Alfa 4C GTA
-
- Posts: 12
- Joined: 18 Oct 2011 16:32
Octane hadde en online-artikkel om 4C og 33 Stradale for ikke så lenge siden. Prosjektlederen for 4C-konseptet - Marco Tencone - ble intervjuet og kunne "avsløre" et par ting om bilen.
Den sære "gummilakken" fra Geneve-utstillingen blir ikke å finne på produksjonsbilene. Hva det blir i stedet er ikke nevnt, men det er vel ingen premier for å gjette vanlig lakk
Drivlinjen blir helt standard Alfa Romeo - altså hyllevare. Girkassa blir dobbelclutch med paddle-shift; standard Alfa TCT. Er på markedet allerede i andre modeller. Dette blir først og fremst gjort for å få bilen på markedet raskt og holde prisen nede på både nybil og vedlikehold.
Chassiset blir sannsynligvis ikke laget av Alfa, men av en av tre aktuelle eksterne leverandører. Én av dem er Dallara.
Den noget spesielle cockpiten er laget slik for at du skal få følelsen av å sitte i en monoposto når du kjører. Alt som ikke er vesentlig for snabbåkning er fjernet fra instrumentpanelet eller kombinert inn i andre instrumenter. Speedometer og turteller er i én klokke, ref bildet nedenfor. Vet ikke helt hvordan ergonomien blir mht. dette, men jeg syns det funket fint i en testtur med Fiat 500.
Utseendet på interiøret er definitivt ikke spikret, så uten girstikke og håndbrekk å ta hensyn til kan vel alt skje
Og kunne de motstå fristelsen til å fotografere disse to sammen når de først hadde invadert Centro Stile? Nei.
Pris? Nei, det sa han ikke
Den sære "gummilakken" fra Geneve-utstillingen blir ikke å finne på produksjonsbilene. Hva det blir i stedet er ikke nevnt, men det er vel ingen premier for å gjette vanlig lakk
Drivlinjen blir helt standard Alfa Romeo - altså hyllevare. Girkassa blir dobbelclutch med paddle-shift; standard Alfa TCT. Er på markedet allerede i andre modeller. Dette blir først og fremst gjort for å få bilen på markedet raskt og holde prisen nede på både nybil og vedlikehold.
Chassiset blir sannsynligvis ikke laget av Alfa, men av en av tre aktuelle eksterne leverandører. Én av dem er Dallara.
Den noget spesielle cockpiten er laget slik for at du skal få følelsen av å sitte i en monoposto når du kjører. Alt som ikke er vesentlig for snabbåkning er fjernet fra instrumentpanelet eller kombinert inn i andre instrumenter. Speedometer og turteller er i én klokke, ref bildet nedenfor. Vet ikke helt hvordan ergonomien blir mht. dette, men jeg syns det funket fint i en testtur med Fiat 500.
Utseendet på interiøret er definitivt ikke spikret, så uten girstikke og håndbrekk å ta hensyn til kan vel alt skje
Og kunne de motstå fristelsen til å fotografere disse to sammen når de først hadde invadert Centro Stile? Nei.
Pris? Nei, det sa han ikke
- Dag-Henning Nielsen
- Posts: 896
- Joined: 24 Apr 2003 14:44
- Location: Oslo
Hyllevare er generelt sett en god ide! Man skal ikke kimse av gjennomprøvd teknologi.Luigi wrote:Drivlinjen blir helt standard Alfa Romeo - altså hyllevare. Girkassa blir dobbelclutch med paddle-shift; standard Alfa TCT. Er på markedet allerede i andre modeller. Dette blir først og fremst gjort for å få bilen på markedet raskt og holde prisen nede på både nybil og vedlikehold.
Men håper det kommer en variant med manuell girkasse også? Og ikke minst, håndbrekk!?
Ellers, nydelig design!
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
-
- Posts: 12
- Joined: 18 Oct 2011 16:32
Det som eg stusser litt på med hensyn til TCT kassen er att den visst nok ikkje kan leveres til Giulietta QV pga den ligg i grenseland på kva den tåler av dreiemoment(350nm)mens ein eventuellt 300hk motor vil gå langt over det.Kansje er det ein forsterka utgave i emning som i så fall kan brukes i QV også.
