringen unntatt ved igangsetting fra kryss. Jeg kjører en Cooper S daglig og der er det ingen turbolag. Kommer med en gang og bygger turtall mye fortere en biler uten turbo. Alfaen er på godt og vondt mye mer bil en Elise. Utseendet er vel en del bedre og interiør kvalitet og lignende er vel av en helt annen verden. At Alfaen i tillegg slår en ny kompressor Elise rundt banen er enda mer oppsiktsvekkende. Nå må vi jo også huske at Elisen jo begynner å bli meget gammel i konstruksjonenog det er jo nesten urettferdig og sammenligne med noe som er nesten 20 år nyere. Nydelig bil Alfaen men for dyr. Koster jo mer en en Cayman i utlandet og da er mitt valg enkelt men med norske avgifter er det nok en interessant bil her.

Knut S
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: Alfa 4C GTA

Post by Luigi »

Jeg har ikke kjørt en centimeter i 4C, men jeg tviler på at den lider av turbolag. Giulietta QV har svært lite av det, og fra 17-1800 rpm er øset på plass og holder seg til 6000 før det begynner å dabbe av. At det er forsinkelse på turboen regner jeg med, men jeg tror at et par skuffende anmeldelser av journalister som er fartsblinde på helt andre (og selvpustende) biler har gjort en fjær til fem (eller i hvert fall tre) høns.

Så har du dem som er skuffet fordi den ikke er eksakt lik kjøre- og utseendemessig som en Bertone-coupe, dem som er irriterte på paddlene på rattet, dem som heller ville ha en V6 (gjerne den tunge Bussoen som ble skrotet pga utslippskrav), dem som flirer av 110l bagasjeplass, de som sutrer over at passasjersetet ikke kan flyttes (prøv en 914 du!), dem som mener den har minst 200 hk for lite, dem som syns speilene er latterlige, de som aldri kommer over lyktene og de som mener bilen "fortjente" et bedre oppheng bak enn McPherson.

Det er litt slitsomt, men også litt morsomt. Alfa har aldri laget en perfekt bil type japansk eller tysk, så de som befinner seg på listen over kan jo tygge litt på den og lure på hvordan et skjitbilfirma har blitt så berømt. Opplevd kvalitet du ikke kan ta på er også en kvalitet.
Post Reply