Det blir selvfølgelig håndbrekk på bilen siden det er påkrevd for typegodkjenning og alt det der, men det blir ikke en halvmeter lang vektstang i midtkonsollet for å bruke det. Var kanskje noe upresis der
Ang. paddle-shift fins det vel like mange meninger som sjåfører. Har kjørt mer enn mange kilometer med Selespeed (156 Sportwagon), og det funker veldig godt etter litt omstilling. Selvfølgelig tar det bort et par momenter ift. kjøremestring og slikt, men TCT er langt fra et hjelpemiddel. Pointet er raske girskift, ikke (nok en) sjåførkrykke.
Ang. paddle-shift fins det vel like mange meninger som sjåfører. Har kjørt mer enn mange kilometer med Selespeed (156 Sportwagon), og det funker veldig godt etter litt omstilling. Selvfølgelig tar det bort et par momenter ift. kjøremestring og slikt, men TCT er langt fra et hjelpemiddel. Pointet er raske girskift, ikke (nok en) sjåførkrykke.
Skal jo ikke garantere noe, men jeg tipper FPT har en TCT-variant på beddingen som tåler mere pryl. En 300 hk 1750tbi har 305Nm på 7000 rpm, så det er jo innenfor grensene teoretisk sett ... om det er riktig at TCT-kassa i Giulietta og MiTo tåler 350 Nm.Sekstrettifem wrote:Kansje er det ein forsterka utgave i emning som i så fall kan brukes i QV også.
Er jo ikke sikkert 4C-motoren blir på 300 hk heller. Det eneste som er nevnt (som nokså tåkete 3.partsinformasjon) er at den nye varianten av 1750-en skal kunne yte det. Hører egentlig ikke så mange som klager på at det er for lite pulver i en Exige S, og den har 220 hk og ca. samme vekt som det jeg tror 4C-en ender opp på (930-940 kg).
-
- Posts: 12
- Joined: 18 Oct 2011 16:32
Eg klager iallefall ikkje,300hk er nesten i overkant spør du meg.(iallefall på 850-900kg)Nå har vel dagens 1750tbi 340nm i maks dreiemoment,men den 300hk varianten som har dukket opp er vel ein heilt anna motor som er heilt i aluminium hvis eg har forstått det rett,eller?Luigi wrote:Skal jo ikke garantere noe, men jeg tipper FPT har en TCT-variant på beddingen som tåler mere pryl. En 300 hk 1750tbi har 305Nm på 7000 rpm, så det er jo innenfor grensene teoretisk sett ... om det er riktig at TCT-kassa i Giulietta og MiTo tåler 350 Nm.Sekstrettifem wrote:Kansje er det ein forsterka utgave i emning som i så fall kan brukes i QV også.
Er jo ikke sikkert 4C-motoren blir på 300 hk heller. Det eneste som er nevnt (som nokså tåkete 3.partsinformasjon) er at den nye varianten av 1750-en skal kunne yte det. Hører egentlig ikke så mange som klager på at det er for lite pulver i en Exige S, og den har 220 hk og ca. samme vekt som det jeg tror 4C-en ender opp på (930-940 kg).
Hmmm ... ja det blir vel rot i utregningen min siden det er turbo på motoren
Om alu-varianten av 1750-en vet vi bare at Alfa Romeo/Fiat Powertrain Technologies har sagt at de holder på å lage en, og at den skal kunne yte 300 hk med alle bryterne på 11. Hva de har tenkt å bruke den til og når, det har de ikke sagt noe om Husk at det også skal FPT-motorer inn i mange nye Chrysler- og Dodge-modeller, så designet blir nok ikke snevret inn bare mot 4C.
Eventuelt kan det jo hende USA får en egen 4C med flere hk. De gutta der får jo aldri nok til kvartmila og burnoutene sine
Om alu-varianten av 1750-en vet vi bare at Alfa Romeo/Fiat Powertrain Technologies har sagt at de holder på å lage en, og at den skal kunne yte 300 hk med alle bryterne på 11. Hva de har tenkt å bruke den til og når, det har de ikke sagt noe om Husk at det også skal FPT-motorer inn i mange nye Chrysler- og Dodge-modeller, så designet blir nok ikke snevret inn bare mot 4C.
Eventuelt kan det jo hende USA får en egen 4C med flere hk. De gutta der får jo aldri nok til kvartmila og burnoutene sine
-
- Posts: 12
- Joined: 18 Oct 2011 16:32
Re: Alfa 4C GTA
Får vel ta litt sportsbilprat innimellom alle VAG-, Volvo- og dataspilltrådene I 2012 begynner 4C testingen på veien, og i 2013 kommer den på markedet med en cirkapris på €50-55.000. I alle fall i følge det Top Gear omtaler som "sikre kilder". Hva det betyr i norske priser finnes det vel en og annen tommelfingerregel for, og den blir sånn cirka omtrent rundt regnet i prisleiet til Cayman S. Jeg sa "omtrent", for det er tross alt lenge til 2013.
http://www.autoblog.com/2011/12/16/alfa ... price-tag/
http://www.autoblog.com/2011/12/16/alfa ... price-tag/
Re: Alfa 4C GTA
Med utgangspunkt i artikkelens 230hk og 45000 £ pris, samt gjettning på 200 g CO2 og 950kg vekt (blir alltid tyngre enn annonsert) så blir prisen importert til norge med neste års tollregler (toll.no):
Kr: 777 000,-
Altså vesentlig billigere enn Cayman S her, grunnet hestekraftavgiften og lavere vekt. Den 300hk versjonen kommer til å kunne importeres for kr 890 000,- dersom alt annet er likt med 230hk utgaven.
Ikke helt utenfor rekkevidde for lønnsmottakere når de blir tre år gamle eller noe slikt? Later til å ligge rundt prisen på en Lotus Exige S kanskje?
Kr: 777 000,-
Altså vesentlig billigere enn Cayman S her, grunnet hestekraftavgiften og lavere vekt. Den 300hk versjonen kommer til å kunne importeres for kr 890 000,- dersom alt annet er likt med 230hk utgaven.
Ikke helt utenfor rekkevidde for lønnsmottakere når de blir tre år gamle eller noe slikt? Later til å ligge rundt prisen på en Lotus Exige S kanskje?
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
-
- Posts: 12
- Joined: 18 Oct 2011 16:32
Re: Alfa 4C GTA
200g co2/km?var ikkje det litt høgt,eller?Giuliettaen med same motor(som foreslått her)har 178g/km,samt 400-500kg meir å dra på.Hadde passa fint for Norge med 1,4l multiair motor på 170-190hk,men det er vel å håpe på for mykje.(Den har jo utslepp på 121g/km med TCT når den sitter i Giuliettaen)vids wrote:Med utgangspunkt i artikkelens 230hk og 45000 £ pris, samt gjettning på 200 g CO2 og 950kg vekt (blir alltid tyngre enn annonsert) så blir prisen importert til norge med neste års tollregler (toll.no):
Kr: 777 000,-
Altså vesentlig billigere enn Cayman S her, grunnet hestekraftavgiften og lavere vekt. Den 300hk versjonen kommer til å kunne importeres for kr 890 000,- dersom alt annet er likt med 230hk utgaven.
Ikke helt utenfor rekkevidde for lønnsmottakere når de blir tre år gamle eller noe slikt? Later til å ligge rundt prisen på en Lotus Exige S kanskje?
Re: Alfa 4C GTA
Tror denne kan bli mere interessant i Norge enn de fleste andre land...
På grunn av våre avgifter, blir den forholdsvis rimeligere pga. lav vekt.
Mulig RSA prøver å prise den opp mot Cayman, men piratimport bør da bli gunstig...
På grunn av våre avgifter, blir den forholdsvis rimeligere pga. lav vekt.
Mulig RSA prøver å prise den opp mot Cayman, men piratimport bør da bli gunstig...
Odd Goderstad
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
Re: Alfa 4C GTA
Gråimport kan også tenkes å bli eneste alternativ. De forskjellige importørene Alfa Romeo har hatt opp i gjennom årene har ofte lagt seg på et ganske konservativt modellutvalg, men de "utenlandske" modellene har allikevel dukket opp på bruktmarkedet etter en stund. RSA er ikke nødvendigvis interessert i å serve entusiaster, noe jeg via omveier fikk klar beskjed om da jeg skulle kjøpe den Alfaen jeg har nå Jeg spurte ikke en gang om noe veldig sært.
Men, om ikke RSA tar den inn som offisiell modell i Norge finnes det jo gode muligheter både i Bergen og i Oslo.
Når det gjelder konkurransen på markedet er det jo et åpent spørsmål. Italienske biler er stadig ikke for alle, og akkurat 4C tror jeg blir en bil for kjennere i et allerede smalt segment
Men, om ikke RSA tar den inn som offisiell modell i Norge finnes det jo gode muligheter både i Bergen og i Oslo.
Når det gjelder konkurransen på markedet er det jo et åpent spørsmål. Italienske biler er stadig ikke for alle, og akkurat 4C tror jeg blir en bil for kjennere i et allerede smalt segment